Calle testar Minecraft med RTX ON!

Robot
Calle testar Minecraft med RTX ON!

Mojang och Nvidia skapar grafikmumma tillsammans.

#gamescom, #minecraft, #ray-tracing, #rtx-on


Inaktiv

Cool teknik men tycker personligen det fråntar mycket av Minecrafts grafiska identitet. En kombination av det nya och det gamla hade varit bäst men gillar inte alls hur allt ska ha bump maps och se mycket mer färglöst. Sen "ghostingen" från armen när spelaren går ner i grottan i översta klippet är lite weird.

Medlem

Blir det inte väldigt mörkt? Kommer bli svårspelat när man inte ser vad man hugger.

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Blir det inte väldigt mörkt? Kommer bli svårspelat när man inte ser vad man hugger.

Minecraft ska vara mörkt. Man får använda facklor om man vill ha ljus.

Medlem

Tror detta kommer att blir "strålande".

Men jag ser redan ett problem... Jag kommer aldrig att få använda min dator med RTX när jag spelar med kidsen ... gissningsvis är det jag som får sitta med en av Android-plattorna istället. =(

Medlem

Jo ja tackar ja, och så vidareutveckling på optifine eller motsvarande så kan man skapa riktigt fina miljöer, och samtidigt få över 30FPS

Medlem

Har officielt stöd släppts?ursökta jag är dåligt påläst

Gnällkuk
Skrivet av anon_119148:

Cool teknik men tycker personligen det fråntar mycket av Minecrafts grafiska identitet. En kombination av det nya och det gamla hade varit bäst men gillar inte alls hur allt ska ha bump maps och se mycket mer färglöst. Sen "ghostingen" från armen när spelaren går ner i grottan i översta klippet är lite weird.

Ja, lite som när man ser folk med div. moddar/shaders osv. Visst, det ser snyggt ut, men det är inte riktigt minecraft. Det kan ju vara kul att aktivera div. shaders och rtx och sedan panna runt i sin värld för att bara njuta av ögongodiset för stunden, men jag hade nog inte velat spela med det normalt sett.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Grymt med spel liknande Quake 2 och Minecraft som tänjer på gränserna och tar oss vidare till nya höjder igen, annars varit rätt stel utveckling sedan Crysis satte ribban.

Medlem

Komiskt att MineCraft är spelet där RTX syns mest, och har störst wow effekt, och störst skillnad från rasterering versionerna?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Komiskt att MineCraft är spelet där RTX syns mest, och har störst wow effekt, och störst skillnad från rasterering versionerna?

Inte så förvånande kanske då standard Minecraft knappt har någon shading alls, medan alla andra spel redan har en hel drös med tekniker som ska fejka just de effekter som raytracing ger.

Medlem

Har vi fått release date?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Men datorer utan RTX kan inte ta del av denna grafik alls?

Medlem

Det beror ju säkert på att Minecraft är ett så oerhört gammalt och simpelt spel, men jag har aldrig sett RTX göra mer för ett spel. Varje gång Calle stängde av RTX kändes det som att någon drog en flygsmälla över mina vidöppna ögon, helt horribelt i jämförelse.

Medlem

Otrolig mysfaktor med RTX. Ser fram emot uppdateringen.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Men datorer utan RTX kan inte ta del av denna grafik alls?

Beror på vad du menar... det går nog att köra igång, då Nvidia har lagt till stöd för raytracing på 10-serie korten också.
Frågan är om det är vidare spelbart utan ett RTX kort dock. Prestandan kommer nog vara lite si och så.

Medlem

@Fletchett: Beror väl på, amd lyckades ju pilla igång raytracing på sina 580 kort?

Medlem

@spikes: Har dom? Vad jag vet har AMD inte stöd för DXR.

Medlem

@Fletchett: https://www.youtube.com/watch?v=1nqhkDm2_Tw

Kolla lite djupare på internet då

Det var en nyhet tidigare i vår, den där är med vega56 realtime rendered. Men rx580 och över ska klara av att slå på det tydligen.

Medlem

@spikes: Det där demot har ingenting med AMD att göra dock, det är Cryengine's egna raytracing lösning som fungerar på vilket kort som helst.

Dessutom så klarade demot tydligen knappt 30 fps i 1080p upplösning, varken på ett Vega 56 kort eller på ett GTX 1080... Imponerande för vad det är men knappast praktiskt. Tvivlar på något annat kort skulle kunna göra så mycket mer åt saken heller, det är krävande att köra raytracing. Kräver i princip hårdvaruacceleration för att fungera.

Inaktiv

En annan "kritisk" fråga är varför det jämförs med vanilla alpha ljussystemet? Är rätt säker på att bästa inställningarna i MC gör att lava lyser upp i tunnlar osv.

Medlem

@Fletchett: Var väl mer bevis på att det "går". Inget mer än så. Läääär ju vara en del pill att få det att funka i minecraft dock, hahaha.

1
Skriv svar