Darq-utvecklaren sa nej till Epic-pengar, vill ge köparna valfrihet

Robot
Darq-utvecklaren sa nej till Epic-pengar, vill ge köparna valfrihet
Medlem

Ser ut som en del större utvecklare har något att lära där. Men, vissa struntar väl i om deras ord inte längre är "värda" något.

För utvecklarens del lär det ju dröja ett tag innan det visar sig om det var ett bra eller dåligt drag.

Medlem

Freedom of choice! Det blev ett köp. Jag gillar denna typen av spel och varför inte ge en slant till någon som vågar "stå emot" pressen från EPIC?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Bilden är upp och ner alltså.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Mycket bra att se en utvecklare med sunt förnuft


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Epic vill alltså sälja detta spel exklusivt men de vill inte sälja det på deras store om det finns på andra ställen?

Varför inte?

Jag kan förstå om vissa inte vill ge exklusivitet men varför inte göra det tillgängligt på epic store och steam om utvecklaren vill det?

Medlem

Freedom of choice!

*Köper spelet på Epic Store i alla fall*


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Bilden är upp och ner alltså.

Nä, vänd skärmen bara.


signatur
Medlem

Läste om detta för någon dag sedan, inte hört talas om spelet förr men det är utvecklare som denna som jag vill stödja. Kollat lite på vad det är för ett spel och även om det kanske inte riktigt är ett spel i min smak samt att det verkar vara ett rätt så kort spel så blir det nog ett köp på GoG.

Medlem

Undrar hur Subnautica Below Zero lyckades få finnas icke-exklusivt på Epic Games Store då. Unknown Worlds är ju definitivt inte någon särskilt stor studio.

Samt att genom hela hans blogg-inlägg så känns det lite som han slår lite väl mycket på egen trumma, men måste ändå säga att det var bra smart av honom, hade aldrig hört talas om varken honom eller DARQ förut men nu är det överallt. Det kanske lyckades få honom ett par till köp åtminstone.

Medlem

Som jag förstått det hade han en AMA och självklart kommer en sådan här fråga att komma med tanke på hur Epic verkar fokusera mycket tid och pengar på få crowdfundade spel att bli exklusiva till deras butik (inte smart ur ett längre perspektiv Epic).

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Epic vill alltså sälja detta spel exklusivt men de vill inte sälja det på deras store om det finns på andra ställen?

Varför inte?

Jag kan förstå om vissa inte vill ge exklusivitet men varför inte göra det tillgängligt på epic store och steam om utvecklaren vill det?

Min teori är att om ett spel släpps samtidigt på steam och egs kommer det bli uppenbart hur dominanta steam är. Börjar det finnas siffror man kan jämföra med kanske utvecklarna börjar tacka nej för att försäljningen visar att det inte är värt att bli exklusiv på egs.

En teori.

Medlem

Helt fantastiskt att han inte fick sälja på Egs om det inte var exklusivt, verkar ju helt galet av Egs.
Orkar inte vänta ett år på vissa spel så tyvärr handlar jag enstaka spel därifrån ändå, drar mig dock så långt det går.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av jehuty:

Min teori är att om ett spel släpps samtidigt på steam och egs kommer det bli uppenbart hur dominanta steam är. Börjar det finnas siffror man kan jämföra med kanske utvecklarna börjar tacka nej för att försäljningen visar att det inte är värt att bli exklusiv på egs.

En teori.

Alla vet, och Epic hycklar inte med, att Steam är dominant. Det är därför Egs kör med exklusiviteter. Det är enda anledning att jag, och fler med mig, skulle köpa spelet på Egs istället för Steam.

Jag har en annan teori. Om Epic inte var benhårda på exklusivitet, utan tillät försäljning på andra PC-platformar skulle fler tacka nej och det skulle bli ännu dyrare att köpa exklusiviteter. Det är inte värt att riskera framtida möjliga exklusiviteter genom att låta ett halvt obskyrt indiespel också säljas på andra ställen.

För övrigt är det ett vågat/tufft val utvecklaren gjorde. Det finns fler bra spel att konkurrera mot än någonsin. Det "enkla" vore att ta den garanterade försäljningen. Nu hoppas jag verkligen deras spel är super duper och att de klarar sig iallafall!

Medlem
Skrivet av conthox:

Freedom of choice!

*Köper spelet på Epic Store i alla fall*

Ditt kära Tencent låter dig inte köpa spelet där om de inte får sälja det exklusivt.

Medlem

@kebbe: Nä nu ringer jag Xi Jinping och klagar!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ditt kära Tencent låter dig inte köpa spelet där om de inte får sälja det exklusivt.

"Ja men Tencent äger bara 40%"

För alla vet att en stor investerare aldrig har något att säga till om, hihihihihihi. Skulle Tencent få för sig imorgon att sälja sina 40% så skulle Epics aktie krascha, de har en hel del att säga till om.

Medlem
Skrivet av Esri:

"Ja men Tencent äger bara 40%"

För alla vet att en stor investerare aldrig har något att säga till om, hihihihihihi. Skulle Tencent få för sig imorgon att sälja sina 40% så skulle Epics aktie krascha, de har en hel del att säga till om.

Man kan ta Nintendo och The Pokemon Company som ett exempel

Man skulle gärna vilja tänka att det är Nintendo som äger Pokemon all together
Men för tillfället så äger dom bara 32% av själva företaget som håller i varumärket.

Men ändå så är det Nintendo som har kontroll över vilka konsoller spelen ska säljas på.

Att folk tror att Tencent med 40% inte har något inflytande är skrattretande


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Man kan ta Nintendo och The Pokemon Company som ett exempel

Man skulle gärna vilja tänka att det är Nintendo som äger Pokemon all together
Men för tillfället så äger dom bara 32% av själva företaget som håller i varumärket.

Men ändå så är det Nintendo som har kontroll över vilka konsoller spelen ska säljas på.

Att folk tror att Tencent med 40% inte har något inflytande är skrattretande

Epic Games är privatägt, Nintendo är börsnoterat, väldigt stor skillnad på hur andelar sköts.

Skrivet av Esri:

"Ja men Tencent äger bara 40%"

För alla vet att en stor investerare aldrig har något att säga till om, hihihihihihi. Skulle Tencent få för sig imorgon att sälja sina 40% så skulle Epics aktie krascha, de har en hel del att säga till om.

Nej, det hade de inte alls, Epic Games är inte börsnoterat, det skulle inte hänt någonting sådant med deras aktie.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nä, vänd skärmen bara.

Bästa svaret idag! Tack för garvet.


signatur

I drank what?

Gen
Medlem

Mycket mycket bra!!

Medlem

Smart drag! Att som oetablerat varumärke bjuda ut sitt kundförtroende till en högt bjudande Sweeny för att "bygga" sitt EGS kan nog visa sig vara mycket dyrköpt. Troligtvis ingen god idé med tanke på den stormiga debatten krig EGS exklusiviteter. En stor publisher som exempelvis 2k landar alltid på fötterna dock och har garanterat en plånbok som klarar ett något sviktande förtroendekapital.

Medlem

Bäst att inte göra steambois arga.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Bäst att inte göra steambois arga.

Folk som tycker om DRM fritt på Gog också?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Epic vill alltså sälja detta spel exklusivt men de vill inte sälja det på deras store om det finns på andra ställen?

Varför inte?

Jag kan förstå om vissa inte vill ge exklusivitet men varför inte göra det tillgängligt på epic store och steam om utvecklaren vill det?

Det du inte verkar förstå är att Epic och deras taktik med EGS helt och hållet går ut på att stödja utvecklare, då blir det på det här sättet!

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Det du inte verkar förstå är att Epic och deras taktik med EGS helt och hållet går ut på att stödja utvecklare, då blir det på det här sättet!

"Helt o hållet"... De vill in på marknaden för att tjäna cash och gör allt för att nå dit med fulknep. Jag ser de inte som någon frälsare.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Det du inte verkar förstå är att Epic och deras taktik med EGS helt och hållet går ut på att stödja utvecklare, då blir det på det här sättet!

lol?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Blir nästan tårögd, en liten studio med integritet! Blir till att göra ett litet gogköp idag 😊

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Det du inte verkar förstå är att Epic och deras taktik med EGS helt och hållet går ut på att stödja utvecklare, då blir det på det här sättet!

Visste inte att någon kunde vara så pass naiv

Medlem
Skrivet av loerk:

Visste inte att någon kunde vara så pass naiv

Jag bedömer risken som överhängande att det i själva verket är du som är den naiva i detta fall, oavsett din syn på EGS.
Mitt svar var inget annat än sarkasm baserat på dravlet som Tim Sweeney twittrade ut för ett tag sedan.

12
Skriv svar