Apex Legends-utvecklare ryter ifrån mot giftig kritik

Robot
Apex Legends-utvecklare ryter ifrån mot giftig kritik

Frustration efter skäll för dyra lootlådor.

#apex-legends, #respawn


Medlem

Finns alltid 2 sidor av samma mynt. Förstår ilskan från spelarna men samtidigt kan man inte bete sig hur som helst.

Geeks Gaming

Visst förstår kritiken. Men de är ett free 2 play spel. Allt är kosmetiskt. Så ja de kosmetiska sakerna kommer att kosta. Så enkelt är de. Ja 120$ för en yxa är lite väl mycket. Men ger den någon motståndare ett övertag? Blir man instant pro när man har de som CS skins gör?

Medlem

det är ganska uppfriskande att se företag kommunicera som faktiska människor för en gångs skull. samtidigt vet jag inte om sarkasm (om man tittar på resten av jay's post history) är det bästa tillvägagångssättet att svara på kritik ..

Medlem

Hela eventen stinker av EAs girighet, utvecklarna kan försvara sig hur mycket de vill för att försöka försvara sitt omoraliska och vidriga beteende. Men det är ju bara att sluta spela spelet och inte köpa grejorna, inget mer med det.

Känns som deras svar bottnar i de försvarsmekanismer vi har för att hantera stress och deras självbild, de tror nog de är the shit sedan APEX blev så stort att de inte kan hantera att de kritiseras. Dålig PR om nåt.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Visst förstår kritiken. Men de är ett free 2 play spel. Allt är kosmetiskt. Så ja de kosmetiska sakerna kommer att kosta. Så enkelt är de. Ja 120$ för en yxa är lite väl mycket. Men ger den någon motståndare ett övertag? Blir man instant pro när man har de som CS skins gör?

Man kan ju inte springa runt som en smutsig default! /s


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Hela eventen stinker av EAs girighet, utvecklarna kan försvara sig hur mycket de vill för att försöka försvara sitt omoraliska och vidriga beteende. Men det är ju bara att sluta spela spelet och inte köpa grejorna, inget mer med det.

Känns som deras svar bottnar i de försvarsmekanismer vi har för att hantera stress och deras självbild, de tror nog de är the shit sedan APEX blev så stort att de inte kan hantera att de kritiseras. Dålig PR om nåt.

Sant, men hela spelet är fortfarande helt gratis för alla att ladda hem och spela.
Dessa dyra saker som drivs av EAs girighet är inget som påverkar själva spelet och dess mekanik (såvitt jag förstått).

Så tycka vad man vill men sålänge det är kosmetiskt får de ta vilka överpriser de vill, vi har trots allt fått ett ganska nice spel helt gratis. Folk är bra nog jävla gnälliga ibland.

har jag fel ang vad som är och inte är gratis ber jag om ursäkt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Gnällkuk
Skrivet av quadratis:

det är ganska uppfriskande att se företag kommunicera som faktiska människor för en gångs skull. samtidigt vet jag inte om sarkasm (om man tittar på resten av jay's post history) är det bästa tillvägagångssättet att svara på kritik ..

Håller inte med alls faktiskt. När du driver ett företag och har kommunikation utåt med dina kunder så får man alltid gå efter "kunden har alltid rätt", även om de inte har det. Att folk hatar på internet eller är allmänt dumma i huvudet innebär inte att man ska "ryta ifrån" på detta sätt, det finns absolut inget gott som kommer ur detta.

Kritisk kan man vara, men man bör verkligen välja sina ord väl. Jag ser uttalanden som ett par riktiga lose-lose och dålig PR för Respawn och Apex legends.

Skrivet av kaealy:

Hela eventen stinker av EAs girighet, utvecklarna kan försvara sig hur mycket de vill för att försöka försvara sitt omoraliska och vidriga beteende. Men det är ju bara att sluta spela spelet och inte köpa grejorna, inget mer med det.

Känns som deras svar bottnar i de försvarsmekanismer vi har för att hantera stress och deras självbild, de tror nog de är the shit sedan APEX blev så stort att de inte kan hantera att de kritiseras. Dålig PR om nåt.

Spelet är helt kostnadsfritt och det är via mikrotransaktioner de får in pengar för att kunna hålla spelet vid liv och utveckla nytt material för spelet. Dessa föremål ger dig dessutom inget annat än kosmetiska fördelar, så även om de är prissatta som det vore ett p2w-mobilspel så har jag lite svårt att köpa argumentet som "vidrigt" och "omoraliskt".

De har väl helt enkelt överskattat sin prismodell och hur den skulle tas emot av gemene man, eller så är det den kritiska minoriteten som hörs och skriker mest.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hahaha älskar att folk gnäller över priserna.

Tycker du inte att de är värt priset, köp inte!

Det är inte svårare än så.

Medlem

Ja, det är ju riktigt proffsigt att kalla sin spelarbas för "Free-loaders" och "Ass-hats". Tycker att YongYea summerar det hela rätt så bra.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Förståeligt? Ja.
Oproffsigt? Ja.

Ska man kommunicera med fansen så får man vara lite försiktig, speciellt med ett F2P spel.

Med det sagt, så var inte svaret så jävla illa. Jag har sett värre.


signatur

I drank what?

Medlem

Helt rätt


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Han sammanfattar ungefär vad jag sagt under lång tid. Håller helt och hållet med honom.

Medlem

"I've been in the industry long enough to remember when players weren't complete ass-hats to developers and it was pretty neat"

Låt mig gissa... Kan det ha varit tiden innan microtransaktioner och loot-lådor implementerades i spel, som man kanske även redan har spenderat fullt pris för? Som konsument tycker jag allt sånt är konsument-fientligt och bör kämpas mot där det uppstår.

Däremot är det aldrig okej med personliga påhopp och hat. Det går att visa missnöje med god ton. Särskilt när utvecklarna tvingas göra det som några högre chefer har beslutat.

Avstängd

Har aldrig förstått Reddit: verkar vara en mycket mildare variant av 8chan och Flashback.

Medlem

Helt rätt av utvecklarna, håller med dem också. Det ska inte vara acceptabelt att föra fram sin åsikt på det viset många spelare gör.

Skrivet av AplAy:

Har aldrig förstått Reddit: verkar vara en mycket mildare variant av 8chan och Flashback.

Det är som överallt annars på internetforum, många högljudda rövhål som inte tänker längre än ens näsan räcker utan filter eller moralkompass, gömda bakom anonymitet. Med en tyst majoritet som mestadels (ibland så dyker de in) är upptagna med att ägna sig åt själva ämnet (spel, film etc.) istället för ytligt nonsens.

Inaktiv

Det var bättre förr för båda sidorna.
Anledningen till att folk är arga är ju för att spelbranschen gått från superpassionerade snubbar som sitter och utvecklar spel i någon källare till en mångmiljardindustri där i princip allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Lätt att gilla de första, svårt att gilla de andra.
Samtidigt känns det nog inte så kul när folk kastar skit på ens arbete som man lagt ner enormt mycket tid på.

Sen är jag inte helt med på linjen om att det är okej bara för att det är kosmetiska mikrotransaktioner. Att designa system vars syfte är att suga ut människor på så mycket pengar som möjligt genom att sälja värdelösa produkter till hutlösa priser är moraliskt tveksamt.

Medlem

@EGS8877: hehe satt o tänkte mer eller mindre på samma sak som du här. Det var bättre tider för båda sidor innan allt va microtransaktioner och day one patchar och allt vad man nu måste stå ut med existerade


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Borde ju inte vara så svårt att klura ut hur man får folk att köpa så mycket prylar som möjligt (dom vet ju i alla fall hur man inte skall göra i fortsättningen).

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Spelet är helt kostnadsfritt och det är via mikrotransaktioner de får in pengar för att kunna hålla spelet vid liv och utveckla nytt material för spelet. Dessa föremål ger dig dessutom inget annat än kosmetiska fördelar, så även om de är prissatta som det vore ett p2w-mobilspel så har jag lite svårt att köpa argumentet som "vidrigt" och "omoraliskt".

De har väl helt enkelt överskattat sin prismodell och hur den skulle tas emot av gemene man, eller så är det den kritiska minoriteten som hörs och skriker mest.

Det handlar om folk med beroende personligheter samt hur företagen utnyttjar grupptryck hos barn och ungdomar där man mobbas om man har fel skin i spelet som är populärt just då. De är ju hysteriskt kul att folk köper hela grejen med "vi behöver dessa priser för att fortsätta utveckla spelet!" och sedan ser man hur mycket vinst hos EA som är mikrotransaktioner och hur mycket utdelning de har. Skapligt blåögd man måste vara för att tro på detta. Och innan blablabla-kapitalism argumenten kommer så säger jag att jag har redan hörtdä det förut och köper det inte, så ingen idé att dra det en gång till.

Dessutom kallar ju en senior utvecklare i tråden kritiker för free-loaders även de som bevisar att de kritiker och betalande kunder. Så uppenbarligen betalar ingen utan whales tillräckligt.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det är som överallt annars på internetforum, många högljudda rövhål som inte tänker längre än ens näsan räcker utan filter eller moralkompass, gömda bakom anonymitet. Med en tyst majoritet som mestadels (ibland så dyker de in) är upptagna med att ägna sig åt själva ämnet (spel, film etc.) istället för ytligt nonsens.

Håller med om att på nätet så kan folk tappa sociala filter helt och hållet. Det kan bli riktigt otrevligt snabbt.

Däremot så tror jag att uppbyggd frustration är en bidragande orsak i det här fallet. Tänker på hur branschen har utvecklats de senaste åren med Loot-lådor, kosmetiska prylar och annan DLC låsta bakom betalväggar. Framförallt när just Apex Legends hade en så lyckad lansering. Det är lite som att ReSpawn/EA testar var gränsen går med deras Iron Crown event. Detta försvarar såklart inte dåligt beteende på nätet, men till viss del förstår jag dem som är bittra.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av EGS8877:

"I've been in the industry long enough to remember when players weren't complete ass-hats to developers and it was pretty neat"

Låt mig gissa... Kan det ha varit tiden innan microtransaktioner och loot-lådor implementerades i spel, som man kanske även redan har spenderat fullt pris för? Som konsument tycker jag allt sånt är konsument-fientligt och bör kämpas mot där det uppstår.

Däremot är det aldrig okej med personliga påhopp och hat. Det går att visa missnöje med god ton. Särskilt när utvecklarna tvingas göra det som några högre chefer har beslutat.

Gamer sedan sent 80-tal och kan nästan säga med största sannolikhet att det sammanfaller rätt bra 😆😆

Medlem

Låt oss se, det är purely cosmetics, inga pay walls, eller pay 2 win. Men folk drar en witch hunt för att det är EA, men låter stora företag som Valve och Riot vandra fritt trots att dom gjort samma och ännu värre i 10+ års tid, sounds about right.

Medlem
Skrivet av maniac:

Håller med om att på nätet så kan folk tappa sociala filter helt och hållet. Det kan bli riktigt otrevligt snabbt.

Däremot så tror jag att uppbyggd frustration är en bidragande orsak i det här fallet. Tänker på hur branschen har utvecklats de senaste åren med Loot-lådor, kosmetiska prylar och annan DLC låsta bakom betalväggar. Framförallt när just Apex Legends hade en så lyckad lansering. Det är lite som att ReSpawn/EA testar var gränsen går med deras Iron Crown event. Detta försvarar såklart inte dåligt beteende på nätet, men till viss del förstår jag dem som är bittra.

Såklart, men som du säger så ursäktar det verkligen inte sånt vidrigt beteende.

Jag har inte spelat Apex Legends, men som jag förstår det är det gratis? Sen hade de ju inte erbjudit sånt här om folk inte köpt det, en marknad som förlitar sig på kunder kommer ju anpassa sig i form med efterfrågan.
Lite kul, läste en i tråden som var jävligt förbannad för att han köpt flera loot-lådor (eller liknande) för massa pengar för att få någon specifikt sak, och var bra "vulgär" när det visar sig att de kommer sälja grejen för bråkdelen av pengarna han lade separat. Om inte det är ett fantastiskt exempel på att vara helt ansvarslös och att sedan dessutom bli arg för att han själv gjort en dålig "investering". Är väl snarare det som är det riktiga problemet med industrin, spelar ingen roll vad de gör, kommer vara några trögon som köper det i alla fall.

Medlem

Håller med följande Reddit-kommentator till fullo:

Citat:

Being an "ass-hat" is justified, when the developers/producers gouge their players for hundreds or even thousands of dollars. In the end, it's a video game. And games aren't suppose to cost as much as a high-end PC (or more), which is what it is when you add in the multiple increasing costs of "micro" transactions in many video games these days.

I've been a gamer long enough to remember when players had full access to a game on Day 1, the moment after installation was completed, with zero additional costs in the games lifetime, even when presented with new content. Would be awesome to get back there, and not have all these bull-shit "micro" transactions replacing the actual content of a game. If I buy a game for 60 dollars, I want the full game. Not a game, that lacks half the content, and which I need to pay an additional 100-200 dollars or more to access. When you buy a new Car, you expect to get more than just the Steering Wheel, and 4 wheels to roll the car. You expect the full Car.

Källa: Reddit

Loot-lådor och Micro Transactions, behöver dö! Om man köpte spel förr för 4-500kr, så fick man ett fullständigt spel. Idag har man tur om man får halva spelet för det priset, eftersom det blivit allt vanligare att man måste betala ytterligare flera hundralappar till DLCs, Expansioner och allehanda "micro" transaktioner.

Som kommentatorn skrev på Reddit, Köper man en ny bil så förväntar man sig mer än bara ratten och 4 hjul. Man förväntar sig hela bilen.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Gnällkuk
Skrivet av kaealy:

Det handlar om folk med beroende personligheter samt hur företagen utnyttjar grupptryck hos barn och ungdomar där man mobbas om man har fel skin i spelet som är populärt just då. De är ju hysteriskt kul att folk köper hela grejen med "vi behöver dessa priser för att fortsätta utveckla spelet!" och sedan ser man hur mycket vinst hos EA som är mikrotransaktioner och hur mycket utdelning de har. Skapligt blåögd man måste vara för att tro på detta. Och innan blablabla-kapitalism argumenten kommer så säger jag att jag har redan hörtdä det förut och köper det inte, så ingen idé att dra det en gång till.

Dessutom kallar ju en senior utvecklare i tråden kritiker för free-loaders även de som bevisar att de kritiker och betalande kunder. Så uppenbarligen betalar ingen utan whales tillräckligt.

Fast som jag förstod det så var det förvisso slumpmässigt vad du fick, men det du kunde aldrig få dubbletter. Grupptrycket för barn och ungdomar med vilket skin man ska ha osv köper jag inte heller, det är som att säga att det var omoraliskt hemskt att klädmärken tar hutlösa pengar för sina kläder bara för att man inte tillhör coola gänget om du inte har har dyra märkeskläder.

Vet inte om de har sagt att de måste ha dessa priser för att kunna fortsätta utveckla spelet? Du får gärna visa mig det citatet annars. Att de behöver pengar är ju självklart eftersom spelet är gratis. Vi pratar också om Respawn, att EA tjänar grovar pengar har inte med saken att göra. Både EA och Respawn är privatägda aktieföretag med vinstintresse och inte ett statligt vårdföretag eller välgörenhetsverksamhet. Spelar ju ingen roll om du inte köper "kapitalismargumenten" för att du inte förstår dem, eller att du håller med dem - det förändrar ju inte verkligheten.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Meurik:

Håller med följande Reddit-kommentator till fullo:

Källa: Reddit

Loot-lådor och Micro Transactions, behöver dö! Om man köpte spel förr för 4-500kr, så fick man ett fullständigt spel. Idag har man tur om man får halva spelet för det priset, eftersom det blivit allt vanligare att man måste betala ytterligare flera hundralappar till DLCs, Expansioner och allehanda "micro" transaktioner.

Som kommentatorn skrev på Reddit, Köper man en ny bil så förväntar man sig mer än bara ratten och 4 hjul. Man förväntar sig hela bilen.

Håller helt med när det kommer till fullprisspel, däremot blir det ett haltande argument när det här är ett spel som är gratis och det bara är kosmetiska föremål. Jag är ganska säger på att bilen fungerar lika bra med vanlig glossy vit lack som de som betalat extra för att få mörk metalliclack i neonblå kulör.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Håller helt med när det kommer till fullprisspel, däremot blir det ett haltande argument när det här är ett spel som är gratis och det bara är kosmetiska föremål. Jag är ganska säger på att bilen fungerar lika bra med vanlig glossy vit lack som de som betalat extra för att få mörk metalliclack i neonblå kulör.

Fast dessa "Gratis" spel är sällan gratis, när det införs flera olika system av "mikro" transaktioner, som i slutändan kostar mer än vad ett betalspel hade kostat. Att det är kosmetiskt är väl en sak, men när många spel lägger fler och fler prylar som man "måste ha" i lådor som inte är 100% garanti att man får det man behöver, då är man verkligen ute och cyklar. Eller ja, om cykeln faktiskt rullar. Kanske måste betala extra för sadeln, och framhjulet.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Gnällkuk
Skrivet av Meurik:

Fast dessa "Gratis" spel är sällan gratis, när det införs flera olika system av "mikro" transaktioner, som i slutändan kostar mer än vad ett betalspel hade kostat. Att det är kosmetiskt är väl en sak, men när många spel lägger fler och fler prylar som man "måste ha" i lådor som inte är 100% garanti att man får det man behöver, då är man verkligen ute och cyklar. Eller ja, om cykeln faktiskt rullar. Kanske måste betala extra för sadeln, och framhjulet.

Låter mer som en beskrivning av valfritt ”gratis” mobilspel, men jag förstår vad du menar. F76 kostar ju både pengar och har mtx som ger dig fördelar, där har vi ett exempel på jävligt tveksam implementering.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det festliga är ju att det är spelarbasen som forcerat fram den här skiten med F2P och lootlådor själva.
Eftersom "folk" , generaliserat, är så kåta på att spela gratis och inte vill håva ut pengar up-front så tvingas ju tillverkarna ge bort spelen F2P....

12
Skriv svar