Recension – Ion Fury

Robot
Recension – Ion Fury

Visst, Ion Fury är bakåtsträvande 90-talsnostalgi. Men också den bästa Build-shootern sen Duke, Blood och Shadow Warrior!

#blood, #duke-nukem, #ion-fury, #ion-maiden, #shadow-warrior


Medlem

köpte på release, spelade och blev glad bara av att se första menyn askul spel rekommenderas!

Skribent
Skrivet av Oneone:

köpte på release, spelade och blev glad bara av att se första menyn askul spel rekommenderas!

Ja, den är väldigt Apogee. Inte minst den där read me-skärmen med "the story so far".

Medlem

Spindlarna är helvetets avkomma. Irriterande, som speedade headcrabs. Älskar spelet dock! Spelar det i omgångar så det räcker längre. Är det bara jag som har haft riktigt svårt att hitta secrets?

Mycket bra recension!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

@Joakim Kilman: Blev du någonsin åksjuk? Jag kan inte spela längre stunder då den ganska primitivt "fejkade" 3D-miljön får min hjärna att snurra. Samma anledning till att jag gillar spel på quakemotorn bättre, även back in the days...

Medlem

Bra recension!
Blir att köpa det i framtiden.

Skribent
Skrivet av maq777:

@Joakim Kilman: Blev du någonsin åksjuk? Jag kan inte spela längre stunder då den ganska primitivt "fejkade" 3D-miljön får min hjärna att snurra. Samma anledning till att jag gillar spel på quakemotorn bättre, även back in the days...

Ja. Inte mycket, men lite lätt illamående när jag spelade för länge i sträck. Jag tror det är en vanesak. Det var längesen jag körde ett Build-spel längre stunder åt gången, så man blir trött i skallen efter ett tag. Man kan ju testa att mixtra med fov-slidern och se om det hjälper, förstås.

Jag blir sällan åksjuk överlag, men jag minns när jag testade Wolfenstein 3D för första gången som liten parvel, och jag fattade inte varför jag blev så snurrig och illamående. Men jag vande mig rätt snabbt. Numera händer det mig väldigt sällan, men vissa spel kan ha en fov som strular till det för mig. The Witness på PS4 var en pärs. Det gjorde mig mer åksjuk än vr. Alla Arkanes spel på konsol får mig också att må illa. Inte på pc, där är det inga problem.

Medlem

Det är lite sådär lagom 90-tals kryptisk bandesign emellanåt, men roligt hur som helst. Otroligt vilket jobb de gjort med build engine.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Spindlarna är inte värre än händerna i Blood i alla fall.

"Min största invändning mot fiendegalleriet är de små spindelliknande asen som är exakt överallt."

Haha! Nailed it!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Får man med spelet när man köper torkskåpet?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Fan vad skojigt detta spel är. Bra recension, tack!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

200 spänn känns lite maffigt när det inte ens finns multiplayer/coop?
Någon som vet om det kommer i framtiden? Kan inte rättfärdiga ett köp utan mp/coop dessvärre...

Skribent
Skrivet av Fr0gg0.:

Spindlarna är inte värre än händerna i Blood i alla fall.

Nä, händerna är vidriga. Men de finns inte på varenda nivå. Råttorna är dryga i Blood också, förvisso. Men det som gör Blood så jävla svårt är att de vanliga standardfienderna är typ de dödligaste i hela spelet. Några munkar i ett rum och du dör på några sekunder.

Skribent
Skrivet av anon_326725:

200 spänn känns lite maffigt när det inte ens finns multiplayer/coop?
Någon som vet om det kommer i framtiden? Kan inte rättfärdiga ett köp utan mp/coop dessvärre...

Jag skulle säga att det som finns nu mer än väl rättfärdigar priset. Med det sagt så har utvecklarna sagt att deras plan är att lägga till multiplayer senare.

Inaktiv
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag skulle säga att det som finns nu mer än väl rättfärdigar priset. Med det sagt så har utvecklarna sagt att deras plan är att lägga till multiplayer senare.

Ah men dåså. Då väntar jag tills dess Spel är som bäst när man kan spela med vänner imo!

Riktigt bra recension, tack.

Medlem

Blir åksjuk av att bara titta på trailern... Hoppas dock att produceras fler såna spel då det uppenbart finns ett intresse för dem

Medlem

något som jag saknar är dock COOP det hade varit skitkul, lär komma dock i nån mod.

Medlem

Räckte med att kolla bilderna för att bli 13 - 14 på nytt 😁Har kvar min 486a som jag lirade Duke 3D på men jag tror den skulle smälta till en liten pöl om jag provade Ion Fury (var på väg att skriva Ion Storm) på den.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Riktigt kul att det blivit emottaget så väl!

En kompis som jobbade med bandesignen, så det är extra roligt att det nämns som en positiv punkt!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Riktigt kul att det blivit emottaget så väl!

En kompis som jobbade med bandesignen, så det är extra roligt att det nämns som en positiv punkt!

Japp, din kompis gjorde ett mycket bra jobb.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Riktigt kul att det blivit emottaget så väl!

En kompis som jobbade med bandesignen, så det är extra roligt att det nämns som en positiv punkt!

Vet du om det finns något skrivet/berättat om hur spelet skapades? är typ besatt av Build-motorn och skulle gärna vilja veta mer om exempelvis vad som modifierades och lades till i motorn.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av hunden:

Vet du om det finns något skrivet/berättat om hur spelet skapades? är typ besatt av Build-motorn och skulle gärna vilja veta mer om exempelvis vad som modifierades och lades till i motorn.

Det enda jag känner till är detta som Digital Foundry gjordes strax efter att de utannonserade Ion Fury (Maiden).


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Fan vad löjligt. Det blir bojkott.

Inaktiv
Skrivet av Zerox_no1:

Att böja sig för SJWs är alltid ett minus i min bok. Ser ner på människor/företag som gör det.
Hade inte tänkt köpa spelet från första början och blev definitivt inte mer sugen på det nu.
SJW-kulturen är som en pest i dagens samhälle och borde bekämpas med eld.

Misstänker att detta forumet har en hel del SJWs dock så tror inte det blir någon vidare större bojkott från FZ medlemmar.

Kan ju hoppas att man har fel dock

Medlem

Folk borde fan skämmas att bojkotta detta spelet pga denna händelse. Skämmas fan.
Det är ett sjukt bra spel och detta borde man helt enkelt bara ignorera. Det är äcklar mig med alla dom här skitsakerna som kommer upp HELA JÄVLA TIDEN åt båda hållen, med var enda spel som kommer ut.

Detta är ett grymt spel, jag skiter i om det står bögsate på en tvål eller om det INTE står där, eller om det tas bort. Det är inte som att dom tog bort ett vapen eller en fiende.

Spelet blev inte sämre för att det där togs bort, spelet var inte bättre innan. Nästa spel dom gör kommer vara lika bra utan dom där tvålarna och allt vad det var.

Det bästa, för _alla_ vore om det inte fanns så mycket internet, forum, sociala medier, kotaku etc. Då hade detta aldrig varit ett problem.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Folk borde fan skämmas att bojkotta detta spelet pga denna händelse. Skämmas fan.
Det är ett sjukt bra spel och detta borde man helt enkelt bara ignorera. Det är äcklar mig med alla dom här skitsakerna som kommer upp HELA JÄVLA TIDEN åt båda hållen, med var enda spel som kommer ut.

Detta är ett grymt spel, jag skiter i om det står bögsate på en tvål eller om det INTE står där, eller om det tas bort. Det är inte som att dom tog bort ett vapen eller en fiende.

Spelet blev inte sämre för att det där togs bort, spelet var inte bättre innan. Nästa spel dom gör kommer vara lika bra utan dom där tvålarna och allt vad det var.

Det bästa, för _alla_ vore om det inte fanns så mycket internet, forum, sociala medier, kotaku etc. Då hade detta aldrig varit ett problem.

Fast... om vi nu ska hårdra det hela så är det väl inte fel i sak att bojkotta en person eller ett företag för att de agerar starkt emot ens egna värderingar?

Jag hade t ex blivit bitter på FZ.se om de börjat sälja annonsplats till typ ANTIFA.
Det påverkar kanske inte "produkten" som är FZ.se. Det kommer ju fortfarande vara massa bra artiklar/recensioner osv men jag hade ju personligen slutat besöka sidan direkt om jag sett massa ANTIFA-annonser på sidan.

( inb4 är du mot yttrandefrihet eller??? ;D )

Medlem

Fast jag vet inte ens vad du pratar om antifa, vet inte ens vad det är, men säkert en annan sak jag inte bryr mig om och som inte har med spel att göra. Det kommer upp massa nya onödiga uttryck hela tiden, gud vet vad allt betyder, alla är ordkreatörer i dessa dagar.

Men jag menar att detta är inget slag som måste utkämpas i spel, det kan man göra någon annanstans. Speciellt här, det är helt oförklarligt, detta handlar bara om att någon liten sak som ändå inte spelade någon roll togs bort, den ena saken var ju inte ens i en spelbar del av banan som jag förstod det.

3dRealms och Voidpoint har inte gjort fel på något sätt, dom hade kunnat skita i det hela, men nu gjorde dom inte det och spelet är lika bra.

(Dessutom visar sidan att du INTE visar reklam på den, så oavsett vad för reklam fragzone gör så ser du inte det ändå?)


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Verkar som att skaparna Voidpoint blivit riktigt less på 3D Realms pga detta:
https://www.gamerevolution.com/news/584817-ion-fury-voidpoint...

Detta har ju dessutom dragit ner spelets betyg och recensioner från "Överväldigande positiva" till "Blandade" på Steam, på enbart 2 dagar. Så att det är frustration just nu hos Voidpoint är fullt förståeligt.

12
Skriv svar