Spencer: Bra bildflyt, 4K och bakåtkompatibilitet viktiga mål för Xbox Scarlett

Robot
Spencer: Bra bildflyt, 4K och bakåtkompatibilitet viktiga mål för Xbox Scarlett

Xbox-chefen berättar vad du ska vänta dig av nästa konsol.

#microsoft, #nintendo, #ps5, #sony, #xbox, #xbox-scarlett


Gnällkuk

4K känns ju mer som ett försäljningsargument, hur många har krävt 4K? Det går ju knappt ens att nå 4K och stadiga fps på en brutaldyr monster PC, så att kraven skulle vara så höga på upplösning känns lite udda. 4K på Netflix? USA är ju snudd på ett u-land när det kommer till internetuppkoppling med deras kassa infrastruktur och kartellbildningar mellan isp:er.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gen
Medlem

Levererar han 4K/60fps i alla spel så lär jag bli troende

Sen blir det intressant om både Scarlett och PS5 levererar samma hårdvara och säljargument - då blir spelen återigen helt avgörande.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

4K känns ju mer som ett försäljningsargument, hur många har krävt 4K?

Spelar man på tv så är det tydlig skillnad mellan FullHd och 4K, föredrar själv upplösning innan högre fps.

Citat:

Det går ju knappt ens att nå 4K och stadiga fps på en brutaldyr monster PC

Just därför Microsoft och PS5 stoltiserar med 4k. Skall bli intressant att se hur de faktiskt presterar i slutändan.

Medlem

Det lutar åt att det blir exakt så. Samma inriktning, snarlik hårdvara och att de släpps ungefär samtidigt. Sedan har båda exakt samma upplägg med kostnad för onlinespel med några kostnadsfria spel per månad. Så det kommer handla om trognaste fanbase och bäst exklusiva titlar. Det är ingen slump at Microsoft släpper Halo dag 1, deras mest kända exklusiva spel. Det blir en mycket intressant dragkamp men denna gång tror jag att Microsoft har en betydligt bättre chans än de hade med sin Xbox One (som vi alla vet hade en riktigt dålig start då de försökte göra någon multimediakonsol med Kinect = fail).
Microsoft har också fått igång sin bakåtkompatibelt i högre utsträckning och har fått viss ordning på sitt urusla gränssnitt som de hade i Xbox One. Microsoft är helt klart på rätt väg igen.

Dock som alltid... PS4an har ju en hel del goa exklusives. Frågan är om inte Sony gör bäst i att lansera last of us 2 på ps5 istället för till ps4. Åtminstone så behöver de få ut exklusives till ps5 relativt tidigt.

Skrivet av Gen:

Levererar han 4K/60fps i alla spel så lär jag bli troende

Sen blir det intressant om både Scarlett och PS5 levererar samma hårdvara och säljargument - då blir spelen återigen helt avgörande.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Tycker de kan göra som nu att man själv väljer på många spel.

Lägre upplösning - högre fps och grafik
Högre upplösning - lägre fps och grafik

Så väljer man själv det som man tycker bäst om

I snabba spel skulle jag vilja ha högre fps
I slöa spel skulle jag vilja ha högre upplösning

Medlem

Sjukt bra att kontroller ifrån one kommer att vara kompatibel. Slipper jag förhoppningsvis köpa 3x nya till övriga familjen

Gnällkuk
Skrivet av B-itta:

Spelar man på tv så är det tydlig skillnad mellan FullHd och 4K, föredrar själv upplösning innan högre fps.

Just därför Microsoft och PS5 stoltiserar med 4k. Skall bli intressant att se hur de faktiskt presterar i slutändan.

Visst är det stor skillnad, har inte sagt att det inte skulle vara det. Men jag har aldrig sett att det varit folk som krävt 4K, utan snarare något som pushats från utvecklare/utgivare. I vissa spel kan man leva med 30fps, men på det stora hela är det helt ospelbart för egen del, framför allt när vi pratar om racingspel eller fps.

PS4 och XB1 "stoltserade" också med 4K, men så länge det inte är stadiga 60fps är det inget att haussa upp. Nuvarande generation tvingade ju 4K om möjligt med resultatet att det blev en rätt stökig upplevelse med ostadig fps och framepacing. Nu sitter det ju en brutalt mycket vassare CPU i nya generationens konsoler, så att vi får se ett stort kliv fram råder det inget tvivel om.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aldrig sett att det varit folk som krävt 4K, utan snarare något som pushats från utvecklare/utgivare.

Må vara en minoritet, men vi finns, det folket

Sen har det ju alltid varit en del av utvecklingen att ständigt bumpa upp upplösningen, 800x600,1024x768, 720p, 1080p, 1440p

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Visst är det stor skillnad, har inte sagt att det inte skulle vara det. Men jag har aldrig sett att det varit folk som krävt 4K, utan snarare något som pushats från utvecklare/utgivare. I vissa spel kan man leva med 30fps, men på det stora hela är det helt ospelbart för egen del, framför allt när vi pratar om racingspel eller fps.

PS4 och XB1 "stoltserade" också med 4K, men så länge det inte är stadiga 60fps är det inget att haussa upp. Nuvarande generation tvingade ju 4K om möjligt med resultatet att det blev en rätt stökig upplevelse med ostadig fps och framepacing. Nu sitter det ju en brutalt mycket vassare CPU i nya generationens konsoler, så att vi får se ett stort kliv fram råder det inget tvivel om.

Forza 7 körs väl i 60 fps vad jag vet,.. xbox one x är ju mer stabil än ps4pro

Redaktör
Skrivet av roftg:

Forza 7 körs väl i 60 fps vad jag vet,.. xbox one x är ju mer stabil än ps4pro

Alla Forza Motorsport utom första körs i 60 fps på Xboxarna. Forza Horizon 4 kan köras i 30 eller 60 fps med Xbox One X (30 med vanliga Xbox One).


signatur
Medlem
Skrivet av B-itta:

Spelar man på tv så är det tydlig skillnad mellan FullHd och 4K, föredrar själv upplösning innan högre fps.

Då har du aldrig spelat spel med hög fps.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Då har du aldrig spelat spel med hög fps.

Det är ju klart och visst är det härligt med 60/120fps.

Men spelar jag på PC maxar jag grafiken och håller mig runt "cinematiska" 30, har inga större problem med det. Förmodligen eftersom för jag mestadels spelar storydrivna single-player spel.

Avstängd

Några Phil spencer quotes
"Why do you care about 60fps?"
"Play the games, not the resolution"
"Power is a subjective term."

Just saying...


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Spännande tider

Medlem
Skrivet av saigon:

Sjukt bra att kontroller ifrån one kommer att vara kompatibel. Slipper jag förhoppningsvis köpa 3x nya till övriga familjen

C64, Amiga, Sega konsoler, Atari konsoler och Atari ST mfl kunde man använda och mixtra kontroller emellan. 30-36år sedan.

Snarare då sjukt dåligt att kontrollers från tidigare generationer eller olika konsoler inte fungerar på nuvarande. 360 kontroller med adapter funkar på PC. PS4 kontrollen är bara att koppla in och spela direkt på PC, tror även det är samma med One kontrollerna.

Bakåtkompatibilitet, 60fps och kortare laddtider tycker jag låter som självklarheter och inget de borde ta kred för utan att skämmas.

Gnällkuk
Skrivet av B-itta:

Må vara en minoritet, men vi finns, det folket

Sen har det ju alltid varit en del av utvecklingen att ständigt bumpa upp upplösningen, 800x600,1024x768, 720p, 1080p, 1440p

Jag tror ingen skulle välja att spela i en lägre upplösning om man kunde nå stadig bildfrekvens i minst 30, helst 60fps

Skrivet av roftg:

Forza 7 körs väl i 60 fps vad jag vet,.. xbox one x är ju mer stabil än ps4pro

Mjo, har för mig det med. Men det är ett spel, över en hel generation, på två konsoler?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ja det vore ju tråkigt om den nya $200 handkontrollen blev obsolet efter bara ett år.

Hursomhelst låter det som att Scarlett och PS5 blir väldigt lika varandra rent tekniskt. Sony kommer troligtvis fortsätta sitta på bättre IP medan Microsoft har både xCloud och möjligheten att spela allt på PC i framtiden.

Ser därför inte behovet av en Scarlett då jag föredrar PC. Ser ut att bli PC, PS5 och Switch som gäller framöver så kan man spela allt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Mjo, har för mig det med. Men det är ett spel, över en hel generation, på två konsoler?

Wipeout: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-wipeou...

Sedan finns det säkert betydligt fler spel på båda konsolerna men de kanske inte har grafik som är lika krävande i grunden.

Ambassadör
Xbox

Det verkar allt mer som om nästa generation för båda parter kommer bli relativt lika på hårdvarusidan. De förbättrade CPU'erna kommer bli riktigt trevligt, och både Scarlett och PS5 lär bli grymma maskiner!

Vad det gäller Xbox så är man ju också på PC (och lite allt möjligt med xCloud) och lär fokusera mycket mer på spelen än tidigare. Xbox går in i nästa generation med minst 15 first party-studior, fullt stöd från Nadella med fetingbudget och en helt annan vision och struktur än 2013. Oavsett vilken hårdvara man väljer att spela Xbox på så lär det bli åka av!

Xbox Game Pass för ju också med sig att man inte ens behöver fundera över vilka launchtitlar man ska plocka upp, allt från Xbox Game Studios följer med direkt vid release.

PSVR2 är en intressant grej och jag undrar lite över hur/om Xbox kommer att svara på det. Rykten går om att man helt enkelt kommer stödja VR-headsets från de stora, såsom Oculus. Jag är alldeles för oinsatt i- och ointresserad av VR för att ha koll på det, men det låter ju kanske som en bra idé?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Spelar man på tv så är det tydlig skillnad mellan FullHd och 4K, föredrar själv upplösning innan högre fps.

Just därför Microsoft och PS5 stoltiserar med 4k. Skall bli intressant att se hur de faktiskt presterar i slutändan.

Jag gillar min xbox one x och har även förbokat Scarlett. Är det så att spelen kommer köras 4k 60fps är det givet köp för xbox one x klarar ej det i många spel typ 4k 30fps eller mindre tänker speciellt The Witcher 3 som iofs är ett väldigt krävande spel. Men vill verkligen att det ska funka ordentligt. 8k är uteslutet för mig utan behåller min Oled tv ett bra tag innan jag väljer byta men tror knappast Scarlett klarar 8k 30fps

Medlem

Både PS5 och Scarlett lär bli grymma maskiner men kommer troligen att spela mest på PC framöver. Kommer nog dock att köpa en av dem, lutar åt Scarlett fram för allt pga Game pass och playanywhere. Hoppas framförallt det kommer fler playanywhere titlar. Det skulle få mig att dissa steam i högre utsträckning för Microsoft store. Nu bor jag visserligen bara i en tvåa men det är ändå nice att kunna välja om man vill om man vill spela i sorummet eller vardagsrummet.

Gen
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det går ju knappt ens att nå 4K och stadiga fps på en brutaldyr monster PC, så att kraven skulle vara så höga på upplösning känns lite udda.

Nja, riktigt så illa är det inte Med en bra CPU och ett 2080Ti kan man definitivt spela ett gäng spel i 4K/60fps, dock inte alla och inte heller på maxinställningar men å andra sidan behöver man inte alltid köra allt på max eftersom en del inställningar knappt märks eller märks så pass lite att det inte är värt prestandaförlusten. Kör tex AX:Odyssey i 4K/60fps och har endast justerat ett fåtal reglage. Idealt vore ju dock att dagens mest kraftfulla grafikkort kunde köra dagens spel på max, så är det ju inte. Frågan är vems fel det är.

Gnällkuk
Skrivet av Gen:

Nja, riktigt så illa är det inte Med en bra CPU och ett 2080Ti kan man definitivt spela ett gäng spel i 4K/60fps, dock inte alla och inte heller på maxinställningar men å andra sidan behöver man inte alltid köra allt på max eftersom en del inställningar knappt märks eller märks så pass lite att det inte är värt prestandaförlusten. Kör tex AX:Odyssey i 4K/60fps och har endast justerat ett fåtal reglage. Idealt vore ju dock att dagens mest kraftfulla grafikkort kunde köra dagens spel på max, så är det ju inte. Frågan är vems fel det är.

"Nej, så illa är det inte..." förklarar sedan att, jo, det är det

Givetvis talar jag om 4K på maxinställningar där det inte dippar under 60fps, oavsett om 16x kantutjämning är något som är värt att lägga systemresurser på, eller om det blir en monumental skillnad med skuggor på ultra istället för normal

Ptja, vems "fel" blir lite märkligt kanske. 2080Ti är det enda kort idag som går att nå nära eller tillräckligt, men anledningen till att inte fler gör det är för att utvecklingen inte är där ännu. Vill man vara cynisk kan man väl beskylla Nvidia för långsam utveckling, eftersom de varit ohotade på prestanda tronen efter HD 7970 kom från AMD.

Vi är ganska nära idag, men vi är fortfarande många år från att det ska vara rimligt för kreti och pleti. 4k 60FPS kommer nästan alla först uppleva på konsol och inte PC. Nästa generations konsol kommer kanske kosta 5000:-, sen ska du ha en 4K platt-tv, går att hitta för runt 10000 papp utan att få brutal skräp. För samma peng får du knappt ett RTX 2080 Ti och då ska resten av komponenterna till också.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

När man ska hypea en konsoll så här tidigt så är det ju bara att snacka om FPS, upplösning osv man kan göra.

Sanningen är ju att hög FPS, 4k upplösning och snabba laddtider är fullt möjligt att göra redan nu beroende på vart man lägger prioriteringarna - och egentligen spelar ju inte det där snacket någon som helst roll...

Det enda som spelar någon roll är hur spelen är att se på och hur dom är att spela.


signatur

subterranean homesick alien

Gen
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

"Nej, så illa är det inte..." förklarar sedan att, jo, det är det

Givetvis talar jag om 4K på maxinställningar där det inte dippar under 60fps, oavsett om 16x kantutjämning är något som är värt att lägga systemresurser på, eller om det blir en monumental skillnad med skuggor på ultra istället för normal

Ptja, vems "fel" blir lite märkligt kanske. 2080Ti är det enda kort idag som går att nå nära eller tillräckligt, men anledningen till att inte fler gör det är för att utvecklingen inte är där ännu. Vill man vara cynisk kan man väl beskylla Nvidia för långsam utveckling, eftersom de varit ohotade på prestanda tronen efter HD 7970 kom från AMD.

Vi är ganska nära idag, men vi är fortfarande många år från att det ska vara rimligt för kreti och pleti. 4k 60FPS kommer nästan alla först uppleva på konsol och inte PC. Nästa generations konsol kommer kanske kosta 5000:-, sen ska du ha en 4K platt-tv, går att hitta för runt 10000 papp utan att få brutal skräp. För samma peng får du knappt ett RTX 2080 Ti och då ska resten av komponenterna till också.

Det jag menade var att det inte är omöjligt

Sen kan man kanske tycka att spelutvecklarna borde fundera om det verkligen är värt att lägga in en "Ultra High shadows" när det inte tillför en märkbar skillnad i bildkvalitet men käkar upp 20 fps

Medlem

Jag kommer hålla mig till Xbox oavsett. Har investerat tid och har närmare 400 spel fysiskt och digitalt från alla generationer. Xbox One levererade från början trots sin katastroflansering. Och ja, Microsoft borde ge mig 1000 spänn för att de tvingade på mig Kinect som jag aldrig använde.

1
Skriv svar