Xbox överväger att släppa förstapartstitlar till andra plattformar

Robot
Xbox överväger att släppa förstapartstitlar till andra plattformar

Och åt andra hållet kan The Outer Worlds komma att bli exklusivt i framtiden.

#microsoft, #xbox


Medlem

Det här är ett stort problem. Om nu The Outer Worlds blir en succé. Är Obsidian Ent under kontrakt att göra TOW2. Så Obsidian är upptagna flera år till. I stort sett alla nya studios som Xbox har köpt (Microsoft) är upptagna med Multiplats i 3-5 år. Så man kan se så på det. Senast utannonsering av ett nytt AAA spel. 2015. Sea of Thieves. Senast släppta nytt AAA (ej 1st party) spel. 2016. Quantum Break. Så nånstans från 2014 sluta Microsoft med spel utveckling. Och nånstans där säger Phil (Huckster) Spencer "vänta tills nästa E3". 2016, 2017, 2018 och senast 2019 kom och inga nya AAA IPn. Om man tycker att det har varit illa denna generation med 100 miljoner v 40 miljoner sålda konsoler. Så kommer det vara ännu sämre för Xbox nästa generation Scarlett v Playstation 5.

Köp inte Scarlett. Köp PS5. Microsoft är en 3de part utgivare nu. De kommer släppa sina spel till Playstation 5. Det är nånting som är ganska klart. Plus har man en X. Då är du säker på spel i flera år till.

Medlem

Att ett spel först finns på flera platformar och sedan blir uppföljaren exklusivt för en platform,sådant äckligt vidrigt borde förbjudas (ser på dig Bayonetta 2!) :'(

Medlem
Skrivet av Loading:

Att ett spel först finns på flera platformar och sedan blir uppföljaren exklusivt för en platform,sådant äckligt vidrigt borde förbjudas (ser på dig Bayonetta 2!) :'(

Bra påläst du är om det spelet du nämner lol.

Medlem

Ouff.. "byggdes för Xbox ifrån grunden".. det är så man vill spy.

Man förstår ju varför företagen gör på detta sätt, men det är trist att de inte bara erkänner att det är pga oro att deras egen hårdvara, med tillhörande tjänster, skulle sälja sämre om de släppte spelen "fria". Det är tydligen väldigt populärt att underskatta sina konsumenters intelligens (I am looking at you DICE!)

Gnällkuk
Skrivet av Landelusen:

Ouff.. "byggdes för Xbox ifrån grunden".. det är så man vill spy.

Man förstår ju varför företagen gör på detta sätt, men det är trist att de inte bara erkänner att det är pga oro att deras egen hårdvara, med tillhörande tjänster, skulle sälja sämre om de släppte spelen "fria". Det är tydligen väldigt populärt att underskatta sina konsumenters intelligens (I am looking at you DICE!)

Men det är väl självklart för alla? Att man tecknar avtal med studios/spel är ju självklart för att driva upp intresset för folk att investera i konsolen och sedan game pass/playstation plus. Att de överväger att inte vara exklusiva tolkar jag det snarare som att de har låg tilltro till de titlar som är på väg, eller att de är för få. Räknar man inte med att de säljer konsoler kan man lika gärna släppa på andra plattformar för att tjäna mer pengar tills man känner att man har ett år med flertalet starka titlar.

Visst är det trist som konsument att tvingas köpa en viss plattform för att kunna spela ett visst spel, men det vore ju jäkligt konstigt om Sony, Nintendo eller Microsoft för den delen gjorde annorlunda om de anser att de har tillräckligt många och starka titlar för att driva försäljningen av konsoler. Att Microsoft erbjuder titlar till både Xbox och Windows är ju bara ytterligare ett tecken på att titlarna är för svaga. Det är ju knappast så att Windows är en lidande plattform när det kommer till spel så att man behöver driva upp försäljningen av spel för att kränga Windows-licenser.

Sen skulle jag knappast dra alla över en kam, uttalandet från Patrick Söderlund som dessutom talade för EA och inte DICE. Tycker inte att storbolagen underskattar sina konsumenter överlag heller. Det enda jag tycker är märkligt är hur Nintendo är så långsamma i sin utveckling. Antar att det kanske är japanskt tänk i kombination med äldre människor i toppen som hämmar utvecklingen, samma går att säga om Sony, men inte i lika stor utsträckning givetvis.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Ambassadör
Xbox

Många roliga, och väntade, svar i tråden

OnT:
Det handlar om flexibilitet. Om man lyssnar på intervjun och vad Matt Booty säger så handlar det om att man är flexibel i förhållande till sina 1st party-studior, vill t.ex. Double Fine släppa Psychonauts 3 till fler plattformar så är det inte omöjligt att de får ok för det. Det är inget mer än så att läsa in i det.

Kan inte se något negativt med det. Konsolen Xbox är bara ett av flera sätt att ta del av Xbox, en gamingdivision som satsar mycket bredare än så. Konsol, PC, xCloud främst, med Xbox Game Pass i fronten. Microsoft är mycket mindre beroende av Plastlådan än de övriga, även om det är en viktig del i en större helhet, då de helt enkelt släpper sina spel bredare än andra och har gjort i flera år. Valfrihet är något som jag har svårt att se något negativt med, men det är väl olika.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Men det är väl självklart för alla? Att man tecknar avtal med studios/spel är ju självklart för att driva upp intresset för folk att investera i konsolen och sedan game pass/playstation plus. Att de överväger att inte vara exklusiva tolkar jag det snarare som att de har låg tilltro till de titlar som är på väg, eller att de är för få. Räknar man inte med att de säljer konsoler kan man lika gärna släppa på andra plattformar för att tjäna mer pengar tills man känner att man har ett år med flertalet starka titlar.

Visst är det trist som konsument att tvingas köpa en viss plattform för att kunna spela ett visst spel, men det vore ju jäkligt konstigt om Sony, Nintendo eller Microsoft för den delen gjorde annorlunda om de anser att de har tillräckligt många och starka titlar för att driva försäljningen av konsoler. Att Microsoft erbjuder titlar till både Xbox och Windows är ju bara ytterligare ett tecken på att titlarna är för svaga. Det är ju knappast så att Windows är en lidande plattform när det kommer till spel så att man behöver driva upp försäljningen av spel för att kränga Windows-licenser.

Sen skulle jag knappast dra alla över en kam, uttalandet från Patrick Söderlund som dessutom talade för EA och inte DICE. Tycker inte att storbolagen underskattar sina konsumenter överlag heller. Det enda jag tycker är märkligt är hur Nintendo är så långsamma i sin utveckling. Antar att det kanske är japanskt tänk i kombination med äldre människor i toppen som hämmar utvecklingen, samma går att säga om Sony, men inte i lika stor utsträckning givetvis.

OoooOooOok. Förstår inte riktigt hur detta ses som ett svar på vad jag skrev, men.... jag håller med dig i det mesta. Min poäng var mer att det är segt att de inte talar klarspråk.

Medlem

Jag Undrar, är det någon här som jobbar grattis?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Blessus:

Jag Undrar, är det någon här som jobbar grattis?

Ja, ibland. Du då?

Medlem
Skrivet av totamish:

Bra påläst du är om det spelet du nämner lol.

Vet inte om det är ironi eller om jag missat något eller båda

Medlem

Bra för det gör inte heller MS eller någon anan! Speciellt inte heller devs! Sluta upp med girighet själv.. Man kladra på andras girighet men man ser inte på sig själv. Det var ironi..


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Inaktiv
Skrivet av Blessus:

Jag Undrar, är det någon här som jobbar grattis?

Tackar allra ödmjukast för gratulationerna men jag vet inte om det är så speciellt att vara anställd.

EDIT: Ser nu att du är dyslektiker, men jag låter det stå då jag tyckte det kunde vara ett kul skämt

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Tackar allra ödmjukast för gratulationerna men jag vet inte om det är så speciellt att vara anställd.

EDIT: Ser nu att du är dyslektiker, men jag låter det stå då jag tyckte det kunde vara ett kul skämt

Det bjuder jag på np


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Loading:

Vet inte om det är ironi eller om jag missat något eller båda

Jag tror han menar att vi hade inte fått Bayonetta 2 om det inte vore för Nintendo som bekostade hela utvecklingen av spelet då ettan sålde för dåligt för Sega att motivera en uppföljare.
Så hellre exklusivitet än inget spel alls.

1
Skriv svar