Hur moddar förändrade spelen

Medlem
Hur moddar förändrade spelen

Snubbla över den här "minidokumentären" om hur moddar vuxit fram och påverkat spelindustrin senaste årtionden för att försvinna allt mer senaste åren. Exempel som Team Fortress, Dota, CS, Dayz mfl tas upp tillsammas med direkta eller spirituella efterträdare.

Finns det någon speciell favorit-mod ni minns väl eller fortfarande spelar kanske?

Tror ni moddar kommer stödjas i fler spel framöver, eller dö ut helt till förmån istället för ingame-purchases, antifusk och strömmingstjänster?

Kan moddning överleva framtiden, om inte kan spelindustrin överleva utan moddar?

Skägg.
10 Chambers

Kan knappt minnas vilket mod jag senast körde aktivt. Många blev ju fristående sen, som Red Orchestra, Day of Defeat och liknande.


signatur
Medlem

Tvivlar på att AAA-scenen kommer tillåta ytterligare modstöd än vad de redan gör i framtiden, förmodligen mindre än nu, av de anledningarna du ställer upp. Det sagt, moddare är listiga, så även om det inte finns officiellt stöd så kan det fortfarande finnas mängder med moddar.

Indie-spel och "AA"-spel, där moddning är som bäst, kommer nog fortsätta vara en stark del av spelen (som stödjer det och inofficiellt på andra).

Nexusmods ökar ju sitt spel-stöd veckovis, de har nu stöd för 762 st olika spel.
Så moddning kommer definitivt inte dö ut, men officiella stödet för det kan minska, även fast det kanske inte påverkar "modbarheten" egentligen.

Samtidigt så är jag ganska säker på att majoriteten av spelare moddar inte sina spel, åtminstone inte utanför Bethesda-spel (och liknande som har stort officiellt modstöd), och det antal som moddar är ännu mindre, så om det skulle försvinna skulle ett antal spelserier och sådant kanske tappa sitt övertag men tror inte det skulle påverka särskilt mycket utöver det.

Favoritmodden dock är svårt, då det finns så många bra, men en som står ut lite, väldigt liten mod, som gör att blommor och sånt i Oblivion försvinner/förändras när man plockar upp dem så man vet vilka man plockat upp.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan knappt minnas vilket mod jag senast körde aktivt. Många blev ju fristående sen, som Red Orchestra, Day of Defeat och liknande.

Jo det känns bekant, man har väl kört en del moddar men kanske inget på senare tid som sticker ut som det gjorde som förr. Senaste jag kommer ihåg som var något speciellt var Dazy-modden. Det var i tidigt skede då man fortfarande kunde samarbeta med främlingar och hade lite mer utrustning i början. Väldigt speciell känsla och få spel som givit mig samma inlevelse och rollspelskänsla.

Minns hur man under moddens utveckling och ökat popularitet fick byta taktik, där lira med kompisar snabbt blev nödvändigt. Även efter vissa förbättringar fanns det en hel del att önska och såg verkligen fram emot den fristående versionen, som jag trodde skulle fixa många utav de grundläggande problemen. Blev dock väldigt besviken på den versionen och gick tillbaks och lira modden istället.

Skrivet av Fiddi:

Tvivlar på att AAA-scenen kommer tillåta ytterligare modstöd än vad de redan gör i framtiden, förmodligen mindre än nu, av de anledningarna du ställer upp. Det sagt, moddare är listiga, så även om det inte finns officiellt stöd så kan det fortfarande finnas mängder med moddar.

Indie-spel och "AA"-spel, där moddning är som bäst, kommer nog fortsätta vara en stark del av spelen (som stödjer det och inofficiellt på andra).

Nexusmods ökar ju sitt spel-stöd veckovis, de har nu stöd för 762 st olika spel.
Så moddning kommer definitivt inte dö ut, men officiella stödet för det kan minska, även fast det kanske inte påverkar "modbarheten" egentligen.

Samtidigt så är jag ganska säker på att majoriteten av spelare moddar inte sina spel, åtminstone inte utanför Bethesda-spel (och liknande som har stort officiellt modstöd), och det antal som moddar är ännu mindre, så om det skulle försvinna skulle ett antal spelserier och sådant kanske tappa sitt övertag men tror inte det skulle påverka särskilt mycket utöver det.

Favoritmodden dock är svårt, då det finns så många bra, men en som står ut lite, väldigt liten mod, som gör att blommor och sånt i Oblivion försvinner/förändras när man plockar upp dem så man vet vilka man plockat upp.

Jo AAA-scenen känns överlag rätt körd tyvärr. Får hoppas som du säger AA-spel och indie-spel kan fortsätta hålla i den fanan. Speciell mod du valde men jag känner faktiskt igen den, tror den var med i mod-listan sista jag lirade moddat Oblivion =).

1
Skriv svar