Kvällssnack: Vilket är det snyggaste spelet genom tiderna?
World of Warcraft är mitt absolut största grafik minne. Inte för att det är något tekniskt under och var inte vid release men dess artstyle och estetik är underbar och håller lika bra än idag enligt mig. Finns en anledning till att WoW: Classic kommer spelas med "classic mode" när det kommer till grafik inställningar :3
Jag upplever inte att något spel har flyttat fram gränserna mer än Metal Gear Solid 2 - Sons of Liberty. Jag var helt golvad och har nog spelat demot mer än 100 timmar i väntan på fullversionen.
Snyggast genom tiderna är nog som många redan sagt Crysis och Witcher 3.
Pratar vi design och estetik tycker jag att Breath of the Wild och Bloodborne är två fantastiskt snygga spel.
Mitt första minne av att bli blown away är Zelda: A link to the past. Tyckte det var underbart vackert när det kom.
På senare år ligger nog Horizon, Crysis, Detroit.
Som bubblare No one lives forever. Kommer ihåg att jag satt nästan varje dag och läste PC gamer recensionen och hoppades att jag skulle få det i julklapp.
Har funnits många favoriter genom tiderna men några ögonblick som jag aldrig kommer glömma är när:
Jag åker tank över en vidsträckt slätt i Crysis och ser att bergssidorna rasar av en topp i fjärran och avtäcker något enormt under.
Jag kliver ut på det ”solvarma” skrovet till Almighty(?) i Destiny 2’s. solokampanj...herregud säger jag bara.
Första gången man spelade WoW
Hela The Witcher 3
Naughty Dog golvade mig med the last of us när det kom, det var så mycket snyggare än alla andra ps3 spel. För att bara ett par år senare släppa uncharted 4 till ps4 som fortfarande inget annat spel kunnat matcha rent grafiskt men framför allt ansiktsanimationerna i Naughty dogs senaste spel är helt oslagbara.
Med the last of us 2 ser det ut som (av e3 2018 trailern att döma) att Naughty Dog kommer pusha gränserna ytterligare ett steg framåt och golva oss ännu en gång.
Final Fantasy VII när det kom. Ännu mer Final Fantasy VIII. Wipeout till PlayStation. Ena dagen Super Nintendo, dagen efter framtidens grafik med PlayStation. Det kanske största grafiska steget någonsin.
Gears Of War till Xbox 360 fick mig att tappa hakan. Uncharted 2 likaså. På senare år är det framför allt Horizon, God Of War och Uncharted 4 som har varit sinnessjukt snygga.
Varje teknikhopp inom gaming världen har fått min haka att tappas ned i golvet iaf.
Första gången jag lirade ett dataspel på C64 giana sisters,
senare samma häpenhet utav wolfenstein3d,
sen doom 1 följt av det första riktiga 3d-spelet quake.
Sen kom det första spelet med riktiga vapen (eller mod) som jag lirade som var actionquake 2 vilket också var helt underbart som senare vidareutvecklas till cs.
Battlefield 1942 var ju riktigt snyggt med blandning av stora banor där man kunde köra en massa fordon.
Sen kom wow med dessa enorma världar utan loadingscreens vilket var helt otroligt. Sen fick det går flera år innan jag kände samma feta känsla igen vilket var när jag testade å spela pre alphan i star citizen vilket är helt otroligt.
Tekturerna blandade med det otroligt innovativa programmerandet gjorde dessa in min värld till jättebra spel. Idag känns det dock som att företag tar det säkra före det osäkra och satsar det mesta på redan beprövade kort och det enda som ändrar sej är grafiken...
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Kul tråd att läsa!
Det spel som utan tvekan golvat mig när det gäller visuell upplevelse är Red Dead Redemption 2.
Även i slutet av spelet (när man egentligen var jäkligt trött på alla jäkla uppdrag) så slutade jag aldrig att förundras av detaljerna och extremt fina vyerna! Du kan välja oändliga variationer på din klädsel, gravering av vapen, hästsadel och en massa saker. Bara att hingstars pung drar ihop sig i kallt klimat är ju kanske inte direkt grafikrelaterat, men det bidrar till wow-känslan
Vacker vy
GTA5 var ju makalöst snyggt när det släpptes 2013. Det var på konsol då, och det tog ytterligare ett kliv när det släpptes på PC ett par år senare, speciellt när man kunde spela med alla inställningar typ på max. Detaljerna t.ex. när man gick in i affärer kändes som ett generationskliv då. Med tanke på att spelet är rätt snyggt än i dag fast det är 6 år gammalt säger en del.
Jag tycker nästan vad än andra säger om downgraden i anthem från e3 så är det ett av de snyggare spelen jag spelat. Fattar inte vad folk klagar på.
Vet inte hur många som klagar på det visuella,så vitt jag vet så är det allt annat som är problemet med det spelet.
Final Fantasy VII när det kom.
Jag började spela FFVII på PC utan 3D-kort.
Vilket lyft det blev när jag senare köpte ett Voodoo 2, minns att jag oftast skippade summons innan för de hackade och tog så lång tid pga det.
Annars det i princip alla spel med 3D-stöd från den tiden, hoppet till 3D-accelererat var helt tokigt.
Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.
Vet inte hur många som klagar på det visuella,så vitt jag vet så är det allt annat som är problemet med det spelet.
Det är ju asmånga som whinat för att det inte är i nörheten av vad första E3 trailern visade. Jag tycker dock inte downgraden gör npgot då det fortfarande är toksnyggt och hellre ett spel som flyter
Crysis brädar allt annat med hästlängder när det gäller grafisk wow-upplevelse. Skadar inte att själva spelet var rätt kul också.
Annars är jag svag för Darksiders. Hade låga förväntningar på spelet, men miljöerna i det spelet är några av de mest väldesignade och iögonfallande jag någonsin sett. Även The Last of Us gjorde ett hästjobb med sina miljöer.
Grymt svårt, men drar till med en spontan lista.
Snyggast sett till teknik, design, färgåtergivning, flyt, animationer:
The Last of us Remaster
Snyggast sett till design och animationer:
Odin Sphere Leifthrasir
Snyggast med hänsyn till svag teknik:
Breath of the wild
Snyggast modern retro:
Octopath Traveler / Hollow Knight / Dead Cells / Cuphead
Ännu en dag i paradiset.
Det är ju asmånga som whinat för att det inte är i nörheten av vad första E3 trailern visade. Jag tycker dock inte downgraden gör npgot då det fortfarande är toksnyggt och hellre ett spel som flyter
Måste ha missat det helt. Inget från E3 då de visades upp var ju en del av spelet. Det första de visade var bara ett techdemo då de inte ens hade startat något än.
Jag har bara följt den del av spelet sedan release som handlar om innehåll och uppkommande saker.
Splinter cell chaos theory
När det kom kändes det otroligt snyggt. Ser rätt bra ut än idag
Ja, nu när du säger det kommer jag ihåg hur oerhört snyggt jag tyckte det var när det kom. Visst var det det spelet vars första uppdrag (eller om det var ett av de första) utspelade sig kring en fyr?
Ja, nu när du säger det kommer jag ihåg hur oerhört snyggt jag tyckte det var när det kom. Visst var det det spelet vars första uppdrag (eller om det var ett av de första) utspelade sig kring en fyr?
Stämmer bra det, första börjar på en strand och man letar sig fram till en fyr tillslut.
”His tounge is a lump of coal” har etsat sig fast i minnet om man säger så 😁