Kvällssnack: Vilket är det snyggaste spelet genom tiderna?

Medlem

Hunt: Showdown helt klart. Det är både vrålsnyggt och ett bra spel.

Medlem

Doom, Unreal, Crysis osv. Det första WOW för mig var nog:

Falcon - Atari ST

Medlem

Battlefront 1&2 från DICE. The Witcher 3. Crysis. Driveclub. Bioshock Infinite: inte realistisk grafik men väldigt estetiskt snyggt, färgerna och designen är toppen.

Och min profilbild såklart måste säga en del: Mirror's Edge. Förbakat ljus och allt, men kan inte låta bli att spela igenom det då och då. Det är så otroligt snygga miljöer, trots att det enbart är korridorer, rör, kloaker samt hustak. Catalyst är fint, men har tyvärr inte samma nivå av design trots det enorma jobbet som de lade på spelet.

Medlem

Silver av Infogrames från 1999, var nog mycket pga spelmekaniken som man sögs in i det

Medlem

Några av de första jag kom att tänka på:
Flashback
Myst
Riven
Quake då man sett det med Voodoo kort första gången
Unreal
Metroid Prime
Ori and the Blind Forest
Uncharted 2
Bioshock Infinite
GTA V (I detaljrikedomen i världen snarare än texturer, modeller etc)
Horizon Zero Dawn

Medlem
Skrivet av bond12:

Silver av Infogrames från 1999, var nog mycket pga spelmekaniken som man sögs in i det

Ja det är nog mer spelmekaniken. Jag tänkte på det också men tog inte med det av den anledningen. Jag gillade det starkt.

Medlem
Skrivet av alias:

Helt klart half life , inget spel har fått mig att tappa hakan i golvet som det gjorde förra seklet. När man kom ut ur tunneln till en avsats högt upp på ett berg och jetplanet flög förbi.. något helt nytt. Nostalgi på högsta nivå! Spelade om den banan otaliga gånger bara för att få uppleva det igen.
Vetifasiken om man vågar spela om hl nu, behåller hellre mina fina minnen än att få bekräftat att tiden sprungit ifrån spelet..
Men lite sugen är jag..

Menar inte att låta "nä du har fel", men hl var väl mer bara ett stämningsfullt paket som gjorde mycket rätt snarare än ett jättesnyggt spel? Typ motsatsen till Crysis som var jättesnyggt och ganska identitetslöst i övrigt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Svårt att säga.

Men det spel som fick mig som p12a att verkligen bli förälskad i grafik överlag var nog Oblivion.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Freffo:

Battlefront 1&2 från DICE. The Witcher 3. Crysis. Driveclub. Bioshock Infinite: inte realistisk grafik men väldigt estetiskt snyggt, färgerna och designen är toppen.

Och min profilbild såklart måste säga en del: Mirror's Edge. Förbakat ljus och allt, men kan inte låta bli att spela igenom det då och då. Det är så otroligt snygga miljöer, trots att det enbart är korridorer, rör, kloaker samt hustak. Catalyst är fint, men har tyvärr inte samma nivå av design trots det enorma jobbet som de lade på spelet.

Håller fullständigt med på Mirror's Edge! Blir helt jävla golvat över hur snygg ljussättningen är i spelet. Stänger man av "bloom" och "Depth of Field" i configfilerna blir det ännu snyggare. Sparkar man upp det i 4K och av-aktiverar bloom & DoF så är det en riktig upplevelse.
Mirror's Edge Catalyst däremot, saknar den fantastiska ljussättningen, estetiken och atmosfären överlag (som ettan hade).

Annars är det rent grafiskt Crysis som imponerar mest på mig. Så in i h-vete snyggt och var nyskapande med massa grafiskt tunga effekter. Synd bara att spelet är sinnessjukt o-optmierat. Gillar man Crysis utseende och vill pumpa upp det till nästa nivå kan man testa BlackFire's Mod.

Kommer även tänka på Resident Evil 5 som jag tycker är grymt snyggt. Imponerande motion capture, fantastiska ansiktsanimationer, stilfullt regisserade cutscenes.

Star Wars Battlefront från 2015 är också mäkta imponerande med sin realistiska grafik. Battlefront 2 är dock inte alls i närheten av lika snyggt som första (2015). Tvåan använde alldeles för mycket cinema-lensflares och äckliga, suddiga bloom-effekter.

DOOM 2016 är ju garanterat värd en plats på grafiktoppen också. Kikar man noga så är texturerna ganska "meh", på håll ser det dock helt galet snyggt ut. Det är såklart absolut snyggast i rörelse. Helt galet bra animationer på fienderna och superb motion blur.

Till sist är det A Hat In Time som ligger väldigt varmt om hjärtat.
Utåt sett kanske inte världens mest imponerande grafik, men otrooooligt charmigt och välpolerat med söta animationer och rörelser.

Medlem

Monkey Island 1.
Pixelmagi! Introt är magiskt bra med loggan som kommer fram över ön.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Menar inte att låta "nä du har fel", men hl var väl mer bara ett stämningsfullt paket som gjorde mycket rätt snarare än ett jättesnyggt spel? Typ motsatsen till Crysis som var jättesnyggt och ganska identitetslöst i övrigt.

Nepp jag menar att HL var riktigt snyggt när det kom 1998, Story, gameplay allt annat var på topp också, men även det visuella. Hela paketet gjorde det till den klassiker det är. Idag kanske inte det narrativa vore det som skulle hyllas idag men då kändes det som en djup story, allt toppades med en supersnygg värld, inte bara underjordiska gångar eller natt när det vankas att vara utanför korridorerna.
Så jag kände och du kan inte ta ifrån mig det Crysis är en modernitet i jämförelse. Svårt att ens jämföra.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Jag tror mitt absolut största grafik-WOW kom från descent när jag köpte mitt 3dfx voodoo kort.
https://www.youtube.com/watch?v=3uq9B4LYPfY

Ingenting har haft lika stor inverkan grafikmässigt på mig sedan dess.

Det finns så många bra spel som är de "snyggaste", men allra oftast tycker jag att jag har stannat upp i "Destiny 2" och tittat mig omkring, men det finns så många fler.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Crysis fick mig att tappa hakan när jag såg det för första gången.

Men om vi spolar tillbaka till 1986 så fanns det ett till spel som hade precis samma effekt på mig. Då släpptes nämligen Defender of the Crown till Amiga.

Ni som var med på den tiden, minns ni hur sjukt snyggt det var?

Idag ser det kanske inte så märkvärdigt ut men -86 var det State of the Art och det fanns inget annat spel som kom i närheten på ett bra tag.

På samma sätt som Crysis var en milstolpe när det släpptes så var Defender of the Crown verkligen ett banbrytande spel som visade vad som var möjligt vad gäller grafik i spel på sin tid. Därför ligger båda de spelen som delad 1:a på min lista.

Medlem

Doom,
NFS,
Quake,
Unreal,
Half-Life,
COD,
GTA.


signatur

autograph

Medlem

Detroit:Become Human

Medlem

Snackar vi då om spel som har åldrats bra?
Det är Crysis 1

Men snyggaste som jag har spelat på ett tag nu är ju Witcher 3


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tycker Ghost Recon Wildlands och Red Dead Redemption 2 är dom vackraste spelen jag spelat. Kan starta upp dom enbart för att få springa runt lite en stund. 🙂

Medlem

Breath of the Wild säger jag nog faktiskt just idag. Är oerhört imponerad av designen och detaljrikedomen i spelet, trots dess begränsningar.

Fast om jag ska gå på gamla minnen blir det nog F.E.A.R när det släpptes.

Medlem
Skrivet av MaxC:

Min första WOW-upplevelse kommer från första Unreal, precis när man stapplat ut ur första rymdskeppet.

Jag menar, beskåda detta. Det har ju åldrats som ett fint vin!
https://youtu.be/a3qc6VIHB40?t=201

Absolut, it's up there with the best, men Unreal även om det hade öppna ytor så var det mest en korridorskjutare, HL också men lite annorlunda intreriör. Hur som helst, om man kunde få tillbaks känslan man hade när man spelade dessa mästerverk för första gången. Jäklar alltså, kändes som mänskligheten tog ett stort kliv framåt. När senast sa du det om ett spel?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det finns så många bra spel som är de "snyggaste", men allra oftast tycker jag att jag har stannat upp i "Destiny 2" och tittat mig omkring, men det finns så många fler.

Mhmm! Lätt att missa dom storslagna vyerna när man står på en hög punkt med bra utsikt..


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Ett spel kan ju vara snyggt för att det är realistiskt, men också för att estetiken i spelet är vackert. Ta Overwatch som exempel. Inte realistiskt för fem öre, men estetiken är vacker.

Medlem

mad max. så satans snyggt.
plus red dead redemtion 1-2
gta spelen
och unreal alla versioner. möe bra.

och glöm ej the division 1-2 ögongodis.
samt detroit becoming human.
ja nya spel men fasen så snygga.

Medlem

Som någon nämde Quake med vodoo-kort. Tror inte folk som inte var med då förstår hoppet i grafikteknologin då, det var verkligen att polera skit till något helt fantastiskt fint. (Quake är ju ganska brunt så...).

Men genom tiderna är ju kanske inte det det snyggaste spelet.

Jag har alltid tyckt de nya Battle Field spelen har varit otroligt snygga.


signatur

IDKFA

Medlem

Tycker Battlefield 3 både grafiskt och ljudmässigt fick mig att tappa hakan och sedan Uncharted 4 hade några otroligt snygga delar.

Medlem

Crysis är väl det som mest pushat boundries.
Fear som kom ett år innan var också galet snyggt jämnfört med allt annat då.

Company of Heroes får vi inte glömma. Det var ett RTS men hade grafik som många FPS spel hade på den tiden. Sjukt imponerande och ser fortfarande idag riktigt bra ut.

Unreal och Half-life. Även Doom, det kändes så sjukt mycket snyggare än Wolfenstein 3d.
Bioshock, Doom 3 och Half-life måste väl ocksä nämnas.

Dice Battlefield och Battlefront spel måste också få lite credd.

Medlem

Finns många spel jag fått en "wow" känsla av men några som sticker ut är:

The Witcher 3
Många av Assassins Creed spelen
GTA 5 med graphics mods
Skyrim med mods men även vanilla
Och till sist även Minecraft om du slänger på lite av de nya Ray-Tracing Shaders.

Medlem
Skrivet av ahrugal:

Jag tror mitt absolut största grafik-WOW kom från descent när jag köpte mitt 3dfx voodoo kort.
https://www.youtube.com/watch?v=3uq9B4LYPfY

Ingenting har haft lika stor inverkan grafikmässigt på mig sedan dess.

Samma minne här! Kommer ihåg att jag läste om det i en PC tidning och hade en sprillans ny dator (kan det ha varit en PII 300Mhz?) och sa till min far att det där ska jag köpa! Fick lite sponsring men huvuddelen betalade jag själv, var iaf först i klassen att ha det!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

För mig är det första Crysis. Kommer ihåg att jag bara längtade till att kunna köpa en tillräcklig dator för spelet. Sen blev jag mind-blown. Det var/är skitsnyggt.

Skribent

Crysis tar nog hem pokalen för mig. Vattnet var helt otroligt, och så även solstrålarna som sipprade ner mellan palmbladen.

GTA IV tyckte jag också var helt fantastiskt när det kom.

Skriv svar