Ingen förladdning av Borderlands 3 på Epic Games Store
Bristen på på förladdning rör mig inte i ryggen, och förvånar mig inte heller. Allt med denna release är en soppa så här långt. Jag har över 1100 timmar i BL 1 och 2, men EGS vägrar jag. Det blir att plocka upp detta när det finns på Steam/Humble Bundle eller något (utan krav på Epic-klient) och kostar högst c:a 200 kr inklusive DLC.
Bristen på på förladdning rör mig inte i ryggen, och förvånar mig inte heller. Allt med denna release är en soppa så här långt. Jag har över 1100 timmar i BL 1 och 2, men EGS vägrar jag. Det blir att plocka upp detta när det finns på Steam/Humble Bundle eller något (utan krav på Epic-klient) och kostar högst c:a 200 kr inklusive DLC.
Efter det som 2K gjorde mot youtubern som "läckte" infon som Gearbox läckte själva p.g.a. sin inkompetens så skulle jag inte spela BL3 om jag fick det gratis.
Har dom modsupport från start? Mikrotransaktioner? Har dom tjejer med? Har dom Steam chat? Har dom en person som inte jobbar på spelet som har sagt något för tio år sedan? Är det CDPR?
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Oh my, Pre-load på en modern klient, det skulle väll vara något va?
Kommer ihåg att Valve hade det redan fixat till launch för Half-Life 2
Haha ah men det funkade för typ 30% och hela internet hatade skiten
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Steam fanboys
Steam fanboys? Jag hade gott kunnat tänka mig köpa det någon annanstans (allra helst GOG) och använt någon annan klient, EGS och Origin vill jag dock inte använda, och inte heller Origin fyller mig med avsmak såsom EGS.
Epic skjuter sig själva i foten _hårt_ med att inte lyckas implementera något så självklart i tid för sin förmodligen största non-in-house-lansering hittills på plattformen. Jag gissar nämligen att BL3-klienten kommer väga några 10-tals GB, och att inte sprida ut det trycket är minst sagt ogenomtänkt.
Cptn BaseballBatBoy!
Många spel på steam som inte har haft pre load.
Din poäng?
Det är ju upp till utvecklarna om dom vill tillåta det.
EGS har inte den funktionen till att börja med.
Stor skillnad där du
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Steam fanboys? Jag hade gott kunnat tänka mig köpa det någon annanstans (allra helst GOG) och använt någon annan klient, EGS och Origin vill jag dock inte använda, och inte heller Origin fyller mig med avsmak såsom EGS.
Haha ok. Själv köper jag gärna på EGS, och som någon som verkligen HATAR folk som förbokar ogillar jag även folk som förladdar. Pcmr! Tävla om vem som har snabbast lina vaffan!
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Meh, spelar ingen roll för min del. Har snabbt nog internet för att kunna ladda ner inom en rimlig tid, och om inte får man väl vänta en extra dag eller två.
Din poäng?
Det är ju upp till utvecklarna om du vill tillåta det.
EGS har inte den funktionen till att börja med.
Stor skillnad där du
Enligt deras Trello har de redan stöd för förladdning, sen mitten av Mars. Så du har, helt enkelt, fel.
https://trello.com/c/1HuIkfqK/10-enable-pre-loading
Vilket också betyder att artikeln är lite fel, de har stöd för förladdning, men det är inte aktiverat för Borderlands 3, pga. oklar anledning, säkerhet/bandbredd kanske?
https://twitter.com/RikSharp/status/1160966173934178305
Tim svarar att de inte är säkra på att systemet klarar av efterfrågan av ett såpass stort spel, därav inte aktiverat.
Meh, spelar ingen roll för min del. Har snabbt nog internet för att kunna ladda ner inom en rimlig tid, och om inte får man väl vänta en extra dag eller två.
Enligt deras Trello har de redan stöd för förladdning, sen mitten av Mars. Så du har, helt enkelt, fel.
https://trello.com/c/1HuIkfqK/10-enable-pre-loading
Vilket också betyder att artikeln är lite fel, de har stöd för förladdning, men det är inte aktiverat för Borderlands 3, pga. oklar anledning, säkerhet/bandbredd kanske?.
Duktigt av dom
Anledningen varför dom inte vill tillåta pre-loading då är nog pga att dom inte kommer ha något third party DRM för spelet.
Och Epic erbjuder väll ingen DRM, än that is
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Duktigt av dom
Anledningen varför dom inte vill tillåta pre-loading då är nog pga att dom inte kommer ha något third party DRM för spelet.
Och Epic erbjuder väll ingen DRM, än that is
Uppdaterade mitt inlägg, det var någon som frågade i Twitter-tråden.
https://twitter.com/RikSharp/status/1160966173934178305
Tim svarar att de inte är säkra på att systemet klarar av efterfrågan av ett såpass stort spel, därav inte aktiverat.
@Fiddi: ...men säger samtidigt att deras servers har klarat av 10m användare samtidigt under Fortnite event. Tror knappast att 10m skulle köpa spelet, snarare 1m om ens det så frågan kvarstår varför de inte vågar.
Olika typer av anslutningar. Tror knappast ett Fortnite-event skickar/tar emot, i snitt, 5-10 MB/s per person, för den delen.
Sen skulle, i så fall, förladdning sprida ut nedladdningarna mer än om det inte fanns, så bandbredd är förmodligen inte problemet.
Delar inte allt hat mot EGS. Har alltid fungerat klockrent för mig. Steam å andra sidan... Steam, som gillar att kasta ut folk ur sina multiplayerspel då och då för att deras "Friends" funktion ballar ur titt som tätt. Som det gjort i 15 år.
Steam fungerar också dåligt med filintegrering, vilket gör att patcher på 30 Mb i vissa fall kan ta en halvtimma att installera (beroende på hur stor ursprungsfilen är).
Särskilt populärt hos mig är också när Steam ska insistera att automatiskt ändra status från Away till Online (vilket sker när de startar om sin Friends-tjänst). Behöver därför stänga ner skiten hela tiden så folk inte tror jag ignorerar dem. Men det problemet har ju också bara funnits i 15 år.
Vad vill jag ha sagt med detta? Om EGS inte stöder förladdning ännu så kan jag både förstå och leva med det. Steam har haft betydligt längre tid på sig att lösa sina problem. Steam driver dessutom upp spelpriserna eftersom de tar en större del av kakan än t.ex. EGS. Speltillverkare kan lägga ner 3-5 år på att utveckla ett spel och när det äntligen ska betala för sig så kommer Valve in och tar 30% av beloppet. Hutlöst!
Känner rejält sug efter BL3 nu! Får hoppas att det håller minst BL2-klass.
EGS gör det jag vill, installerar spelet och sen kör det.
Arlamjöken smakar likadant på ICA, som på konsum a för mig.
Men du kan köpa den på både ICA och Konsum...
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Jag bryr mig inte, jag sitter inte längre med 56k modem, jag kan gå på toa eller bre några mackor i köket medans det laddas ner. Kommer köpa spelet direkt när det släpps på Epic Game Store.
Nu förutsätter du att deras servrar/CDN kan hantera belastningen och fungera i övrigt, så att *din* anslutning blir flaskhalsen.
https://twitter.com/RikSharp/status/1160966173934178305
Tim svarar att de inte är säkra på att systemet klarar av efterfrågan av ett såpass stort spel, därav inte aktiverat.
Det här är väl ett rent vansinnigt argument, att sprida ut serverbelastningen över tid borde väl underlätta, om något? Med pre-loading innebär det ju att en stor mängd data sprids ut även innan release (snarare än bara direkt på och efter release), vilket borde göra att infrastrukturen i hela kedjan belastas mindre intensivt vid/snart efter release.
Givetvis kommer det finnas många som köper spelet på/efter release även med pre-loading aktiverat, så belastningen kommer inte förläggas helt till pre-release ändå.
Dessutom är det ju möjligt att portionera ut pre-release-data (då ändå ingen kan spela spelet) utan något ramaskri (om du får merparten av speldatan 10 eller 5 dagar före release spelar inte direkt någon större roll), men att göra det när spelet väl är släppt lär inte vara lika uppskattat.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.