Allmänt Mini konsol snack

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Har en del gamla konsoler kvar men av förklarliga skäl så kan man inte ha dem framme dessvärre. Dessa mini känns lite meh dock. Då tar jag hellre en retropie.

Varför kan du inte ha dom framme "av förklarliga skäl"?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Jag trodde faktiskt Nintendo skulle utannonsera GameBoy Classic i somras på E3 - det är ju ändå 30 år sedan den lanserades i år! En bakgrundsbelyst GameBoy Color som kunde ha 20-30 spel förinstallerade och som även hade kvar kasettingången så att man kunde lira sina gamla spel på den - det hade varit nåt det!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Inaktiv
Skrivet av Roten:

Varför kan du inte ha dom framme "av förklarliga skäl"?

För att jag inte har plats att ha alla framme och inkopplade såklart? Om man nu inte vill att vardagsrummet ska se ut som en arkadhall dvs.

Medlem

Jag var sjukt taggad på både NES och SNES men insåg rätt fort att spelen inte åldrats så bra som man hoppats. Skulle säga att jag på sin höjd samlat ihop 10h på dom tillsammans.

Medlem

Gillade Snes mini.

Jag gillar konceptet med retro mini konsolerna, men ofta så skeppas de inte med de titlar jag ville ha.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

För att jag inte har plats att ha alla framme och inkopplade såklart? Om man nu inte vill att vardagsrummet ska se ut som en arkadhall dvs.

Av förklarliga skäl får du ju ha dom i ett eget rum, såklart...


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag var sjukt taggad på både NES och SNES men insåg rätt fort att spelen inte åldrats så bra som man hoppats. Skulle säga att jag på sin höjd samlat ihop 10h på dom tillsammans.

Smaken är ju som baken, men jag finner lika stor spelglädje med NES och SNES nu som 1992!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Väntar på den enda som behövs. Dreamcast Mini. Men det finns/fanns så extremt många bra spel. En inbyggd hårddisk eller SDHC support plus internt minne behövs. Speldisken var ju special utvecklad 1GB skivor. En del spel var så stora. Några på flera skivor. Shenmue 1 och 2 till exempel.

Inaktiv

@Roten: Jag bor inte i hus med massa rum över så det går inte dessvärre. Så av förklarliga skäl kan jag inte ha alla konsoler framme. Om du kan så grattis

Skrivet av whoo:

Jag var sjukt taggad på både NES och SNES men insåg rätt fort att spelen inte åldrats så bra som man hoppats. Skulle säga att jag på sin höjd samlat ihop 10h på dom tillsammans.

Instämmer. Det är mest för att tillfredställa nostalgin då och då som man spelar gamla konsoler.
Inte alls samma djup och spelglädje som moderna spel imo

Medlem

Plockade upp Nintendo-konsolerna under mellandagsrean. Billigare så än att försöka få tag på spelen jag är intresserad av sedan när de utgått. Playstation Classic börjar bli närmast gratis men tvekar fortfarande, har sällan sett en sämre samling spel än de Sony slängde in där. Mega Drive Mini är intressant för nostalgin men har redan de flesta spelen på Steam så det blir nog att vänta till mellandagsrean där med.

Om det är någon konsol jag verkligen hoppas på är det Sega Saturn Mini. Lär aldrig hända och även om den skulle komma så är licenserna till de bästa spelen utspridda till höger och vänster över spelbranschen. Skulle dock vara trevligt att bli av med den konstanta oron att minnesbatteriet dör.

Medlem

Var enkelt att lägga in emulatorer på min Nvidia shield. Så nu behöver jag inte köpa någon mini.

Medlem
Skrivet av blytung:

Vilken passar bäst till en unge på 3 år? Kanske är för ungt för att spela övh?
Känns dock som en 3 åring redan vet att grafiken är skitdålig fast de aldrig spelat tvspel tidigare

SNES eller kommande Mega Drive skulle jag tippa på är de bästa alternativen. NES har ganska tråkig grafik och ljud jämfört med SNES och MD, och PS har få barnvänliga spel. Mina barn (3 och 5) gillade bara Rayman och Mr Driller på PS, men på SNES går nästan alla spel hem.

Jh
Medlem

Jag tycker som i t ex NES fall att man borde erbjuda ett mer öppet system där man själv kan välja spel istället för ett antal förbestämda.
Tills vidare kör jag Rasberry pi för mina retro behov


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Moderator | Testpilot
Skrivet av shelter:

Nja, så fanatisk är jag inte. Frågan var ju vad man tyckte, och jag tycker det är lite onödigt med alla små retro konsoler som släpps, men visst, kanske finns dom som gillar att ha flera olika. Jag hade som sagt ändå satsat på retropie.

För din del, visst, men visst förstår du varför folk kan tycka om dem?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Kontot avslutas
Skrivet av Roten:

Smaken är ju som baken, men jag finner lika stor spelglädje med NES och SNES nu som 1992!

1992! Året som jag fick mitt första tv spel i julklapp, en NES med Super Mario Bros 3.
Om jag sen går tillbaka till mini konsolerna så har jag haft mycket roligare med min NES Classic Mini än vad jag hade med NES på många många år, allt detta pga att man på NES Classic Mini kan spara på varje spel, något som inte gick med originalet.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Johlor:

Nu har jag bara spelat på NES-mini och SNES-mini, men känslan på dessa är i alla fall väldigt likvärdig den jag hade på min gamla NES och SNES, vilket emulatorer eller en retropi inte riktigt kommer upp i. Det är något där som känns "off", vilket direkt kändes rätt i dessa Mini-konsoler.

Jag håller helt med dig.
Jag spelar hellre på dessa mini konsoler än vad jag spelar via emulatorer.
Det blir en helt annan känsla att spela original och dessa konsoler är ju det närmaste original som man kan komma så länge som man inte även vill ha känslan av att få ha varje spel på kassett.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av blytung:

Vilken passar bäst till en unge på 3 år? Kanske är för ungt för att spela övh?
Känns dock som en 3 åring redan vet att grafiken är skitdålig fast de aldrig spelat tvspel tidigare

3 åringar ska helst inte spela spel eller spendera sin tid framför tvn. Det finns så mycket annat de kan göra och de behöver röra på sig, inte vara stillasittande!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Inaktiv
Skrivet av Roten:

3 åringar ska helst inte spela spel eller spendera sin tid framför tvn. Det finns så mycket annat de kan göra och de behöver röra på sig, inte vara stillasittande!

Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
Finns gott om utrymme för varierande aktiviteter

KoP
Medlem
Skrivet av Jh:

Jag tycker som i t ex NES fall att man borde erbjuda ett mer öppet system där man själv kan välja spel istället för ett antal förbestämda.
Tills vidare kör jag Rasberry pi för mina retro behov

Är nog bara Mini C64'an som kan erbjuda den möjligheten ibland dessa minikonsoler. Det är därför jag älskar den. Ser fram emot fullsize versionen med fungerande tangentbord som kommer i december.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Varför skulle du inte våga det?
Även att man då ska äga spelen original om man vill gå den lagliga vägen men själv så dömer jag ingen även om man inte skulle ha det.
Tycker att det är bra att det finns olika vägar att välja.

Själv tycker jag dock att det oftast är bättre kvalité om man köper det original. Tredjeparts handkontroller via usb brukar vara väldigt plastiga av sig, i alla fall de som jag har testat och det känns mycket bättre att hålla i en original handkontroll.
Men det finns nog de tredjeparts handkontroller som är bättre med.
Sen har jag kollat videoklipp på RetroPie och det ser bra ut men jag tycker att det inte ser lika bra ut som via NES Classic Mini eller SNES Classic Mini av vad jag har sett. Så det är inget som jag har tänkt (i dagsläget) på att köpa själv men jag tycker att det är bra att alternativet finns.

Märket 8Bitdo tycker jag gör handkontroller som är exakt nästan som original.
Jag vet dock inte om dom gör kontroller som ska kopiera originalkontrollerna nå mer dom verkar mer ha specialkontroller.
Jag tex har en Nes pro eller vad den heter.
Den ser ut som en Nintendo 8bit kontroll men dom har gjort formen lite rundare, lagt till R och L knappar och 2 analoga spakar.
Funkar till Pie, PC och Switch.
En kompis har 8Bitdo nintendo 64 kontroller via bluetooth, precis som original fast ingen support för rumblepak dock.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Roten:

3 åringar ska helst inte spela spel eller spendera sin tid framför tvn. Det finns så mycket annat de kan göra och de behöver röra på sig, inte vara stillasittande!

Kan inte vara kul att vara dina barn som måste röra sig non-stop i sitt vakna tillstånd. Interaktiva lekar (som bland annat spel) har visat sig stimulera delar av hjärnan som är viktiga för barns utveckling, så att förbjuda det helt är bara dumdristigt. Självklart ska barn också röra på sig, då även det är en viktig stimulans hjärnan och kroppen, men det behöver inte ske hela tiden.

Kontot avslutas
Skrivet av Molotov:

Märket 8Bitdo tycker jag gör handkontroller som är exakt nästan som original.
Jag vet dock inte om dom gör kontroller som ska kopiera originalkontrollerna nå mer dom verkar mer ha specialkontroller.
Jag tex har en Nes pro eller vad den heter.
Den ser ut som en Nintendo 8bit kontroll men dom har gjort formen lite rundare, lagt till R och L knappar och 2 analoga spakar.
Funkar till Pie, PC och Switch.
En kompis har 8Bitdo nintendo 64 kontroller via bluetooth, precis som original fast ingen support för rumblepak dock.

Den där dockningen för Rumble Pack, minneskortet och GameBoy tillbehöret på Nintendo 64 handkontrollerna är nog inget vi får se ens om en Nintendo 64 Classic Mini kommer nästa gång.
Men det hade varit häftigt annars.

Men annars har jag bara hört positiva saker om 8bitdo med, har dock aldrig testat deras handkontroller. Men har funderat ibland på att köpa någon från de och ha till Switch.

BTW. Gjorde inte de trådlös handkontroll för NES Classic Mini och SNES Classic Mini också?


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det helt lagligt att ladda ner ex super mario och spela på sin retropie då?

Nej, det är det inte, men spelen ligger uppe på flera webbsidor som har roms, så jag vet inte riktigt hur Nintendo ställer sig till det. Både Nintendo och Google brukar ju vara bra på att ta/filtrera bort sånt som bryter mot copyright.

Emulatorer i sig är ju inte olagliga dock.

Medlem

Detta hör kanske inte hit, men jag gör ett försök.
Jag äger NES, Snes, N64, Gamecube, Wii U, Xbox, Xbox 360, Ps1, Ps2, Ps3, Ps4 och en jäkla massa spel till dessa. Köpte även på mig NES mini och Snes mini och börjar känna att det hade varit riktigt trevligt att kunna ha alla de äldre konsolerna på ett och samma ställe.

Vilket är det bästa alternativet att emulera dessa?
Började att kolla på en raspberry pi, men tror inte att den klarar av allt som jag vill ha.
Tankarna gick över till Nvidia Shield men 500gb versionen har dom tydligen sluta sälja.
Vad väljer man?

Medlem

Personligen skulle jag helst vilja se dem som portabla.. Latensen på båda våra tv-apparater, trots game mode, gör att det inte känns attraktivt att köpa maskiner med spel som kräver pixelprecision och milisekundtajming. Med hög skesis köpte jag en retropie, men anser inte mycket vara särskilt spelbart.. Svårt att se att jag skulle vara så fruktansvärt kräsen, är långt ifrån någon speedrunner, men de flesta tycks ju vara nöjda med sina retropies så något galet måste det vara..

TLDR: hade älskat en snes mini "boy"!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kan inte vara kul att vara dina barn som måste röra sig non-stop i sitt vakna tillstånd. Interaktiva lekar (som bland annat spel) har visat sig stimulera delar av hjärnan som är viktiga för barns utveckling, så att förbjuda det helt är bara dumdristigt. Självklart ska barn också röra på sig, då även det är en viktig stimulans hjärnan och kroppen, men det behöver inte ske hela tiden.

WHO släppte i april en ny rapport avseende hälsorekommendationer för barn, där man pratar om "skärmtid" - vilket omfattar tv, datorer och telefoner motsv. Barn upp till 1 år rekommenderas ej någon skärmtid över huvudtaget, 1-2 år enstaka minuter under dygnet och 3-4 åringar upp till 60 minuter (https://edition.cnn.com/2019/04/24/health/child-recommendatio...). WHO trycker särskilt på fysiska aktiviteter för barnen, men även vila. Jag har aldrig sagt att barn ska röra sig "non-stop", vilket du skriver.

Men spel då? Här måste man ha förståelse för hur hjärnan och psyket utvecklar sig hos barn. Våra hjärnor tar lång tid att utveckla sig och barn reagerar inte på samma sätt som vuxna. Men det är snarare dom psykiska aspekterna av spel som gör att det inte är lämpligt att barn spelar spel. Läs den här artikeln från Psychololgy Today, den är otroligt tydlig i sitt budskap och vetenskapen bakom det hela: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/mental-wealth/20160...

Nej, spel är inte "viktigt för barns utveckling". Barn har utvecklats och växt upp under tusentals år utan spel - så det är inget som är "viktigt". Det finns så mycket annat som stimulerar barn - exvis genom att prata med sitt barn, att få den att fantisera och tänka, upptäcka och skapa, genom att leka och umgås skapar man de förutsättningar som barnet behöver. Det finns visserligen spel som vänder sig till unga barn som stimulerar fantasin, kreativt tänkande mm - men det finns så många andra bättre alternativ än spel för att uppnå samma resultat. Jag väljer alltid boken för datorn eller den fördummande ljudboken (vilket även gäller för vuxna)!

Det här har diskuterats flitigt tidigare här på forumet och många har svårt att förstå att det egna spelintresset som vuxen inte är så bra för sina barn, utan det är roligt att ens barn spelar tillsammans med mamma eller pappa. Men, det är i verkligheten att göra barnet en björntjänst - och visar på förälderns självcentrering istället för att hjälpa barnet att utveckla sig.

Det här upprör säkert många, vilka ser det här som kritik på deras sätt att uppfostra sina barn - vilket många föräldrar blir förbannade över. "Vem är du som har mage att kritisera mig - JAG vet väl bäst vad som är bäst för MITT barn?"


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av anon_326725:

För att jag inte har plats att ha alla framme och inkopplade såklart? Om man nu inte vill att vardagsrummet ska se ut som en arkadhall dvs.

Eller har klåfingriga små barn i huset som vill "leka" med mamma och pappas spel.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Kontot avslutas
Skrivet av cyppa:

Detta hör kanske inte hit, men jag gör ett försök.
Jag äger NES, Snes, N64, Gamecube, Wii U, Xbox, Xbox 360, Ps1, Ps2, Ps3, Ps4 och en jäkla massa spel till dessa. Köpte även på mig NES mini och Snes mini och börjar känna att det hade varit riktigt trevligt att kunna ha alla de äldre konsolerna på ett och samma ställe.

Vilket är det bästa alternativet att emulera dessa?
Började att kolla på en raspberry pi, men tror inte att den klarar av allt som jag vill ha.
Tankarna gick över till Nvidia Shield men 500gb versionen har dom tydligen sluta sälja.
Vad väljer man?

Jag har också känt tidigare att det vore skönt att ha allt på ett ställe och för min del så är Wii U med Virtual Console väldigt bra då.
Men eftersom jag gärna vill ha original handkontroller till vardera konsol så är nog Switch på väg att bli den mer perfekta konsolen för det eftersom det finns många tredjeparts handkontroller som fungerar till den och om fler spel från tidigare Nintendo konsoler kommer till Nintendo Online som SNES, Nintendo 64 och GameCube.
Det finns även många fler äldre spel som har återsläppts via Nintendo E-shop.

Annars om man kan tänka sig att ha flera mindre konsoler stående i bokhyllan som det bara är att koppla in så tycker jag bäst om det eftersom jag tycker att det är roligare att spela NES spel på NES Classic Mini än vad det är på Virtual Console. Men Nintendo Online är ungefär lika bra av det som jag har testat så länge som man har en NES handkontroll.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av shelter:

Nej, det är det inte, men spelen ligger uppe på flera webbsidor som har roms, så jag vet inte riktigt hur Nintendo ställer sig till det. Både Nintendo och Google brukar ju vara bra på att ta/filtrera bort sånt som bryter mot copyright.

Emulatorer i sig är ju inte olagliga dock.

Det är en gråzon.
Vissa sidor med emulator och roms som vill vara "seriösa" lägger tex inte ut vissa titlar.
Vill minnas att dom påstått att vill utvecklare och utgivare inte deras spel är där tas dom bort. Tex så tror jag samtliga Nintendo spel frpn Nintendo själva saknas på dom sidorna.

Dom påstår att anledningen dom har roms osv är för att bevara spelhistorien
Så det verkar som många spel så bryr man sig inte om att det laddas ner, det har gått och blivit "abandon ware"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Kontot avslutas
Skrivet av Jh:

Jag tycker som i t ex NES fall att man borde erbjuda ett mer öppet system där man själv kan välja spel istället för ett antal förbestämda.
Tills vidare kör jag Rasberry pi för mina retro behov

Det som var synd med NES Classic Mini och SNES Classic Mini var ju detta att det inte gick att lägga till fler spel utan att behöva softmodda den.

Jag tycker att Nintendo skulle ha haft möjligheten till att låta spelarna få föra över sina NES och SNES spel från Wii U till sin mini konsol genom att koppla konsolen till samma konto.
Då hade jag kunnat föra över exempelvis mitt Earthbound Beginning eller Donkey Kong Country 2 och 3.
Men Nintendo tänkte ju inte att NES Classic Mini skulle sälja så bra som den gjorde så de hade väl inte sådant i tankarna över huvud taget, utan såg det bara som en samlingspryl.


signatur

ゼルダの城

Skriv svar