Walmart tar ned reklam för våldsamma spel, men fortsätter sälja skjutvapen

Skrivet av JokerM6:

Nej det stämmer inte.
Obama fick frågan precis innan han skulle lämna ämbetet till Drumpf.
https://www.youtube.com/watch?v=6imFvSua3Kg

Chicago, striktaste vapenlagar men mest skjutningar etc enligt gubben som ställer Obama frågan.
Inför bakgrundskontroll eller sluta sälj vapen. Fucking välj!

Det stämmer visst. Jag skickade till och med upp en fin vetenskaplig beräkning på masskjutningar för någon sida sen.
Även om Chicago har problem med skjutningar så är det inte tillräckligt för att minska signifikansen på statistiken.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om nu halva tråden är fel, berätta då gärna vad som är tokigt. Känns lite dumt att skriva att folk inte förstår lagarna, tar 2 minuter att googla, och sedan inte egentligen bidra med något.

Jag bidrog ju med något, Jag bad alla att läsa på om vad som gäller istället för att spekulera.

Medlem
Skrivet av JeffMaister:

Självklart så förnekar dem det riktiga problemen, men man kan inte förvänta sig nåt annat från ett så verklighetsfrånvänt land.

Lite OT men det sorgliga är ju att Sverige om något land är värre när det kommer till verklighetsfrånvaro. Många länder som kastar sten i glashus kan man väl säga. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Komured:

Jag bidrog ju med något, Jag bad alla att läsa på om vad som gäller istället för att spekulera.

Tycker personligen inte man bidrar med mycket om man kan summera en kommentar med "googla". Det hjälper ju inte med att föra diskussionen vidare, eller ge svaren som du vill att de ska ha. Större chans att folk faktiskt läser och tar åt sig infon om du skriver den, samt visar att du har så bra koll som du skyltar med.

Något att tänka på tycker jag iallafall. Om kommentarerna här är så fel, och det tar 2 minuter att googla, så hade du utan större problem kunna upplysa oss alla om vad som är rätt och fel.

Det är bara min åsikt givetvis. Ibland orkar man inte eller inte har tid, men då behöver man inte låta så snäv i sin text heller.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Komured:

Även möjligt i Sverige med rätt licens (Dock endast på 5 år om den är personlig). Dock är det för närvarande endast möjligt att köpa M45B och en sådan får man för ett par tusenlappar. Vill man veta hur (är inte helt enkelt) så är det bara att höra av sig till Idrottsförbundet eller Skyttesportförbundet.

Mjo absolut, men beroende på var man bor ställer polisen rätt höga krav på hur mycket du tävlar eller liknande. Dessutom är skytteformen rätt tråkig egentligen (du skjuter ju inte automateld på tävlingarna liksom). I teorin kan du få helautomatvapen på samlingslicens också, så inte bara sport. Men då måste du söka eldgivningstillstånd från polisen varje gång du ska använda dem och de ger bara ut det ett par ggr per år och du ska ha goda själ till det.

Klubben jag är med i har en drös M45B men jag har inte fått tummen ur och skjuta det särskilt mycket än.

Liknelsen är dessutom inte helt rättvis för du har mycket mindre begränsningar både i Schweiz och i USA på vad du kan köpa och vad du kan använda det till. Det går ju att äga en minigun i USA (dock finns där bara max 12 st som det går att byta ägare på, så de kostar därefter). I Schweiz är helautomater relativt billigt jämfört med USA för de har inte samma begränsingar eller marknad.

Medlem
Skrivet av Saxit:

Mjo absolut, men beroende på var man bor ställer polisen rätt höga krav på hur mycket du tävlar eller liknande. Dessutom är skytteformen rätt tråkig egentligen (du skjuter ju inte automateld på tävlingarna liksom). I teorin kan du få helautomatvapen på samlingslicens också, så inte bara sport. Men då måste du söka eldgivningstillstånd från polisen varje gång du ska använda dem och de ger bara ut det ett par ggr per år och du ska ha goda själ till det.

Klubben jag är med i har en drös M45B men jag har inte fått tummen ur och skjuta det särskilt mycket än.

Liknelsen är dessutom inte helt rättvis för du har mycket mindre begränsningar både i Schweiz och i USA på vad du kan köpa och vad du kan använda det till. Det går ju att äga en minigun i USA (dock finns där bara max 12 st som det går att byta ägare på, så de kostar därefter). I Schweiz är helautomater relativt billigt jämfört med USA för de har inte samma begränsingar eller marknad.

Mjo jag vet. Ville bara påpeka att det inte är helt omöjligt i Swe.
Helauto på Samling är nog relativt tokkört numera dock om man inte råkar vara ett museum eller liknande. (Eller ja knapt ens då föresten, PM vill ju att museum ska permanent deaktivera alla vapen de har, de har dock inte fått gehör för det ännu)

Är med i 2 klubbar varav den ena har k-pist skytte men inte orkat bry mig då det är roligare och lättare att skjuta halvauto grunkor (med lättare menar jag nu att få licens på och inköpa osv)

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tycker personligen inte man bidrar med mycket om man kan summera en kommentar med "googla". Det hjälper ju inte med att föra diskussionen vidare, eller ge svaren som du vill att de ska ha. Större chans att folk faktiskt läser och tar åt sig infon om du skriver den, samt visar att du har så bra koll som du skyltar med.

Något att tänka på tycker jag iallafall. Om kommentarerna här är så fel, och det tar 2 minuter att googla, så hade du utan större problem kunna upplysa oss alla om vad som är rätt och fel.

Det är bara min åsikt givetvis. Ibland orkar man inte eller inte har tid, men då behöver man inte låta så snäv i sin text heller.

Anledningen till att jag inte gör det är för att inte känner för att sitta i 1 timme och rätta fel som (till stor del) vuxna människor skriver och själva relativt enkelt kan kolla upp. Då är det betydligt smidigare att bara be dem göra det och eftersom ingen orkar läsa mer än 2 rader av vad någon skriver, så ber man dem enklast göra det på 2 rader eller mindre.

Men nu var det inte en diskussion om huruvida folk är lata eller inte som denna tråd handlade om så nu skriver jag inget mer om detta.

Medlem

Mja, nu ska väl problemet med masskjutnigar vara löst då!

Förbjud försäljning av farliga tv-spel helt. En annan lösning kan ju även vara att lansera tv-spel som vapen så kanske de blir mer accepterade igen...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Komured:

Anledningen till att jag inte gör det är för att inte känner för att sitta i 1 timme och rätta fel som (till stor del) vuxna människor skriver och själva relativt enkelt kan kolla upp. Då är det betydligt smidigare att bara be dem göra det och eftersom ingen orkar läsa mer än 2 rader av vad någon skriver, så ber man dem enklast göra det på 2 rader eller mindre.

Men nu var det inte en diskussion om huruvida folk är lata eller inte som denna tråd handlade om så nu skriver jag inget mer om detta.

Du kanske tycker att något är enkelt att hitta, men det inte är det för alla. Jag kan tänka mig att det inte är så lätt att hitta den här informationen och sedan veta vad som är korrekt. Är folk här inte så insatt som du säger, tror du då att de kommer veta vad som är en bra källa? Det känns tveksamt i många fall.

Jag talar mest från egen erfarenhet men kan tycka det är en djungel ibland när man ska hitta sådan information. Det är ju inte som att be någon googla efter ett releasedatum för ett spel eller en film, som man oftast hittar på en gång. Utan man måste gå igenom all info som finns, veta var den rätta infon ligger i alla länkar, och sedan skriva något som igen kanske kan vara fel.

Därför jag menar att, med tanke på hur mycket du ändå skrivit här i tråden efteråt, att jag personligen hade uppskattat om du kunde ha förklarat vad det är i tråden som är fel, om det finns en röd tråd eller så. Inte för att vara dryg, utan för att jag är okunnig om just USA och deras vapenlagar och gärna skulle läsa mer från någon som har koll, vilket verkar vara du i det här fallet. Om du nu har bra koll, rätta oss gärna och led med ett gott exempel, Istället för att agera som en besserwisser.

Som sagt innan, värt att tänka på. Och som du säger så lägger vi det åt sidan nu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av momo80:

eller åka enduro.

Åkt på Gotland någon gång, GGN? Kommer ett nytt Mxgp 2019 spel här u i slutat av månaden om du är intresserad utav sådana spel.

Medlem

Att skylla mördande på våldsamma spel är lika efterblivet som att skylla på vapnen. En terrorist bryr sej inte om vapnen är olagliga eller lagliga. Finns inga skjutvapen att tillgå alls så används något annat istället. Tex en lastbil.

Skrivet av tappad_bakom:

Att skylla mördande på våldsamma spel är lika efterblivet som att skylla på vapnen. En terrorist bryr sej inte om vapnen är olagliga eller lagliga. Finns inga skjutvapen att tillgå alls så används något annat istället. Tex en lastbil.

Ja, ideologiskt motiverade attacker kommer att nyttja den materiel som finns tillgänglig. Men när det kommer till masskjutningar i USA så är det sällan ideologiskt motiverat utan snarare emotionellt motiverat. I första hand är det inte en lastbil som gäller och plöjer genom en gågata eftersom de har ett helt annat och mer personligt mål. Eldhandvapen passar därför mycket bättre till deras ändamål.

Stickvapen kan möjligtvis tänkas nyttjas men det främsta problemet är att gärningsmannen måste komma nära sina offer, vilket ökar risken för upptäckt och/eller att gärningsmannen misslyckas med sitt mål (De flesta har svårt för att genomföra sina dåd om de kommer offren för nära). Det kräver också mer planeringen, bland annat möjligheten att stänga in sina offer så att de inte springer iväg (vilket är det främsta försvaret mot stickvapen). Kniv är mer försvarsvapen, något den mobbade eleven i klassen sliter upp när han eller hon pressats över gränsen av sina mobbare.

Med eldhandvapen krävs inte lika mycket finess i själva utförandet och gärningsmannen får den eftersökta känslan av att utkräva sin hämnd på den eller de personer som försmått honom/henne. Enkelt att få tag på (illegalt som legalt), har hög kapacitet i förhållande till storlek och de är enkla att transportera till den planerade platsen. Dessutom får gärningsmannen känna sig lite som de amerikanska nationalhjältarna som med vapen i hand rensade ut orättvisor.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Fezk:

Lite OT men det sorgliga är ju att Sverige om något land är värre när det kommer till verklighetsfrånvaro. Många länder som kastar sten i glashus kan man väl säga. ^^

Absolut, men spel liksom förstår inte hur dem kan få det att spel orsakar våld. Visst om man har ett klent psyke kanske men då har man ett problem redan från början.

https://apnews.com/bc34b70298c745f6929797c6726d2f33

Walmart to stop selling handgun ammunition

Ojoj, nu är de inne på ett bättre spår.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: De blev så illa tvungna när det blev fler skjutningar trots att de plockade bort spelen, vem kunde tro att det inte skulle få effekt


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Det är egentligen rätt smart. Färdigladdad ammunition är ingen rättighet. Gör det svårare att få tag på denna och skjutningarna kommer att ebba ut med tiden eftersom det krävs ett antal timmars jobb för att peta ihop tillräcklig mängd ammunition till sitt handeldvapen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Färdigladdad ammunition är ingen rättighet. Gör det svårare att få tag på denna och skjutningarna kommer att ebba ut med tiden eftersom det krävs ett antal timmars jobb för att peta ihop tillräcklig mängd ammunition till sitt handeldvapen.

Är det inte?
Dom har rättighet att handla/äga vapen men ej ammunition menar du?

I vilket fall som helst, ett steg mot rätt riktning! Att göra som först, att ta bort våldsam TV-spelsreklam men fortsätta sälja vapen är helt retarded. Men men, land of the free a guess haha

Skrivet av JokerM6:

Är det inte?
Dom har rättighet att handla/äga vapen men ej ammunition menar du?

I vilket fall som helst, ett steg mot rätt riktning! Att göra som först, att ta bort våldsam TV-spelsreklam men fortsätta sälja vapen är helt retarded. Men men, land of the free a guess haha

Självklart. 2nd amendment säger ingenting om ammunition eller i vilket skick denna ska säljas i. Därför kan de sälja krut, kula och hylsa för sig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar