Walmart tar ned reklam för våldsamma spel, men fortsätter sälja skjutvapen

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Artikeln är rätt missvisande - att bunta ihop hela USA vad gäller vapenlagar är helt enkelt felaktigt. Det finns delstater där det är i praktiken lika besvärligt att köpa och äga vapen som här (se CA eller NY som exempel - där säljer ex. inte Walmart vapen överhuvudtaget).

Ironin i kedjans beslut är dock rätt stor i de delstater där de fortfarande gör det.

Är nästan säker på att skolskjutningarna sker oftast i dom delstaterna som säljer mycket skjutvapen. Finns psykopater överallt, men i USA är det för lätt att få tag på vapen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skrivet av PeTTs0n:

Artikeln är rätt missvisande - att bunta ihop hela USA vad gäller vapenlagar är helt enkelt felaktigt. Det finns delstater där det är i praktiken lika besvärligt att köpa och äga vapen som här (se CA eller NY som exempel - där säljer ex. inte Walmart vapen överhuvudtaget).

Ironin i kedjans beslut är dock rätt stor i de delstater där de fortfarande gör det.

På det stora gör det egentligen ingen skillnad att göra det enkelt för sig. Masskjutningar inträffar främst i de stater där vapenlagarna är lösare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Är nästan säker på att skolskjutningarna sker oftast i dom delstaterna som säljer mycket skjutvapen. Finns psykopater överallt, men i USA är det för lätt att få tag på vapen.

Skrivet av hannes.theorell:

På det stora gör det egentligen ingen skillnad att göra det enkelt för sig. Masskjutningar inträffar främst i de stater där vapenlagarna är lösare.

Nja... så enkelt är det tyvärr inte. Gilroy Garlic Festival Shooting är ett aktuellt exempel, det finns många fler. Se en basic sammanfattning på Wikipedia.
Midwest med ND, SD och WI är till exempel inte särskilt restriktiva vad gäller vapenlagar, medan CA är det. Skjutningarna speglar inte nödvändigtvis lagstiftningen.

Däremot är det inte direkt svårt att åka till en annan delstat och köpa ett vapen som är illegalt i hemdelstaten. Precis som att det inte direkt är svårt att inom Europa åka till ett land med slappare vapenlagstiftning och lagföring än hemlandet.

Så det är fortfarande relevant, hur många artiklar som beskriver skottlossningar i Sverige hänvisar till hela Europa, som jämförelse?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Nja... så enkelt är det tyvärr inte. Gilroy Garlic Festival Shooting är ett aktuellt exempel, det finns många fler. Däremot är det inte direkt svårt att åka till en annan delstat och köpa ett vapen som är illegalt i hemdelstaten. Precis som att det inte direkt är svårt att inom Europa åka till ett land med slappare vapenlagstiftning och lagföring än hemlandet.

Så det är fortfarande relevant, hur många artiklar som beskriver skottlossningar i Sverige hänvisar till hela Europa, som jämförelse?

Det kvittar att du drar fram enskilda exempel. Bara i år har det inträffat minst 251 masskjutningar i USA och det kommer därför behöva undersökas bättre.

Här har du en bättre undersökning:

https://www.bmj.com/content/364/bmj.l542

"Fully adjusted regression analyses showed that a 10 unit increase in state gun law permissiveness was associated with a significant 11.5% (95% confidence interval 4.2% to 19.3%, P=0.002) higher rate of mass shootings. A 10% increase in state gun ownership was associated with a significant 35.1% (12.7% to 62.7%, P=0.001) higher rate of mass shootings. Partially adjusted regression analyses produced similar results, as did analyses restricted to domestic and non-domestic mass shootings."


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja... så enkelt är det tyvärr inte. Gilroy Garlic Festival Shooting är ett aktuellt exempel, det finns många fler. Se en basic sammanfattning på Wikipedia.
Midwest med ND, SD och WI är till exempel inte särskilt restriktiva vad gäller vapenlagar, medan CA är det. Skjutningarna speglar inte lagstiftningen.

Däremot är det inte direkt svårt att åka till en annan delstat och köpa ett vapen som är illegalt i hemdelstaten. Precis som att det inte direkt är svårt att inom Europa åka till ett land med slappare vapenlagstiftning och lagföring än hemlandet.

Så det är fortfarande relevant, hur många artiklar som beskriver skottlossningar i Sverige hänvisar till hela Europa, som jämförelse?

https://edition.cnn.com/2018/05/21/us/school-shooting-us-vers...


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det kvittar att du drar fram enskilda exempel. Bara i år har det inträffat minst 251 masskjutningar i USA och det kommer därför behöva undersökas bättre.

Här har du en bättre undersökning:

https://www.bmj.com/content/364/bmj.l542

"Fully adjusted regression analyses showed that a 10 unit increase in state gun law permissiveness was associated with a significant 11.5% (95% confidence interval 4.2% to 19.3%, P=0.002) higher rate of mass shootings. A 10% increase in state gun ownership was associated with a significant 35.1% (12.7% to 62.7%, P=0.001) higher rate of mass shootings. Partially adjusted regression analyses produced similar results, as did analyses restricted to domestic and non-domestic mass shootings."

Fast kika på graferna - skillnaderna i masskjutningar per capita är inte stora (framförallt inte jämfört internationellt), och avvikelserna vad gäller flera delstater är det. (Se AL, ND, NH, AK, NM, CO etc. etc.)

Däremot säger jag absolut inte emot att det finns en underbyggd korrelation, men det är inte tillräckligt i sig självt för att förklara förekomsten eller frekvensen, inte minst sett internationellt. Det finns många faktorer som spelar in, och det faktum att det är stora delstatliga skillnader gör fortfarande att jag står fast vid att det finns en tydlig skillnad mot att klumpa ihop hela landet jämfört med att specificera delstater. Precis som studien också nämner - "There are limited national gun laws in the US, so the variety of state gun laws that have evolved provides an excellent opportunity for study.".

Och vissa delar i studien (mycket intressant länk iafl, tack!) verkar inte avhandla faktiskt vapeninnehav (utan baseras på antal suicid medelst eldhandvapen) eller statligt hemmahörande kontra vapeninköp - alltså hur många som köpt vapen i annan stat än hemmahörande/där skjutning genomförts.

EDIT, några gånger: kikade mer på studien och uppdaterade inlägget därefter - intressant läsning.

Ja, att direkt jämföra USA med andra länder internationellt blir nästintill pinsamt. Däremot känns det väldigt obalanserat att många vapenreglerande lagar i USA är stiftade på delstatlig nivå.

Här finns ett par sammanfattningar, förenklat, vad som skiljer mellan delstater:
https://www.gunstocarry.com/gun-laws-state/
https://lawcenter.giffords.org/search-gun-law-by-state/ (där finns för övrigt mer information kring vapenlagar och konsekvenser)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Skillnaden mellan USA, kina och ryssland är att USAs medborgare inte riskerar diktatur

Nää, men sen är frågan om det är värt det, enligt mig är det inte det. Det är knappast en diktatur som står för dörren och är USAs största problem. Kostnaden i förolyckade liv är enorm med masskjutningar & olyckor hela tiden. Hur många hundratusentals ska drabbas för att man ska ha en folkarmé utifall att ? Det är bara något som hängt med i deras kultur och bitit sig fast oerhört men som heller inte är anpassat för dagens vapen.

Att argumentera för eller emot är ju en sak, men det blir absurt i vissa fall som detta, eller när första uttalandet efter någon skolskjutning är att vi ska beväpna lärarna, då hade det nog inte hänt. Nästa steg alla elever ? USA är totalt förlorat på denna front.

Den enkla tillgängligheten gör det även oerhört lätt att ta till vapen vid impulsiva eller depressiva handlingar. En välmående människa idag kan vara en galning imorgon. Man kan ju fråga sig om det ens är teoretiskt möjligt att förbjuda alla vapen i USA och ändra allt, det är så inrotat i allt från kultur till lagar och hur de ser på sig själva, samt att spridningen är så otroligt stor att det vore ett projekt för kommande 100 år i så fall..

@PeTTs0n: Nu misstänker jag att USAs problem i grunden är mynnat i en genommilitariserad kultur präglad av glorifierat våld genom hela sin historia. På så sätt är inte våldsamma datorspel en orsak till problemet utan ett symptom på detsamma.
Så det finns nog ingen egentlig lösning på problemet med skjutningar utan att fysiskt begränsa möjligheterna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Däri håller jag nog till stor del med - vapenrelaterade brott (eller andra former av våldsglorifiering och -användande) är symptomatiska på en mer djupt rotad problematik i landet/världen vad gäller kultur och mentalitet. Däremot är det juridiska systemet i en sådan (förhållandevis) löst sammanhållen nation en trög koloss, och vissa delstater är otroligt progressiva (CA som gott exempel, framstår i vissa avseenden som en progressiv stat även i jämförelse med länder här) medan andra är extremt konservativa.

Att lyckas enas nationellt om en lagstiftning som i sig innebär en minskad så väl tillgång som efterfrågan på vapen känns tyvärr väldigt långt borta. På delstatlig nivå tas i vissa fall mycket större steg i rätt riktning (förutsatt att vi anser att minskat vapeninnehav är rätt riktning - den frågan tänker jag inte debattera) dock, och det var det jag ville lägga ett större fokus på. Men precis som du säger, och som den välformulerade studien också tydliggör, finns det rejäla möjligheter att studera det tragiska fenomenet vidare.

USA är inte direkt en nationalstat, och att jämföra det med en sådan (så som Sverige, exempelvis - USA är inte ett "land" om man ser till hur vi definierar och använder ordet) blir så väl felaktigt som orealistiskt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl masskjutning varannan dag i USA. Så Amazon har säkert redan tryckt upp ett bra antal att sälja med 24 timmars leverans.

Ja det är klart! När någon beställer automatvapen så triggar det automatiskt ett alarm till nätmaste tryckeri vid leveransadressen!

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Är inte hela idén med brexit att göra Storbritannien till en Amerikansk delstat?

Inte en delstat, en koloni.

Medlem
Medlem

Förvisso är det inte mycket mass-skjutningar i sverige, men det skjuts trots allt varje vecka i vårat avlånga land.
Undrar om det är tv-spelens fel också xD.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@PeTTs0n: Nu misstänker jag att USAs problem i grunden är mynnat i en genommilitariserad kultur präglad av glorifierat våld genom hela sin historia. På så sätt är inte våldsamma datorspel en orsak till problemet utan ett symptom på detsamma.
Så det finns nog ingen egentlig lösning på problemet med skjutningar utan att fysiskt begränsa möjligheterna.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Gad...

Ja det är klart ett land som är grundat på folkmord, våldtäkt och slaveri har problem.

Medlem

"Walmart tar tillfälligt ned reklam för våldsamma spel, men fortsätter sälja skjutvapen"*

https://kotaku.com/no-walmart-isnt-telling-its-stores-to-remo...

Medlem

Kan ju vara värt att notera att de vapen som Walmart säljer är samma typer av vapen som XXL säljer, dvs repetergevär. Walmart har också en del airsoft vilket jag inte vet om XXL har, å andra sidan kan du köpa ett hagelgevär på XXL det verkar inte Walmart ha i sitt sortiment om man söker.

Sedan innan någon tänker att Walmart är en förväxt matbutik (typ Ica Maxi) så är det fel. Du kan åka till Walmart, lämna in bilen där för att få den servad, och gå in och få tänderna fixade samtidigt som frugan går och handlar kläder med ungarna. Det är jättestora köpcentrum helt enkelt.

När Emporia i Malmö får upp sitt XXL kommer du ju kunna köpa vapen i ett köpcentrum här nere också.

Medlem

Men jag lämnar väl bara de här då.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det kvittar att du drar fram enskilda exempel. Bara i år har det inträffat minst 251 masskjutningar i USA och det kommer därför behöva undersökas bättre.

Den siffran kommer från en av de två populäraste källorna som media använder sig av i USA, Gun Violence Archive eller Mass Shooting Tracker.

https://www.gunviolencearchive.org/methodology

GVA uses a purely statistical threshold to define mass shooting based ONLY on the numeric value of 4 or more shot or killed, not including the shooter. GVA does not parse the definition to remove any subcategory of shooting. To that end we don’t exclude, set apart, caveat, or differentiate victims based upon the circumstances in which they were shot.

https://www.massshootingtracker.org/about

Our definition is this: a mass shooting is an incident where four or more people are shot in a single shooting spree. This may include the gunman himself, or police shootings of civilians around the gunman.

Om vi tar GVA som exempel så betyder det att om du har en knarklangare som skjuter 4 st gängmedlemmar som försöker råna honom, i benet (ingen dör), så är det en masskjutning.

Har du däremot en snubbe som tar med en väska med vapen och ammo till ett köpcentrum och brassar loss men dödar bara 3 (inga skadade) innan polisen tar ner honom, så är det INTE en masskjutning.

Tycker du det är vettigt ja då stämmer ju siffran med över 250 masskjutningar i år.

Tycker du det verkar korkat så är det långt mycket färre.

2015 hade de nånstans mellan 7 och 371 masskjutningar, just beroende på om man använder en definiton som tar upp det mesta, eller om man använder en som tar med motiv (att skjuta slumpmässigt utvalda människor): https://www.rand.org/research/gun-policy/analysis/essays/mass...

Medlem

Så vad är "det sanna problemet" ni hänvisar till? För inte är det tillgången på vapen eller bristen på frihetskränkande reglering. Brottslingar och terrorister struntar fullständigt i vad lagen säger, därav är många av attentaten utförda med olagliga eller olagligt införskaffade vapen. Det finns över 390 miljoner vapen i ett USA med drygt 330 miljoner invånare. Hade rätten att försvara sig varit problemet hade det varit betydligt mer omfattande än hur situationen ser ut idag.

Med det sagt ser jag spelvåldsdebatten som lika eller mer fjantig än videovåldsdebatten,

Skrivet av Belfry:

Fler masskjutningar per år än det finns dagar,

Stämmer inte för fem öre, sluta sprid lögner.
11 masskjutningar 2017
12 masskjutningar 2018
7 masskjutningar 2019
https://www.motherjones.com/politics/2012/12/mass-shootings-m...

Siffrorna du hänvisar till följer oärliga definitioner där man bakar in gängvåld, rån och våld inom hemmet samt definierar dessa som masskjutningar så länge ett vapen är direkt eller indirekt inblandat och minst 4 personer inklusive gärningsmannen skadats. Finns ingen som helst opolitisk anledning att blåsa upp de redan för höga siffrorna till fantasinivåer. Sverige med våra fantastiska lagar har haft fler granatattacker sedan 2015 än vad USA har haft masskjutningar.

Snyft, är det en orättvis dragning av var regeln går för masskjutning?
Bryr mig inte för fem öre, de kan gott dra gränsen vid mer än en person skjuten.

För granatattack tycker jag att minst två döda är rimligt rekvisit för att räknas som en "granatattack". Hur många har vi haft då?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Snyft, är det en orättvis dragning av var regeln går för masskjutning?
Bryr mig inte för fem öre, de kan gott dra gränsen vid mer än en person skjuten.

För granatattack tycker jag att minst två döda är rimligt rekvisit för att räknas som en "granatattack". Hur många har vi haft då?

"Orättvist" är fullständigt irrelevant, ingen har heller gnällt på "orättvisa". För du inte debatten ärligt har du dock ingenting att tillföra i den; "Vi har en miljard masskjutningar, vi måste avskaffa era rättigheter!" - "Fast den siffran stämmer inte" - "Jag bryr mig inte om siffran stämmer, gör bara som jag vill!"

Vidare är det ganska talande att personer som dig blir upprörda över att antalet masskjutningar inte är så många som ni hoppades. På samma sätt som den Amerikanska vänstern blev upprörda när det visade sig att deras President inte alls var en rysk marionett. Makt framför allt, eller hur?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Snyft, är det en orättvis dragning av var regeln går för masskjutning?
Bryr mig inte för fem öre, de kan gott dra gränsen vid mer än en person skjuten.

För granatattack tycker jag att minst två döda är rimligt rekvisit för att räknas som en "granatattack". Hur många har vi haft då?

Varför stanna vid att kalla det masskjutning då? Kan lika gärna kalla det för folkmord. Varför delar vi upp brott i kategorier och allvarlighetsgrad alls? Snatteri, stöld och inbrott kan ju lika gärna hamna på samma lista då.

A$AP Rocky var inte misshandel, det var mordförsök. Allt sexuellt ofredande är våldtäkt, osv.

Din granatattacksjämförelse är bara dålig. Jämför med "skjutning" istället; det har vi haft massvis av (4st på 4 dagar bara i Malmö).
Däremot har vi inte haft någon "massgranatattack" om det nu ens finns, men du får ju gärna hitta på det.

Jag förstår ju att man måste dela upp skjutningar i USA eftersom det hade varit omöjligt att föra någon sorts diskussion när det är drygt 30 000 människor som skjuts ihjäl varje år, utöver de runt 100 000 som "bara" skjuts. Eller det kanske blir bättre av räkna varje offer för sig och att det är enklare att förstå hur extrema siffror det rör sig om?

Jag ser det heller inte alls som problematiskt att man bakar ihop gängrelaterat våld tillsammans med en galning som massakrerar ett shoppingcentrum. Det är symptom på samma sjukdom, som tidigare nämnts. Det finns inget botemedel på den här sjukdomen än att något massivt förändras i fundamentet till amerikansk kultur och mentalitet. Tillgänglig statistik pekar tydligt på att ett stävjat vapeninnehav minskar antalet skjutningar med 3 eller fler offer.

Men även skarpare vapenlagar kommer bli svårt. Nu har de redan etablerat ett vapeninnehav och de har indirekt försett kriminella med vapen. De har satt sig i ett Moment 22 och får helt enkelt leva med att de inte kan göra något längre. Då förstår jag att det känns skönare att kunna skylla på datorspel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Glöm inte att vi i perfekta Sverige, här plockade ICA (med flera) bort WoW från hyllorna när det visade sig att Breivik hade spelat det...

Gnällkuk
Skrivet av KeyserSoze:

Förvisso är det inte mycket mass-skjutningar i sverige, men det skjuts trots allt varje vecka i vårat avlånga land.
Undrar om det är tv-spelens fel också xD.

Skulle säga att det är skjutningar i Sverige fler dagar i veckan än det inte är det. Måste vara någon korrelation med extremt mycket tv-spelande på dessa ställen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skulle inte bli förvånad om det är den amerikanska gangsterkulturen i USA som ger upphov till gängskjutningarna i Sverige. Matade i populärkultur att de måste ta i med hårdhandskarna mot de som inte respekterar dem.

De håller säkert pistolerna på snedden också och det är därför de är värdelösa skyttar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

USA's ingrodda vapen kultur, lika grundlig som Astrid Lindgren är för oss :P.

Medlem
Skrivet av NaxoS:

Glöm inte att vi i perfekta Sverige, här plockade ICA (med flera) bort WoW från hyllorna när det visade sig att Breivik hade spelat det...

Och de hånades ganska kraftigt för det också.

Medlem

politikerna i USA som försöker förknippa masskjutningar med data spel vet själv att det är inte det som orsakar dessa terrordåd men med tanke på hur mycket inflytande vapenlobbyn har inom politiken i USA som kommer dom göra allt för att distrahera tittare från de riktiga problemen

Inaktiv

Vilken ickenyhet. Idiot-USA fortfarande idiot-USA. I andra nyheter; eld fortfarande varmt. Världens dummaste jävlar där borta

Skriv svar