2K skickade privatutredare på streamer

Robot
2K skickade privatutredare på streamer

Företaget tar inte lätt på Borderlands 3-läckor.

#2k, #borderlands-3, #leak, #nyhetstips, #supmatto


Medlem

Att dom inte lär sig någon gång. Speciellt efter kontroversen med GTA V. Det är ju samma firma som ligger bakom Take Two.

Medlem

Take Two utnyttjar verkligen sin makt för att krossa individer.

Detta borde helt falla på Twitch som tillåter folk se thumbnails på de man följer även om streamen är privat eller på de 2K-anställda som kom på idén att streama.

Take Two är ju helt vansinniga, det är inte första gången de gör detta heller. De har ju skickat "goons" på GTA-moddare också. Aldrig hört nå om andra stora spelföretag som gör detta (rätta mig gärna om jag har fel).

Var taggad på BL3 även om jag tänkt vänta till Steam (då jag har de två andra spelen där) men det lär nog bli att sail the high seas once more. Det var länge sen.

Medlem

Det går väl inte ens att stream privat på twitch.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Så istället för att gå ut med den *korrekta* informationen beslutade de att en privatutredare helt klart är mer kostnadseffektivt och främjar deras spel mer...

Gnällkuk

Jag tycker det är märkligt att man kan köra utpressning genom att skicka privatdeckare som hotar individen, dessutom så skickar man två strikes på kanalen direkt i samband med detta (tre stycken så raderas kanalen).

Det här handlar ju dessutom att de själva varit oerhört klantiga och av misstag läckt informationen själva. Efter att han meddelat att han tar en paus från YT och inte kommer att driva ämnet vidare (efter att ha ägnat sig åt bl3-content i sju år) så försvinner alla copyright strikes utom en.

Hans Discord-kanal blev också nedstängd i samband med att de båda utpressarna var förbi hans hem med motiveringen att det distrubuerades hacks osv.

YT har blivit ett skämt, det går att bedriva utpressning på kanaler utan någon som helst bevisföring. Vissa personer har tom ägnat sig åt det för att dra in pengar där de skickar strikes och sedan kräver kreatören på pengar för att ta bort dem. Eftersom det är snudd på noll och ingen koll i legimiteten för dessa så är det inte ovanligt att personen betalar eftersom han är rädd att förlora sin kanal och kanske sitt levebröd.

Jag hoppas att der rapporteras mer om detta runt om i världen så det kan bli granskat mer i sömmarna. Trist när storföretag kör med hot och fulspel istället för att bjuda in till en dialog med personer som publicerar material som inte var menat att det skulle läcka ut.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Världen skulle bli en intressant plats om fler tyckte att NDA inte var något att bry sig om, eller hur trickeh2k? Varför ska en skyddad plats vara en skyddad plats, hur man gör skadliga ämnen av olika slag eller något så pass simpelt som att skydda sin IP? Var drar ni gränsen?

Gnällkuk
Skrivet av Spiff:

Världen skulle bli en intressant plats om fler tyckte att NDA inte var något att bry sig om, eller hur trickeh2k? Varför ska en skyddad plats vara en skyddad plats, hur man gör skadliga ämnen av olika slag eller något så pass simpelt som att skydda sin IP? Var drar ni gränsen?

Va? Vad fan yrar du om. Vet du ens vad NDA är för något?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bara för att man kommer åt något så betyder det inte att man har fria händer att göra vad man vill med det.

Medlem

@Vileoxe: De införde funktionen för drygt en månad sedan, streamers kan du välja att endast vara tillgängliga för prenumeranter.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Upper Echelon Gamers lade ut en bra video om just detta igår:
https://youtu.be/8kmC0NZShfM


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Spiff:

Världen skulle bli en intressant plats om fler tyckte att NDA inte var något att bry sig om, eller hur trickeh2k? Varför ska en skyddad plats vara en skyddad plats, hur man gör skadliga ämnen av olika slag eller något så pass simpelt som att skydda sin IP? Var drar ni gränsen?

Om man skriver under ett NDA så kan man ju inte skita i den.

Har den här killen skrivit under ett NDA? Det tror jag knappast. I sådana fall gör han ju något riktigt dåligt om han läcker saker, och kan och bör bli stämd för avtalsbrott.

Gnällkuk
Skrivet av Nioreh:

Om man skriver under ett NDA så kan man ju inte skita i den.

Har den här killen skrivit under ett NDA? Det tror jag knappast. I sådana fall gör han ju något riktigt dåligt om han läcker saker, och kan och bör bli stämd för avtalsbrott.

Nej, det som utöver svamlandet kändes märkligt. NDA är ju precis som det heter Non Disclosure AGREEMENT, dvs. ett avtal du skriver under. Vore väldigt dumt att skriva under ett sådant och sedan direkt läcka och bryta avtalet, då hade det inte varit något konstigt alls. Däremot inte sagt att han inte är helt utan skuld i ärendet här, att läcka information som inte var avsedd för utomstående kan ju bli problem när man inte bara rapporterar vidare som andra medier gör.

Sweclockers har t ex Nvida/AMDs senaste grafikkort och kör tester, men det finns undertecknat NDA att inte publicera detta innan X/X. Däremot om någon ANNAN läcker uppgifter så kan går det att publicera med hänvisning om att det är påstådd läcka, inga bekräftade uppgifter och källhänvisning för att påstrida att man inte själv läcker information.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Priapsi:

Upper Echelon Gamers lade ut en bra video om just detta igår:
https://youtu.be/8kmC0NZShfM

Just den videon och en annan som var källan till tipset jag postade i nyhetstråden. Här är den andra!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Kontot avslutas

Samtidigt så tycker jag att om man kommer över information som inte företagen själva har utannonserat än så håller man tyst om det.
Så länge som inte någon annan redan har läckt informationen.

Själv så skulle jag istället försöka kontakta företaget och berätta att jag har kommit över information som inte ligger ute officiellt än om jag hade sådana kontakter.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Bra, jag var lite kluven på om jag skulle köpa spelet eller inte. Nu vet jag.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Samtidigt så tycker jag att om man kommer över information som inte företagen själva har utannonserat än så håller man tyst om det.
Så länge som inte någon annan redan har läckt informationen.

Själv så skulle jag istället försöka kontakta företaget och berätta att jag har kommit över information som inte ligger ute officiellt än om jag hade sådana kontakter.

Så visselblåsare som ser dumheter som försigår någonstans ska inte rapportera det och/eller läcka ut den informationen, utan istället bara hålla tyst?

Gnällkuk
Skrivet av ZeldasCastle:

Samtidigt så tycker jag att om man kommer över information som inte företagen själva har utannonserat än så håller man tyst om det.
Så länge som inte någon annan redan har läckt informationen.

Själv så skulle jag istället försöka kontakta företaget och berätta att jag har kommit över information som inte ligger ute officiellt än om jag hade sådana kontakter.

Jag kan, till viss del hålla med om det. Men det beror lite på vad man kommit över och hur man kommit över det. Det enda som är tveksamt i det här fallet och där jag kan förstå 2K är att han sålde medlemsskap till sin Discord-server för $5 för att få tillgång till läckor.

Skrivet av Tamazin:

Så visselblåsare som ser dumheter som försigår någonstans ska inte rapportera det och/eller läcka ut den informationen, utan istället bara hålla tyst?

Lite tveksamt att jämföra massmord från militären på civilia te x, med att läcka hemlig förhandsinformation om karaktärer till ett spel?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Kontot avslutas
Skrivet av trickeh2k:

Jag kan, till viss del hålla med om det. Men det beror lite på vad man kommit över och hur man kommit över det. Det enda som är tveksamt i det här fallet och där jag kan förstå 2K är att han sålde medlemsskap till sin Discord-server för $5 för att få tillgång till läckor.

Lite tveksamt att jämföra massmord från militären på civilia te x, med att läcka hemlig förhandsinformation om karaktärer till ett spel?

Jag kollade/läste inte igenom så noga.
Det jag tycker är fel är att de skickade personer till hans hem. Väldigt vidrigt gjort. Det borde ju gå att anmäla en sådan sak.

Det låter väldigt invecklat det med att ha sålt medlemskap för att få tillgång till läckor.
Det låter väldigt fel av honom så jag förstår om 2K i så fall reagerade. Även att de kunde ha handlat på ett annat sätt.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Lite tveksamt att jämföra massmord från militären på civilia te x, med att läcka hemlig förhandsinformation om karaktärer till ett spel?

Var nämnde jag massmord från militären? Finns visselblåsning på både hög och låg nivå. Men visst, att någon läckt hemlig förhandsinformation om ett spel är tämligen trivialt och borde inte resultera i att ett spelbolag skickar Baltic Inkasso på någon privatperson. Ungefär som fildelning; jorden går inte under för att du laddade upp senaste Beck filmen, så varför blir du skadeståndsskyldig som om du hade mördat femtio människor och rånat dem på allt de äger?

Sedan tycker jag att "Don't shoot the messenger" är applicerbart. Nu har jag inte koll på det här fallet, men om personen inte skrivit på någon NDA eller sånt alls utan bara läst information av någon annan som gjort det, då är det inte hans problem eller han som begår något brott/dumt utan den personen som skrev på något avtal de i så fall ska jaga.

Gnällkuk
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag kollade/läste inte igenom så noga.
Det jag tycker är fel är att de skickade personer till hans hem. Väldigt vidrigt gjort. Det borde ju gå att anmäla en sådan sak.
Det andra jag funderar på som jag inte riktigt hängde med på var om det var på Reddit han hade funnit informationen?
Då skulle ju företaget kolla upp den sidan istället och se vart läckan kommer ifrån.

Men annars som jag sade om det handlar om hemlig information om karaktärer eller något annat så kan man istället vara glad för att man själv har kommit över det men man behöver inte läcka ut det över internet. Informationen släpps ju ändå officiellt förr eller senare.

Ja, det är extremt om du frågar mig. Problemet (och det erkände han själv) var att han pratade med dem frivilligt och inte bad dem avlägsna sig. Men det är klart att man blir nervös/skärrad när det står två kostymklädda, bistra herrar och pratat med myndig röst om handlingar och konsekvenser (gissningsvis).

Just i det senaste fallet var det via Twitch. Vart han fått annan information tror jag inte delges, det är väl det som de använt privatdetektiverna till. Förmodligen är det någon på Gearbox som agerat läcka.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Kontot avslutas
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det är extremt om du frågar mig. Problemet (och det erkände han själv) var att han pratade med dem frivilligt och inte bad dem avlägsna sig. Men det är klart att man blir nervös/skärrad när det står två kostymklädda, bistra herrar och pratat med myndig röst om handlingar och konsekvenser (gissningsvis).

Just i det senaste fallet var det via Twitch. Vart han fått annan information tror jag inte delges, det är väl det som de använt privatdetektiverna till. Förmodligen är det någon på Gearbox som agerat läcka.

Okej, svårt att hänga med.
Så var det information om han avslöjade först på nätet eller var det information som redan fanns som han sedan spred vidare från en läcka på Twitch???


signatur

ゼルダの城

Gnällkuk
Skrivet av Tamazin:

Var nämnde jag massmord från militären? Finns visselblåsning på både hög och låg nivå. Men visst, att någon läckt hemlig förhandsinformation om ett spel är tämligen trivialt och borde inte resultera i att ett spelbolag skickar Baltic Inkasso på någon privatperson. Ungefär som fildelning; jorden går inte under för att du laddade upp senaste Beck filmen, så varför blir du skadeståndsskyldig som om du hade mördat femtio människor och rånat dem på allt de äger?

Sedan tycker jag att "Don't shoot the messenger" är applicerbart. Nu har jag inte koll på det här fallet, men om personen inte skrivit på någon NDA eller sånt alls utan bara läst information av någon annan som gjort det, då är det inte hans problem eller han som begår något brott/dumt utan den personen som skrev på något avtal de i så fall ska jaga.

Det gjorde du inte, men när man pratar visselblåsare så tänker man ju mer på personer likt Edward Snowden, men visst, det finns olika nivåer absolut. I det här fallet tycker jag väl inte riktigt det hamnar i den kategorin :>

Gällande fildelning så är det ganska enkelt, det är extrem lobbyism från film- och musikbranschen för att kunna komma med dels helt orimliga summor i skadeståndsersättning, samt att man lyckas få fällande domar med bristfällig eller helt enkelt påstådda bevis som inte går att verifiera på något sätt och lika gärna skulle kunna vara helt fabricerade.

Problemet i det här fallet är att Take Two/2K är dumma huvudet om du frågar mig. Hans läckor skapar ju buzz och hype kring spelet, så gratis marknadsföring. Om det skulle handla om information de absolut inte vill ska läcka ut i förhand så hade det varit smartare att be honom avpublicera innehållet snarare att bedriva en häxjakt med hot och tvivelaktiga metoder.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av ZeldasCastle:

Okej, svårt att hänga med.
Så var det information om han avslöjade först på nätet eller var det information som redan fanns som han sedan spred vidare från en läcka på Twitch???

Nu har han laddat upp videor angående Borderlands 3 i sju år, det är liksom inte en video vi pratar om. Men informationen finns i artikeln och i video länkat här och i artikeln.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Kontot avslutas
Skrivet av trickeh2k:

"varit smartare att be honom avpublicera innehållet snarare att bedriva en häxjakt med hot och tvivelaktiga metoder."

Håller med, det hade varit en mycket bättre lösning


signatur

ゼルダの城

Avstängd

Inte det bästa PR-sättet att hantera situationen samtidigt som jag kan tänka mig att 2K såg detta som ett sätt att "visa ett exempel på vad som händer om du försöker läcka ut information om våra kommande spel".

Kommande försäljningssiffror kommer att ge 2K fingervisning på vad som faktiskt fungerar på lång sikt i detta fall.

Gnällkuk

@AplAy: ganska säker på att det bara kommer bli krusningar på vattenytan av detta i form av försäljningssiffror.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@trickeh2k: Ahh, då får jag kolla på den andra med. Tack för tipset


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Korkat drag.

12
Skriv svar