Senaste spelet du klarade?

Medlem

Bestämde mig för någon dag sedan att rusa igenom Ghost In The Shell på PS1:an eftersom spelet är så jäkla kort ändå och jag hade precis fixat CD-läsaren på min Playstation dagen före. Kul adrenalinkick på en tråkig eftermiddag!


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Moonlighter.
Ett action-RPG med inslag av rougelite. Mysig grafik och musik.

I spelet styr man Will som är en butiksägare som gillar att springa runt i grottor och samla på sig loot som han sedan säljer i sin butik. För pengarna kan man köpa och utrusta Will med bättre vapen, rustningar, helande drycker, osv. Det går även att bygga ut butiken, eller investera pengar i byn som Will sedan har nytta av på olika sätt.

Spelet har en hel del grinding, det ingår liksom i spel-loopen där man utforskar grottor, slår ihjäl monster, plockar med sig loot och säljer i butiken. Men jag tyckte grindingen var rätt kul och hann aldrig tröttna tack vare att grottorna är slumpmässigt genererade och det är lagom mycket variation på monstren hela tiden.

Ett väldigt charmigt litet spel som jag varmt kan rekommendera för alla som gillar den här typen av spel.

Genomspelat på PS4 (finns även till Xbox One, PC och Switch).

Medlem

DOOM 2016 (ja, jag e lite efter ) passade på att köpa det på Quakecon-rean för nån vecka sedan.

Passade bra att testköra min nya burk på cappade 200fps typ hela tiden med allt på Ultra Fast ID e ju rätt bra på optimera sin skit, så det hade nog flutit på hyffsat på en potatis

Ikväll kommer jag nog "klara" EDF 5 (bara normal änsålänge). men har bara typ 5-7 banor kvar. sen kan man börja grinda för hard/ harder/ inferno


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Körde precis igenom första Life is strange. Fantastiskt bra!

Medlem

Final Fantasy 12: The Zodiac Age till PS4

Tyckte det var riktigt bra.

Nu är jag lite i spel-limbo och vet inte riktigt vad jag ska spela. Får bli nåt i backloggen på Steam för plånboken tillåter inga spelköp.

Medlem

Jag klarade Prey i början av förra månaden och sedan dess har jag bollat en massa olika titlar, men inmte klarat någon av dem än. Jag är nästan klar med både Metro: Exodus och Gears of War: Ultimatre Edition.

Prey: bra setting fyllt med tråkiga fiender. Satte ner svårighetsgraden till Story Mode för att kunna fokusera på utforskandet. Det gjorde spelet till en 3/5:a, men på normal svårighetsgrad hade jag förmodligen inte orkat spela klart det. Jag tyckte verkligen att striderna i spelet var erbarmligt tråkiga.

Metro: de strängda uppdragen är alltid bättre än någonting man hittar i den öppna världen, så jag förstår inte riktigt varför de valde att göra den öppen. Men whatever, det är ändå ett kul spel.

Gears: spelade originalet på 360, nu remastern på pc. Älskar det här spelet. Det är kung i sin genre och det är synd att den genren inte är lika befolkad som den en gång var. Gears 4 var okej, men långt ifrån det mästerverk som ettan är. Får se hur det blir med Gears 5.

Alla spel finns på PC Game Pass.

Medlem

XCOM: Enemy Unknown

Köpte spelet på release o har sedan dess legat i listan.
Blev väldigt positivt överraskad över hur bra de va o jag plöjde igenom de på ett par dagar.
Så bra att jag gick o köpte 2an med expansionen nu när de va 75% off på steam

Testpilot

Deus Ex Invisible War

Av många kallat "det svarta fåret" i serien (The Fall någon?). Jag gick därmed in med låga förväntningar och blev ändå lite positivt överraskad. Det är ett klart sämre spel än originalet och det är "konsolifierat" där områdena är mindre och laddningsskärmarna mer frekventa, men fysik motorn är rätt kul att leka med. AIn är dock stendum och ibland är det svårt att veta var man ska, nästan så att jag saknade en minimap. Dock finns en del coola karaktärer, framförallt Omar fraktionen.

Storyn är rätt intressant men lite snårig men det är enklare att hänga med än i originalet. Ett daterat spel i sin mekanik men har en god story och level design är fortfarande värdigt Deus Ex serien.

Ambassadör
Xbox
Gears of War: Judgment

Då tog man tag i den här lite udda entryn i GoW-serien; En prequel-spinoff outsourcad till People Can Fly.

Judgment har fått en del skit genom åren och efter att ha spelat igenom det så får jag hålla med om att det är ganska svagt. Upplägget på storyn (tillbakablickar) gör att pacingen blir lidande och stel, men än värre är det väldigt "speliga" systemet med stjärnor på varje bana och det väldiga fokuset på "highscore"-jagande. Det blir för indelat, distraherande och väldigt uppradat och repetitivt. Inget flyt och fel fokus. En enda lång rad encounters helt enkelt. Man måste dessutom samla ihop ett visst antal stjärnor för att låsa upp den sista akten i spelet, mycket udda beslut. Särskilt som Aftermath är den bästa delen utan stjärn-tramset, med en bit story från Gears of War 3.

Judgment är dessutom den enda delen i serien som inte blivit upphottat till Xbox One X, så det har inte det visuella med sig heller alltid.

Positivt då? Tja, combat är som vanligt kul och tight och det är ändå intressant med lite bakgrundsstory även om det är djupt som en vattenpöl. Aftermath var trevligt tack vare Gears of War 3-kopplingen och hade funkat fint som DLC till det spelet i stället.

Gears of War: Judgment får 2/5.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Jockee86:

XCOM: Enemy Unknown

Köpte spelet på release o har sedan dess legat i listan.
Blev väldigt positivt överraskad över hur bra de va o jag plöjde igenom de på ett par dagar.
Så bra att jag gick o köpte 2an med expansionen nu när de va 75% off på steam

Jag skaffade xcom när det släpptes men har inte köpt 2an fören nu.
Köpte med war of THE chosen och kör det läget.
Tycker spelet är kul men är mycket svårare än första xcom tycker jag.
Där körde jag normal Ironman men i 2an war of THE chosen har jag blivit tvingad till att köra easy.
Dessutom har jag ändrat så avatar projekt har fler pluppar.
Hur tycker du spelet är?
Oavsett så gillar jag det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag skaffade xcom när det släpptes men har inte köpt 2an fören nu.
Köpte med war of THE chosen och kör det läget.
Tycker spelet är kul men är mycket svårare än första xcom tycker jag.
Där körde jag normal Ironman men i 2an war of THE chosen har jag blivit tvingad till att köra easy.
Dessutom har jag ändrat så avatar projekt har fler pluppar.
Hur tycker du spelet är?
Oavsett så gillar jag det

Jag kör ochså med war of the chosen tillagt.
Tycker 2an är minst lika bra som 1an fast de är väl ett par saker som stör mig lite.
De känns som när man försöker fokusera på nåt så poppar de upp saker hela tiden så de känns som man måste avbryta de man gör ofta samt att de är så många missions som är tidsbegränsade vilket får mig att försöka rusha igenom uppdrag vilket leder till irriterande lägen när man springer in i aliens Men jag är väl en nåb haha
Tycker hur som hellst att de är ett riktigt bra spel ändå och beroendeframkallande

Medlem

Hollow Knight

10/10
Helt fantastiskt spel.
Metroidvania med creepy atmosfär, story som sakta berättar sig själv (likt souls-spelen) och härlig art style.
Uppföljaren kommer inskaffas dag 1!


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

mad max, för fjärde gången .:)

Ambassadör
Xbox
Old Man's Journey

Ett litet indiespel med enklare pusselmoment där man ska manipulera omgivningen för att ta sig vidare. Visuellt berättad story som var mysig och fin.
Väldigt kort spel, en liten munsbit men jag hann inte bli uttråkad så det var lagom. Finns på Xbox Game Pass för smidig och billig åtkomst!

Ger Old Man's Journey 3/5 i betyg.


signatur

Jump in.

Medlem

demon's souls

har suttit och spelat igenom alla soulsborne (flera gånger om) + sekiro under de senaste par åren, så tänkte att jag borde iallafall testa originalet.

kändes riktigt daterat på många sätt och vis, men samtidigt ett jävligt bra spel. känns bra att ha spelat igenom det iallafall en gång.

Moderator | Testpilot
Skrivet av quadratis:

demon's souls

har suttit och spelat igenom alla soulsborne (flera gånger om) + sekiro under de senaste par åren, så tänkte att jag borde iallafall testa originalet.

kändes riktigt daterat på många sätt och vis, men samtidigt ett jävligt bra spel. känns bra att ha spelat igenom det iallafall en gång.

Spelet är också fantastiskt för att det startade hela "genren".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Mega man 2 på NES Classic Mini.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Fjolårets God of War, körde det i höstas. Började på GMAC och det blev genast en runda till på GMGOW NG+. Helt fantastiskt spel, skulle lätt kunna tänka mig en vända till och så kommer det troligen bli när vi närmar oss nästa spel. Den kvalitet och noggranhet de har är sinnessjuk, känns som spel gjorde för tjugo år sen innan hela branschen blev en mjölkningsmaskin för shareholders.

Sedan dess har det inte blivit så mycket gaming utöver FFXIV eftersom jag har gejmat sönder tummarna på båda händerna.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

GTA V, var för liten för att förstå ett skit när det släpptes 2013 så det var värt en omspelning, om vi snackar första genomspelning är det Red dead 2 som är ett av de bästa spelen som någonsin skapats enligt mig.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Fjolårets God of War, körde det i höstas. Började på GMAC och det blev genast en runda till på GMGOW NG+. Helt fantastiskt spel, skulle lätt kunna tänka mig en vända till och så kommer det troligen bli när vi närmar oss nästa spel. Den kvalitet och noggranhet de har är sinnessjuk, känns som spel gjorde för tjugo år sen innan hela branschen blev en mjölkningsmaskin för shareholders.

Sedan dess har det inte blivit så mycket gaming utöver FFXIV eftersom jag har gejmat sönder tummarna på båda händerna.

Alltid kul att läsa ännu en som njuter av GOW. Otroligt bra spel på alla sätt och vis. Grymt bra Endgame samt New Game Plus på det.

❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox
Dear Esther: Landmark Edition

En riktig indie-klassiker som låg och skvalpade i backloggen! En synnerligen annorlunda upplevelse, ja upplevelse är nog en bättre beskrivning än ett spel. Dear Esther:LE är en Walking Simulator som väl egentligen är en remake på en remake av en HL2-mod.

Var skeptisk till en början men allteftersom jag tog mig igenom det så växte upplevelsen, det var melankoliskt, mystiskt och vackert. Det mesta lämnas till spelarens fantasi och det är mer frågor än svar. Inget direkt gameplay mer än att..gå till olika platser. Tar man lite tid på sig så tar det ett par timmar att dra igenom.

Jag körde igenom en gång till med dev-commentary, det var riktigt trevligt. Mycket intressant att ta del av utvecklarnas tankar. Det här är nog inte för alla men jag ger det 3/5 i betyg trots allt.


signatur

Jump in.

Medlem

Red dead redemption 2. Det kom tårar. Flera gånger.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

The Evil Within 2

Uppföljaren (surprise!) till The Evil Within, från Resident Evils fader Shinji Mikami. Ganska likt de spelen i det avseendet att det är survival horror med varelser som närmast kan liknas vid just zombies... men inte riktigt är det. Ska även nämnas att både ettan och tvåan är närmre Resident Evil 4-5 än de tidigare installationerna i den serien, då det är mer action än skräck, åtminstone ansåg jag inte vare sig ettan eller tvåan var läskiga för fem öre.

Tyckte om ettan, än om något frustrerande på sina ställen. Fick sedan höra på internet att tvåan skulle vara något mer öppen, med vad man skulle kalla för "semi-open world" som upplägg. Problemet här är att det egentligen bara håller det i början, de inledande sex-sju timmarna, övriga fem-sju timmarna går man främst igenom korridorer.

Men... jag tyckte om det. La närmre 13 timmar på spelet, på "normal" svårighetsgrad och skulle inte säga nej till ett tredje The Evil Within-spel. Körde igenom det på PS4 och hade inga bekymmer med varken prestanda eller buggar. Betygsmässigt, då sätter jag en 3:a (av 5). Inget supermärkvärdigt, men ändå god underhållning för det lilla man kan få spelet för numera.

Releasehästryttare

UnderMine 3/5 (early access)

Har inte klarat EA versionen men känner ändå att jag spelat klart det just nu.

Har lagt 5+ timmar på spelet och det är väldigt grindigt,svårt och det är för lite items i spelet just nu.

Jag tror dock detta spelet kommer bli väldigt bra när det väl är klart och man har mer saker och leka med och de förhoppningsvis sänker svårighetsgraden lite.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Environmental Station Alpha (PC)

Har under de senaste veckorna spelat en fantastiskt litet indiespel av den finska utvecklaren Hempuli! Environmental Station Alpha är ett metroidvania som låter låter dig som spelare utforska en öde rymdbas.

Igår kväll strax innan tolvslaget kunde jag se det som avklarat! Rekommenderar det till alla som gillar metroidvanias!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Gen
Medlem

Dishonored 2
Rushade mig igenom spelet för att hinna köra klart det innan FZ Community Challenge tog slut men varvade det 28 minuter för sent. Därför har jag nog inte fått njuta av det så pass mycket som jag hade hoppats. Hade tex velat klara av att smyga runt utan att bli sedd och inte döda någon, något som verkar vara sjukt svårt.

Tycker generellt att spelet var riktigt bra, hade fin atmosfär och det som kännetecknar Dishonored serien. Har för mig folk klagat på att det inte är lika bra som ettan och det är möjligt men det är inte långt ifrån.

Tekniskt är det rätt kasst eftersom spelet inte klarar av mer än 60fps utan att bli en stutterfest. Men men, gick att köra igenom det så också.

Inaktiv
Pokémon Moon (Nintendo 3DS)

Spelade en hel del när jag köpte mitt Nintendo 2DS år 2016 men den har inte inte används så mycket sedan dess tills jag beslöt mig för att sälja den så spelade färdigt Pokemon Moon och det var helt okej men tycker ofta de blir lite utdragna / lite variation när man börjar närma sig slutet. Är snart 27 år och har spelat en del av Pokemonspelen genom åren så man vet definitivt vad man får nu.

Medlem

Kingdom Hearts: Chain of Memories (GBA)
Spelade ut detta bara för att hänga med i trean storymässigt. För att göra det måste man antingen spela eller titta på cutscenes från alla spin-offs. Lyckligtvis var spelet rätt kul, speciellt bossfighterna. Man var direkt helt körd om man bara buttonmashade, man måste ha rätta kort och göra rätta drag. Storyn var bra och jag blev paff av hur viktig den var för tvåan, jävlar vilket glapp annars. Jag förstod typ inget när jag spelade ut tvåan och jag förstod nu varför. Spelar tvåan igen nu (försöker norpa Platinapokalen i samma veva), sen blir det mera KH-spinoffs.


signatur

I'm like you, I have no name.

Klara nyss Fire Emblem: Three Houses. Körde Edelgard hela vägen för den som är intresserad. Ska erkänna att jag kände noll hype inför denna release, av okänd anledning. Men jag valde att plocka upp det vid release ändå.

Fastna direkt för den nya rollen som lärare i en Harry Potter-esk militärskola. Det var ett jävligt trevligt nytt inslag i serien, att få utbilda sig själv och sina elever, övertala andra elever och lärare att byta hus m.m. Höll det hela vägen? Nja, vissa saker kändes rätt krävande efter ett tag och vissa saker var väl om man ska vara ärlig, inte ens bra från början (tebjudningarna).

Karaktärerna är väldigt trevliga, synd att man bara kan ha 10-12 i striderna dock,

Sista halvan kändes stressad och rätt ytlig. Handlingen tar en vändning och kontinenten är i krig. Som behandlas i typ fem snabba strider. Vilket jag tycker är rätt synd, det finns mängder av länder och ätter i handlingen och personligen hade jag önskat mer djup här. Att välja vilka landskap som ska invadera, möta elever man tidigare undervisat, kunna övertala dem att stödja mitt mål.

Ett bra spel som i slutända blev lite av ett börda och kanske kunde gjort lite mer. 7/10


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Ambassadör
Xbox
Batman: Arkham Asylum

Ibland så hittar man riktiga guldkorn när man gräver riktigt djupt i backloggen, den här gången Batman: Arkham Asylum. När spelet släpptes var jag fortfarande inne i min nästan 10-åriga EVE Online-dimma och det här flög helt under min radar när det begav sig.

Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men jisses vilket spel! Batmans upprensande av Arkham Asylum efter fångarnas övertagande har verkligen förtjänat det mesta av sina lovord. Visst visar spelet upp en del ålderstecken, men fasiken vad det håller än.
Bäst är stealth-segmenten och Metroidvania-upplägget som jag nog aldrig uppskattat så här mycket tidigare. Samla på sig nya gadgets, uppgraderingar och challenges gav väldigt mycket extra speltid som var riktigt kul. Att hitta extra lore i form av intervjuband och dylikt var trevligt.

Självklart finns det gott om klassiska superskurkar att banka skiten ur, och bossfighterna är varierande. Ganska tidigt tröttnade jag på den vanliga combaten dock, visserligen bra gjord freeflow-combat men det blev tradigt ju mer buffade goonsen blev då allt bara tog längre tid. Tillförde inget för min del, då var stealth-combat mycket roligare och svårare då hjärnan fick jobba mer än tummen...

Snubblande nära en fullpottare detta, men det får bli 4/5 då spelets svagaste del (vanlig combat i grupp) tar upp alldeles för mycket tid för min smak. Grymt spel!


signatur

Jump in.

Skriv svar