Against all odds - Dokumentär om e-sport-laget Team OG (DOTA 2)

Ambassadör
League of Legends
Against all odds - Dokumentär om e-sport-laget Team OG (DOTA 2)

Laget var i spillror. Kaptenen som var med och grundade laget lämnade endast två månader innan den största turneringen för året skulle gå av stapeln. Han plockade med sig en av spelarna och en annan lämnade på grund av psykisk ohälsa. Laget tappade sin plats i turneringen och botten var nådd. Det som hände därefter händer nästan bara i sagor. Laget ifråga är Team OG och från att finna sig i misär, korades laget som segrare i DOTA 2-turneringen The International 8.

Kan en dokumentär, som följer händelseförloppet och ger en inblick bakom scenerna, leva upp till bragd-insatsen den avspeglar? Against All Odds gör åtminstone ett gott försök .

Dokumentären är inte bara storyn om en DOTA 2-turning utan mycket mer än så. Den börjar lugnt med att introducera spelet eller kanske ännu enklare, fenomenet som är e-sport. För en relativt insatt som mig själv blev det ett orosmoln. Ska den fördumma scenen för att anpassa sig till massan? Svaret är nej. Introduktionen är klar på knappa 5 minuter och därefter får vi följa spelarna Fly och n0tail vars resa började i DOTA 2:s gryning när The International 1 (TI 1) spelades. Spelarna höll ihop och startade efter några år laget Team OG tillsammans.

Vi får följa spelarna som till slut utgjorde laget i TI 8 likväl som framgångarna och misslyckandena för laget. Den visar gamla vänskaper som krossas och nya som bildas. Med en historia som i sig är otrolig lyckas dokumentären få mig att pirra vid ögonblicken av med- och motgångar.

Att följa spelare under så lång tid som dokumentären gör får man också följa med utvecklingen av e-sport-scenen. Från en syssla mellan vänner till att bli en miljon-industri där prispotten för TI 8 uppgick till 25 miljoner dollar. Att se skillnaden under så kort tid får mig att både förundras av hur långt scenen har kommit men också vilken kommersialisering det har utvecklats till. Lagen är inte längre bara Team OG eller LGD utan Red Bull Team OG och PSG LGD. (För den fotbollsintresserade som ryckte till vid det sista namnet så stämmer det att LGD är sponsrade av fotbollsklubben, så två lagnamn i ett.)

Dokumentären är en sport-dokumentär där sporten råkar vara e-sport. Inte en e-sport-dokumentär. Förväntar du dig djupa analyser och ett nedbrytande av taktiken som fick det omöjliga att bli möjligt så är detta inte dokumentären för dig. Vill du däremot se en välproducerad dokumentär med känslor om nederlag och vedergällning så kan jag rekommendera filmen som är 1 h och 20 minuter lång.

Ni hittar den på Red Bulls hemsida.

Geeks Gaming

För en som aldrig ”orkat” sätta sig in fenomenet som är dota så var det här en sjukt grym dokumentär! Tack för tipset @dali

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av NordhNet:

För en som aldrig ”orkat” sätta sig in fenomenet som är dota så var det här en sjukt grym dokumentär! Tack för tipset @dali

Härligt att du gillade den också.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag har inte sett den än, hann inte igår, men se den ska jag! Har däremot sett Valves dokumentär runt TI8-finalen! Ser fram emot detta, speciellt då OG är ett av mina favoritlag!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Det var en av de bästa turneringarna jag någonsin har sett inom E-sport, och då är inte ens Dota ett av favoritspelen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Belfry:

Det var en av de bästa turneringarna jag någonsin har sett inom E-sport, och då är inte ens Dota ett av favoritspelen.

Riktigt grym! Underdogs som kommer in från kval! Precis haft en dramatisk skiljsmässa med två tongivande spelare i laget och ändå kämpade de på med bravur! Spännande att följa på så många sätt!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Någon som får den att fungera med chromecast ?

Edit: Bästa jag sett på länge!!!!

Geeks Gaming
Skrivet av Grukk:

Jag har inte sett den än, hann inte igår, men se den ska jag! Har däremot sett Valves dokumentär runt TI8-finalen! Ser fram emot detta, speciellt då OG är ett av mina favoritlag!

Kombinationen av de båda var totalt strålande!

Medlem

Episk på alla sätt. Cant wait for TI9 !!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Har äntligen haft tid att se den!

Så fruktansvärt bra! kommer ihåg finalen mot LGD, kom en och en annan tår när den känslan återupplevdes. Även för mig som bara tittar.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Avstängd

Dokumentären var suverän

1
Skriv svar