Google visar mer från Stadia på Gamescom

Robot
Google visar mer från Stadia på Gamescom

Den här gången handlar det om spelen.

#connect, #games, #gamescom, #stadia


Medlem

Luften verkar ha gott ur hela projektet. Ingen pratar om det längre och det känns inte så himla intressant.

EDIT: Frågan är om det är detta som är tanken bakom Microsofts stora steg att rekrytera Ninja till Mixer. Tror Mixer kommer att bli en viktig pusselbit i deras molnsatsning. De har börjat bygga grunden.

Releasehästryttare

@Maysay: Ge det lite tid, låt branschfolk få klämma på grejerna innan vi dissar projektet helt.

Vet vem det kanske blir bra.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Maysay: Ge det lite tid, låt branschfolk få klämma på grejerna innan vi dissar projektet helt.

Vet vem det kanske blir bra.

Det kan bli bra. Men tror att de har valt fel approach. Känns inte nytt och spännande utan mer som en dussinprodukt. Tror Microsoft och Sony har en större chans att bygga upp något på sina plattformer.

Medlem

Så fort jag fick veta att det inte kommer fungera som ett Netflix inom spel så vart jag helt ute.

Kanske förväntade mig för mycket, att för en fast månadsavgift få ta del av alla nya spel... Och nu när jag redan har en duglig PC och PS4, snart PS5, så känns det helt meningslöst för mig.

Flakmonkey

Stadia skulle vara ett alternativ för mig eftersom jag inte längre spelar på PC och de spel jag lirar ofta är av typen där FPS kanske inte är av högsta vikt. Dock så beror ju allt på pris och utbud och det verkar ju inte bli superbilligt direkt och det är ju inte som att du får tillgång till "allt", nu verkar det ju (som väntat) att om man vill satsa på att spela PC via streaming så måste man ha flera olika tjänster och då blir det genast ännu mer dyrt.

Men men, vi i Sverige påverkas ju iaf inte av den diskussionen som man läser och hör om från USA där de är oroliga för att deras data-caps kommer ta slut på en kvart om de vill streama något i någorlunda hög kvalitet. Lyckas inte Google lösa det på något sätt har jag svårt att se att det skulle bli någon jättesuccé i staterna och vad man än tycker om det landet så är det nog ett måste att lyckas där hur viktiga marknader framförallt Asien och Europa än är.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Luften verkar ha gott ur hela projektet. Ingen pratar om det längre och det känns inte så himla intressant.

EDIT: Frågan är om det är detta som är tanken bakom Microsofts stora steg att rekrytera Ninja till Mixer. Tror Mixer kommer att bli en viktig pusselbit i deras molnsatsning. De har börjat bygga grunden.

Luften gått ur? Tjänsten är ju inte ens lanserad Anledningen till att du upplever att ingen pratar om det är nog att de som redan har gaming-PC/konsoll inte är målgruppen. Jag har ändå hört några fundera på om de ska uppgradera sin 5 år gamla PC eller testa Stadia. För föräldrar med ungar som spelar kan Stadia bli väldigt intressant (förutsatt att de överhuvudtaget känner till att tjänsten finns). Den stationära, gemensamma familjedatorn finns i stort sett inte längre idag. Det är plattor och enklare laptops för hela slanten. Vissa familjer har fortfarande en konsoll under TV:n i vardagsrummet men i framtiden kommer de behöva göra ett val mellan Xbox Scarlett/Playstation 5 eller Stadia. Det här är bara början och Stadia är här för att stanna. Google har investerat för mycket för att lägga ner det efter bara några år. Tänk på att Youtube länge gick med förlust.

Medlem

Är skeptisk till att Stadia kommer bli något större fenomen, då det lär dras av lag och kräva toksnabb internetanslutning.

Medlem

kan vara bra.
Men försök inte ens med FPS, Racing eller fightingspel.
Lagspikes finns och kommer fortsätta finnas.
Dessutom så är svarstiden ett stort problem med sådana spel.

I övrigt så funkar det nog kanon.

Medlem
Skrivet av Brona:

Luften gått ur? Tjänsten är ju inte ens lanserad Anledningen till att du upplever att ingen pratar om det är nog att de som redan har gaming-PC/konsoll inte är målgruppen. Jag har ändå hört några fundera på om de ska uppgradera sin 5 år gamla PC eller testa Stadia. För föräldrar med ungar som spelar kan Stadia bli väldigt intressant (förutsatt att de överhuvudtaget känner till att tjänsten finns). Den stationära, gemensamma familjedatorn finns i stort sett inte längre idag. Det är plattor och enklare laptops för hela slanten. Vissa familjer har fortfarande en konsoll under TV:n i vardagsrummet men i framtiden kommer de behöva göra ett val mellan Xbox Scarlett/Playstation 5 eller Stadia. Det här är bara början och Stadia är här för att stanna. Google har investerat för mycket för att lägga ner det efter bara några år. Tänk på att Youtube länge gick med förlust.

Det är därför jag tror Microsoft har en större chans. De har plattformen (Xbox). Stadia känns som en mobilplattform. Stadia kanske blir stort men jag tror inte "gamers" kommer att vara så intresserade. Då är det nog Sony & Microsoft som ligger lite före.

T.ex Xbox One hade allt detta i början. De ville sudda ut gränsen mellan streaming (TV) & lokalt spelande. Men det var lite för tidigt. Tänk nu att sitta och spela på sin Xbox och samtidigt ser Ninja spela på Mixer (TV). Han skickar ut invites till sina tittare genom Mixer och helt plötsligt så sitter man spelar tillsammans. Genom Windows eller Xbox. Sedan får man erbjudanden att köpa produkterna genom deras respektive storefront (spel, skins osv). Tror Youtube & Stadia är för fragmenterat. Ja, influencers kanske kan utnyttja detta (Logan Paul spelar sitt spel som han säljer på Google Play med sina tittare).

Jag kan ha fel. Men det är så mina tankar går.

Medlem

Nä fy fan för streaming. Avskyr när företag försöker sälja in sina tjänster som någonting fantastisk. Vanliga konsoler/pc fungerar redan ypperligt. Vi behöver inte streaming. Om det här är framtiden så ser den väldigt mörkt ut.

Medlem

@NeoWeo: Sa du samma sak om netflix? Detta är ju samma princip. Du slipper handla specifika titlar och kan nyttja hela tjänsten istället.
Detta lär ha sin beskärda del av barnsjukdomar men det finns inget som säger att de inte kan fixa de problem som finns idag.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det är därför jag tror Microsoft har en större chans. De har plattformen (Xbox). Stadia känns som en mobilplattform. Stadia kanske blir stort men jag tror inte "gamers" kommer att vara så intresserade. Då är det nog Sony & Microsoft som ligger lite före.

T.ex Xbox One hade allt detta i början. De ville sudda ut gränsen mellan streaming (TV) & lokalt spelande. Men det var lite för tidigt. Tänk nu att sitta och spela på sin Xbox och samtidigt ser Ninja spela på Mixer (TV). Han skickar ut invites till sina tittare genom Mixer och helt plötsligt så sitter man spelar tillsammans. Genom Windows eller Xbox. Sedan får man erbjudanden att köpa produkterna genom deras respektive storefront (spel, skins osv). Tror Youtube & Stadia är för fragmenterat. Ja, influencers kanske kan utnyttja detta (Logan Paul spelar sitt spel som han säljer på Google Play med sina tittare).

Jag kan ha fel. Men det är så mina tankar går.

Microsoft har också en god chans och är förmodligen den enda som kan konkurrera med Google i mängden lokala serverhallar som krävs för att hålla nere latensen. De har också en fördel att Xbox är ett känt och starkt varumärke medans Stadia är okänt. Vad menar du med att Stadia känns som en mobilplattform? Den är ju oberoende av plattform. Är ju det som är hela grejen med streaming.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att Xbox One hade allt detta i början? Jag känner bara till 2 tidiga streamingtjänster för spel - Gaikai och Onlive. Det du beskriver med Mixer är precis som Stadia kommer fungera. Att kunna titta på en speltrailer på Youtube och på några ögonblick vara igång och spela det. Eller se på en streamer och snabbt kunna delta - oavsett plattform. Google och Microsoft är först ut men jag kommer äta min hatt om Amazon inte lanserar nåt liknande med Twitch. Vem som blir störst vågar jag inte gissa på men jag tror att marknaden kommer vara stor nog för flera aktörer.

Skrivet av NeoWeo:

Nä fy fan för streaming. Avskyr när företag försöker sälja in sina tjänster som någonting fantastisk. Vanliga konsoler/pc fungerar redan ypperligt. Vi behöver inte streaming. Om det här är framtiden så ser den väldigt mörkt ut.

För egen del är jag helt ointresserad i spelstreaming för jag gillar att bygga min egen speldator. Men jag inser att det är få 14-åringar som satt som jag gjorde i timmar och valde ut datordelar för att senare presentera en fullt rimlig inköpsarmodan till föräldrarna på 28 000 kr. Den fick jag avslag på och fick istället köpa begagnade delar för en mer blygsam summa. Men är du ung idag och tillhör majoriteten som inte har ett intresse av hårdvara och bara vill spela, varför skulle du inte lockas av spelstreaming? Visst konsoller är inte speciellt dyra men spelstreaming är ännu billigare och fungerar inte bara till TV utan även plattor, laptops och mobiler. Enkelheten och tillgängligheten är oslagbar.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Nä fy fan för streaming. Avskyr när företag försöker sälja in sina tjänster som någonting fantastisk. Vanliga konsoler/pc fungerar redan ypperligt. Vi behöver inte streaming. Om det här är framtiden så ser den väldigt mörkt ut.

Så att lira Gears of War 5 på din telefon med ultra settings utan inputlag skulle inte vara revolutionerande?
Streaming har varit framtiden sen Youtube lanserades och tekniken mognar för varje år så nog bara att acceptera

Medlem
Skrivet av Pada:

@NeoWeo: Sa du samma sak om netflix? Detta är ju samma princip. Du slipper handla specifika titlar och kan nyttja hela tjänsten istället.
Detta lär ha sin beskärda del av barnsjukdomar men det finns inget som säger att de inte kan fixa de problem som finns idag.

Tycker inte man kan jämföra det netflix.
Med film så kan man buffra så att filmen rullar på utan delay.
Med spel så kan man inte göra det. Det spelar ingen roll om google eller Microsoft bygger sin datorhall i min trädgård. Det kommer ändå bli noterbar delay. Behövs en ny revolutionerad teknik för att jag ska bli nöjd.
Sen så gillar jag att kunna känna på min hårdvara. Kanske låter konstigt 🙂

eld
Medlem
Skrivet av Nemezis:

Så att lira Gears of War 5 på din telefon med ultra settings utan inputlag skulle inte vara revolutionerande?
Streaming har varit framtiden sen Youtube lanserades och tekniken mognar för varje år så nog bara att acceptera

Streaming har funnits i flera år, steam har det inbyggt, streaming till ps vita har varit standard i flertalet år tillbaka, så långt att vita nu är död, men du kan fortsätta streama till pc.

Det enda som är nytt* är att det säljs som en egen tjänst.

*streaming-tjänster har funnits ett tag, fast de har aldrig lyckats bli populära, sonys egna streamingtjänst är ju en som redan existerade när de köpte upp den.

Medlem
Skrivet av Brona:

Microsoft har också en god chans och är förmodligen den enda som kan konkurrera med Google i mängden lokala serverhallar som krävs för att hålla nere latensen. De har också en fördel att Xbox är ett känt och starkt varumärke medans Stadia är okänt. Vad menar du med att Stadia känns som en mobilplattform? Den är ju oberoende av plattform. Är ju det som är hela grejen med streaming.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att Xbox One hade allt detta i början? Jag känner bara till 2 tidiga streamingtjänster för spel - Gaikai och Onlive. Det du beskriver med Mixer är precis som Stadia kommer fungera. Att kunna titta på en speltrailer på Youtube och på några ögonblick vara igång och spela det. Eller se på en streamer och snabbt kunna delta - oavsett plattform. Google och Microsoft är först ut men jag kommer äta min hatt om Amazon inte lanserar nåt liknande med Twitch. Vem som blir störst vågar jag inte gissa på men jag tror att marknaden kommer vara stor nog för flera aktörer.

Jag menade Xbox satsade mycket på just att slå samman TV och gaming när den lanserades. Kolla t.ex spel som Quantum Break. Jag ser streaming som en typ av TV format. Tror Microsoft hade som mål att integrera detta mer. T.ex Tv-shower m.m. Men tyvärr fokuserade många på always online istället och de fick dra sig tillbaka. Twitch har redan börjat lite i och med Twitch Sings. Även spel som Darwin Project (där tittarna kunde rösta på olika saker i spelet). Även Mixer såg jag just nu (en boll studsade runtomkring på skärmen och man skulle slå på den). Just nu är det väldigt basic.

Som jag skrev så är Youtube mer fragmenterat. Medans just Mixer och Twitch är mer inriktade på gaming. Tror de som streamar genom Youtube har ett mer casual förhållande till spel. Därför tror jag att Stadia blir lite detsamma. Därför kallade jag det mobil plattform. Småspel som man spelar lite sedan går över till något annat. Till för folk som känner att de inte vill lägga ner så mycket pengar på spel (eller inte har tiden).

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag menade Xbox satsade mycket på just att slå samman TV och gaming när den lanserades. Kolla t.ex spel som Quantum Break. Jag ser streaming som en typ av TV format.

Det handlade mer om att de ville att folk skulle köra all sin media genom xboxen då den kom med en hdmi-in port. Tv, Filmer, spel.
De hade önskan att folk skulle köra igång sin xbox vad de än tänkte göra i sitt vardagsrum, genom att prata med den.

Quantum-break är mer av ett sammanträffande som inte hade så mycket med det att göra, långa cutscenes är ju inget nytt. Att de streamade cutscenes har mer att göra med att det var mer praktiskt än alternativet: gigantiska installationer.

Medlem

Det här är mina tankar om Stadia

Ser inga problem med att det finns en prenumerationsavgift, problemet jag har är att dom inte ger oss en anledning till varför man VILL betala. Det dom gör just nu med betalda versionen (kommer en gratisversion senare men kommer prata som att båda finns) är att dom vill ge oss en anledning till varför vi MÅSTE betala.

Vad jag menar är att dom låser 4K/60fps bakom betalväggen. Jag tycker att det borde vara standard för alla. Istället för att låsa standar funktioner (enligt mig) borde dom istället erbjuda saker som kanske inte är ett måste men funktioner som gör att man gärna betalar för att få funktionerna.

Nu kanske någon säger "men man får ju ett gratisspel varje månad". Sant, men om man tänker efter vad det första spelet är så är det ett ganska skitspel man får. Inget illa mot Destiny 2 och DLC't man får men låt mig bryta ner det.

Man får Destiny 2 som är ett gratisspel (vet inte om det har blivit gratis än men kommer ha blivit det när Stadia kommer). Man betalar för att få ett gratis spel (som har 2 år på nacken) som förmodligen dom flesta av oss redan har fixat under deras andra gratis perioder eller kommer fixa när det blir gratis permanent. Man får ett DLC't, ja, men jag gissar vilt nu för jag har ingen aning och det är att man behöver förmodligen en ganska hög levlad karaktär för att kunna spela det?

Google är ett företag med en oändligt djup plånbok, varför inte slå till så jävla stort att man bara måste skaffa eller i alla fall pröva Stadia? Ge oss ett nytt spel som t.ex. Borderlands 3. Det är populärt samt att man bara kan spela 2st lokalt, varför inte ge oss BL3 och sen erbjuda 4p local co-op för att visa kraften av deras system?

Sen om Destiny 2 är spelet dom erbjuder som första spel, vad är det vi kommer få senare? Fifa 07?

Jag la faktiskt en bokning på stadia men sen när jag började tänka mer på det så avbröt jag min bokning. Kommer förmodligen pröva det men kommer inte lägga ner 1300kr som förbokningspaket kostade.

eld
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad jag menar är att dom låser 4K/60fps bakom betalväggen. Jag tycker att det borde vara standard för alla. Istället för att låsa standar funktioner (enligt mig) borde dom istället erbjuda saker som kanske inte är ett måste men funktioner som gör att man gärna betalar för att få funktionerna.

Då säger du det själv: 4k/60 är inte värt kostnaden i månaden för dig, och du kan använda 1080/60 helt gratis!

Medlem
Skrivet av eld:

Då säger du det själv: 4k/60 är inte värt kostnaden i månaden för dig, och du kan använda 1080/60 helt gratis!

Du läser inte vad jag skriver. 4K/60fps ska vara standard. Det ska inte vara låst bakom en betalvägg. Dom ska istället erbjuda annat.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Du läser inte vad jag skriver. 4K/60fps ska vara standard. Det ska inte vara låst bakom en betalvägg. Dom ska istället erbjuda annat.

Förstår folk inte vad en dator som klarar 4k/60fps kostar? Samt el?

Bara ett grafikkort idag som drar runt den upplösningen är ju flera års prenumeration...

Medlem
Skrivet av jehuty:

Du läser inte vad jag skriver. 4K/60fps ska vara standard. Det ska inte vara låst bakom en betalvägg. Dom ska istället erbjuda annat.

Det är inte helt ovanligt att just 4K är premium och något som kostar extra inom streaming och 4K vs 1080 är ganska stor skillnad i brandbredden som de faktiskt måste betala för, ser inte att det ska vara självklart att få köra i 4K 60 fps, jag tillhör inte den generationen. Det de sagt är att det ska funka likt Psn plus, du får tillgång till plattformen, lite rabatter å typ två lite halvt gamla spel.

För egen del som ser nya generationen växa upp så tror jag på stadia. Just nu får barnen samsas om en switch men när de blir äldre kommer de vilja spela egna singel player spel osv och jag kommer inte köpa dem en varsin konsol och tv. De har en varsin iPad och då bara köpa till en kontroll (stadia) för 749 kr eller nått sen kan de köra är ju helt perfekt.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

eld
Medlem
Skrivet av jehuty:

Du läser inte vad jag skriver. 4K/60fps ska vara standard. Det ska inte vara låst bakom en betalvägg. Dom ska istället erbjuda annat.

8k/120 ska vara standard! du har alldeles för låg standard!

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Det är inte helt ovanligt att just 4K är premium och något som kostar extra inom streaming och 4K vs 1080 är ganska stor skillnad i brandbredden som de faktiskt måste betala för.

Det är klart att det är mer bandbredd på 4K jämfört med 1080p. Jag är ingen expert men vad jag har läst så är det vi får till tv'n är inte "äkta" 4K. Det vi får är 4K med lägre bitrate. Har svårt att tro att stadias servrar kommer rendera i 4K med högre bitrate om inte ens vi får det.

Men om vi struntar i det så undrar jag vad deras 30% ska gå till för alla sålda spel. Vi vet inte om det är 30% men det är industistandard. 30% + premunationsavgift. Det borde täcka så att 4K/60 ska bli standard.

Ddt här är bara spekulationer men jag tror inte att 100kr/mån kommer stanna väldigt länge. Tittar vi på streaming tjänster för film har det ökat nästan varje år.

Medlem

Hoppas de visar något Stadia-exklusivt som verkligen utnyttjar det faktum att ALLT sker i "molnet". Megafysik, monstergrafik och tusentals spelare i samma session.

1
Skriv svar