Skänka spel till välgörenhet?

Medlem
Skänka spel till välgörenhet?

Är mitt uppe och ska flytta inom en snar framtid, och jag och min sambo packar, men framför allt rensar och går igenom allt som man samlat på sig genom åren.

Självklart har det blivit en hel del spel under åren, spel som nu bara samlar damm. Främst handlar det om en del Xbox 360 spel som aldrig kommer spelas, och jag bestämde mig för att nu ska det bort. Jag äger ju inte ens konsolen längre.

Försökte till en början ge mig på att sälja sakerna, men det visade sig knappt vara värt besväret. Var nära att bara slänga ut allt, men det känns också onödigt.

Men det måste ju finnas välgörenheter/sjukhus som man kan skänka spel till, där det kan komma någon till nytta? Försökte Googla runt lite, men hittade inget passande som fortfarande verkade vara aktivt. Är det månne någon som kan ha idéer på vart man kan vända sig med en kasse spel liksom?


signatur

Videomupp

Megadelux

Skriv till FZ och be dom anordna en tävling med dom som pris eller så? Sånt är roligare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av renod:

Skriv till FZ och be dom anordna en tävling med dom som pris eller så? Sånt är roligare.

Är det inte roligare att få ge bort spelen till de som verkligen kan behöva dem?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@WildThing: Tar inte Myrorna emot sånt också? Det brukar ju finnas allt möjligt där.

Releasehästryttare
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Carl Johansson-Sundelius var väl i kontakt med något sjukhus som tog mycket av FZs gamla spel när de flyttade nu i våras?

Han kanske vet några som tar emot?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

jbx
Medlem

Astrid Lindgrens barnsjukhus eller akademiska i Uppsala har ju stora avdelningar för cancersjuka barn och andra allvarliga sjukdomar. Finns kundcenter på både sjukhusen, dra iväg ett mail och fråga?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Ronald McDonalds hus som finns i anslutning till stora sjukhus där sjuka barn som behöver långtidsvård och deras familjer kan bo har säkert användning för speldonationer

Medlem

Myrorna/Stadmissionen eller liknande tar emot. Oftast går gamla rävar (som jag) runt och letar gamla spel, och det är ofta rätt urplockat så om du vill bli av med dem samtidigt som pengar går till välgörenhet så hade jag siktat på det. De kommer sälja rätt snabbt om det inte är Fifa 2007 osv.

På varje återvinningscentral så finns det en container där man kan ställa av gamla grejer för återbruk. Slipper du tänka så mycket.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av hannes.theorell:

På varje återvinningscentral så finns det en container där man kan ställa av gamla grejer för återbruk. Slipper du tänka så mycket.

Att återvinna spel tycker jag är slöseri, förr eller senare slutar man tillverka ett visst spel. Och inte bara spel slutar tillverkas, det gäller ju även konsoler, handkontroller och andra tillbehör. Det vore bättre att ge bort spel till sjuka barn eller behövande, eller sälja dem till några random gamers. Men man kanske skulle kunna återvinna spel som ingen vill ha, så att materialet kommer till bättre användning.

Till trådskaparen:
Vad sägs om denna idé? Att du delar upp spelen i två högar - den ena högen är barnvänlig och ges till sjuka barn och andra sorters barn, och den andra högen för äldre människor (med blod och våld osv.) säljer du i stora buntar till vuxna gamers. Att sälja spelen var för sig till nätbutiker, var det det du tyckte lät jobbigt? Eller tycker du Blocket och Tradera-aktiga buntförsäljningar också är jobbiga? Försökte vara till hjälp ändå.

Har du funderat på att ge bort spelen till en second hand-butik?

Ibland har folk på FZ nappat på begagnad försäljning av FZ-medlemmar t.ex.

Skrivet av Monsterfrukost:

Att återvinna spel tycker jag är slöseri, förr eller senare slutar man tillverka ett visst spel. Och inte bara spel slutar tillverkas, det gäller ju även konsoler, handkontroller och andra tillbehör. Det vore bättre att ge bort spel till sjuka barn eller behövande, eller sälja dem till några random gamers. Men man kanske skulle kunna återvinna spel som ingen vill ha, så att materialet kommer till bättre användning.

Till trådskaparen:
Vad sägs om denna idé? Att du delar upp spelen i två högar - den ena högen är barnvänlig och ges till sjuka barn och andra sorters barn, och den andra högen för äldre människor (med blod och våld osv.) säljer du i stora buntar till vuxna gamers. Att sälja spelen var för sig till nätbutiker, var det det du tyckte lät jobbigt? Eller tycker du Blocket och Tradera-aktiga buntförsäljningar också är jobbiga? Försökte vara till hjälp ändå.

Har du funderat på att ge bort spelen till en second hand-butik?

Ibland har folk på FZ nappat på begagnad försäljning av FZ-medlemmar t.ex.

Jag tror att du missförstådde mig. Inte återvinning utan återbruk, på varje återvinningscentral så finns det en container som skickas till typ Myrorna, Second hand eller vilka nu de har avtal med. Så att du slipper krånglet med att hitta en second hand-butik som faktiskt tar emot grejerna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tackar för alla tips! Det låg ju faktiskt ett sånt Mcdonaldshus i närheten, så jag slängde iväg ett mail till dom.

Får jag inte svar så kommer jag skänka allt till en second hand, bra tips! Glömde bort att dom ofta är välgörenhetsbaserade

Och jag försökte sälja, men skambuden var så låga att det knappt var värt besväret att skicka. Därför jag hellre ville skänka bort det


signatur

Videomupp

Skrivet av hannes.theorell:

Jag tror att du missförstådde mig. Inte återvinning utan återbruk, på varje återvinningscentral så finns det en container som skickas till typ Myrorna, Second hand eller vilka nu de har avtal med. Så att du slipper krånglet med att hitta en second hand-butik som faktiskt tar emot grejerna.

Okej, då förstår jag. Trodde jag läste om återvinning.

Skägg.
10 Chambers

Skicka mig ett PM så kan jag förmedla kontakten med personen som hjälpte oss i våras.


signatur
1
Skriv svar