The Outer Worlds bär arvet från Fallout: New Vegas

Robot
The Outer Worlds bär arvet från Fallout: New Vegas

Obsidian byter radioaktiv ödemark mot yttre rymden. Vi har provspelat resultatet.

#the-outer-worlds


Medlem

Ser lovande ut!

Medlem

Spelade du på PC eller konsol? Hur var kontrollerna, styrningen och GUI?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk

@conthox: läste du ens texten? det är ju ganska uppenbart vilken plattform det rör sig om...

imponerande mängd text och information för ett event på två timmar verkar vara ungefär det jag trodde om spelet, gillar man fallout-serien så kommer man troligtvis gilla även detta, men att det är svårare att locka över de som aldrig fastnat för serien.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tummen upp för den förhandstitten, välskriven och informativ. Hade det inte varit för att allt mitt hypekapital redan var uppbundet i Cyberpunk så hade jag antagligen följt nyheter om det här spelet slaviskt. Verkar ändå lovande!

Ambassadör
Xbox

Håller med @Renfis, trevlig preview!

Angående de tekniska bitarna så är det ju trots allt ett AA-spel så lite mer överseende har man ju. Fallout in Space!

The Outer Worlds ser väldigt lovande ut och med release direkt på Xbox Game Pass så finns det ju inget att tveka på, det blir spela av!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@conthox: läste du ens texten? det är ju ganska uppenbart vilken plattform det rör sig om...

Jag hoppade över boxen med "Det här med grafik och prestanda", hade jag läst den så hade jag sett att det var en PC. Dock så är de andra frågorna fortfarande relevanta.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tack. Nu ser jag lite mera framemot spelet än när jag såg trailern innan sommaren.

Medlem

Undrar hur bra spelet flyter på en standard PS4?

Medlem

Kommer man att kunna modda på konsol versionerna som man kan med Fallout 4?

Medlem

Hmm.. är det här spelet som får mig att installera Epic-launchern? Kanske.

Ambassadör
Xbox

@Vamp: Det kommer också till Xbox Game Pass på PC.


signatur

Jump in.

Medlem

Blir nog som vanligt att vänta 6-12månader efter patchar fixat till det värsta.

Medlem

Vissa av vapnen liknar smartgunen från aliens.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Relik 📜
Skrivet av conthox:

Spelade du på PC eller konsol? Hur var kontrollerna, styrningen och GUI?

Skrivet av conthox:

Jag hoppade över boxen med "Det här med grafik och prestanda", hade jag läst den så hade jag sett att det var en PC. Dock så är de andra frågorna fortfarande relevanta.

Styrningen är som sagt helt okej, men gunplay är knappast en exakt historia. Speciellt inte som allt var inställt från början med låg FPS och v-sync. Då var det otroligt muslagg. Testade plocka upp och lira med handkontroll lite, det kändes betydligt bättre. Är ju naturligt mjukare rörelser där.

GUI:t syns på en del av bilderna, det är.. okej, antar jag? Var helt ärligt inget jag reagerade på vare sig i positiv eller negativ bemärkelse.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Relik 📜
Skrivet av Kazutoyo:

Undrar hur bra spelet flyter på en standard PS4?

Skrivet av Razuco:

Kommer man att kunna modda på konsol versionerna som man kan med Fallout 4?

Samma svar på båda, ingen aning! Alla på eventet körde PC, var inget snack om konsolversionerna alls.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Verkar lovande. Bra förhandstitt. Hoppas precis som Emil att humorn inte blir uttjatad genom spelet. Lagom är alltid bäst.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Styrningen är som sagt helt okej, men gunplay är knappast en exakt historia. Speciellt inte som allt var inställt från början med låg FPS och v-sync. Då var det otroligt muslagg. Testade plocka upp och lira med handkontroll lite, det kändes betydligt bättre. Är ju naturligt mjukare rörelser där.

Det är ju det man befarar, att det är handkontrollsanpassat. Samma sak med GUI.

Skrivet av emilakered:

GUI:t syns på en del av bilderna, det är.. okej, antar jag? Var helt ärligt inget jag reagerade på vare sig i positiv eller negativ bemärkelse.

Nja, jo. En del av det syns och ser väl bra ut. Men om du skall sälja en del loot, jämföra det du har på dig med det som handlaren har osv, hur smidigt är det? För att jämföra och ta ett bra exempel: om du gör samma sak som jag tog upp i tråden angående Assassin's Creed: Odysseys GUI. Blir det samma sak där, ett extremt tryckande och gående fram och tillbaka i GUI:et eller är det smidigare?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tack för en matig och trevlig förhandstitt, precis vad jag personligen vill ha ut av en förhandstitt. I vilket fall så gjorde den mig klart mycket mer sugen på att köpa spelet får jag erkänna, för redan när de första gameplay trailers kom sjönk mitt intresse som en 10-tons blyvikt som släppts ner vid Marianergraven... Gillar inte heller att gunplay verkade kännas bättre med handkontroll, det borde rimligtvis vara resor bättre med en mus och ett tangentbord med den överlägsna kontroll man har över muspekaren med just en datormus.

En annan men ack så viktig detalj är hur mod stödet till spelet kommer att se ut, för det är det som i ärlighetens namn gör Fallout spelen (Betsheda's spel i största allmänhet) bra i mitt tycke och dessutom är STEAM-workshop en stor anledning till att plattformen är så enormt mycket bättre än sina konkurrenter. Att sitta och hoppa runt på 3:e parts sidor med taskiga, sega och ofta tveksamma sidor att ladda ner mods från är inget kul alls när man bara behöver trycka på en knapp på STEAM och du får modden direkt installerad utan en jävla massa meckande med inställningar, ändringar i diverse config & ini-filer och dessutom behöver ytterligare en eller ett par externa program för att installera alla mods i rätt ordning.

Frågan är om jag ska ta en deal med djävulen och köpa spelet till Epic, trots att det går mot allt jag står för rent etiskt eller inte? Tja, den frågan får nog sitt svar när betyg och omdömen kommer ut efter spelet faktiskt är släppt!

Relik 📜
Skrivet av Bennii:

Verkar lovande. Bra förhandstitt. Hoppas precis som Emil att humorn inte blir uttjatad genom spelet. Lagom är alltid bäst.

Skrivet av conthox:

Det är ju det man befarar, att det är handkontrollsanpassat. Samma sak med GUI.

Nja, jo. En del av det syns och ser väl bra ut. Men om du skall sälja en del loot, jämföra det du har på dig med det som handlaren har osv, hur smidigt är det? För att jämföra och ta ett bra exempel: om du gör samma sak som jag tog upp i tråden angående Assassin's Creed: Odysseys GUI. Blir det samma sak där, ett extremt tryckande och gående fram och tillbaka i GUI:et eller är det smidigare?

Jag testade inte på att handla, så har faktiskt ingen aning om hur det ser ut. Blev så lite som möjligt i menyer!

Att välja vapen eller utrustning är dock "bara" att dra till rätt slot. Var inget där som direkt skrek "handkontroll", vad jag minns. Testade kort att uppgradera ett vapen, och vill minnas gränssnittet där var lite rörigt. Men, kan också ha varit att jag bara inte kunde termerna spelet använder.

TL;DR: Jag har inget bra svar.

Skrivet av Chomag:

Tack för en matig och trevlig förhandstitt, precis vad jag personligen vill ha ut av en förhandstitt. I vilket fall så gjorde den mig klart mycket mer sugen på att köpa spelet får jag erkänna, för redan när de första gameplay trailers kom sjönk mitt intresse som en 10-tons blyvikt som släppts ner vid Marianergraven... Gillar inte heller att gunplay verkade kännas bättre med handkontroll, det borde rimligtvis vara resor bättre med en mus och ett tangentbord med den överlägsna kontroll man har över muspekaren med just en datormus.

En annan men ack så viktig detalj är hur mod stödet till spelet kommer att se ut, för det är det som i ärlighetens namn gör Fallout spelen (Betsheda's spel i största allmänhet) bra i mitt tycke och dessutom är STEAM-workshop en stor anledning till att plattformen är så enormt mycket bättre än sina konkurrenter. Att sitta och hoppa runt på 3:e parts sidor med taskiga, sega och ofta tveksamma sidor att ladda ner mods från är inget kul alls när man bara behöver trycka på en knapp på STEAM och du får modden direkt installerad utan en jävla massa meckande med inställningar, ändringar i diverse config & ini-filer och dessutom behöver ytterligare en eller ett par externa program för att installera alla mods i rätt ordning.

Frågan är om jag ska ta en deal med djävulen och köpa spelet till Epic, trots att det går mot allt jag står för rent etiskt eller inte? Tja, den frågan får nog sitt svar när betyg och omdömen kommer ut efter spelet faktiskt är släppt!

Alltså, gunplay med mus+tbg går som sagt att få helt okej, bara spelet har vettiga inställningar för att minimera muslagget. Det är ju egentligen inte bättre med handkontroll, mest att de naturligt mjukare rörelserna maskerar trögheten. Sedan tror jag inte det går att få precision i toppklass oavsett, är fel typ av spel för det.

Vad det gäller moddar har vad jag vet inget sagts. Det är ju en helt annan motor än för Fallout-serien, så blir knappast tal om att porta saker rakt av.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Hmm.. är det här spelet som får mig att installera Epic-launchern? Kanske.

Det finns många andra bra titlar man kan spela under tiden fram till att det släpps på en konsumentvänlig plattform

Medlem
Skrivet av Chomag:

En annan men ack så viktig detalj är hur mod stödet till spelet kommer att se ut, för det är det som i ärlighetens namn gör Fallout spelen (Betsheda's spel i största allmänhet) bra i mitt tycke och dessutom är STEAM-workshop en stor anledning till att plattformen är så enormt mycket bättre än sina konkurrenter. Att sitta och hoppa runt på 3:e parts sidor med taskiga, sega och ofta tveksamma sidor att ladda ner mods från är inget kul alls när man bara behöver trycka på en knapp på STEAM och du får modden direkt installerad utan en jävla massa meckande med inställningar, ändringar i diverse config & ini-filer och dessutom behöver ytterligare en eller ett par externa program för att installera alla mods i rätt ordning.

Är också nyfiken på om de kommer ha något vidare modstöd. Hade varit jäkligt najs.

Men håller definitivt inte med om att Workshop är något att ha, för moddare är Workshop, i särklass, det absolut sämsta alternativet att släppa sina mods på (det är tom. bättre att ladda upp sin mod på Google Drive och dela länken på Reddit), med helt sjuka problem med stöld (som oftast inte löses utan att ta kontakt med advokat och liknande) och enorm brist på kontroll över sina mods.

Och det finns två ställen som där du kan hålla dig till när det gäller moddning, Nexusmods och Moddb. Nexus har sitt eget, väldigt användarvänliga, program man kan använda så du slipper det mesta pill som du nämner (dock inte till alla spel, mestadels mindre spel med färre mods, de har sidor till).

Sen har moddare dessutom chans att få betalt för sina mods på Nexusmods, baserat på antal unika nedladdningar, utan någon kostnad alls för användarna.

Medlem

Skulle detta ha vibbar ifrån Fallout NV? Det finns vibbar från flera andra spel men tamefan 0% ifrån NV.

Medlem

Är det ett snällt spel där man inte säger fuck, inte plågar folk och kan vara ond osv?

Medlem

Är det gory?
Tänker på blod och om kroppsdelar som flyger av som i Fallout tex?
Ligger liken kvar som dom lämnats och ev kroppsdelar?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

MEG
Medlem

Grafiken är inte så viktig för min del, det tråkiga är att det inte kommer att innehålla romanser.
Viktigt även att man kan lösa olika uppdrag/problem annat än med vapen, men det är en del av mina premisser för ett bra rpg


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Blir det ett MP spel, eller är det SP storymode likt Fallout? Nog för att FO76 inte blev som det skulle, så kanske de har lärt sig nånting nu?

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Blir det ett MP spel, eller är det SP storymode likt Fallout? Nog för att FO76 inte blev som det skulle, så kanske de har lärt sig nånting nu?

Det är single player only. Tror inte ens det finns co-op.

Medlem

@Fiddi:

Japp, hoppas på ett bra modstöd redan från början (om nu spelet är bra dvs) och inte 6-12 månader efter spelet har släppts.

Där ser man, trodde det skulle vara bättre stöd även som skapare på STEAM workshop faktiskt, för som användare är den överlägsen sidor som exempelvis nexusmods. Är det verkligen så illa med stölder och kontroll i mod-communityt, för skapar ni inte mods som är gratis att använda till ett spel vi/ni alla gillar? Kan förstå att det känns surt om någon stjäl en supermod som gör om ett gammalt spel från grunden upp, men att bara "låna" lite bitar här och där från andra skapare kan väl inte vara så farligt, eller?

Däremot är det trevligt om moddare kan få en liten slant för sitt slit utan att jag som användare måste betala för det, klart positivt och Nexusmods har blivit bättre sen de släppte sin nya programvara, det går i varje fall att ladda ner större mods utan att behöva känna sig som på telefon-modem tiden. Att behöva betala för mods är inget jag och säkerligen en överväldigande majoritet av användarna skulle uppskatta - LEX Bethesda! Tyvärr så misstänker jag att advokaterna på spelbolagen inte direkt är så pigga på tanken över att andra tjänar pengar på deras spel - LEX Nintendo Youtube.

Medlem
Skrivet av Chomag:

@Fiddi:

Japp, hoppas på ett bra modstöd redan från början (om nu spelet är bra dvs) och inte 6-12 månader efter spelet har släppts.

Där ser man, trodde det skulle vara bättre stöd även som skapare på STEAM workshop faktiskt, för som användare är den överlägsen sidor som exempelvis nexusmods. Är det verkligen så illa med stölder och kontroll i mod-communityt, för skapar ni inte mods som är gratis att använda till ett spel vi/ni alla gillar? Kan förstå att det känns surt om någon stjäl en supermod som gör om ett gammalt spel från grunden upp, men att bara "låna" lite bitar här och där från andra skapare kan väl inte vara så farligt, eller?

Däremot är det trevligt om moddare kan få en liten slant för sitt slit utan att jag som användare måste betala för det. Att behöva betala för mods är inget jag och säkerligen en överväldigande majoritet av användarna skulle uppskatta - LEX Bethesda! Tyvärr så misstänker jag att advokaterna på spelbolagen inte direkt är så pigga på den tanken tyvärr.

Det händer ganska ofta, och beroende på vilken licens man sätter på sitt arbete så är det olagligt i många fall också.
Att ta delar av någon annans mod och sedan hävda att man gjort det själv är inte precis okej, de flesta moddare hade förmodligen gett tillåtelse om de frågat men oftast händer det inte och ibland så blir hela modden stulen rakt av. Nexusmods är väldigt hårda med det och är väldigt snabba på att ta bort och banna om det skulle hända, till den grad att det knappt händer längre, medan man hör var och varannan vecka om stölder på Workshop till diverse spel.

Håller fortfarande inte med om att Workshop är mer användarvänligt men det är ju hur var och en uppfattar det. Filtreringsalternativen på Nexus är, minst sagt, jäkligt mycket bättre, och det är bara en sak. Men ja, jag ser smidigheten att bara klicka på en knapp även ifall det betyder minimal kontroll över moddar man laddar ned.

Det är såklart inte särskilt mycket pengar det handlar om såvida man inte gör en mod med miljoner nedladdningar. Jag är en ganska liten moddare, med 20-tal släppta moddar till diverse spel och de poäng jag tjänar in motsvarar kanske ca 40 kr i månaden om man byter in mot PayPal-koder, men kan även direkt donera till välgörenhet (oftast bästa alternativet oavsett).

12
Skriv svar