Medlem
Spelkompositör

Hej, mitt namn är Fredrik och jag sysslar med spelmusik. Jag jobbar just nu på mitt första spelprojekt med en indieutvecklare och det vore kul att finna fler musikskapare eller spelutvecklare här på FZ.

Jag har under åren producerat musik för egna bandprojekt och på fritiden har jag skapat mina egna spelsoundtrack men har nu tagit mina första steg in i indiespelsvärlden. Vilket har varit väldigt intressant och lärorikt.

Här är min portfolio som innehåller allt emellan dystra pianoslingor till tung industrimetal och låtar inspirerade av American Mcgee's Alice.
https://soundcloud.com/user-65059833/sets/portfolio

Jag har även gjort en egen trailer till Cyberpunk 2077 med min musik.

Som ett roligt experiment gjorde jag en hel låt med bara en kastrull, en stekpanna och en sked som jag sedan la effekter på. Ni kan höra låten nedan, även det som låter som gitarrer eller trummor är bara kastruller med effekter som jag har manipulerat en hel del.

Tanken är att jag ska uppdatera den här tråden med mer musik och framtida projekt som jag jobbar på.


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Tråddemonen
Testpilot

@Sprockhead: Mycket bra, du har en talang på att skapa musik som lyfter fram atmosfärer!

Medlem

@Zimpan: Tack så mycket, det uppskattas!


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Tänkte bara uppdatera med att det nu finns ett gameplay-klipp att finna ifrån ett spel som jag jobbat på som heter Bloodlust: Santa Monica, inspirerat av Vampire: The Masquerade. Själv så har jag stått för all musik och alla ljudeffekter. Kika gärna in det nedan


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Kul och häftigt! Lycka till!

Intressant och även konstnärligt då jag tänker på dadaismen när jag lyssnar på dina alster. Keep up the good work.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Fuzzball: Tack så mycket! Kommer att återkomma här i forumet när spelet väl är färdigt


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

@Walter S.A. Iego: Tack så mycket, uppskattar det verkligen! Intressant att höra andras intryck, dadaism är väldigt fascinerande i sig


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem
Medlem
Film & spel-musik.

Här är min musik för film och spel, på SoundCloud:
MO-PROJECT
Musikimprovisationer, experiment och ljudkollage, skapat mellan 1980 och 2019.
I huvudsak tänkt som filmmusik och spelmusik.


signatur

autograph

Medlem

@Sprockhead - Kanoners, gött arrat och proddat! "Kitchenware", bland annat, vart ju riktigt ball. Snygg ljudbild, kreativt! Varför använda synthar och gits när man har köksredskap
Är också musiker och främst gitarrist. Proddar och skriver dock en hel del olika prylar, många gånger utan guror...här är en liten klyschig bit under uppbyggnad, som kanske skulle passa i något lir/film: https://soundcloud.com/danielruborg/tema
Kul tråd! Ser fram emot att höra mera

Medlem

@sprockhead
Välproducerat och stämningsfullt!!! Intressanta slingor, gör sig verkligen bra ihop med annat medium!! Hoppas verkligen du kan få mycket jobb så fler får ta del av stämningsfulla spel! <3

Medlem

@autograph
Mäktiga mattor!!! Och satan i gatan vilket bibliotek du byggt upp!! ':D

Medlem

@rubbe123
Äventyrskänsla deluxe!! Man vill ju bara ge sig ut och dräpa troll och kasta trollformler!!

Medlem

Brukar skriva låtar i Guitar Pro. Då låter det till en början som tv-spelsmusik eftersom det är midi Sen blir det ju till hårdrock dock.

Medlem

@kabukishaman: Jotack! Köpte första synten 1979.


signatur

autograph

Medlem

@Sprockethead

Tyckte ärligt talat att pianot i Cyberpunk 2077-trailermusiken kändes lite billigt/enkelt – gjorde inte så mycket med mig och passade inte särkilt bra in på videon med sitt växlande fram och tillbaka mellan ett par, tre toner på ett rätt stelt sätt. Skulle nog vilja ha lite mer variation och djup (mer melankoliska harmonier?) där. Men bakgrundsmattan/ljudet var snyggt!

”Nothing but Kitchenware” var mycket mer spännande och medryckande, så bra jobbat där.

Gillade även allt med Bloodlust: Santa Monica! 👍

Medlem

@miche: Tack, det betyder mycket för mig


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

@Rubbe123: Riktigt kul att höra! Haha, det var intressant faktiskt att testa något lite annorlunda och se vad man kan göra av lite kastruller och en sked
Riktigt schysst och välgjort, du är riktigt duktig på melodier! Kul att hitta fler musiker här. Passar på att följa dig på Soundcloud så jag kan hålla mig uppdaterad ^^


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

@kabukishaman: Tack så mycket, uppskattar det verkligen!


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Gjorde en smörig demonstrationslåt för ett år sedan. Använde endast en gammal sampler (Roland S-770) med 18 MB RAM och en uråldrig Oberheim SEM för ljud/patchar, samt en Akai ASQ10 som sequencer. Samples är en kombination av eget material och från gamla ljudbibliotek. Väldigt hastigt gjord med noll effekter och något ojämn mixning. Goemon på N64:an var min inspirationskälla för låten.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

@Witchfinder: Länge sen jag testa Guitar Pro, men minns att det var väldigt populärt hos låtskrivare! Har du nåt ställe man kan lyssna på musiken?

@star-affinity: Tanken jag hade var att det skulle börja lite enkelt och sen byggas på längs vägen. Men intressant att höra! Tack, för att du lyssnade, all feedback är bra
Kul att höra att du gillade det andra


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Gnällkuk

Gillade trailern för CP, riktigt bra dystopisk stämning! Kitchenware-grejen var ju riktig ball! Fick mig att tänka på en annan svensk, Seth Everman


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@autograph: Riktigt schyssta låtar du hade där! Vissa låtar fick mig att tänka på musik i David Lynch-filmer

@Bandzeken: Ruskigt häftigt att använda äldre utrustning, har själv varit sugen på att samla på mig en del men än har jag inte tagit tag i det. Cool låt också


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

@trickeh2k: Kul att höra! Aldrig hört om Seth innan men det där var riktigt häftigt och intressant. Fastnade på hans kanal nu


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

@Sprockhead: Tack så mycket! Jag skulle gärna göra musik till filmer av Lynch.
De instrument som jag använt mig av genom åren är, bland annat:
ARP Odyssey Synthesizer, Roland D50, Roland S-50, Yamaha DX7+RX11, Korg M3R, Korg MS20, Roland tr808, Roland R8, Alesis HR16, Roland JX3P, Sequential Circuits Pro One, SIEL Poly Synthesizer, Roland Digital-Sequencer CSQ-100. Och spelade in på en TEAC PortaStudio 144.
Plus olika mjukvarusyntar och musikprogram.


signatur

autograph

Medlem

@Sprockhead: GP/midi-filerna ligger inte uppe någonstans tyvärr, kan ju alltid mejla om du skulle vara intresserad. I slutändan så tar de formen av heavy metal-låtar med Helvetets Port, kommer ny skiva 23 augusti

Medlem

@autograph: Är själv ett stort Lynch-fan, alltid gillat musiken i hans filmer och din musik är ju väldigt atmosfärisk och bra. Påminde mig även om Brian Eno
Wow, det var en hel del instrument! Känner igen rätt många av grejerna, finns ju minst sagt en del klassiker i den samlingen. Jag är otroligt sugen på att starta en egen samling, men håller mig just nu till mjukvarusynthar. Det kostar ju en hel del om man vill ha fysiska grejer

@witchfinder: Helvetets Port känner jag igen! Båda jag och mina vänner lyssnade på er en hel del under tonåren. Otroligt roligt, kommer fortfarande ihåg texterna till flera av låtarna. Kul att höra att ni fortfarande är igång


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Gnällkuk

@Sprockhead: ah, you're in for a treat then! han är riktigt kreativ och duktig med både musik och videos


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

[quote postid="3915133" userid="326530" name="Sprockhead"]
@autograph: Är själv ett stort Lynch-fan, alltid gillat musiken i hans filmer och din musik är ju väldigt atmosfärisk och bra. Påminde mig även om Brian Eno
Wow, det var en hel del instrument! Känner igen rätt många av grejerna, finns ju minst sagt en del klassiker i den samlingen. Jag är otroligt sugen på att starta en egen samling, men håller mig just nu till mjukvarusynthar. Det kostar ju en hel del om man vill ha fysiska grejer

Oj, tackar! Ja, Brian Eno, Tangerine Dream, Vangelis, Tony Banks och Jean-Michel Jarre har varit mina största inspirationskällor.
Ja, det är väldigt dyrt med fysiska grejer. Jag har fortfarande kvar några, men var tyvärr tvungen att sälja de flesta instrument som jag hade. Ångrar idag det jättemycket.
Kul och bra att det finns mjukvarusyntar, men det är något speciellt i ljudet och känslan med ett fysiskt original.

Du skulle kanske gilla låtar av "12th House":
https://soundcloud.com/12th_house


signatur

autograph

123
Skriv svar