Medlem
PC-Trubbel

Jag har alltid varit en PC-gamer. Det var först när jag var runt 13 jag fick min första konsol, en PS2a. Men det är vid datorn jag spelar som mest, man har bättre grafik och ett större antal spel att välja mellan. Men så mycket som jag älskar att spela datorspel så finns det saker jag stör mig på. Det här är mina 5 största irritationsmoment när det gäller pc-spelande.

1. Sitta bekvämt. Jag börjar alltid med att sitta i en position, t.ex. rak rygg med bra fotstöd, men efter ett tag märker jag att jag sitter med ett ben på bordet och det andra på datorburken med full lutning på stolsryggen. Jag kan aldrig sitta i samma position länge nog och måste alltid flytta runt mig. Jag vet inte om jag helt enkelt sitter för länge eller om jag helt enkelt inte kan sitta ergonomiskt nog att min kropp kan sitta still. Sen beroende på spelet så kan man inte sitta ”laidback” utan måste sitta nära skärmen i fullt koncentrations läge, t.ex. Dark Souls. Hur som helst så ormar jag runt mig på min datorstol under hela mina spelsessioner, kanske dags att skaffa en riktig spelstol men frågan är om det är värt pengarna?

2. Installation. Om man bara har spelat tv-spel hela sitt liv så tror man att pc-spelande är lika lätt som att stoppa in en spelskiva och sen spelar man ett par sekunder senare. Tyvärr är det inte riktigt så. På en PC måste man först installera spelet vilket kan ta allt från ett par minuter till väldigt många minuter. Idag används sällan skivor för att installera spel då nästan alla spel ligger ute på nätet i valfritt spelbibliotek som Steam eller Epic. Problemet då är om du har ett långsamt internet, då kommer det ta ett tag att ladda ner tunga spel som Final Fantasy XV som väger 85 Gb utan high res textures. Vill du ha med snygga texturer får du ladda ner schyssta 148Gb!

3. PC-problem. En till skillnad mellan tv-spel och datorspel är att spelen oftast fungerar direkt från lådan när det gäller tv-spel. På en dator så kan du ibland behöva göra en del detektivarbete för att ta reda på varför ett spel inte fungerar. Är alla drivrutiner uppdaterade? Är någon del av din dator på väg att gå sönder eller har redan gått sönder? Har du två program eller värre, två datordelar som inte gillar varandra? Har du tur så behöver du bara en patch från speltillverkarna som löser allt, en sådan patch kan du ibland behöva vänta på väldigt länge om du har otur. Har du ännu mer otur kan du behöva byta operativsystem eller grafikkort för att få njuta av ditt nyförvärvade spel. Ibland får man leka hacker och gräva i ini- och configfiler bara för att få ditt spel att lira i fullskärmsupplösning eller för att få spelet att lira över huvudtaget.

4. Konsollexkusivitet. Även om det finns mest spel till PC så finns det ändå spel som endast finns till konsoller. Jag hade nog aldrig bytt från PS2 till xbox om det inte var för Halo. Jag hade nog inte haft en konsoll alls om det inte fanns riktigt bra tv-spel. Kanske en självklar punkt men inte mindre irriterande när man sitter på endast en dator och vill spela episka titlar som The Last of Us eller öhhhm,,,,, Halo, har Xboxen väldigt lite exklusiva titlar eller är det bara jag?

5. Hållbarhet. Egentligen är det väl ingen skillnad i hållbarhet mellan konsoller och datorer men du KAN uppgradera din dator, konsoller är mycket svårare att byta grafikkort eller ram minne på. Ibland är det ett krav för att ditt grafikkort har blivit för långsamt men oftast är det bara på jakt efter högre FPS, något jag själv är väldigt skyldig till. Varför är grafikkort så himla dyraaaaaa?

Trots dessa irritationsmoment så föredrar jag fortfarande PC-spelande. Du kan inte spela strategispel på en konsol och du kan skräddarsy din upplevelse med en dator mycket enklare än med en konsol med en mängd olika möss, tangentbord och handkontroller/joysticks. Men jag tror att det är den bättre grafiken som drar mig mest till datorer.
Om ni har några andra datorproblem ni vill dela med er av eller om ni inte håller med mig om något kommentera gärna

Medlem

Ang punkt två så är min erfarenhet att spel går betydligt mycket snabbare att installera (och avinstallera) på PC jämfört med konsol.

Då jämför jag förvisso en modern PC med SSD diskar mot en PS3 vilket var den sista konsol jag ägde så det är kanske inte rättvist?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Köp en riktig stol. Varför spara in på sittkomforten? Det verkar ju som att du sitter en hel del framför datorn.

Problemet jag har med datorspelande i nuläget är att det verkar som allt ska släppas innan det är klart. Det är nästan så man måste vända sig till konsoler för att slippa köpa "early access" eller trasiga spel på releasedagen, ibland så släpps spel som är så långt från klara att det är löjligt. Nästan så man misstänker att de vill slippa lägga pengar på buggtestning och släpper spelet och väntar på klagomålen för att släppa en "hotfix" en månad senare.

Förmodligen kommer det inte att hjälpa att köpa en fräsig gamerstol för dyra pengar. Det du beskriver låter mer som att du sitter för länge och kroppen vill därför lägga sig ner. Lägg in fler pauser i spelsessionerna.

I övrigt kan man säga att Early Access-grejen är ingen annans fel än spelarnas fel. Hade det inte funnits ett intresse från spelarna att betala för nöjet att söka buggar i spelkoden (istället för att utvecklarna ska betala folk för att göra det) så hade vi inte suttit i den här situationen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Förstår såklart att detta inte skrevs som något konsol>PC-inlägg men tyckte ändå att många av problemen var utdaterade myter. Alla har såklart olika upplevelser och du kan ha haft mer PC-strul och mindre konsolstrul än exempelvis jag har haft, tänkte dock ändå svara på respektive punkt efter hur jag tycker de står sig mot konsolspelande:

1. En spelstol hjälper ingenting, köp en ergonomisk stol. Det behöver inte handla om en Kinnarps för tusentals kronor utan en bättre Ikea-stol (exempelvis Markus) brukar fungera utmärkt, är det så att du redan har en sådan kan det vara värt att kolla på lite dyrare varianter med fler inställningsmöjligheter. Kan hända att du även behöver en höjning likt en fotpall eller någonting att luta fötterna mot när du känner för att sträcka på benen, men när du har rätt stol är det betydligt bekvämare än att sitta i soffan. Lutar du dig konstant nära skärmen vid koncentration kan det vara värt att antingen kika på glasögon eller ändra upplösningen på skärmen.

2. Som du själv går in på så är det här med spelskivor förlegat, det förekommer främst till konsoler och även då behöver större delen av spelen laddas ned. Skillnaden är att nedladdning och installation går betydligt segare på konsol, konsolerna strular även konstant gällande bakgrundsuppdateringar vilket resulterar i ouppdaterade spel och långa väntetider varje gång man skall starta spelen. På PC sker det snabbare och automatiskt, konsoler förlorade sitt argument om installationer för över ett decennium sedan.

3. Det mesta gällande uppdateringar sker automatiskt på PC, har du byggt och installerat datorn själv har du dessutom väldigt bra koll på vad eventuella problem kan bero på. Har du gjort ett stabilt bygge eller köpt från en vettig tillverkare sker dock problemen väldigt sällan, till skillnad från konsoler handlar det dessutom i de allra flesta fallen om problem som är enkla att fixa. Konsoler å sin sida behöver skickas iväg eller ersättas vid minsta fel (och är dessutom byggda med billiga komponenter som tenderar att haverera precis efter garantiperioden). Drar man dessutom upp grävning i ini-och configfiler för att ändra upplösning och liknande så handlar dessa "problem" uteslutande om att dra igång gamla spel på en modern rigg, spel som inte ens är möjliga att spela på en modern konsol.

4. Konsolexklusiviteter har blivit en icke-faktor jämfört mot PC; en stor del av spelen släpps plattformsexklusivt på konsol och till PC vid sidan om. Sony och Nintendos titlar är undantagen men även då dyker en och annan exklusivitet upp på PC, däremot finns det en uppsjö av titlar (framförallt i indieträsket) som endast släpps till PC eller släpps till PC långt innan en konsolrelease ens är aktuell. Föredrar själv kvaliteten på exempelvis Playstation-exklusiviteterna, men argumentet att konsolexklusiviteter är en nackdel för PC blir lite skevt.

5. Hållbarheten kan jag egentligen hålla med om, en bra speldator behöver uppgraderas efter drygt 5-7 år, någonting som brukade vara längre än konsolernas livslängd innan konsolgenerationerna blev extremt utdragna. Problemet blir dock att jämförelsen sällan blir rättvis här; Man jämför maxade inställningar för sin upplösning på PC mot konsolernas 720p 20fps (nu 1080p 20fps) och låga inställningar, gör man samma tekniska kompromisser med inställningarna och fps-kraven på PC skulle en bra speldator hålla betydligt längre.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Förstår såklart att detta inte skrevs som något konsol>PC-inlägg men tyckte ändå att många av problemen var utdaterade myter. Alla har såklart olika upplevelser och du kan ha haft mer PC-strul och mindre konsolstrul än exempelvis jag har haft, tänkte dock ändå svara på respektive punkt efter hur jag tycker de står sig mot konsolspelande:

1. En spelstol hjälper ingenting, köp en ergonomisk stol. Det behöver inte handla om en Kinnarps för tusentals kronor utan en bättre Ikea-stol (exempelvis Markus) brukar fungera utmärkt, är det så att du redan har en sådan kan det vara värt att kolla på lite dyrare varianter med fler inställningsmöjligheter. Kan hända att du även behöver en höjning likt en fotpall eller någonting att luta fötterna mot när du känner för att sträcka på benen, men när du har rätt stol är det betydligt bekvämare än att sitta i soffan. Lutar du dig konstant nära skärmen vid koncentration kan det vara värt att antingen kika på glasögon eller ändra upplösningen på skärmen.

2. Som du själv går in på så är det här med spelskivor förlegat, det förekommer främst till konsoler och även då behöver större delen av spelen laddas ned. Skillnaden är att nedladdning och installation går betydligt segare på konsol, konsolerna strular även konstant gällande bakgrundsuppdateringar vilket resulterar i ouppdaterade spel och långa väntetider varje gång man skall starta spelen. På PC sker det snabbare och automatiskt, konsoler förlorade sitt argument om installationer för över ett decennium sedan.

3. Det mesta gällande uppdateringar sker automatiskt på PC, har du byggt och installerat datorn själv har du dessutom väldigt bra koll på vad eventuella problem kan bero på. Har du gjort ett stabilt bygge eller köpt från en vettig tillverkare sker dock problemen väldigt sällan, till skillnad från konsoler handlar det dessutom i de allra flesta fallen om problem som är enkla att fixa. Konsoler å sin sida behöver skickas iväg eller ersättas vid minsta fel (och är dessutom byggda med billiga komponenter som tenderar att haverera precis efter garantiperioden). Drar man dessutom upp grävning i ini-och configfiler för att ändra upplösning och liknande så handlar dessa "problem" uteslutande om att dra igång gamla spel på en modern rigg, spel som inte ens är möjliga att spela på en modern konsol.

4. Konsolexklusiviteter har blivit en icke-faktor jämfört mot PC; en stor del av spelen släpps plattformsexklusivt på konsol och till PC vid sidan om. Sony och Nintendos titlar är undantagen men även då dyker en och annan exklusivitet upp på PC, däremot finns det en uppsjö av titlar (framförallt i indieträsket) som endast släpps till PC eller släpps till PC långt innan en konsolrelease ens är aktuell. Föredrar själv kvaliteten på exempelvis Playstation-exklusiviteterna, men argumentet att konsolexklusiviteter är en nackdel för PC blir lite skevt.

5. Hållbarheten kan jag egentligen hålla med om, en bra speldator behöver uppgraderas efter drygt 5-7 år, någonting som brukade vara längre än konsolernas livslängd innan konsolgenerationerna blev extremt utdragna. Problemet blir dock att jämförelsen sällan blir rättvis här; Man jämför maxade inställningar för sin upplösning på PC mot konsolernas 720p 20fps (nu 1080p 20fps) och låga inställningar, gör man samma tekniska kompromisser med inställningarna och fps-kraven på PC skulle en bra speldator hålla betydligt längre.

Summerar helt och hållet hur även jag tänkte.
Swtich än en konsol som erbjuder nått PC inte kan ge, möjligheten till bärbart spelande är suverän


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Angående punkt 1 så ligger jag tillbakalutad i bäddsoffan när jag spelar, eftersom jag har tv:n som spelskärm. Detta oavsett om jag kör med kontroll eller mus + tangentbord.

Det jag stör mig mest på är att man inte blir lika inne i spelupplevelsen när man kör på PC. Man vet att det finns tusentals andra grejer man skulle kunna göra med samma maskin. Det är bara en alt+tab bort att gå in på internet. Med konsoll blir det en mycket större känsla av "nu är det bara jag och spelet i full symbios under de närmaste timmarna". Men även det håller ju på att gnagas bort då alla spel ska in på internet, man ska vara "social" osv.

Moderator | Testpilot
Skrivet av kebbe:

1. En spelstol hjälper ingenting, köp en ergonomisk stol. Det behöver inte handla om en Kinnarps för tusentals kronor utan en bättre Ikea-stol (exempelvis Markus) brukar fungera utmärkt, är det så att du redan har en sådan kan det vara värt att kolla på lite dyrare varianter med fler inställningsmöjligheter. Kan hända att du även behöver en höjning likt en fotpall eller någonting att luta fötterna mot när du känner för att sträcka på benen, men när du har rätt stol är det betydligt bekvämare än att sitta i soffan. Lutar du dig konstant nära skärmen vid koncentration kan det vara värt att antingen kika på glasögon eller ändra upplösningen på skärmen.

+1 för Markus. Jag haft en sådan stol nu i 3-4 år och den är fortfarande kanon skön att sitta på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

PC har två fördelar, att använda mus och kunna låsa upp frekvenser och upplösningar.
Annars kan det bli ofantligt dyrt om man inte är påläst, kanske bara tredubbla priset mot ett konsolpaket om man är smart.

Alltför många delar i en PC kostar pengar bara för att de sitter ihop med gamla omoderna standarder,
en normal CPU idag har det mesta inbyggt och behöver inte något chipset på moderkortet, för en speldator hade man lika gärna kunnat löda på grafikkretsen där, kompletterat med PSU-delar anpassad till exakt den specifikationen och byggt en plåtlåda kring allt. Kan intel få till sin grafikdel kanske de och AMD går den här vägen medan nvidia får kombinera med diskreta CPU'er.

Mina lärdomar av PC-ägande är att jag säkert kommer köpa nästa konsollgeneration nära släpp - då den knappast kan kosta mer än enbart grafikkortet i PC'n.

Blir mus + tangentbord standard för nästa generations konsoller lär det inte finnas många skäl till att bygga en PC i delar igen.
Jämför man så är det också mycket smidigare och säkrare att äga spel digitalt på konsoll jämfört med en brokig uppsättning launchers på PC som kanske inte tillåter dig att spela ditt spel med olika profiler eller samtidigt med samma eller olika spel på två ställen i huset.

Medlem

@Lord Backstab: 1, 2 och 3 känns som icke-problem. Att installera ett spel från skiva på nuvarande generations konsoller kan ta VÄLDIGT lång tid. Problemen du beskriver känns som en dator som satts ihop av någon som inte kan något om PC, men ändå ville bygga en själv utan hjälp. Jag har aldrig, under mina 20+ år med PC aldrig haft problemet med inkompatibla komponenter. Detta pga att jag antingen forskat själv, eller frågat mer kunniga vänner.

4 och 5 är också ickeproblem, men inte lika stora ickeproblem som 1-3.

Konsollexklusiva spel har alltid funnits. Det är det de säljer på trots allt...


signatur

I drank what?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Witchfinder:

Det jag stör mig mest på är att man inte blir lika inne i spelupplevelsen när man kör på PC. Man vet att det finns tusentals andra grejer man skulle kunna göra med samma maskin. Det är bara en alt+tab bort att gå in på internet.

Relaterar till 100 procent! Att alt-tabba är så sabla enkelt, och så sitter man plötsligt och gör något hjärndött. Barnlås i all ära, jag skulle behöva ett alt+tab-lås...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Relaterar till 100 procent! Att alt-tabba är så sabla enkelt, och så sitter man plötsligt och gör något hjärndött. Barnlås i all ära, jag skulle behöva ett alt+tab-lås...

Tvärtom för min del. Är så van vid att ha skärmar vid sidan om huvudskärmen samt att kunna alt-tabba för minsta lilla informationssök att jag känner mig extremt instängd på konsol. Blir inte mer engagerad i spelupplevelsen på konsol utan känner mig mer inlåst i applikationen/spelet.

Medlem

Det enda jag kan känna igen mig i är hur du sitter i stolen Samma här att jag maskar runt och sitter hur som helst flera gånger om. Har haft en Markus i flera år som flera skriver om här, den är inte bättre eller får mig inte att sitta mer still.

För mig personligen handlar det om att kroppen är trött, jag sitter bara vid datorn på kvällar och oftast sent och då vill kroppen inte sitta upp längre

Allt annat är PC överlägsen konsoll.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Lord Backstab: 1, 2 och 3 känns som icke-problem. Att installera ett spel från skiva på nuvarande generations konsoller kan ta VÄLDIGT lång tid. Problemen du beskriver känns som en dator som satts ihop av någon som inte kan något om PC, men ändå ville bygga en själv utan hjälp. Jag har aldrig, under mina 20+ år med PC aldrig haft problemet med inkompatibla komponenter. Detta pga att jag antingen forskat själv, eller frågat mer kunniga vänner.

4 och 5 är också ickeproblem, men inte lika stora ickeproblem som 1-3.

Konsollexklusiva spel har alltid funnits. Det är det de säljer på trots allt...

Jag måste väl erkänna att jag kanske inte är kung på att forska på sakerna jag köper och att jag kanske var lite mera förlegad på vissa aspekter än vad jag trodde. Jag kanske ska hålla mig till att recensera retrotitlar istället

Medlem

@Lord Backstab: Fråga dina kompisar, eller forum om du är osäker Du kan bara bli bättre på det!


signatur

I drank what?

Medlem

Det finns definitivt minuspunkter med PC-spelande. Fördelarna är dock klart övervägande och jag går inte tillbaka till konsoler igen. Det ska mycket till i alla fall.

Medlem
Skrivet av Lord Backstab:

Du kan inte spela strategispel på en konsol

Utveckla gärna.
Vi har massor utav strategispel på konsol och dem spelas utan problem.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Funderade på köpa ny grafikkort, insåg att för det priset fick jag en Samsung 55" 4k Q7 tv + Xbox One X.

Bye bye PC Gaming. Enda jag nu känner behov av att ha en spel-PC till är väl moddar för Dark Souls, och det klarar den gamla än.
(Har ps3, ps4pro, x360, xb1 och Switch sen innan med så tv:n gör skäl för sin existens)

Medlem
Skrivet av bent toe:

Utveckla gärna.
Vi har massor utav strategispel på konsol och dem spelas utan problem.

Tror han menar rts eller tbs spel, där det är mer än 20 units på skärmen. Finns en anledning till varför starcraft, total war eller Civilisation mm inte finns på konsol.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag tror TS ska vara glad för datorspelandet.
När man ska installera ett nytt spel och behöver uppdatera sin konsol, om man inte använt den på någon månads tid, då kan man prata om 3-4 timmar innan man får spela.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tror han menar rts eller tbs spel, där det är mer än 20 units på skärmen. Finns en anledning till varför starcraft, total war eller Civilisation mm inte finns på konsol.

Precis

Jh
Medlem

Kul tråd😊 Jag är en PC gamer i teorin.. men jag gav upp det för många år sedan, bortsett från några mindre spel då och då. I praktiken är det enbart konsoll som gäller. Varför? Det är så mycket bekvämare med allt. I princip köp ditt spel och kör. Inga drivrutiner, inga systemkrav osv osv.
Dock så drömmer jag att en dag att bygga mig en rejäl spel-PC till vardagsrummet.
Jag tror tyvärr att det stannar vid en dröm 🤔


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem
Skrivet av Lord Backstab:

Jag har alltid varit en PC-gamer. Det var först när jag var runt 13 jag fick min första konsol, en PS2a. Men det är vid datorn jag spelar som mest, man har bättre grafik och ett större antal spel att välja mellan. Men så mycket som jag älskar att spela datorspel så finns det saker jag stör mig på. Det här är mina 5 största irritationsmoment när det gäller pc-spelande.

https://i.ytimg.com/vi/uhZLQVonz78/maxresdefault.jpg

1. Sitta bekvämt. Jag börjar alltid med att sitta i en position, t.ex. rak rygg med bra fotstöd, men efter ett tag märker jag att jag sitter med ett ben på bordet och det andra på datorburken med full lutning på stolsryggen. Jag kan aldrig sitta i samma position länge nog och måste alltid flytta runt mig. Jag vet inte om jag helt enkelt sitter för länge eller om jag helt enkelt inte kan sitta ergonomiskt nog att min kropp kan sitta still. Sen beroende på spelet så kan man inte sitta ”laidback” utan måste sitta nära skärmen i fullt koncentrations läge, t.ex. Dark Souls. Hur som helst så ormar jag runt mig på min datorstol under hela mina spelsessioner, kanske dags att skaffa en riktig spelstol men frågan är om det är värt pengarna?

http://i.imgur.com/4fa9bvs.png

2. Installation. Om man bara har spelat tv-spel hela sitt liv så tror man att pc-spelande är lika lätt som att stoppa in en spelskiva och sen spelar man ett par sekunder senare. Tyvärr är det inte riktigt så. På en PC måste man först installera spelet vilket kan ta allt från ett par minuter till väldigt många minuter. Idag används sällan skivor för att installera spel då nästan alla spel ligger ute på nätet i valfritt spelbibliotek som Steam eller Epic. Problemet då är om du har ett långsamt internet, då kommer det ta ett tag att ladda ner tunga spel som Final Fantasy XV som väger 85 Gb utan high res textures. Vill du ha med snygga texturer får du ladda ner schyssta 148Gb!

https://3.imimg.com/data3/GL/WL/MY-9727930/hardware-support-s...

3. PC-problem. En till skillnad mellan tv-spel och datorspel är att spelen oftast fungerar direkt från lådan när det gäller tv-spel. På en dator så kan du ibland behöva göra en del detektivarbete för att ta reda på varför ett spel inte fungerar. Är alla drivrutiner uppdaterade? Är någon del av din dator på väg att gå sönder eller har redan gått sönder? Har du två program eller värre, två datordelar som inte gillar varandra? Har du tur så behöver du bara en patch från speltillverkarna som löser allt, en sådan patch kan du ibland behöva vänta på väldigt länge om du har otur. Har du ännu mer otur kan du behöva byta operativsystem eller grafikkort för att få njuta av ditt nyförvärvade spel. Ibland får man leka hacker och gräva i ini- och configfiler bara för att få ditt spel att lira i fullskärmsupplösning eller för att få spelet att lira över huvudtaget.

https://static3.gamerantimages.com/wordpress/wp-content/uploa...

4. Konsollexkusivitet. Även om det finns mest spel till PC så finns det ändå spel som endast finns till konsoller. Jag hade nog aldrig bytt från PS2 till xbox om det inte var för Halo. Jag hade nog inte haft en konsoll alls om det inte fanns riktigt bra tv-spel. Kanske en självklar punkt men inte mindre irriterande när man sitter på endast en dator och vill spela episka titlar som The Last of Us eller öhhhm,,,,, Halo, har Xboxen väldigt lite exklusiva titlar eller är det bara jag?

https://www.komplett.se/img/p/800/d910de54-9ecd-48d1-90db-52a...

5. Hållbarhet. Egentligen är det väl ingen skillnad i hållbarhet mellan konsoller och datorer men du KAN uppgradera din dator, konsoller är mycket svårare att byta grafikkort eller ram minne på. Ibland är det ett krav för att ditt grafikkort har blivit för långsamt men oftast är det bara på jakt efter högre FPS, något jag själv är väldigt skyldig till. Varför är grafikkort så himla dyraaaaaa?

Trots dessa irritationsmoment så föredrar jag fortfarande PC-spelande. Du kan inte spela strategispel på en konsol och du kan skräddarsy din upplevelse med en dator mycket enklare än med en konsol med en mängd olika möss, tangentbord och handkontroller/joysticks. Men jag tror att det är den bättre grafiken som drar mig mest till datorer.
Om ni har några andra datorproblem ni vill dela med er av eller om ni inte håller med mig om något kommentera gärna

Tycker det var dunderintressant att läsa detta. Jag kanske inte håller med i mycket....men å andra sidan är nog hela grejen att alla människor upplever olika saker för de fem punkterna, vilket jag tycker gör ditt inlägg så extra intressant, då det med all säkerhet faktiskt är sant ur din synvinkel.

För självklart varierar det från person till person. Vissa kanske har datorn vid tvn i nån soffliggar-konfig, vissa kanske investerat i hårdvara och är jätteinsatta, vissa kanske bryr sig om vissa aspekter mer som hör hemma mer på konsol än pc och vice versa.

Här är mina svar på dina punkter - bara utifrån min erfarenhet. Samma sak här...de reflekterar bara hur min erfarenhet och upplevelse är, och kommer självklart skilja sig från många andra

1. Sitta bekvämt
Har köpt och gått igenom många stolar - av olika kvaliteter. Är dock väldigt nöjd med att sitta i en ergonomisk stol, för ett par tusingar, som snarare gör att jag sitter rakare i rygg, mer bekvämt och framförallt mer ergonomiskt. Jag har ironiskt nog alltid problem att spela på konsolerna allt för länge, då soffsittandet alltid blir obekvämt och ger ryggont, då man snabbt hamnar i dåliga ställningar. I alla fall för min del.

2. Installation
En gång i tiden stämde det du säger. Men nu var det länge sedan. Konsolerna och PC är numera lika varandra, med autouppdateringar, och använder man som jag exempelvis Steam ofta, så är nerladdningar (har 100/100 bredband) ytterst snabbt nertaget, där konsolerna av någon märklig anledning är segare, trots linan (?). Installation finns på alla plattformar, där t.ex. Switchen eller Xbox One verkligen kan kännas segt. Och är man knasig nog att testa och köra konsolerna via wi-fi, ja då får man skylla sig själv.

Själva installationerna är ytterst enkla - ett knapptryck, steam laddar ner och sedan bara starta och köra. Inga konstigheter. Men så är det på alla plattformar som sagt Blir intressant att se om Streaming kan ändra detta till det bättre på något sätt.

3. PC-problem
Ja, denna stämmer till viss del. Är man ovan på att hantera eventuella fel så kan det bli ett problem för en. Å andra sidan, så är det extremt sällan jag har något problem - och då min gamla dator (i7-4790K, 16GB RAM, Nvidia 1070 grafikkort) än idag kan lira allt i full hd, med i princip allt på högsta inställningarna på 60 fps låst via v-sync. Kan förvisso får mer FPS, men är nöjd med det.

De senaste åren så har jag enbart fått installera om Windows en gång - å då var det ironiskt nog när jag fick support från Microsoft ha ha. Hur som helst, om och När någon av konsolerna inte funkar, då finns det inget annat i regel än att antingen göra fabriksåterställning, eller lämna in den till inköpsstället. Där är man låst utav helskotta tycker jag. Så Om jag ska få problem med hårdvara eller mjukvaran, så hoppas jag det blir på PCn, där det faktiskt kan fixas här hemma och kan göras gratis.

4. Konsollexkusivitet.
Alla måste vi ha någonting bundet specifikt för plattformen - varför annars välja att köpa en Switch, PC eller Playstation exempelvis. Här har alla (med rätta) något att locka till deras plattform - jag föredrar att det är så här, och vill faktiskt inte se titlar finnas på alla - det gör det så tråkigt.

Vad gäller problematiken - tja, allt hänger ju mest på smak och tycke känner jag. För ärligt talat Nintendos lekfulla huvudtitlar (Mario/Zelda), Playstations äventyrstitlar (Uncharted m.fl.), Xboxs actionbetonade titlar (Halo m.fl) gör att man mer eller mindre behöver gilla deras genres mer. Om man exempelvis inte är så mycket för Halo, så är mycket av utbudet multiplattformstitlar (så på alla konsoler) och då föredrar jag i princip alla på PC - där jag kan maximera kvaliteten och få minst 60 FPS.

Men poängen är att konsolexklusiviteten mest blir aktuell Om du faktiskt är lockad av spelen. Annars faller detta helt som argument.

Men detta är bara Mina tankar och vad jag tycker

Kul inlägg oavsett!


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Går spela många konsol exklusiva spel på pc, med emulator.

Många köpte en nintendo switch för just Zelda. Men det går spela spelet på pc med en wii u emulator. Spelet ser nästan likadans ut. Har testat det, och funkar fint. Man får följa ganska många guider för att få det att funka bra. Sen får man ladda ner en cache fil också som va rätt svår att hitta.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv

Den absolut enda nackdelen med PC jämfört med konsol är att man kan sitta avslappnat i soffan halvliggandes med en kontroll och spela. Det blir svårt med mus och tangentbord.

Förutom det så ser jag inga som helst fördelar.

Visst.. exclusive-titlar osv men det är skitsamma när det ändå finns så satans mycket bra spel på PC.

Älskar dock mina konsoler. Min ps4pro, switch och xbone. Ja.. jag spelar allt.
Jag har inga favoriter och jag är inte en sån idioter som leker PC MASTER RACE eller liknande.

Hade jag varit tvingad att välja förr i tiden hade jag valt en stationär PC pga allt annat än spel som en dator erbjuder. Men på äldre dar hade jag klarat mig med konsol och en sjysst laptop.

Varför allt detta trams med vad som är bäst osv?

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

Den absolut enda nackdelen med PC jämfört med konsol är att man kan sitta avslappnat i soffan halvliggandes med en kontroll och spela. Det blir svårt med mus och tangentbord.

Förutom det så ser jag inga som helst fördelar.

Visst.. exclusive-titlar osv men det är skitsamma när det ändå finns så satans mycket bra spel på PC.

Älskar dock mina konsoler. Min ps4pro, switch och xbone. Ja.. jag spelar allt.
Jag har inga favoriter och jag är inte en sån idioter som leker PC MASTER RACE eller liknande.

Hade jag varit tvingad att välja förr i tiden hade jag valt en stationär PC pga allt annat än spel som en dator erbjuder. Men på äldre dar hade jag klarat mig med konsol och en sjysst laptop.

Varför allt detta trams med vad som är bäst osv?

Roligt nog kan man ju göra allt det där med en PC också. Mycket därför jag föredrar PC. Jag spelar lika mycket i sängen med en kontroll som mus och tangentbord.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Konsoler var bäst när det var plug n play. Längtar tillbaka till tiden med NES, Mega Drive, SNES, N64, Gamecube, PS1 osv. In med kassett/skiva - ladda - spela.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Roligt nog kan man ju göra allt det där med en PC också. Mycket därför jag föredrar PC. Jag spelar lika mycket i sängen med en kontroll som mus och tangentbord.

Tycker du det är bekvämt att ligga på rygg med mus och tangentbord i soffan så för all del. Grattis!
Personligen tycker jag inte det fungerar alls. Speciellt inte för FPS-spel vilket jag uteslutande spelar på PC.

Men det är ju som man säger... To each, his own...

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tror han menar rts eller tbs spel, där det är mer än 20 units på skärmen. Finns en anledning till varför starcraft, total war eller Civilisation mm inte finns på konsol.

Vi har både real time och turn based strategispel på konsoler.
Så det handlar alltså om antal units på skärmen då? Ok.
Mutant year zero
Xcom 2
Aven colony
Banner saga
Sudden strike 4
Tropico
Surviving mars
C&C
Iron harvest
They are billions
The escapist
Two point hospital (snart)

Är bara några som jag vet funkar ypperligt att spela på konsol.
Men units på skärmen var det... Ja det kanske konsolerna nästa år klarar av. Vem vet.


signatur

"High life on low budget"

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

Tycker du det är bekvämt att ligga på rygg med mus och tangentbord i soffan så för all del. Grattis!
Personligen tycker jag inte det fungerar alls. Speciellt inte för FPS-spel vilket jag uteslutande spelar på PC.

Men det är ju som man säger... To each, his own...

Well, det jag menade var att jag spelar lika mycket i sängen med kontroll som jag gör med mus och tangentbord vid ett skrivbord. My bad!

Gillar också hur du skriver "To each his own" i olika varianter så ofta xD


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

123
Skriv svar