Easy, normal, hard – vilken slags spelare är du?

Robot
Easy, normal, hard – vilken slags spelare är du?

Är du normal? Eller är du svår? Det är något gamers tvingas ta ställning till.

#easy, #hard, #normal, #svårighetsgrad


Medlem

Jag är en tölp och därmed lirar alltid easy :/

Skribent

Finns det tre svårighetsgrader brukar jag vanligtvis köra på "normal". Finns det dock fyra tenderar jag att luta mot den näst svåraste ("hard" snarare än "extreme" eller liknande).

Har ingen egentlig logik bakom det tänket

Medlem

Jag kör oftast hard men tycker det bästa är när spel inte har svårighetsgrad utan istället balanserar upp spelet genom att göra det lättare om man gör sidouppdrag eller grindar. Känns mer naturligt då. Därav älskar jag souls spelen som gör detta på ett mycket bra sätt.

Medlem

Normal för det mesta, men ta tex Fallout 4 där Normal känns som Easy/Very Easy brukar det bli Hard eller högre.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag räknar med att utvecklaren ger mig den bäst balanserade upplevelsen med ursprungsläget så jag ändrar aldrig under min första genomspelning. Så normal antar jag att det brukar vara. Skulle helst inte se några svårighetsgrader alls, utan vill uppleva spelet så som spelet är tänkt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Nästan alltid svåraste svårighetsgraden


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Moderator | Testpilot

Som mindre föredrog jag hard, men nu blir det oftast normal.

Det beror också på hur svåra svårighetsgraderna är. Jag är känd över att vara en riktig gnällspik gällande Ni No Kuni 2 och hur saker fungerade i det spelet. Där var "normal" så lätt så flera väldigt djupa funktioner i spelet inte behövdes användas, vilket jag tycker är fel. Har du ett rollspel med ett djupt stridssystem, mycket loot, skill-träd och diverse annat ska man behöva använda all till någon grad. Behöver du bara bry dig om själva looten så har du gjort något fel. Det fixade sig genom en patch som gav ett "hard mode" dock.

Skulle det visa sig att ett spel är allt för lätt på normal så bumpar jag upp det ett snäpp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Normal. Vill inte ha det för svårt. Kan lätt ta det roliga ur spelen. Lagom är bra.

Medlem

Spel jag är väldigt van vid, dvs FPS och tredjepersons äventyrs/actionspel, kör jag alltid hard, allt annat i normal svårighetsgrad.

Brukar köra normal, förutom med RPG. De spelen kör jag framför allt för storyn så striderna ska vara så lätta som möjligt för att bara komma vidare snabbast möjligast.

Medlem

jag kör easy.. har väl tröttnat att köra på svårare pallar inte sånt längre. VIll hellre njuta av ett spel än att dö hela tiden.

Inaktiv

Beror helt på typen av spel men skjutare är det alltid svåraste eller näst svåraste som gäller

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag kör oftast hard men tycker det bästa är när spel inte har svårighetsgrad utan istället balanserar upp spelet genom att göra det lättare om man gör sidouppdrag eller grindar. Känns mer naturligt då. Därav älskar jag souls spelen som gör detta på ett mycket bra sätt.

Instämmer i att jag hellre slipper svårighetsgrader.
Tycker att det tar bort från bedriften att köra på easy eller normal, samtidigt som jag är för lat för att spela på hard. Sen tycker jag det sabbar inlevelsen att kunna byta svårighetsgrad, spelmekaniken blir så synlig och den vill jag helst glömma när jag spelar.

I vissa spel har jag dock inget emot svårighetsgrader så jag är inte helt konsekvent när det gäller detta.

Medlem

Beror på, brukade alltid köra svåraste men numera spelar jag på normal pga tidsbrist och blir mycket lättare uttråkad på spel numera, så ju fortare man kommer fram i storyn ju roligare är det oftast. Men spelar fortfarande vissa spel på svåraste helt klart, oftast i RPG-väg, tex Witcher, Skyrim osv. Men det är verkligen olika numera, säg 50/50?

Medlem

Bildspel kör jag på hard.
Strategi kör jag först på normal sedan hard.
vissa spel vill jag bara köra för storyn så då blir det easy.

Så för spelupplevelse så gäller normal, playthrough är det easy och för utmaning är det hard.

Medlem

Spelar alltid Hurt Me Plenty.

Medlem

normal om man känner sig lat och det inte är ett toppspel, annars hard så det inte tar slut för snabbt, ska ju vara en utmaning


signatur

//monster

Medlem

Kör oftast på svårighetsgraden över Normal. Beror givetvis lite på vilket spel, ibland är det ännu högre, ibland förblir det t.om på Normal. Jag undviker där emot oftast "Iron Man" svårighetsgrader utanför spel som Diablo.

Geeks Gaming
Skrivet av Phyrino:

Bildspel kör jag på hard.

Extreme PowerPoint? 🤔😉

Själv så är det beroende på genre, men överlag så vill jag ha ett läge där jag kan avancera i storyn utan att bli ”getting over it”-frustrerad för många gånger.
Kör man däremot ett spel som ”dark souls” eller liknande är det ju utmaningen som är tjusningen. Därför är mitt val överlag ”normal”

Medlem

Jag spelade mest på normal förr när jag hade mer tid för spel. Nu har jag mindre tid och spelen tenderar också att vara för långa, så då är det oftast easy för att få storyn och kunna njuta av miljöer osv i min takt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

bror på vilken typ av spel det är, är det ett väldigt balanserat spel så som darksouls där du känner att det är bara ditt eget fel varför du dör, då vill jag ha det bestraffande, men är det spel där svårighetsgraden är helt enkelt mer motståndar hp och dom är ännu mer aggressiva till den punkt när det blir artificiell svårighetsgrad då väljer jag nog "normal" för att jag antar att det är så utvecklarna vill att man ska spela igenom spelet på.

Medlem

Normal oftast. Vill helst ha lagom svårt helt enkelt. Jag är en sån som starkt ogillar att spela om banor eller sekvenser med få undantag. I värsta fall tröttnar jag och spelar aldrig klart spelet om jag bara dör och dör

Easy kan bli för enkelt, ingen utmaning vilket också kan bli tråkigt

Medlem

Spelar alltid på normal men borde ta easy. Jag har luurat mig själv, för många gånger nuuu

Medlem

Jag börjar alltid med Normal. Men brukar spela om spelen igen med Hard. Halo, Gears.

Medlem

Jag väljer alltid normal vill inte ha de för lätt eller svårt, vill ha någonstans lagom så man hinner med att njuta av världen man spelar i t,ex samtidigt avslappnat.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Väljer alltid hard. Det känns som det nya normal. Framför allt i fps, men även äventyr i tredje person.

Hard känns dessutom som den svårighetsgrad utvecklarna vill att du spelar. Beskrivningen är oftast ”This is the real experience” eller ”How it is meant to be played”.

I t.ex. Gears of War och Halo får du som spelare inte uppleva fiendernas ai fullt ut om du inte kör hard eller very hard (Legendary). Det är väldigt tydligt i första Halo att Covenanterna inte bara tål och delar ut mer stryk, utan de beter sig helt annorlunda.

Men som någon redan påpekat föredrar jag spel där du slipper välja. Soulsborne och Metroidvanias är favoriterna.

Medlem

Normal vanligtvis och Hard i spel där RNG inte nötas till förbannelse, då blir man bara frustrerad.

Medlem

Shooters kör jag nästan alltid på hard, annars är det normal som gäller.

Medlem

FPS brukar jag köra på normal och om det är roligt så spelar jag om på svåraste, RTS föredrar jag på easy, i alla fall tills jag har lärt mig alla enheter osv

Skriv svar