Efter upprepade Joy-Con-problem till Switch stäms Nintendo

eld
Medlem
Skrivet av Demonsluger:

Att en "konsol" knappt klarar 1080p 60 fps år 2019 måste väl anses som klent ändå?

Tegra x1 har stöd för 4k60fps, även 1080p120fps, hurvida utvecklare väljer att sätta 60fps eller 1080p som mål är en helt annan sak, till och med ps5 och nya xbox kommer ha ett gäng 30fps spel även om dom är många gånger snabbare än nuvarande generation.

Det är dumt men låt oss köra på det ändå:

Mario kart 8 som släpptes på wii-u (en konsol som är den snabbare av 360/ps3/wii-u) kördes i 720/60fps.
Samma spel på Nintendos nästa PORTABLA (dvs, gameboy, nintendo ds, hela den skiten) kör samma spel, med bätte grafik i 1080/60fps.

Det är som att vi skulle sitta och spela metroid prime eller windwaker i 720/60fps på nintendo ds när det släpptes efter gamecube.

Medlem
Skrivet av Demonsluger:

Att en "konsol" knappt klarar 1080p 60 fps år 2019 måste väl anses som klent ändå?

Finns ingen konsol som klarar 1080p och 60 fps.

Flakmonkey
Skrivet av Vamp:

Finns ingen konsol som klarar 1080p och 60 fps.

Jag har aldrig riktigt förstått det där påståendet, om en maskin (oavsett konsol eller PC) stödjer en output på 1080p så finns det väl inget tekniskt hinder för att ett spel ska köras i 60 FPS? Allt handlar väl då om vad utvecklaren prioriterar och vad de måste prioritera beror på kraften i sagd maskin och utveklarnas resurser i form av tid, kraft och kompetens. Det är väl inget tekniskt hinder att skala ner senaste Battlefield till den grad att det flyter på i 60 FPS på en PS4 eller Xbox One? Sen att det då inte är lika snyggt är ju en annan femma och det är ju där prioriteringen kommer in. Utvecklarna sätter målet på 30FPS eftersom det just nu tycks vara gränsen mellan spelbart och ospelbart samtidigt som spelet blir så snyggt det kan bli, vilket av många uppenbarligen prioriteras högre än högre FPS.

Är väl främst fightingspel och 3d action såsom devil may cry där utvecklarna prioriterar 60FP före ögongodis.

Medlem

jupp jag fick problem med vänstra joycon efter inte ens 100 timmars spelande, och dom har hanterats varsamt. Vilket är riktigt irriterande. *sneglar mot gamla ps3 dosor som fortfarande fungerar felfritt efter flera tusen timmar*.

I övrigt har jag tappat lusten på switchen, kommer nog sälja den.

Medlem
Skrivet av Devan:

Är bara mer och mer glad för att man inte investerat i en sån undermålig produkt som Switchen är.

På ett sätt gillar jag det. Nintendo visade med Zelda vore hur jäkla fina spela man kan göra och driva på sån "klen" hårdvara. Hade ju vart kul om spelmakare kunde optimera på riktigt istället för att förlita sig på bättre hårdvara. Dock är väl PC spel som lider mest där dock. Efter ett antal år är ju spel för Xbox och PS också optimerade

Medlem
Skrivet av aholman:

På ett sätt gillar jag det. Nintendo visade med Zelda vore hur jäkla fina spela man kan göra och driva på sån "klen" hårdvara. Hade ju vart kul om spelmakare kunde optimera på riktigt istället för att förlita sig på bättre hårdvara. Dock är väl PC spel som lider mest där dock. Efter ett antal år är ju spel för Xbox och PS också optimerade

botw har ju framedrops hela tiden, även fast det är ett bra spel..

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

botw har ju framedrops hela tiden, även fast det är ett bra spel..

Ändå ser det i princip likadant ut på Wii U och Switchen bör ju ha en del extra kräm. Så Nintendo har nog slarvat lite grann med optimeringen skulle jag tro.

Medlem

Hände min enda joy-con efter mindre än 100h spelade, är extremt varsam med hantering av elektronik också. Nu helt plötsligt skenar kameran i väg hela tiden när jag försöker spela Botw.

I övrigt har jag fått intrycket av att Switchen i allmänhet känns plastig och billig, särskilt fästet som känns som nån halvtom 3d-printat hemmabygge.

eld
Medlem
Skrivet av Runner55:

Ändå ser det i princip likadant ut på Wii U och Switchen bör ju ha en del extra kräm. Så Nintendo har nog slarvat lite grann med optimeringen skulle jag tro.

900p på switch, 720p på wii-u, och då får du fortfarande bättre performance ur switch-versionen än på wii-u.

Breath of the wild hade drops när det släppte i första området, sen när man kom därifrån så blev det mycket bättre, efter patchen så kör spelet i stadiga 30fps redan från början och även resten av spelet med få undantag.

https://www.youtube.com/watch?v=w6NkNgI1ssw

Medlem
Skrivet av Vamp:

Finns ingen konsol som klarar 1080p och 60 fps.

Haha inte? wow thank god for PC master race X)

Medlem
Skrivet av Vamp:

Finns ingen konsol som klarar 1080p och 60 fps.

Doom till PS4 körs i 1080p / 60 fps.

Inaktiv
Skrivet av Demonsluger:

Haha inte? wow thank god for PC master race X)

Väntade på att någon skulle spåra ur och dra upp det

Tur att man har pengar nog att spela både PC och konsol så slipper man fjanta runt med vad som är "bäst"!

Inaktiv
Skrivet av Vamp:

Finns ingen konsol som klarar 1080p och 60 fps.

Pajas. I princip alla konsoler klarar 1080p i 60 fps beroende på vad utvecklarna gör för spel och vad de siktar på. Du får det att låta som en teknisk omöjlighet för en konsol att uppvisa detta men det är framförallt att spelutvecklarna i regel siktar på att spelet ska klara 30 fps och lägger prestandan på snyggare miljöer.

Fotnot: Är ingen fanboy utan har primärt spelat på PC hela mitt liv men även ägt en rad olika konsoler. Känns viktigt att klargöra det så man kanske slipper att någon påstår att jag försöker försvara något när jag i själva verket försöker upplysa ett tekniskt felaktigt påstående.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Pajas. I princip alla konsoler klarar 1080p i 60 fps beroende på vad utvecklarna gör för spel och vad de siktar på. Du får det att låta som en teknisk omöjlighet för en konsol att uppvisa detta men det är framförallt att spelutvecklarna i regel siktar på att spelet ska klara 30 fps och lägger prestandan på snyggare miljöer.

Fotnot: Är ingen fanboy utan har primärt spelat på PC hela mitt liv men även ägt en rad olika konsoler. Känns viktigt att klargöra det så man kanske slipper att någon påstår att jag försöker försvara något när jag i själva verket försöker upplysa ett tekniskt felaktigt påstående.

Men väx upp. Alla här som inte är födda 2017 fattar att konsolerna har den tekniska kapaciteten för att generera 60 fps i 1080p (förutom Switch handhållet eftersom skärmen inte är tillräckligt högupplöst). Att jag skrev att ingen konsol klarar 1080p 60 fps handlade enbart om att någon försökte klanka ner på Switch prestanda med samma argument, när ingen av konsolerna har spel som genereras i 60 rutor per sekund som standard. Med andra ord. Att Switch inte gör det säger ingenting.

Det finns bara en plattform där du som spelare själv har kontroll över hur många bildrutor du vill ha när du spelar och det är pc. Att konsolspelare klankar ner på varandras favoritformat med prestandaargument är det sorgligaste som finns på nätet.

Med det sagt. Switch är med sin branschledande prestanda ett fantastiskt komplement till pc.

Sony har dessutom haft problem med spakarna sedan PS4 lanserades och Microsofts flaggskepp Elite kontrollen (som jag älskar) har också en hög andel problem. Det här är inget unikt för Nintendo, men det finns alltid ett stort antal människor som tar varje tillfälle i akt att klaga på dem.

Medlem
Skrivet av Runner55:

Ändå ser det i princip likadant ut på Wii U och Switchen bör ju ha en del extra kräm. Så Nintendo har nog slarvat lite grann med optimeringen skulle jag tro.

Eller så är maskinen helt enkelt klen. Dom krämade väl på lite, eftersom det är viss visuell skillnad på wiiu versionen, och det pallar inte switchen riktigt med.

Inaktiv

Kanske dags för mods att rensa lite? Tråden handlar om joycons men det har sedan länge spårat ur och folk jämför pc masterrace med konsoler och sånt trams...

Fixa så jag slipper svara muppar och åkalla mig rapporter och arga meddelanden från moderatorer.

Tack på förhand!

Inaktiv

@Vamp: jag missade vad din kommentar var ett svar på så ber om ursäkt för missförståndet

eld
Medlem
Skrivet av anon_326725:

Kanske dags för mods att rensa lite? Tråden handlar om joycons men det har sedan länge spårat ur och folk jämför pc masterrace med konsoler och sånt trams...

Fixa så jag slipper svara muppar och åkalla mig rapporter och arga meddelanden från moderatorer.

Tack på förhand!

Det är en person som folk för övrigt ignorerade, känns lite drastiskt att bomba tråden över det.

Folk argumenterar switchens hårdvara fram och tillbaka, utan påhopp, utan bråk, i en tråd om switchens hårdvara.
Jag tycker allt fungerat bra hittils.

Medlem
Skrivet av Demonsluger:

Att en "konsol" knappt klarar 1080p 60 fps år 2019 måste väl anses som klent ändå?

Talar du om PS4 nu?
PS4 Pro?
XBox One?
Ingen av de fyra konsolerna gör det så bra 2019.
Eller ja, beroende spel.

Så nej, Switchen är inte så svag som många tror. Batteritiden kunde dom ha förbättrat direkt, men de får vi nu istället

12
Skriv svar