Blizzard-grundaren Frank Pearce väljer att sluta på företaget

Robot
Blizzard-grundaren Frank Pearce väljer att sluta på företaget

Efter nästan tre decennier är det dags att lämna över facklan.

#Blizzard, #Frank-pearce


Medlem

Lite som Brevik sa nästan ett år sedan. Många stora namn kommer lämna Blizzard och Activision kommer att ta över mer och mer.

Lite skeptisk kring deras framtid. Blizzard kommer såklart finnas kvar men namnet "Blizzard" kommer inte ha samma monumentala betydelse som det hade på 90- och det tidiga 2000-talet.

No king rules forever...

Skribent
Skrivet av Tarmböld:

Lite som Brevik sa nästan ett år sedan. Många stora namn kommer lämna Blizzard och Activision kommer att ta över mer och mer.

Lite skeptisk kring deras framtid. Blizzard kommer såklart finnas kvar men namnet "Blizzard" kommer inte ha samma monumentala betydelse som det hade på 90- och det tidiga 2000-talet.

No king rules forever...

Ja det är tråkigt att se de gamla giganterna tappa i kvalitet. Å andra sidan har vi nya uppstickare vars projekt genomsyras av passion och kvalitet, som CD Projekt och Larian.

Medlem

Orden: "..nästa generation av ledare" ger mig kalla kårar. Snart finns det bara penningkåta styrelser och outsourcad arbetskraft inom spelvärlden.

Medlem
Skrivet av Ender:

Orden: "..nästa generation av ledare" ger mig kalla kårar. Snart finns det bara penningkåta styrelser och outsourcad arbetskraft inom spelvärlden.

Och folk som byter jobb varje år utan commit, typ min generation eller 90-talisterna.

Medlem
Skrivet av heady89:

Och folk som byter jobb varje år utan commit, typ min generation eller 90-talisterna.

Sånt som händer när man märker att ens nya jobb inte värdesätter ens engagemang och passion.

Gnällkuk

Hur troligt är det att de gör en Bungie och lämnar Acti?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Ender:

Sånt som händer när man märker att ens nya jobb inte värdesätter ens engagemang och passion.

Äh bs, folk pallar ingenting idag, att ha 10 jobb på sitt cv och vara i 25 årsålder hade jag knappast sett som positivt om jag var den som anställde, snarare suspekt.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur troligt är det att de gör en Bungie och lämnar Acti?

Dom kan inte göra en Bungie för Activision Blizzard är ett och samma företag.
Bungie var överhuvudtaget inte ens ägt av Activision Blizzard utan dom publicerade endast deras spel.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av heady89:

Äh bs, folk pallar ingenting idag, att ha 10 jobb på sitt cv och vara i 25 årsålder hade jag knappast sett som positivt om jag var den som anställde, snarare suspekt.

Det är väl sällan man landar på det perfekta jobbet direkt? Eller hade du gärna stannat kvar på en dålig arbetsplats?
Dessutom är det vanligt att man provar olika branscher för att hitta sin grej.

phi
Medlem
Skrivet av Rackaren:

Det är väl sällan man landar på det perfekta jobbet direkt? Eller hade du gärna stannat kvar på en dålig arbetsplats?
Dessutom är det vanligt att man provar olika branscher för att hitta sin grej.

Så klart inte men är man under 30 år med tio jobb på sitt CV så ser jag det som en varningsflagga och jag kommer definitivt att grilla personen under intervjun. Särskilt ifall personen har en högeskole/universitetsutbildning.

Det handlar generellt sett om personer utan några riktiga ambitioner överhuvudtaget eller personer som har svårt för att behålla sina jobb av olika anledningar.

eld
Medlem
Skrivet av phi:

Så klart inte men är man under 30 år med tio jobb på sitt CV så ser jag det som en varningsflagga och jag kommer definitivt att grilla personen under intervjun. Särskilt ifall personen har en högeskole/universitetsutbildning.

Det handlar generellt sett om personer utan några riktiga ambitioner överhuvudtaget eller personer som har svårt för att behålla sina jobb av olika anledningar.

Nu är det ju bara en person i tråden som slängt runt "10 jobb under 30".

1 år per jobb kanske är lite väl kort, men om personen lyckats skaffa nya jobb så är ju siffran bara en siffra, 2-3 år per jobb är inte så konstigt i spelindustrin dock.

Medlem
Skrivet av phi:

Så klart inte men är man under 30 år med tio jobb på sitt CV så ser jag det som en varningsflagga och jag kommer definitivt att grilla personen under intervjun. Särskilt ifall personen har en högeskole/universitetsutbildning.

Det handlar generellt sett om personer utan några riktiga ambitioner överhuvudtaget eller personer som har svårt för att behålla sina jobb av olika anledningar.

Det du skriver låter lite fördomsfullt? Menar vilka var dessa tio jobb, vilken typ av anställning och tidsperiod var dem. Hur trivdes de på dessa jobben, vad fick dem att sluta i förstahand. Finns många frågor här som kan ge ett svar utöver "riktiga ambitioner överhuvudtaget".

Att utgå direkt med att "grilla personer" låter inte särskilt trevligt eller bra för den delen. Kan ha misstolkat vad det är du skrev. Men utifrån det jag läser låter det inte som en attityd man vill bli bemött av under en arbetsintervju.

Avstängd
Skrivet av Tarmböld:

Lite som Brevik sa nästan ett år sedan. Många stora namn kommer lämna Blizzard och Activision kommer att ta över mer och mer.

Lite skeptisk kring deras framtid. Blizzard kommer såklart finnas kvar men namnet "Blizzard" kommer inte ha samma monumentala betydelse som det hade på 90- och det tidiga 2000-talet.

No king rules forever...

Dagens Blizzard är lika mycket Blizzard som dagens Dice är Dice, imho.

Medlem
Skrivet av phi:

Så klart inte men är man under 30 år med tio jobb på sitt CV så ser jag det som en varningsflagga och jag kommer definitivt att grilla personen under intervjun. Särskilt ifall personen har en högeskole/universitetsutbildning.

Det handlar generellt sett om personer utan några riktiga ambitioner överhuvudtaget eller personer som har svårt för att behålla sina jobb av olika anledningar.

Lite klumpigt uttalande?
Oftast börjar man längst ner och byter jobb tills man hamnar där man vill vara/känner man mäktar sig med!.
I dagens samhälle byter man jobb för att pressa upp sin lön.
Vem har inte slutat på ett ställe för något annat företag erbjuder bättre lön och förmåner?
Sedan så är det en rek. Att byta jobb mellan 3-5 år.
Förr i tiden, så arbetade man sig upp, började som diskare 40år senare var du ägaren av restaurangen.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur troligt är det att de gör en Bungie och lämnar Acti?

0% eftersom ägarstrukturen är helt annorlunda. Bungie hade enbart utgivarkontrakt med Activision.

Medlem

OT: Låter som riktig fnoskelfest till avskedsbrev. Man blir ju lite sådär konspiratorisk och nyfiken om han blivit borttvingad eller inte....

Skrivet av LinkXLank:

Det du skriver låter lite fördomsfullt? Menar vilka var dessa tio jobb, vilken typ av anställning och tidsperiod var dem. Hur trivdes de på dessa jobben, vad fick dem att sluta i förstahand. Finns många frågor här som kan ge ett svar utöver "riktiga ambitioner överhuvudtaget".

Att utgå direkt med att "grilla personer" låter inte särskilt trevligt eller bra för den delen. Kan ha misstolkat vad det är du skrev. Men utifrån det jag läser låter det inte som en attityd man vill bli bemött av under en arbetsintervju.

Under en anställningsintervju handlar det ju om att försäkra sig om att man anställer en bra, trygg person. En person med så många anställningar under en sådan tid är inget som gör denne mer attraktiv på arbetsmarknaden direkt - speciellt med tanke på alla lagar om anställningsskydd som finns i Sverige. Väldigt naivt att tro annat skulle jag säga. 2-3 år är nog rätt vanligt dock. Går du in i en anställningsintervju med en oro av bli kränkt "oj vad dom ställer en massa frågor som är lite läskiga", då kanske du missar de riktigt utmanande jobben.

Skrivet av Zainter:

Lite klumpigt uttalande?
Oftast börjar man längst ner och byter jobb tills man hamnar där man vill vara/känner man mäktar sig med!.
I dagens samhälle byter man jobb för att pressa upp sin lön.
Vem har inte slutat på ett ställe för något annat företag erbjuder bättre lön och förmåner?
Sedan så är det en rek. Att byta jobb mellan 3-5 år.
Förr i tiden, så arbetade man sig upp, började som diskare 40år senare var du ägaren av restaurangen.

Uttalandet verkar väldigt verklighetsbaserat och rättframt snarare än klumpigt. Kanske är en generationsfråga också, men det är inget som speciellt ofta fungerar om du kommer till ett större företag med ordentliga ramverk för saker och ting. Gör man ett byte varje år så är det antingen någon som förmodligen värderar pengar högst - vilket jag aldrig hade velat anställa (inte ens om man arbetade som säljare) - eller så är det någon med en faslig otur. Det senare är högst osannolikt, men det förekommer säkert. Tror man får feeling på intervjun för vad som stämmer, men som fenomen är det helt klart rödflagg.

Gnällkuk
Skrivet av Barak:

Dom kan inte göra en Bungie för Activision Blizzard är ett och samma företag.
Bungie var överhuvudtaget inte ens ägt av Activision Blizzard utan dom publicerade endast deras spel.

Skrivet av Cenorida:

0% eftersom ägarstrukturen är helt annorlunda. Bungie hade enbart utgivarkontrakt med Activision.

Men bara för att man gör en merger så innebär ju inte det att man inte kan dela upp bolaget igen. Iofs inte lika simpelt som med Bungie givetvis, men ändå.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av heady89:

Äh bs, folk pallar ingenting idag, att ha 10 jobb på sitt cv och vara i 25 årsålder hade jag knappast sett som positivt om jag var den som anställde, snarare suspekt.

Varför då? För att dagens "vuxna" börjar jobba när de är typ 25?
När jag va 25 så hade man arbetserfarenhet sedan 12 och då faller väl sommarjobb/vinterjobb, extrajobb?, kortare jobbperioder eller oavsett med som erfarenhet... spela roll om det är 10 eller 100, det visar att man våga jobba och prova på nya saker, inte nödvändigtvis att man säger upp sig eller ordervägrar för att man inte fick sin vd-lön vid sitt fösta jobb *instaaaa, lägger ut en bild där jag chiiiillar sönder på jobbet lixxxsom*

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Men bara för att man gör en merger så innebär ju inte det att man inte kan dela upp bolaget igen. Iofs inte lika simpelt som med Bungie givetvis, men ändå.

Vore inte det lite som att EA Sports skulle separera från EA Games? Inte säker hur det går till.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Under en anställningsintervju handlar det ju om att försäkra sig om att man anställer en bra, trygg person. En person med så många anställningar under en sådan tid är inget som gör denne mer attraktiv på arbetsmarknaden direkt - speciellt med tanke på alla lagar om anställningsskydd som finns i Sverige. Väldigt naivt att tro annat skulle jag säga. 2-3 år är nog rätt vanligt dock. Går du in i en anställningsintervju med en oro av bli kränkt "oj vad dom ställer en massa frågor som är lite läskiga", då kanske du missar de riktigt utmanande jobben.

Håller absolut med om att anställa en bra och trygg person. Men du måste ju som arbetsgivare också säkerställa att du själv har en bra plats som är trygg att jobba vid. Många verkar tro att man ska gå med på precis vad som helst. Det finns dåliga anställda men det finns definitivt en stor mängd dåliga arbetsgivare. Men som sagt, det finns frågor att ställa hos en person med många anställningar. Det var inte uppfattningen jag fick av personen jag svarade på hade tänkt göra.

Om du direkt går in med fördommarna att personen är dålig för den haft många anställningar på kort tid. Sen utför intervjun med ett fastställt mindset, då kanske du går miste om en bra anställd. Tror inte man går in på en anställningsintervju och tänker att de ska ställa läskiga frågor som man skulle bli kränkt av. Men däremot om personen som intervjuar ger fel intryck till mig som sökande, då kommer jag fundera på om detta verkligen är platsen som är bra och trygg. Ställ smarta frågor som ger svaren du är ute efter, men var inte respektlös och ha inte en dålig attityd.

Medlem

Det dör med att ha "för många" jobb på sitt CV som några pratar om stämmer att det kan ställa till problem.
Vet en som har massvis med olika jobb på sin CV, i början kanske det var positivt men på äldre dagar har personen fortfarande inte lyckas eller velat stanna kvar längre tid på ett ställe och det blivit ett problem.
Många arbetsgivare avfärdar personen och säger det är pga "överkvalifiserad".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För att fortsätta diskussionen om att ha flera jobb på sitt CV: jag håller med om att det är sunt att försöka byta jobb eller företag/verksamhet med kanske 3-5 års intervall (självklart finns det dock massor med faktorer som spelar in). Men de gånger jag suttit som rekryterande chef så brukar personer med alldeles för många jobb i sitt CV ha flyttat på sig av en anledning. Ofta har det i slutet handlat om att man lätt stöter sig med andra/inte är bra på det sociala, eller så är man en person som hoppar runt mycket, vilket inte är en höjdare för mig om jag ska lägga tid, resurser och engagemang på att rusta en ny medarbetare.

Sen är anställningar som förhållanden: det ska funka för båda parter, och det finns inga rätt eller fel, men så ser det ut för mig iaf:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Han orka nog inte ta mer skit från han här

Medlem
Skrivet av Karmak:

Han orka nog inte ta mer skit från han här

https://i.imgur.com/wiNVrlZ.jpg

Är detta Diablo 4?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Karmak:

Han orka nog inte ta mer skit från han här

https://i.imgur.com/wiNVrlZ.jpg

HJÄLP! Diablo Immortal i egen hög person! :'O

Avstängd

Angående antalet anställningar så undrar jag: i mitt fall så har jag bara haft 3 anställningar på 30 år. Jag är 30 år och fick min första riktiga anställning vid 21 år när jag arbetade till och från som studentambassadör. Sedan har jag sommarjobbat en gång på en metallfabrik, och arbetat ett par månader på stort telekommunikationsbolag i Sverige på supporten.

Tyvärr så har jag haft problem med två anställningar där jag blivit less på arbetsuppgifterna efter en månad eller två så att jag börja sjukskriva mig (jävulskt omoget, jag vet) och till sist tappade jag förlängning i en anställning (telekommunikationsbolaget). Men nu när jag har bedrivit enskild firma i snart 3 år så har jag helt annat perspektiv på det hela.

Dock står jag där med endast 3 jobb (egentligen 4 men ena sommarjobbet hoppade jag av 2 veckor innan det var över så fick ingen referens) samt snart 3 års enskild firma. Anledningen varför jag tänkte söka deltidsjobb (typ truckförare eller nått sånt) är för att i min bransch börjar det bli färre arbetsuppgifter därmed mindre intäkter (är ju "ackordslön" kan man säga).

Hur gör man då i min situation? Dock måste jag fixa truckkort först innan jag kan söka sånt lagerjobb. Enligt farsan, som arbetar som truckförare just nu (har tidigare arbetat som lastbilschaufför) säger att där finns det jobb så länge man har fixat truckkort först.

Å ena sidan så har sumpat min "attraktivitet" på arbetsmarknaden med tidigare anställningar, å andra sidan så har jag visat på "mognad" genom att ha lyckats bedriva enskild firma i snart 3 år.

Gnällkuk
Skrivet av Luciphear:

Vore inte det lite som att EA Sports skulle separera från EA Games? Inte säker hur det går till.

EA Sports har väl ändå alltid varit en division hos EA? Tänker mer som Astra Zeneca :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av phi:

Så klart inte men är man under 30 år med tio jobb på sitt CV så ser jag det som en varningsflagga och jag kommer definitivt att grilla personen under intervjun. Särskilt ifall personen har en högeskole/universitetsutbildning.

Det handlar generellt sett om personer utan några riktiga ambitioner överhuvudtaget eller personer som har svårt för att behålla sina jobb av olika anledningar.

Har haft runt 10 olika jobb, och varje byte har betytt uppgradering ekonomiskt och nya uppgifter som utvecklar en som människa.
Om jag märker att ett jobb blir tråkigt/monotomt och att jag inte utvecklas då drar jag.

Då är jag förvisso hantverkare som varit runt i olika branscher.
Ambitionen är ju att bli bättre och kunna njuta av arbetet, inte fastna på en tråkig fabrik till pension tex.

Har nog kammat hem ett jobb på varenda arbetsintervju jag varit på tror jag, då har jag förvisso top referenser från alla tidigare anställningar och knappt någon sjuktid.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Men bara för att man gör en merger så innebär ju inte det att man inte kan dela upp bolaget igen. Iofs inte lika simpelt som med Bungie givetvis, men ändå.

Nä inget är ju omöjligt utan bara mer eller mindre sannolikt.
Det är antagligen ett byråkratiskt helvete.
Vad händer bara med en sådan sak som aktieägare?

Samtidigt ser jag nu när jag läser att Blizzard Entertainment faktiskt är ett dotterbolag till Activision Blizzard så det borde gå att lösa. Blir mer som med Bungie och Microsoft.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

12
Skriv svar