Den stora Assassin's Creed Odyssey-tråden

Medlem

Det har helt klart hänt lite sen jag spelade sist. Då ägde jag allt relativt enkelt med min gear. Nu blir jag förgiftad och dör jättelätt om jag inte helt undviker attackerna.

Medlem

Den här kartan gör det enklare att hitta saker som Ostrakas och Legendary chests (gör det bättre än kartan som går köpa ingame).
https://mapgenie.io/assassins-creed-odyssey/maps/greece

Här kan man sen hitta lösningar för de flesta Ostrakas
https://www.eurogamer.net/articles/2018-10-18-assassins-creed...

Avstängd

Jag har dock inte kört klart expansionen ännu. Haft annat att göra senaste dagarna.

Känns dock lite tråkigt att det är sista expansionen som kommer till Odyssey.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Är det fler som har problem med att quester inte dyker upp i atlantis expansionen? Är mycket aggressiva människor på deras forum angående det. Vet i fan vad dom har gjort ubisoft men kan inte klara ut atlantis expansionen pga det.

Har dragit igenom varje "fort" och samlat all gear man kan få, men får inga fler quester liksom.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Förvånande förresten att FZ inte recenserat någon av dom två expansionerna som kommit.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

En sak angående spelets logik som stör mig ganska mycket, speciellt i Atlantis-expansionen. Spolier nedan för att inte, uhm, spoila.

Att man t ex är utsett till "Dikatis" (eller hur det stavas) som tydligen skall vara en slags "Judge Dredd" med befogenhet att döma och utdela straff - men man får inte gå överallt utan måste smyga eller strida sig fram i vissa områden. Som Domes eller arkiv när man skall finna Isu-info. Högsta hönset ger dig i uppdrag att hämta en sak i ett hus, men har samtidigt vakter som är beredda på att döda och dö för att hindra dig. Makes no sense.

Men jag antar att det är samma logik-fel som i spel där "du är den ende som kan rädda världen, men du måste dra ihop stålar själv för att betala för din egen utrustning för att kunna göra så".

Eller är det jag som har missuppfattat något?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd
Skrivet av conthox:

En sak angående spelets logik som stör mig ganska mycket, speciellt i Atlantis-expansionen. Spolier nedan för att inte, uhm, spoila.

Att man t ex är utsett till "Dikatis" (eller hur det stavas) som tydligen skall vara en slags "Judge Dredd" med befogenhet att döma och utdela straff - men man får inte gå överallt utan måste smyga eller strida sig fram i vissa områden. Som Domes eller arkiv när man skall finna Isu-info. Högsta hönset ger dig i uppdrag att hämta en sak i ett hus, men har samtidigt vakter som är beredda på att döda och dö för att hindra dig. Makes no sense.

Men jag antar att det är samma logik-fel som i spel där "du är den ende som kan rädda världen, men du måste dra ihop stålar själv för att betala för din egen utrustning för att kunna göra så".

Eller är det jag som har missuppfattat något?

Jag har inte ens klarat ut senaste expansionen. Någon bugg som gör att man slutar få quester efter ett tag på ps4 så kör en ny omgång på new game +.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Nu har jag äntligen kommit igång med Odyssey. Det är för övrigt första Assassin's Creed-spelet någonsin för min del så det var på tiden!

Jag har bara hunnit spela några timmar hittills och vet knappt någonting om resten av spelet, men så långt är det riktigt skoj.

Det enda jag har lite problem med är HUD:en. Jag vill helst spela utan några som helst blinkande symboler, kompass, detection feedback, etc. Det räcker om jag kan se hur mycket hälsa jag har kvar ifall det blir strid, i övrigt vill jag ha helt ren HUD.

Jag vet inte om jag missat något men det verkar vara omöjligt att ställa in. Om jag ställer in Minimal HUD preset och sätter alla inställningar till Off så syns det fortfarande symboler på vissa fiender ibland. Väldigt märkligt. Det är en rätt stor immersion breaker och mycket irriterande så den inställningen går bort.

Om jag ställer in Disabled HUD preset så får jag äntligen en helt ren HUD. Visserligen kan jag inte se någon health bar då så striderna kan bli lite knepiga, men förutom det så är Disabled HUD preset bästa varianten så jag kör på det. Jag får väl försöka gissa hur mycket hälsa jag har kvar.

Förutom HUD-strulet så verkar det vara ett riktigt skönt spel.

När jag kommit lite längre i spelet så ska jag ta och läsa igenom hela tråden. Än så länge så väntar jag med det så att jag inte råkar se några spoilers.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det enda jag har lite problem med är HUD:en. Jag vill helst spela utan några som helst blinkande symboler, kompass, detection feedback, etc. Det räcker om jag kan se hur mycket hälsa jag har kvar ifall det blir strid, i övrigt vill jag ha helt ren HUD.

Jag vet inte om jag missat något men det verkar vara omöjligt att ställa in. Om jag ställer in Minimal HUD preset och sätter alla inställningar till Off så syns det fortfarande symboler på vissa fiender ibland. Väldigt märkligt. Det är en rätt stor immersion breaker och mycket irriterande så den inställningen går bort.

Jo, det är fler som har stört sig på det. All ikoner går inte att stänga av, utan det är fortfarande t ex ikoner för POI och liknande kvar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jo, det är fler som har stört sig på det. All ikoner går inte att stänga av, utan det är fortfarande t ex ikoner för POI och liknande kvar.

OK, bra att veta.

Annars så är det riktigt kul spel så långt. Jag gillar att man kan utforska världen helt fritt och kombinera det med stealth-gameplay då och då.

Vissa delar av ön är dock lite knepiga att utforska än så länge märkte jag. Jag lärde mig den "hårda" vägen att det är lite högre levels på fiender och djur där. Fast det är samtidigt rätt kul att bara smyga runt där och försöka hitta bra loot, haha.

Avstängd

Jag hade tydligen klarat judgement of atlantis som är del 3 utan att jag fattat det nu när jag läste på internet. Det var ett så dåligt slut så jag fattade inte att det var slut.

Jag kör new game+ nu i alla fall då man har alla nya skills man får och på nightmare. Man får ju även behålla all gear och vapen. Tycker storyn i själva main game var jäkligt bra och finns mycket att göra. Första expansionen var även den bra och hänger ihop med AC Origins, för detta utspelar sig ju före. Atalantis var sådär kan jag tycka, två första delarna var bra men tredje mindre bra.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Skådisarna till Alexios och Kassandra.

https://www.youtube.com/watch?v=FY-0Ot7rVq0&t=524s


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Skådisarna till Alexios och Kassandra.

Kul att se!

Förresten när jag tittade så startade klippet vid 8:44 (pga t=524s i länken). Men enkelt att spola tillbaka till start förstås.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Kul att se!

Förresten när jag tittade så startade klippet vid 8:44 (pga t=524s i länken). Men enkelt att spola tillbaka till start förstås.

Vem av dom spelar du förresten?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Skådisarna till Alexios och Kassandra.

https://www.youtube.com/watch?v=FY-0Ot7rVq0

Roligt klipp, tack för länken


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av breahl:

Vem av dom spelar du förresten?

Det blev Alexios. Jag tycker röstskådisen gör rätt bra jobb i den rollen. Men jag fick slå på undertexterna också. Inte på grund av Alexios, för han pratar rätt tydligt, men en del NPCer har rejäl grekisk-engelsk dialekt så där behövde jag se texten ibland kände jag. Jag fattar knappt vad de säger annars ibland!

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Det blev Alexios. Jag tycker röstskådisen gör rätt bra jobb i den rollen. Men jag fick slå på undertexterna också. Inte på grund av Alexios, för han pratar rätt tydligt, men en del NPCer har rejäl grekisk-engelsk dialekt så där behövde jag se texten ibland kände jag. Jag fattar knappt vad de säger annars ibland!

Haha jo jag har också undertexter på. Jag har kört igenom spelet en gång när det kom med Alexios, sen ett par gånger med Kassandra. Hon är roligare att spela med + att hon är cannon i AC berättelsen. Det kan i alla fall bli 9 olika slut så du vet.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Haha jo jag har också undertexter på. Jag har kört igenom spelet en gång när det kom med Alexios, sen ett par gånger med Kassandra. Hon är roligare att spela med + att hon är cannon i AC berättelsen. Det kan i alla fall bli 9 olika slut så du vet.

9 slut? Wow! Det var inte illa.

Jag ska försöka låta bli att läsa om de olika sluten för då kommer jag säkert bli påverkad, hehe. Roligare att spela utan att ha en aning.

Jag gillar förresten hur man kan vara påhittig i spelet, så det blir emergent gameplay. Till exempel att jag kan attackera skurkar som har högre level och som egentligen är för svåra att klara av, men så lurar jag med mig dem till en bur med lejon som jag släpper ut. Medan skurkarna är upptagna med lejonen så backstabbar jag dem allt vad jag hinner, haha. Kan ge rätt bra loot.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

9 slut? Wow! Det var inte illa.

Jag ska försöka låta bli att läsa om de olika sluten för då kommer jag säkert bli påverkad, hehe. Roligare att spela utan att ha en aning.

Jag gillar förresten hur man kan vara påhittig i spelet, så det blir emergent gameplay. Till exempel att jag kan attackera skurkar som har högre level och som egentligen är för svåra att klara av, men så lurar jag med mig dem till en bur med lejon som jag släpper ut. Medan skurkarna är upptagna med lejonen så backstabbar jag dem allt vad jag hinner, haha. Kan ge rätt bra loot.

Hehe jo det finns många sätt att döda dom på.

Det finns otroligt många gear set med som du får under spelets gång. Sen väljer du set beroende på vilken specc du vill spela. Jag kör en warrior build, eller jag har så många talents nu så kan köra alla tre. Men Warrior är roligast och bara gå in och kötta.

Det sägs ju att AC vikings som kommer nästa år ska bli ännu större och med ännu mer att göra i, det är samma team som gjorde Origins som gör det. Dom har hållit på med det i tre år nästa år så har nog hunnit med en del.

Mycket bättre nu då det inte kommer AC varje år.


signatur

PS5 och inget annat.

Gen
Medlem

Kan man säga att ett spel har för mycket content? Det tar ju aldrig slut Inne på min 50e timme och är bara level 40 än så länge. Ska försöka köra klart Story så att man kan ge sig an DLC. Skitbra spel förövrigt, ännu bättre än Origins faktiskt. Glad att det inte kommer något nytt i år.

Några minus dock:
¤ Spelet har sjukt många NPCer eftersom det är så stort men måste säga att Quest giver ansikten återkommer lite väl ofta, detsamma gäller fiender.
¤ Lite surt att skills är låsta bakom Spear upgrade som i sin tur att låst bakom Fragments.
¤ Parkour buggar lite ibland (som alla AC spel iofs) och har stundtals dödat mig när man ska försöka fly och fastnar.
¤ När man får skillen som gör att man inte kan dö av höga fall vore det inte fel om hästen också kunde få det (extremt overkligt, men ändå)

Avstängd
Skrivet av Gen:

Kan man säga att ett spel har för mycket content? Det tar ju aldrig slut Inne på min 50e timme och är bara level 40 än så länge. Ska försöka köra klart Story så att man kan ge sig an DLC. Skitbra spel förövrigt, ännu bättre än Origins faktiskt. Glad att det inte kommer något nytt i år.

Några minus dock:
¤ Spelet har sjukt många NPCer eftersom det är så stort men måste säga att Quest giver ansikten återkommer lite väl ofta, detsamma gäller fiender.
¤ Lite surt att skills är låsta bakom Spear upgrade som i sin tur att låst bakom Fragments.
¤ Parkour buggar lite ibland (som alla AC spel iofs) och har stundtals dödat mig när man ska försöka fly och fastnar.
¤ När man får skillen som gör att man inte kan dö av höga fall vore det inte fel om hästen också kunde få det (extremt overkligt, men ändå)

Jag har den där hästen med vingar, man kunde köpa den för orichalcum en vecka. Man får ju sånt av att göra weekly och daily quests. Den kan man hoppa utför stup med utan att den dör.

Rätt så skönt att kunna göra det måste jag säga, man tar sig fram snabbare. Denna:


signatur

PS5 och inget annat.

Gen
Medlem

@breahl: Fräckt Nu antar jag att den kostar Helix credits :/

Avstängd
Skrivet av Gen:

@breahl: Fräckt Nu antar jag att den kostar Helix credits :/

Jo gör den säkert, tror hästar brukar kosta runt en 50-lapp. Har denna med, var extrapris på grejer i julas tror jag det var så köpte den då.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Första delen av fate of atlantis är gratis nu mellan 26:e och 1:a för er som inte testat den.

Get the First Episode of #AssassinsCreedOdyssey The Fate of Atlantis – FOR FREE between August 26th and September 1st!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Första delen av fate of atlantis är gratis nu mellan 26:e och 1:a för er som inte testat den.

Get the First Episode of #AssassinsCreedOdyssey The Fate of Atlantis – FOR FREE between August 26th and September 1st!

Trevligt!

Jag såg att PS4-ägare får vänta en dag till.

"PS4 will be available from August 27th" (länk)

Avstängd

Discovery tour kom igår, jag har gått några tours nu och det är riktigt intressant.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Discovery tour kom igår, jag har gått några tours nu och det är riktigt intressant.

Tack för tipset, hade glömt bort datumet. Ska testas.

Avstängd
Skrivet av Fulci:

Tack för tipset, hade glömt bort datumet. Ska testas.

Det är om otroligt mycket, det är mycket bättre än discovery tour som kom till Origins. Man får lära sig om olika distrikt, hur dom gjorde vin på den tiden, och olika stora slag som Leonidas då dom bara var 300 st. Sen är det så klart om olika byggnader och statyer med.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag har den där hästen med vingar, man kunde köpa den för orichalcum en vecka. Man får ju sånt av att göra weekly och daily quests. Den kan man hoppa utför stup med utan att den dör.

Rätt så skönt att kunna göra det måste jag säga, man tar sig fram snabbare. Denna:

http://slvrbuu.com/gallery/albums/userpics/10001/201904508433...

Vid lvl 20 kan man ju göra det utan en sån häst.. bara hoppa ut utan att dö.

Medlem
Skrivet av Razuco:

Vid lvl 20 kan man ju göra det utan en sån häst.. bara hoppa ut utan att dö.

Man själv dör inte, men hästen "dör" eller ja, blir typ medvetslös ett tag. Det vore bättre att bara kunna rida vidare istället.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar