Vad gör enligt er ett spel bra?

Medlem
Vad gör enligt er ett spel bra?

Det finns mycket saker som kan göra att ett spel blir suveränt bra. Och jag kommer med frågan till er: Vilka är de viktigaste sakerna/komponenterna som behövs enligt er för att ett spel ska bli bra? Jag själv har dessa krav bland annat:

Om det är singleplayer: Då måste storyn vara topnotch. Likt The Last of Us där karaktärerna Joel och Ellie kändes otroligt mänskliga tack vare välskrivet manus och otrolig berättarstil i sann apokalyptisk anda.

Om det är multiplayer: Då är gameplayet det viktigaste enligt mig. Viktigt att kunna se till att bilduppdateringen är jämnt balanserad, hur spelet och matcherna ska utföras.

Om det är skräck: Atmosfären, grafiken och ljudet är det viktigaste i sådana här spel. I Alien: Isolation så blev vi vettskrämda av xenomorphen tack vare dess ljuddesign samt artificiella intelligens. Och atmosfären var riktigt tung och mörk.

Detta är bara några jag själv tycker är viktigt hos ett spel. Vilka saker just för er krävs för att ett spel enligt er ska bli så bra som möjligt? Kommentera gärna!

Medlem

Gameplay -> Story/Soundtrack -> Grafik

Oavsett vad det är för genre. Finns många som gör ett kanonjobb på tex
story men saknar resten. Eller ett spel som ser jättefint ut men gameplay är meh trots att storyn också är bra etc. Alla tre är viktiga för ett välgjort spel.

Medlem

Om gameplay är galant lyfter det alla andra skavanker som kan tänkas finnas. Ibland händer det att spel klaffar rätt i både gameplay, story, grafik, ljud och musik- för mig är en sådan titel Halo. Det finns inte många spel där jag tokspelat multiplayern och samtidigt har lyckats varvat kampanjerna två, tre gånger i rad.

Att titeln ska vara tillfredsställande att spela är A och O, men jag förstår de som prioriterar en bra story utöver allt annat.

Testpilot

Helheten. Summan av alla delarna måste fungera.
Estetiken, gameplay, användarinterface, storyn, ljudet och tekniken/optimeringen av spelet måste alla fungera tillsammans.

Det är få spel som får alla delarna att fungera tillsammans idag. De saker som inte får fallera är ju gameplay och story då dessa är huvuddelarna som lyfter hela spelet. Man kan ha överseende med mycket annat men dessa 2 delar är vitala.

Jag har som några exempel avbrutit spel som Batman Arkham origins pga totalt fallerad gameplay. Arkham Knight och Prey pga fallerad teknik/optimering.

1
Skriv svar