Rebellion om dealen med Epic: "De betalar hutlösa summor"

Robot
Rebellion om dealen med Epic: "De betalar hutlösa summor"

Zombie Army 4: Dead War blir tidsexklusivt hos Epic.

#epic-games, #epic-games-store, #rebellion


Medlem

Epic betalar för exklusivitet IGEN. Detta har de aldrig gjort förut.
Vem hade kunnat ana detta.

Also clickbait successful.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Inaktiv

@SilvaH: På vilket sätt var titeln clickbait?

Medlem

Fan vad irriterad jag blir på de att de slänger cash med högar till utvecklare medan deras launcher fortsätter vara helrutten i form av funktioner och statistik som helt saknas. Om de hade lagt ner lite tid o cash på det hade klienten varit rätt så bra vid det här laget.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Xmk
Medlem

Fortfarande bättre än vissa andra metoder där dem faktiskt köper upp studios och kör dem i bottnen, nu får dem mer pengar i kassan att producera spel och vem vet kanske ej behöver bli uppköpta. På bekostnad att man behöver köra en extra program install, tycker jag helt klart är värt.
Tiden får väl visa om detta är smart, om folk bojkottar deras spel pga detta så kommer dem ju sluta att sälja ut sig för att bli exclusive i långa racet.

Tänk er bioware hade gjorts helt exclusive till epic store, fast kunnat producera sina tidigare "epic" bra spel just som dem ville utan att fysiskt blivit tillsagda hur dem skulle producera dem.
Jag lever hellre med en kass klient för att launcha mina spel i, hade inte ni i denna jämförelsen?

Medlem

Åfan? Visste inte ens att det var en fyra på gång.
Här ska förbokas!

Medlem

Gör så att er värdelösa launcher är i samma klass som konkurrenternas innan ni börjar slänga pengar på allting annat tack...

Medlem

Kortsiktigt, riktigt bra för dem
Långsiktigt, inte så bra, pga dom förlorar konsumenter med sin kortsiktiga deal


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Kortsiktigt, riktigt bra för dem
Långsiktigt, inte så bra, pga dom förlorar konsumenter med sin kortsiktiga deal

Jag tror inte dom förlorar så mycket konsumenter.
Det är en högljudd extremt liten minoritet av folk som spelar som överhuvudtaget bryr sig om hela den här grejen. Eller som man brukar säga en piss i Mississippi.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Jag tror inte dom förlorar så mycket konsumenter.
Det är en högljudd extremt liten minoritet av folk som spelar som överhuvudtaget bryr sig om hela den här grejen. Eller som man brukar säga en piss i Mississippi.

Precis, och att de är högljudda spelar inte så stor roll för de löper ändå risk att sluta som de här:

Medlem
Skrivet av SilvaH:

http://giphygifs.s3.amazonaws.com/media/ccosx2jCejdew/giphy.g...

Epic betalar för exklusivitet IGEN. Detta har de aldrig gjort förut.
Vem hade kunnat ana detta.

Also clickbait successful.

I don't think that word means what you think it means...

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Fan vad irriterad jag blir på de att de slänger cash med högar till utvecklare medan deras launcher fortsätter vara helrutten i form av funktioner och statistik som helt saknas. Om de hade lagt ner lite tid o cash på det hade klienten varit rätt så bra vid det här laget.

Om du kollar deras road-map så är mycket pågång nu i juli/augusti. Cloud-saves och bättre vänner funktioner t.ex.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Om du kollar deras road-map så är mycket pågång nu i juli/augusti. Cloud-saves och bättre vänner funktioner t.ex.

Jag vill också ha bättre vänner.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Någon som faktiskt spelar den skräpserien? Förvånad att Epic ens betalar för dyngan.

Skrivet av Fiddi:

Precis, och att de är högljudda spelar inte så stor roll för de löper ändå risk att sluta som de här:
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/973/082/6e0....

Är det därför man bakar in försäljningssiffrorna för Metro Exodus med konsolförsäljningen när man talar om hur "bra" det sålt (utan att ge några siffror)?

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Fan vad irriterad jag blir på de att de slänger cash med högar till utvecklare medan deras launcher fortsätter vara helrutten i form av funktioner och statistik som helt saknas. Om de hade lagt ner lite tid o cash på det hade klienten varit rätt så bra vid det här laget.

Jag fattar ärligt talat inte vad folk egentligen använder sin launcher till. Jag har min till att spela o köpa spel. Statestik är väll kanske vettigt för utvecklare

Medlem

Snacka om att finnas för gamern! Så jävla underbart att man väljer den vägen istället för motsatsen så att marknaden konkurrensutsätts! EPIC Epic!

Medlem
Skrivet av Moraxus:

Jag fattar ärligt talat inte vad folk egentligen använder sin launcher till. Jag har min till att spela o köpa spel. Statestik är väll kanske vettigt för utvecklare

Inte bara för att handla och starta ett spel nödvändigtvis. Det vet alla som dagligen använder in-home streaming och cloud saves. Jag är en av dom.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Jag tror inte dom förlorar så mycket konsumenter.
Det är en högljudd extremt liten minoritet av folk som spelar som överhuvudtaget bryr sig om hela den här grejen. Eller som man brukar säga en piss i Mississippi.

Det skulle faktiskt vara riktigt spännande att veta. Tyvärr är det nog näst intill omöjligt att mäta hur mycket en utvecklare förlorar i antal kunder i och med en Epic exklusivitet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är det därför man bakar in försäljningssiffrorna för Metro Exodus med konsolförsäljningen när man talar om hur "bra" det sålt (utan att ge några siffror)?

Hur ska jag kunna veta det? Sa de inte specifikt att det sålde dubbelt så mycket på PC som föregående spelet under samma period? Och att de sålt väl över förväntan?

4A Games har inte behövt stänga ner (än) så det kan uppenbarligen inte vara så illa, de har väl dessutom DLC/expansioner på gång och sist jag kollade så skippar de inte PC-versionen av dem så de förväntar sig, gissningsvis, att det ska sälja också.
Förvisso ren spekulation (även det du sa, för jag kan inte hitta någon källa på att de kombinerat några försäljningssiffror, i alla fall inte för PC).

Medlem
Skrivet av Moraxus:

Jag fattar ärligt talat inte vad folk egentligen använder sin launcher till. Jag har min till att spela o köpa spel. Statestik är väll kanske vettigt för utvecklare

Hehe, jag har för mycket fritid.

Men det jag verkligen vill ha som Steam har i form av funktioner är achievments (detta är ju standard. skämmigt att det inte ens finns det), community (ta bilder, diskutera i olika trådar o grupper, activity feed), spelstatistik (hur många timmar jag har lirat mina spel i best of eller "highest of" .) Cloud saves är bra att ha även.
Angående statistik så har jag alltid älskat just nummer i olika statistiker att ha koll på. Hur mycket mål en hockeyspelare gjort t.ex. All möjlig statistik är intressant för egen del. Jag vet att det är många som skiter fullständigt i allt detta men detta är vad jag vill ha ut av en bra launcher.

Skrivet av LARRYLUKE:

Om du kollar deras road-map så är mycket pågång nu i juli/augusti. Cloud-saves och bättre vänner funktioner t.ex.

Tack för infon! Konstigt att en standard som just achievments tar sådan tid på sig att implementeras alltså.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Början av 2020 ska det stå i nyheten (början av 2019 är redan passerat)

Skrivet av Fiddi:

Hur ska jag kunna veta det? Sa de inte specifikt att det sålde dubbelt så mycket på PC som föregående spelet under samma period? Och att de sålt väl över förväntan?

4A Games har inte behövt stänga ner (än) så det kan uppenbarligen inte vara så illa, de har väl dessutom DLC/expansioner på gång och sist jag kollade så skippar de inte PC-versionen av dem så de förväntar sig, gissningsvis, att det ska sälja också.
Förvisso ren spekulation (även det du sa, för jag kan inte hitta någon källa på att de kombinerat några försäljningssiffror, i alla fall inte för PC).

Dubbelt mot Last Light (2013) är nog knappast någon svårighet. Med THQs PR och spelarnas förväntning så borde de sålt betydligt mer än ynka 3 miljoner kopior men eftersom de inte redovisar PC-siffrorna så vet vi inte. THQ säger inte heller att det sålt över förväntan utan att det säljer som förväntat och att det är de digitala kopiorna som är fler än förväntat. Metro, som tidigare har varit starka på PC, har nu överraskande sålt absolut mest på konsol. Enligt VG24/7 vägrar VD:n Lars Wingefors att kommentera försäljningen på EGS specifikt utan nöjer sig med att säga att de är nöjda över den digitala försäljningen (https://www.vg247.com/2019/05/23/metro-exodus-sales-majority-...).

Hur kan du inte hitta källa? Bara att läsa THQ Nordics egen rapport:
http://www.thqnordic-investors.com/en/financial-reports/?rele...

Här har du även presskonferensen:
https://tv.streamfabriken.com/thq-nordic-q5-2019?seek=680

4A Games sitter ganska säkert. Fint att sitta på Malta (som alla andra spelbolag ) och kommit överens om att göra ett ännu oannonserat spel för THQ Nordic, d.v.s. de har fått finansiering för framtida spel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Dubbelt mot Last Light (2013) är nog knappast någon svårighet. Med THQs PR och spelarnas förväntning så borde de sålt betydligt mer än ynka 3 miljoner kopior men eftersom de inte redovisar PC-siffrorna så vet vi inte. THQ säger inte heller att det sålt över förväntan utan att det säljer som förväntat och att det är de digitala kopiorna som är fler än förväntat. Metro, som tidigare har varit starka på PC, har nu överraskande sålt absolut mest på konsol. Enligt VG24/7 vägrar VD:n Lars Wingefors att kommentera försäljningen på EGS specifikt utan nöjer sig med att säga att de är nöjda över den digitala försäljningen (https://www.vg247.com/2019/05/23/metro-exodus-sales-majority-...).

Hur kan du inte hitta källa? Bara att läsa THQ Nordics egen rapport:
http://www.thqnordic-investors.com/en/financial-reports/?rele...

Här har du även presskonferensen:
https://tv.streamfabriken.com/thq-nordic-q5-2019?seek=680

4A Games sitter ganska säkert. Fint att sitta på Malta (som alla andra spelbolag ) och kommit överens om att göra ett ännu oannonserat spel för THQ Nordic, d.v.s. de har fått finansiering för framtida spel.

Enligt wikipedia (jag vet ) var det "Metro Redux collection" som sålde 1.5 miljoner exemplar, inte Last Light (som de inte heller släppte specifika siffror på).

https://www.pcgamesn.com/metro-exodus/sales
Enligt de så sa Lars Wingefors att spelet "Epic Games store has exceeded our expectations in terms of sales in actual units of both Metro Exodus and Satisfactory" men jag kanske översatte fel då. Jag tittade på QA:n på presskonferensen, skulle inte säga att han vägrar mer att han inte hade mer att säga än så, kan bero på flera saker, tex. potentiellt kontrakt. Sen hur höga förväntningar de hade...

Sen måste inte det betyda särskilt mycket att de inte redovisar hur mycket de olika plattformerna sålt om de inte redovisat det förut i deras finansrapporter. De jag ögnade igenom från förut så skrev de inga plattform-specifika siffror alls. Så att använda dem som exempel att de sitter och trycker på information kanske inte är särskilt lämpligt.

Min poäng är att det uppenbarligen inte har blivit en såpass stor negativ konsekvens av att lämna Steam som så många verkar tro (eller hoppats ). Sen hur stor konsekvens det verkligen blivit kan man spekulera om. Och det är väl såklart att det säkert hade sålt MER på Steam, men i samband med Epics lägre intäktsandel samt potentiella exklusivitetspremier så kan de mycket väl gått med mer vinst.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag vill också ha bättre vänner.

jag vill ha vänner


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag vill också ha bättre vänner.

Skrivet av Snabeltorsk:

jag vill ha vänner

Gör som Epic - betala hutlösa summor så löser det sig säkert!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Vad bra! Då är det bara ladda ner spelet utan oro att man skadar utvecklarna, Epic har ju redan betalat för spelet.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@SilvaH: På vilket sätt var titeln clickbait?

För att varje gång FZ behöver extra clicks är det bara att skriva om Epics bravader för folk hatar skiten.

Det genererar clicks


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem
Skrivet av sebrock:

Snacka om att finnas för gamern! Så jävla underbart att man väljer den vägen istället för motsatsen så att marknaden konkurrensutsätts! EPIC Epic!

Jag tror inte du förstår vad konkurrens är. Tycker du Systembolaget är konkurrens också? Eftersom det Epic gör är att de köper monopol på vissa titlar. Hur är det konkurrens?

Skrivet av Fiddi:

Min poäng är att det uppenbarligen inte har blivit en såpass stor negativ konsekvens av att lämna Steam som så många verkar tro (eller hoppats ). Sen hur stor konsekvens det verkligen blivit kan man spekulera om.

Fast det är bara det du, och alla andra, kan göra. Spekulera. Om det nu blivit en stor försäljningssmäll pga att de endast är på Epic, så lär de inte erkänna det. Inte en chans i helvetet. De är som politiker, du kan utgår från att de ljuger/förskönar så fort de öppnar truten. (Företagsledare då, speciellt om de snackar om varumärket.)


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av SilvaH:

För att varje gång FZ behöver extra clicks är det bara att skriva om Epics bravader för folk hatar skiten.

Det genererar clicks

Jaha du tänker så, att de skriver artiklar de vet att många kommer vilja läsa. Märklig anklagelse. Det är dock inte riktigt vad clickbait betyder.

Wikipedia:

Citat:

Klickbete (från engelskans clickbait) är en pejorativ benämning på en "vilseledande eller överdriven text eller bild som ska locka folk att klicka på en länk på en webbsida"

Jag försöker inte missförstå dig avsiktligt men jag tycker att det finns en viktigt distinktion här. Min upplevelse är att rubriken reflekterar artikeln utan att överdriva eller undanhålla någon information.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Någon som faktiskt spelar den skräpserien? Förvånad att Epic ens betalar för dyngan.

Är det därför man bakar in försäljningssiffrorna för Metro Exodus med konsolförsäljningen när man talar om hur "bra" det sålt (utan att ge några siffror)?

”Exodus sålde 2.5 gånger bättre än vad Last Light gjorde på Steam, men att Last Light sålde dåligt på Steam säger vi inget om”

123
Skriv svar