Populära spel du inte gillar - med motivering

Inaktiv
Skrivet av conthox:

Ah, jo, om man bara skriver "allt detta är skit" så förstår jag om det ser oseriöst ut. Jag kan redigera in förklaringen i mitt tidigare inlägg.

Absolut, det är ju folk som gillar det och jag ser inte på dom med någon slags värderande ögon. Smaken är ju som sagt olika, det var bara mitt bidrag till tråden om överskattade spel

Då förstår vi varandra. Själv så har jag formulerat mig klumpigt tidigare i tråden men jag skyller på en hardcore-bakfylla som vägrar försvinna ;D

Medlem

Era djävlaaar!

Medlem

Tycker att folk här är väldigt bittra. För mej är inte ett överskattat spel något som direkt är dåligt utan som just är överskattat och prisas över skyarna trots att det har en eller fler brister.

Tex så tycker jag att Halo-serien (framförallt första) är överskattad men en story som känns som att allt hittats på allt eftersom, halvtaskigt ljud och gameplay av första spelet som ändrades flera gånger inför release. Är det ett dåligt spel? Verkligen inte, tvärtom riktigt bra. Finns det bättre spel som förtjänar mer uppmärksamhet? Absolut.

Jag efterfrågar bättre förklaringar till varför folk tycker spel är överskattade, att säga att "jag kom inte riktigt in i spelet och därför tycker jag inte om det" känns lite tråkigt att starta en diskussion på.

Inaktiv
Skrivet av employed:

Tycker att folk här är väldigt bittra. För mej är inte ett överskattat spel något som direkt är dåligt utan som just är överskattat och prisas över skyarna trots att det har en eller fler brister.

Tex så tycker jag att Halo-serien (framförallt första) är överskattad men en story som känns som att allt hittats på allt eftersom, halvtaskigt ljud och gameplay av första spelet som ändrades flera gånger inför release. Är det ett dåligt spel? Verkligen inte, tvärtom riktigt bra. Finns det bättre spel som förtjänar mer uppmärksamhet? Absolut.

Jag efterfrågar bättre förklaringar till varför folk tycker spel är överskattade, att säga att "jag kom inte riktigt in i spelet och därför tycker jag inte om det" känns lite tråkigt att starta en diskussion på.

Tack! Någon som är inne på samma bana som jag Bara för att det var tråkigt för någon de 10 minuterna man testade så är det inte överskattat per definition.

Jag fastnade inte alls för Fortnite men skulle aldrig kalla det överskattat då det finns miljoner folk som uppenbarligen tycker det är asfett och med tanke på hur framgångsrikt det är så borde det ju ligga något i det. Samma gäller Minecraft och massa andra spel jag inte alls fastnat för.

Medlem

Red Dead Redemption:
Hamnar överst på min lista. Testade spela det för första gången för något år sen och usch va stelt och värdelöst det kändes. Dålig kontroll, gles värld, långa färdsträckor med bara brun öken, inga direkt intressanta storylines eller quests.

The Last of Us:
Ogillade starkt combat i det spelet. Har hört att det "är meningen" att man ska vara dålig i strider för att karaktären är det men det var inget jag kunde pressa mig igenom för att se storyn.

Batman Arkham City
Ogillade att det blev mer open world och fylldes ut med massa onödigt tjafs.

Några andra är Bayonetta, Devil May Cry och God of War, men tror det är att jag bara inte gillar den sortens spel helt enkelt så kan inte säga att de är överskattade.

Medlem

Spelet e kanske bra i övrigt men combaten i Witcher 3 e så tråkig så det finns inte.
Så jag är väl en av de få som inte gillar det spelet.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Destiny 1 och 2. Vilket jävla skit. Platt värld och platt story. Känns som ett sämre Halo med onlinefunktion.

Förstår att dom ska göra det gratis snart.

Ase
Medlem

Assasin creed spelen förutom möjligtvis det sista , wow, Witcher serien, Final fantasy serien, star wars spelen sen jedi knight & x wing versus tie fighter, Call of duty serien, Halo serien platt, Battlefield serien ( lite för överhypat, star wars battlefront (nya) känns som en stor demo bara ) PUBG, Dead space serien (spelkonsoll kontroll omöjligt att spela på tb & mus), Diablo hacka & hacka hela tiden ingen handling var ett litet urval sen spel som inte funkar med mus & tb utan är bara en dålig port från handkontroll.
Handling & en bra berättelse e viktigast för mig, ser mest fram mot baldurs gate 3 & nya tex murphy framöver
(har försökt mig på witcher 3 typ 10 ggr men fastnar inte, även om alla säger att det ska vara en bra story men som sagt fastnar ej än fast jag e rpg nörd)

Medlem
Skrivet av Mucklorna:

Väldigt mycket ovanstående. Förstår och inser att the Witcher 3 var en milstolpe på många sätt - det var välgjort och vackert att beskåda. Säkerligen hade berättelsen varit mer än värd att genomspela. Men problemet var kontrollerna: att manövrera Geralt kändes som att köra en skolbuss utan ratt ungefär. Köpte till och med spelet 2 ggr då jag ville ge det en andra chans. Säkert bra - men jag kom aldrig över de jobbiga kontrollerna.

Jag älskade också Vice City och även San Andreas. Lirade även igenom GTA IV. Men GTA V blev för realistiskt för min smak. Kampanjen och alla berättelseuppdrag har alltid bara varit en fotnot i GTA-spelen för min del. Vad jag egentligen är ute efter är att röja loss, se hur många poliser jag kan förarga och sedan se hur länge spektaklet kunder fortsätta. I GTA V var polisen för kompetent och farlig - jag förlorade inom en minut varje gång. Inget vansinnigt röj = inget intresse för GTA för min del.

Spelade du witcher med mus och tangentbord? Blir nyfiken för jag har spelat det hur mycket som helst (med handkontroll) men har aldrig upplevt kontrollerna som jobbiga.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Samtliga assasins creed och A Way Out.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Yep, den kommee föda konflikter, men man kanske lär sig från att lyssna på andra. Sen är en del argument helt absurda så som att karaktärerna i Horizon zero dawn är livlösa och tråkiga och att storyn e tråkig är i min värld helt befängt! Älskade att få se holograminspelningarna som för en igenom apokalypsen och alla dess udda stammar med skumma karaktärer. Grymt bra spel på så många sätt.

@PontusT: På exakt samma sätt som Witcher 3 fått flest prickar i denna tråd - ett spel som jag håller som top 3 bästa liren jag någonsin spelat. Blev 165 timmar innan jag hade gjort allt och blev då jättedeprimerad över att inte längre kunna fly verkligheten kvällen efter jobbet till den underbara värld som erbjöds i spelet.

Precis, lära sig från att lyssna på andra. Jag tycker detta är väldigt intressant och det hade alltid känts som en väldig tabu att såga hyllade spel (som även visar sig vara befogat här). Därför skapade jag tråden.

Som ovan - A Way Out, yes indeed. Spelade det med en kompis över videosamtal på Skype, men vi började snabbt håna spelet. Alldeles för linjärt, förutsägbart och elden i skogen fick oss att brista av skratt. Vem lämnar en öppen eld i skogen?


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Final fantasy 7 känns lite överskattat. Nu har jag iofs bara spelat det på mobilen och ca 20 år efter releasen så bedömningen är väl inte riktigt rättvis. Men blev lite besviken tycker t ex att Chrono Trigger är mycket bättre.

Avstängd

The Witcher 3 - Fylle Geralt samt värdelöst combat system. Har testat med både m/KB och kontroller. Samma skit.

Halo - vet inte var jag ska börja. Totalt ointressant story och väldigt repetitiv gameplay

Breath of the wild - Undrar när Nintendos "get out of jail free" korts giltighetstid går ut

Mario kart - Undrar när Nintendos "get out of jail free" korts giltighetstid går ut

Red dead Redemption 2 - var otroligt hypad före releasen. Efter att ha spelat en tid började det kännas som en börda bara att ta sig till en quest-giver. Aaaaalt för lågt tempo, och då är jag ändå en person som verkligen gillar spel som har lite lägre tempo.

Cuphead - artstyle är top notch. Men sen? Absolut ingenting. Ser inte tjusningen med att spela ett <1 timme långt spel som tar ~10 timmar att ta sig genom


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Moderator | Testpilot
Skrivet av Arkaith:

Offensive!

On a serious note: Gillade faktiskt all med SoM, especially första spelet. Strids-systemet är ju dock inte för alla. Osäker på varför du ogillade kontrollen, dock. Kan inte komma ihåg något med detta.

Ocarina of Time är ju ett av dem mest hypade spelen som jag inte orkade med när det kom ut. Kunde typ allt om spelet och så, men tyckte verkligen att det var mediokert. Samma med Witcher 3.

Problemet är väl egentligen hur dåligt det spelet känns efter att man spelat Seiken Densetsu 3 (Nu Trials of Mana). Striderna känns sega och inte responsiva alls, all typ av item management och stats ligger under ringmenyn vilket är katastrofalt.

I uppföljaren används ringmenyn bara till items eller dina magiker. Enkelt att bara klicka en knapp, snurra fram till det du vill använda i striden och så är det klart. Inte annorlunda från diverse PC rollspel där man kan pausa och ge ut order. Saker som att equippa items, kolla ens stats osv är i uppföljaren på startknappen i en vanlig meny som det bör vara. Strider har också bättre flyt och känns inte lika random och segt.

För mig är SoM från ett gameplay-perspektiv totalt värdelös, helst när uppföljaren fixar alla problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

Tack! Någon som är inne på samma bana som jag Bara för att det var tråkigt för någon de 10 minuterna man testade så är det inte överskattat per definition.

Jag fastnade inte alls för Fortnite men skulle aldrig kalla det överskattat då det finns miljoner folk som uppenbarligen tycker det är asfett och med tanke på hur framgångsrikt det är så borde det ju ligga något i det. Samma gäller Minecraft och massa andra spel jag inte alls fastnat för.

Förlåt, men det låter lite konstigt med tanke på hur du kritiserar Botw tidigare it tråden. Man kan ju slänga samma argument där "det finns miljoner folk som uppenbarligen tycker det är asfett och med tanke på hur framgångsrikt det är så borde det ju ligga något i det".

Jag har läst vad du skrivit tidigare i tråden och det har sin grund, men hur du yttrar dig här får det hela att låta väldigt konstigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Snacka om att skapa en tråd med ämne som är den perfekta grogrunden för toxic beteenden.

Sen tycker jag ordet "Överskattat" i sig är ett riktigt skitord som bygger på ett feltänk från början.

Exempel: Person A gillar inte BR-spel och tycker därför att populära BR-spelet X är överskattat. (BR står i detta sammanhang för Battle Royale, exempelvis PUBG och Fortnite). Ordet "överskattat" använder en person som inte alls förstått vad subjektivitet betyder och använder då ordet för att beskriva något populärt som hen inte tycker om/förtjänar att vara populärt.

Medlem

@anon_119148: Därav regeln att respektera varandra. Sen om alla tillämpar den är en annan fråga. Jag har vid mitt senaste inlägg här förklarat syftet med tråden. Om man ändå inte gillar tråden så behöver man ej klicka sig in, samma sak med alla andra trådar.

Dessutom är du väldigt välkommen med ett bättre ordförslag så redigerar jag ämnet.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Hela genren "open world" eller spel som stoltserar med att det kommer ta si och så många timmar att ta sig igenom storyn. Det behöver möjligtvis inte vara dåliga spel, tvärtom kanske. Men för mig som får mindre och mindre tid till spelande så brukar jag oftast undvika sådana spel.

Inaktiv

@Dohman: Jag har egentligen ingenting emot tråden i sig men som jag skrev är jag oroligt att det kan balla ur lite då det lätt kan bli starka åsikter som krockar. Att man ska bete sig respektfullt i forumet är egentligen en självklarhet som gäller i alla trådar men det följs tyvärr inte. Menar inte att det är ditt fel på något sätt om/när det kommer hända här men risken finns ju.

Personligen ser jag inte riktigt poängen med tråden då såvitt jag kan förstå kan det vara svårt att nå någon djupare diskussion eftersom ämnet baseras på individuella subjektiva upplevelser om spel. Lite som att säga att en person gillar kebabrulle och den andra tycker att kebab är sjukt överskattat. När det kommer till smak så är det oftast så att man antingen gillar något eller att man inte gör det utan att det egentligen beror på något konkret.

Rätta mig gärna om jag tänkt fel någonstans men det är min uppfattning om detta. Mina inlägg kan tyckas poänglösa men jag ville bara påminna folk att inte jaga upp sig över varandra åsikter då det är högst subjektiva.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_119148:

@Dohman: Jag har egentligen ingenting emot tråden i sig men som jag skrev är jag oroligt att det kan balla ur lite då det lätt kan bli starka åsikter som krockar. Att man ska bete sig respektfullt i forumet är egentligen en självklarhet som gäller i alla trådar men det följs tyvärr inte. Menar inte att det är ditt fel på något sätt om/när det kommer hända här men risken finns ju.

Personligen ser jag inte riktigt poängen med tråden då såvitt jag kan förstå kan det vara svårt att nå någon djupare diskussion eftersom ämnet baseras på individuella subjektiva upplevelser om spel. Lite som att säga att en person gillar kebabrulle och den andra tycker att kebab är sjukt överskattat. När det kommer till smak så är det oftast så att man antingen gillar något eller att man inte gör det utan att det egentligen beror på något konkret.

Rätta mig gärna om jag tänkt fel någonstans men det är min uppfattning om detta. Mina inlägg kan tyckas poänglösa men jag ville bara påminna folk att inte jaga upp sig över varandra åsikter då det är högst subjektiva.

Men är det inte just olika åsikter man vill och bör diskutera? Vad ska vi annars prata om? Bara saker vi alla tycker om gemensamt?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men är det inte just olika åsikter man vill och bör diskutera? Vad ska vi annars prata om? Bara saker vi alla tycker om gemensamt?

Bara positiva tankar ska uttryckas, annars skickas man till re-neducation...

Medlem

Hellblade Senua's Sacrifice är det jag kommer att tänka på just nu. Linjärt och fruktansvärd combat och dessutom varade det för länge för sitt eget bästa. Ett exempel är början där man åker båt i 10 minuter. Var det verkligen nödvändigt? Nej. De kunde ha klippt ner detta till 15 sekunder och haft samma effekt.

Avstängd
Skrivet av anon_119148:

Snacka om att skapa en tråd med ämne som är den perfekta grogrunden för toxic beteenden.

Sen tycker jag ordet "Överskattat" i sig är ett riktigt skitord som bygger på ett feltänk från början.

Exempel: Person A gillar inte BR-spel och tycker därför att populära BR-spelet X är överskattat. (BR står i detta sammanhang för Battle Royale, exempelvis PUBG och Fortnite). Ordet "överskattat" använder en person som inte alls förstått vad subjektivitet betyder och använder då ordet för att beskriva något populärt som hen inte tycker om/förtjänar att vara populärt.

Medhåll! Tråden borde heta "Populära spel som inte just DU gillar".

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Förlåt, men det låter lite konstigt med tanke på hur du kritiserar Botw tidigare it tråden. Man kan ju slänga samma argument där "det finns miljoner folk som uppenbarligen tycker det är asfett och med tanke på hur framgångsrikt det är så borde det ju ligga något i det".

Jag har läst vad du skrivit tidigare i tråden och det har sin grund, men hur du yttrar dig här får det hela att låta väldigt konstigt.

Skillnaden är att jag förklarar att jag tyckte spelet var väldigt bra och att jag hade roligt med det men att jag inte tyckte det var så otroligt episkt som många andra.

Majoriteten av kommentarer i tråden där någon kallar något överskattat har argumentet "provade en liten stund men det sög och jag fastnade inte".

Ganska uppenbar skillnad att erkänna att ett populärt spel är bra och att säga att ett populärt spel är hjärndött bullshit.

Eller?

Skrivet av anon_119148:

Snacka om att skapa en tråd med ämne som är den perfekta grogrunden för toxic beteenden.

Sen tycker jag ordet "Överskattat" i sig är ett riktigt skitord som bygger på ett feltänk från början.

Exempel: Person A gillar inte BR-spel och tycker därför att populära BR-spelet X är överskattat. (BR står i detta sammanhang för Battle Royale, exempelvis PUBG och Fortnite). Ordet "överskattat" använder en person som inte alls förstått vad subjektivitet betyder och använder då ordet för att beskriva något populärt som hen inte tycker om/förtjänar att vara populärt.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Skrivet av AplAy:

Medhåll! Tråden borde heta "Populära spel som inte just DU gillar".

Just därför jag föreslog att orden "överskattade spel" skulle tas bort från rubriken. Men det var tydligen inte populärt...

Medlem

Att ett spel är överskattat är inte spelets fel, det är fansens...

Så nästa gång någon säger något ofördelaktigt om ditt favoritspel, se det inte som enbart kritik mot spelet utan som ett personligt påhopp också.

Medlem

Halo, CS och Call of Duty

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men är det inte just olika åsikter man vill och bör diskutera? Vad ska vi annars prata om? Bara saker vi alla tycker om gemensamt?

Jo självklart är det som du säger. Problemet jag ser här är själva utgångspunkten för samtalen. Nu var min jämförelse med mat kanske extrem men ofta så väger smak in ganska mycket i vad vi spelar och därför kan det bli väldigt luddigt att prata "samma språk".

Men om man ser till att göra sina poänger tydliga utan personliga påhopp så borde det väl i praktiken gå bra. Sen tycker jag att @MaxWarp skrev det bra att "Att ett spel är överskattat är inte spelets fel, det är fansens..." men "hatet" riktas oftast ändå mot själva spelet. Man kanske tycker att Fortnite är ett riktigt skitspel men hade man känt lika starkt om det bara var 10,000 personer som spelade det?

Jag vet inte om jag kan tillägga så mycket mer på detta men det var mina tankar kring detta ämne. Hoppas såklart det uppstår meningsfulla diskussioner i denna tråd men är som sagt skeptiskt mot ordet "överskattat" i stort vilket gör mig tveksam på utgångspunkten.

"GTAV"
"RDR" ...

- så mycket snack, men ryckig verkstad.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Testpilot

Dark Souls spelen.

Överskattade spel , bara för de är svåra så tyckte alla det var "inne" att gilla dem.
Buggigt skräp på PC som inte ens portades vettigt och folk fick modda det så det ens gick att spela.

Tycker det är ovanligt många som bara listar spel här utan att motivera sina åsikter. Då kan man ju inte ta det på allvar.

Medlem

Tack alla för eran input! Jag har nu uppdaterat ämnet och reglerna, det som Harakiri skrev ovan stämmer helt - motivera alltid! Annars finns det ingen poäng som sagt.

Skrivet av Harakiri:

Dark Souls spelen.

Överskattade spel , bara för de är svåra så tyckte alla det var "inne" att gilla dem.
Buggigt skräp på PC som inte ens portades vettigt och folk fick modda det så det ens gick att spela.

Jag älskade spelet eftersom jag äntligen blev utmanad på riktigt i ett spel. Jag förstod vad jag gav mig på när jag inte kunde slå första bossen på första försöket. Fick såna adrenalinkickar vid varje besegrad boss att jag bara ville möta nästa. När jag hade klarat av hela spelet kände jag en sådan stolthet som jag inte får från andra spel. Trist att det buggade, upplevde själv inga (körde PTD-versionen med ett par mods).

Mitt nästa bidrag: Until Dawn
- Inte i närheten av varken Heavy Rain eller Detroit: Become Human som bjöd på sjuk spänning och bra funderingar (av det sistnämnda).

Monstren var inte skräckinjagande och storyn lämnade ingenting hos mig, spelet är som en B-skräckis helt enkelt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Skriv svar