Populära spel du inte gillar - med motivering

Medlem

Half-Life båda, red dead 2, Witcher 3. Tycker om alla men dom är inte riktigt så bra som folk verkar tycka.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

The Witcher 3: Kanske för att jag inte har spelat de tidigare spelen och därför inte har någon anknytning till handlingen. Styrningen är ganska dålig, likaså spelets combat.

Red Dead Redemption 2: Aldrig i mitt liv har jag varit så besviken, utan tvekan det tråkigaste AAA-spelet jag någonsin har spelat.

Fallout och Elderscrolls: Bara det faktum att spelen ser ut att grafikmässigt vara 5 år efter resten av marknaden ger det minuspoäng innan jag ens startar. Annars känns de som en riktigt stor sjö, dock en jävligt grund sådan.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

- The Last of Us
Efter många om och men så köpte jag tillslut ett begagnat PS4 samt titlar som God of War, Horizon: ZD och just The Last of Us. De två förstnämnda var smått fantastiska men TLOU lyckades inte fånga mig. Hygglig grafik, bra flyt och schysst soundtrack. Problemen var Story och gameplay. Jag hade innan hört folk tokhylla spelet och framför allt storyn, "10/10" osv. Javisst, den var helt ok och nog hade den en handfull rörande ögonblick men inget som stod ut för mig. Kasst slut dessutom. Själva gameplay fick mig att vid flera tillfällen gubbsucka högt och himla med ögonen, oerhört mediokert. Men jag gillade dock relationen mellan psykopatmördaren Ellie och plastpappan Joel. 3/5

För övrigt kan jag till viss del hålla med andra i kommentarerna om Witcher 3. Ett fantastiskt spel på nästan alla sätt men jag svor som en sötvattenspirat vid flera tillfällen över kontrollerna och inventory och det blev mer än en alt+f4 det kan jag lova. Men man kommer in i det och jag spelade såklart igenom allt och älskade det ändå. Ge spelet en chans till

Medlem
Skrivet av CatacularCataclysm:

Samtliga spel i serierna: Halo, GTA, Far Cry, Bioshock, Call of Duty, Red Dead Redemption, Metal Gear Solid, Assassin's Creed, Super Smash Bros, Kingdom Hearts, Pokemon, Uncharted, Tony Hawk's Pro Skater, Battlefield, The Sims, Dota, Gears of War, Diablo, Crysis, Dragon Age och allt som kom efter första Quake, för att nämna några serier.

Fristående spel: World of Warcraft, Final Fantasy X, ICO, Super Mario Bros. (första till NES), Zelda: Phantom Hourglass, Half-Life 1 & 2, Overwatch, Team Fortress 2, WarCraft 3 och Braid.

Det mesta på N64 inkl. Mario 64, GoldenEye 007, Perfect Dark, Banjo-Kazooie, Mario Kart 64 och Zelda: Oot för att bara nämna några (undantagsvis Paper Mario).

Nu har jag väl antagligen lyckats med konststycket att förnärma alla utan ens någon intention.

😂😂

Medlem

@PontusT : Mjo men ang Half-Life så måste du ju ha i åtanke vilka spel som kommit innan. Jag menar Doom var inte ens fem år gammalt när Half-Life släpptes. Nästan alla FPS innan HL hade ju varit mer eller mindre hjärndöda Doom/Quake-kloner där man spelade bana efter bana utan någon större fokus på narrativ. Sen kom Half-Life och visade att FPS inte behövde ha distinkta banor och konstant skjutande mot hjärndöda fiender. Det hade pussel-element, NPC:er som kunde hjälpa dig, en sammanhängande och trovärdig "setting", en huvudkaraktär som inte var "Arnold Stallone", fiender som tycktes kunna tänka (framförallt de mänskliga). Half-Life var banbrytande på i princip alla områden. Allt från sättet musik användes till fysik och diverse spelmekaniska moment.

Det är möjligt att andra spel hade gjort enskilda saker förr, men inget annat spel hade sammanfogat dem så som Half-Life.

Så eh, därför anser jag fortfarande att Half-Life är åtminstone top 3 mest inflytelserika FPS:en någonsin. Kan till och med vara så att det norpar förstaplatsen.

Medlem

@Rafner: Jag tror många som inte tycker om Half-Life är såna som inte spelade det när det kom (många, inte alla - personlig observation), utan har plockat upp det på senare år. Jag pratade med några vänner om detta igår då jag för närvarande håller på att spela igenom Black Mesa, men de tycker Half-Life verkar vara det tråkigaste spelet nånsin och förstår inte alls vad jag ser i Black Mesa. För mig är det som att komma tillbaks till platsen där allt började. Jag fick gåshud i början när man kom in i Black Mesa via tåg men jag tror inte att någon som såg det för första gången idag med dagens spelmarknad fräsch i minnet skulle känna likadant.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Avstängd

Den här tråden gör mig bara irriterad.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Du lyckades att klanka ner på hur mycket som helst här. Vad gillar du för några spel om man får fråga?

The Witcher 3, Baldur's Gate 2, Doom (både originalet och 2016), Half-Life (1:an och 2:an), Morrowind, Path of Exile, Diablo-serien, Fallout 1 och 2 och New Vegas, Halo: Combat Evolved, Red Dead Redemption 2, Planescape: Torment, Wasteland 2, Quake 3, Silent Hill 2, Max Payne 2, Resident Evil 4, Portal 2...

Och massor av annat!

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Den här tråden gör mig bara irriterad.

Yep, den kommee föda konflikter, men man kanske lär sig från att lyssna på andra. Sen är en del argument helt absurda så som att karaktärerna i Horizon zero dawn är livlösa och tråkiga och att storyn e tråkig är i min värld helt befängt! Älskade att få se holograminspelningarna som för en igenom apokalypsen och alla dess udda stammar med skumma karaktärer. Grymt bra spel på så många sätt.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Secret of mana. Det hyllas ofta som en av favoriterna till Super Nintendo, men jag kan för mitt liv inte förstå varför.

Oftast brukar jag säga att jag inte förstår saker när man egentligen gör det om man bara tänker till, men här fattar jag verkligen inte grejen.

Kontrollen är skräp, ring-systemet är sämst (som fixas i uppföljaren) och bara det är typ 90% av spelet.

Offensive!

On a serious note: Gillade faktiskt all med SoM, especially första spelet. Strids-systemet är ju dock inte för alla. Osäker på varför du ogillade kontrollen, dock. Kan inte komma ihåg något med detta.

Ocarina of Time är ju ett av dem mest hypade spelen som jag inte orkade med när det kom ut. Kunde typ allt om spelet och så, men tyckte verkligen att det var mediokert. Samma med Witcher 3.

Medlem
Skrivet av smuts:

@Rafner: Jag tror många som inte tycker om Half-Life är såna som inte spelade det när det kom (många, inte alla - personlig observation), utan har plockat upp det på senare år. Jag pratade med några vänner om detta igår då jag för närvarande håller på att spela igenom Black Mesa, men de tycker Half-Life verkar vara det tråkigaste spelet nånsin och förstår inte alls vad jag ser i Black Mesa. För mig är det som att komma tillbaks till platsen där allt började. Jag fick gåshud i början när man kom in i Black Mesa via tåg men jag tror inte att någon som såg det för första gången idag med dagens spelmarknad fräsch i minnet skulle känna likadant.

Jag spelade det när det kom, det var dåligt då och är dåligt idag.


signatur

IDKFA

Medlem

Dom flesta spel ni skriver om håller jag inte med om. Tror att det ibland handlar om hur man mår årstid när man spelar mm. Mängden spel man spelar just då mm. Ibland är det bara att lägga ner ett spel och försöka igen om 6 månader. Och på den tiden speciellt idag så är det kanske inte ens samma spel. Jag har jätte problem med Gta spelen sen 3an(1&2 körde jag men försvan någonstans). Och när ett kommer ut så lämnar jag det flera gånger om. Klarade GtaV bara för en månad sen tex. Efter 3e försöket.

Medlem

@anon_326725 : Den vardagliga betydelsen av överskattat är väl bara någonting som de flesta tycks gilla men som man själv inte gillar. Tycker iofs att det är märkligt att nämna spel som tillhör en genre som man öht inte är intresserad av. Jag tänker liksom inte säga att DOTA 2 är överskattat när jag ogillar MOBAs överlag.

Medlem

@anon_326725: TS skrev faktiskt just så: "Här har man chansen att skriva av oss om spel som alla gillar, men gillar det inte själv."


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Om ett genomsnittligt betyg för något är exempelvis 4 av 5, där jag personligen har uppfattningen att spelet bör vara en 3:a, så är det per definition, enligt min personliga uppfattning någonting som är överskattat. Definitionen av överskattat är då jag håller något i lägre dager gentemot genomsnittet.

@anon_326725: Om du gör en undersökning, eller på annat vis har data över vad människor tycker om pizza, där du värderar det lägre än gemene man, så är det för din del något som är överskattat. För att något ska vara överskattat måste det vara personligt eller en åsikt av en mindre grupp/minoritet av urval.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Så om jag ogillar pizza så är det korrekt att benämna pizza som överskattat?
Njae... Så använder inte jag ordet överskattat iaf

Ja men typ. Någonting är överskattat om du anser att det värderas för högt av andra. Hur skulle du definiera "överskattad"?

Medlem

99% av alla indiespel som fått höga betyg.

Inaktiv
Skrivet av Rafner:

Ja men typ. Någonting är överskattat om du anser att det värderas för högt av andra. Hur skulle du definiera "överskattad"?

Ja exakt. Men det är ju anledningen bakom varför man anser att det är överskattat jag syftar på.
Om ens enda anledning är att man testa i 10 minuter och tyckte det verkade tråkigt så köper jag inte
det som en giltig anledning att kalla något överskattat.

Mitt exempel på överskattat spel är breath of the wild och även om jag tycker det är ett bra spel som jag
gillade att spela så tycker jag att den har fått mycket mer ros än vad jag tycker det förtjänar.

Är bakis som en gris så förklarar mig säkert skitdåligt. Hoppas du förstår dock

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Kallade du precis alla konsolspel någonsin överskattade? Trollar du?
Genuint osäker på om du menar allvar eller om du trollar...

Njae. Inte alla, men många. Som någon tidigare var inne på så går ganska många bort. Såsom RTS/FPS och liknande som inte är (ur min synvinkel) spelbara med en handkontroll, såvida man inte har aim assist och alla möjliga andra hjälpmedel som kompenserar. (Och inte ens då är det bra, jag vill ha kontroll över mina spel!) Att jag inte pallar sådana spel är väl inte så jäkla konstigt (och jag är inte ensam om det).

Smaken är som baken, så fort man vädrar den så klagar någon.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Red Dead Redemption 2 är otroligt välgjort, men för stort, för segt och för tomt.

Zelda: Breath of the Wild är enormt överskattat. Bra fysik, absolut, men grafiken och designen är hopplöst utdaterad och storyn är blek.

Halo är ok i multiplayer, men inte mycket mer än så. Att folk hävdar att det är bland världens bästa "pangpanglir" förstår jag inte.

Assasins Creed som serie är välgjord, proppat med detaljer och snygga animationer, men underhåller lika mycket som att springa i trappor. Jag vet inte riktigt varför, men det känns som att allt i spelen består av kulisser och att de snarare ska ses som grafikdemon.

Street Fighter och Mortal Kombat anses av många vara världens två bästa fightingserier, men jag tycker att det hamnar långt under både Soul Calibur, Tekken, Dead or Alive och Virtua Fighter.

Super Mario Kart var på sin tid revolutionerande och otroligt häftigt, men om man spelar det i dag framstår det som näst intill ospelbart. Otroligt överskattat om man bortser från den historiska prägeln.

Gears-serien är snygga spel utan finess. Hjärndöd action med kass story, typ.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Yep, den kommee föda konflikter, men man kanske lär sig från att lyssna på andra. Sen är en del argument helt absurda så som att karaktärerna i Horizon zero dawn är livlösa och tråkiga och att storyn e tråkig är i min värld helt befängt! Älskade att få se holograminspelningarna som för en igenom apokalypsen och alla dess udda stammar med skumma karaktärer. Grymt bra spel på så många sätt.

Horizon Zero Dawn karaktärer ser ut som ett gäng sminkade hipsters som är ute och larpar i skogen. De är lika intressanta och har ungefär lika mycket djup som resten av spelet. Ett openworld lir man "utforskar" genom att blint följa quest markers. Seg 30fps action med hjärndöd ai och förlåtande svårighetsgrad, där som vanligt ingenting blir utmanande och därmed inte heller spännande.

Dvs precis som de flesta andra soffpotatisspelen som ser snygga ut men helt saknar inlevelse.

Gör man intetsägande mellanmjölk för stora massan får man också tåla att folk kommer dömma produkten därefter.

Inaktiv
Skrivet av conthox:

Njae. Inte alla, men många. Som någon tidigare var inne på så går ganska många bort. Såsom RTS/FPS och liknande som inte är (ur min synvinkel) spelbara med en handkontroll, såvida man inte har aim assist och alla möjliga andra hjälpmedel som kompenserar. (Och inte ens då är det bra, jag vill ha kontroll över mina spel!) Att jag inte pallar sådana spel är väl inte så jäkla konstigt (och jag är inte ensam om det).

Smaken är som baken, så fort man vädrar den så klagar någon.

Fast nu förklarade du ju iaf hur du resonerade. I förra inlägget skrev du bara rakt ut att konsolspel är överskattade vilket framkom som något oseriöst imo

Men då förstår jag hur du menar. Kan hålla med om att FPS inte är vidare trevligt på konsol. Det finns dock miljoner människor
som gillar det så känns väl lite diskutabelt.

Medlem

Jag väljer att undvika spel som känns som de bara föråldrats dåligt och som jag möjligtvis missat.

Skyrim, kände aldrig att det bjöd på en ny, unik upplevelse som Morrowind och Oblivion gjorde. Det kändes innehållsfattigt i både värld och storyuppbyggnad, karaktärsutveckling, saknar konsekvenser osv.

Pokemon, de senare spelen då alltså. Anser inte att spelen vågar tillräckligt med utvecklingen och blir därför samma gamla visa gång på gång med fåtal meningsfulla skillnader. Tröttnat.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Fast nu förklarade du ju iaf hur du resonerade. I förra inlägget skrev du bara rakt ut att konsolspel är överskattade vilket framkom som något oseriöst imo

Men då förstår jag hur du menar. Kan hålla med om att FPS inte är vidare trevligt på konsol. Det finns dock miljoner människor
som gillar det så känns väl lite diskutabelt.

Miljontals tycker även om McDonalds, lyssnar på Justin Bieber och glor på Transformers.

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Miljontals tycker även om McDonalds, lyssnar på Justin Bieber och glor på Transformers.

Jepp. Folk har olika smak helt enkelt

Half Life 2. 4 av 5 i betyg då. Visst var det ett väldigt bra fps, men oxå just bara det. I min värld kom det aldrig i närheten av bra rollspel eller gta spelen som gällde på den tiden.
Förstår inte folk som tycker Half Life 2 är det bästa spel de spelat.

Halo serien 3 av 5 i betyg då. Samma där. Helt okej spel, men finns hur många som helst som är sååå mycket bättre.

PUBG = repetiv meningslös hjärndöd dynga

Fortnite= repetiv meningslös hjärndöd dynga

Uppfinnelsen Pvp = repetiv meningslös hjärndöd dynga

Att jämföra renodlade actionspel med rollspel är för mig som att jämföra skräpmat med gourmetmat. Det verkar utvecklare ha fattat numera och implenterar nästan alltid rollspelsinslag i actionspel/fps.

Inaktiv
Skrivet av jack the frack:

Half Life 2. 4 av 5 i betyg då. Visst var det ett väldigt bra fps, men oxå just bara det. I min värld kom det aldrig i närheten av bra rollspel eller gta spelen som gällde på den tiden.
Förstår inte folk som tycker Half Life 2 är det bästa spel de spelat.

Halo serien 3 av 5 i betyg då. Samma där. Helt okej spel, men finns hur många som helst som är sååå mycket bättre.

PUBG = repetiv meningslös hjärndöd dynga

Fortnite= repetiv meningslös hjärndöd dynga

Uppfinnelsen Pvp = repetiv meningslös hjärndöd dynga

Att jämföra renodlade actionspel med rollspel är för mig som att jämföra skräpmat med gourmetmat. Det verkar utvecklare ha fattat numera och implenterar nästan alltid rollspelsinslag i actionspel/fps.

PVP är inte för alla. Men att kalla det hjärndöd dynga kan vara det dummaste jag läst på länge

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Fast nu förklarade du ju iaf hur du resonerade. I förra inlägget skrev du bara rakt ut att konsolspel är överskattade vilket framkom som något oseriöst imo

Ah, jo, om man bara skriver "allt detta är skit" så förstår jag om det ser oseriöst ut. Jag kan redigera in förklaringen i mitt tidigare inlägg.

Skrivet av anon_326725:

Men då förstår jag hur du menar. Kan hålla med om att FPS inte är vidare trevligt på konsol. Det finns dock miljoner människor som gillar det så känns väl lite diskutabelt.

Absolut, det är ju folk som gillar det och jag ser inte på dom med någon slags värderande ögon. Smaken är ju som sagt olika, det var bara mitt bidrag till tråden om överskattade spel


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Oj, listan skulle kunna göras lång. Men jag ska försöka hålla mig till spel som antingen har sålt vansinnigt bra eller som har höjts till skyarna.

GTA V - Fy sjutton vad tråkigt det här. Köpte det ganska nyligen i tron att storyn skulle vara intressant, men den känns som skriven av- och för testosteronstinna fjortonåringar.

Zelda: Breath of the Wild - Jag har aldrig spelat något Zelda förut, mest eftersom jag aldrig ägt rätt konsol vid rätt tillfälle. Men det här köpte jag tätt inpå släppet - och blev makalöst besviken. Efter att ha spelat Witcher och Horizon precis innan kändes såväl världen som huvudpersonen stendöd. Behöver man kanske ha spelat seda NES-tiden för att uppskatta mr. Link?

Mario Kart (samtliga) - Kanske är jag en partypooper, men det här är en spelserie som jag aldrig har tyckt om. Det spelar ingen roll hur många goda vänner eller goda öl spelet förgylls av. Spelgläden är ändå obefintlig.

Half Life 2 - Jag älskade det första spelet å det grövsta, men det här förstod jag mig aldrig på. Det kändes bara som om jag vandrade runt i en värld där alla tydligen kände mig, men som jag inte hade en aning om vilka det var. Gav det 15-20 timmar innan jag gav upp.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av jack the frack:

PUBG = repetiv meningslös hjärndöd dynga

Fortnite= repetiv meningslös hjärndöd dynga

Uppfinnelsen Pvp = repetiv meningslös hjärndöd dynga

Jag spelar inte Fortnite, men kan ändå lägga in en liten förklaring angående PUBG. I PUBG handlar det mer om hur man gör något än vad man gör, som i många andra spel som på ytan kan verka repetitiva. Vilken drop-plats man väljer, vilka vapen och fordon man väljer, vilken väg man tar mot cirkeln när den börjar minska, vilka man väljer att attackera och vilka man släpper för att inte röja position, taktik osv osv. Hade det bara varit "ta mål X" och "här är din vapenarsenal" a la CoD/BF ja då hade det varit annorlunda. Detta blir mer varierande och man måste, i alla fall till viss del, tänka på annat sätt i varje runda beroende på vad som händer. Vilka vapen man fått tag på etc.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar