Recension – Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Medlem
Skrivet av Christoffre:

• Tack och lov så har XP-belöningen från alla tidigare Main Quests ombalanserats, så du behöver sannolikt inte grinda en enda gång.

Det enda grindet är att nöta sig igenom main storyn för att komma vidare till expansionerna, det är nästan 160 quests som man måste klara för att komma in i första expansions området. Tips till folk är att sattsa på main storyn, titta inte så mycket på sidequests.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

som numera seglar högt ovanför alla andra konkurrenter

Detta är väl ändå en smärre överdrift?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Quake-konnässsör

@Zimpan: nemen är du inte klar?

Medlem
Skrivet av Owro:

Det är egentligen inte så avancerat. Din "base class" som du väljer i början kallas helt enkelt något annat efter att du har blivit nivå 30. Hälften av alla klasser har inget krav på en specifik base class, men du måste ha en karaktär med ett job på minst nivå 50 eller 60 för att kunna få den. De som har nivå kravet är jobs som har blivit introducerat genom expansioner.
se: https://ffxiv.consolegameswiki.com/wiki/Job

Sedan kan du, om du vill, starta en ny klass/jobb utan att skapa en ny karaktär.

I vanlig ordning så har du kortare väntetid på instanser om du spelar healer eller tank.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i spelet. Det är hög kvalité på det, men jag gillar inte stridssystemet eller grafiken särskilt mycket. Och tycker att det är alldeles för mycket tjat och onödiga teleporteringar i storyn. Shadowbringers main story är dock mycket bättre än tidigare expansioner. Men ska man levla genom tidigare expansioner så är det flera veckor av dialog att ta sig genom. Det tog mig 2 veckor för bara förra expansionen (kalendertid). Main storyn brukar mest gå ut på att teleportera sig runt mellan olika personer och prata med dem.

Skrivet av orkamera:

@Blessus: Dom har ju ändrat det nu, behöver inte andra jobb för att få ett jobb ;D

Tack så mycket


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

deras system för köpa spelet är förvirrande! fattar typ nada måste jag ha bas spelet.för köpa dlc eller..måste säga deras sida är minst sakt förirrande


signatur

New life, New hope

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@kalle.lindestrom: ja deras upplägg är inte helt självklart. Man köper spelet och eventuella expansioner, men så behöver man logga in på sitt konto och registrera någon form av prenumeration först. På den sidan kan man registrera ytterligare expansioner om man köpt sådana.

Och har man köpt spelet på Steam kan man inte använda samma konto som på Squenix tjänst. Men å andra sidan: under betafasen för FFXIV 1.0 fanns det inte ens ett forum där man kunde rapportera buggar och fel, så de har ju faktiskt utvecklats en del på den fronten


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

MEG
Medlem

Har också läst och sett många positiva kommentarer/recensioner om spelet. Kanske blir att testa det.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

låter som japaner+mmorpg = inte bra combo ?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Blessus:

låter som japaner+mmorpg = inte bra combo ?

Varför det? Det fick 5a i betyg av fz så den kombon är väl så bra den kan bli.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Varför det? Det fick 5a i betyg av fz så den kombon är väl så bra den kan bli.

5 av 5 utav en som redan är frälst av spelserien ja. Jag hade gärna sett en recension från någon som är ny till spelserien och som testat andra MMORPGs innan.

Quake-konnässsör

@Kira: expantionen är värt betyget, och gör väldigt många förbättringar till spelet. Storyn är riktigt bra.

Det final fantasy mmoet gör skillnad mot andra MMO är att de satsar mycket mera på berättandet och utvecklingen av detta element. RPG first, MMO second. Ett singelplayer spel med MMO element ihop kopplade, men finns utmaningar i både PvE och PvP om man vill sätta sig i i det.

Om man inte tycker inte berättelser i MMO så kanske detta är inte så mycket för de personerna, det är en berättelse som tar en bra stund innan den griper tag i en.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Varför det? Det fick 5a i betyg av fz så den kombon är väl så bra den kan bli.

Menar funktionen inte spelet.. Skrev kanske lite fel : ) Spelet är bra. Men systemet och funktionen så som ladda ner spelet å merga å att inte funkar med steam konto och andra konto etc.. menar inte spelet i sig utan utanför


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av almblad:

@Kira: expantionen är värt betyget, och gör väldigt många förbättringar till spelet. Storyn är riktigt bra.

Det final fantasy mmoet gör skillnad mot andra MMO är att de satsar mycket mera på berättandet och utvecklingen av detta element. RPG first, MMO second. Ett singelplayer spel med MMO element ihop kopplade, men finns utmaningar i både PvE och PvP om man vill sätta sig i i det.

Om man inte tycker inte berättelser i MMO så kanske detta är inte så mycket för de personerna, det är en berättelse som tar en bra stund innan den griper tag i en.

PVP är obefintligt i FFXIV det vet både du och jag mycket väl om. För nya spelare som är intresserade så rekommenderar jag att skippa så mycket utav A Realm Reborn som möjligt och se videos på Youtube där de sammanfattar berättelserna från A Realm Reborn istället, annars kommer det ta veckor innan ni är lvl50.

Medlem

@Kira: Tar inte veckor längre, vid lvl 15 får man en ring som ger 30% mer xp efter man gjort några tutorialmissions, jag startade en ny karaktär, spelade a realm reborn när det kom och då tog det ungefär 30 dagar av spelande för att klara storyn och jag slutade spela när min speltid tog slut. Nu på 30 dagar har jag klarat a realm reborn, heavensward och bloodstorm i ett tempo där jag gjort mer eller mindre 100% av alla side storys förutom dåtidens max lvl raids osv och är lvl 75 I Shadowbringers och jag spelar i ett förhållandevis lugnt tempo som DPS vilket innebär 30 min väntan på var dungeon vilket blivit mycket bättre efter shadowbringers släpptes.

Quake-konnässsör

@Kira: haha, japp det är inte många som spelar PvP... Men det finns i alla fall

Medlem
Skrivet av Owro:

Det är egentligen inte så avancerat. Din "base class" som du väljer i början kallas helt enkelt något annat efter att du har blivit nivå 30. Hälften av alla klasser har inget krav på en specifik base class, men du måste ha en karaktär med ett job på minst nivå 50 eller 60 för att kunna få den. De som har nivå kravet är jobs som har blivit introducerat genom expansioner.
se: https://ffxiv.consolegameswiki.com/wiki/Job

Sedan kan du, om du vill, starta en ny klass/jobb utan att skapa en ny karaktär.

I vanlig ordning så har du kortare väntetid på instanser om du spelar healer eller tank.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i spelet. Det är hög kvalité på det, men jag gillar inte stridssystemet eller grafiken särskilt mycket. Och tycker att det är alldeles för mycket tjat och onödiga teleporteringar i storyn. Shadowbringers main story är dock mycket bättre än tidigare expansioner. Men ska man levla genom tidigare expansioner så är det flera veckor av dialog att ta sig genom. Det tog mig 2 veckor för bara förra expansionen (kalendertid). Main storyn brukar mest gå ut på att teleportera sig runt mellan olika personer och prata med dem.

Jag har precis börjat spela, så är lite förvirrad.
Kan man alltså, med samma karaktär, börja levla en ny Class?
Och kan man sen växla mellan de båda?
Och man kan alltså levla upp samtliga Classer med samma karaktär, eller?
Och sen växla fritt mellan alla?

Quake-konnässsör

@Bulberfoot: jupp, det är ditt vapen som bestämmer vilken klass du spelar som. Detta gäller även för alla crafting jobb också.

Om man är Paladin så har man svärd och sköld, sen om man vill spela Bard så byter man ut till pilbåge. För att ge ett exempel.

Skribent
Skrivet av Dunder:

Detta är väl ändå en smärre överdrift?

Nej, med fler än 16 miljoner registrerade spelare, en siffra som ständigt ökar bland annat på grund av många WoW-refugees, så tycker inte jag att det är det.

Skribent
Skrivet av Bulberfoot:

Jag har precis börjat spela, så är lite förvirrad.
Kan man alltså, med samma karaktär, börja levla en ny Class?
Och kan man sen växla mellan de båda?
Och man kan alltså levla upp samtliga Classer med samma karaktär, eller?
Och sen växla fritt mellan alla?

Ja, precis så. @almblad förklarade det bra. Det är sjukt najs att kunna göra allt du vill göra i spelet utan att behöva skapa en ny karaktär. Bara en av spelets många styrkor!

Medlem
Skrivet av marsson90:

Det var nog inte meningen att jag skulle börja spela det igen laddade ner klienten via steam, och när jag skulle logga in spärrades mitt konto pga "obehöriga anslutningsförsök", och när jag försökte återställa lösenordet stämde inte något svar jag gav på mina säkerhetsfrågor, och deras kundsupport har stängt för helgen. Ah, well...

Utvecklarnas spelsidor för det här spelet är helt vansinnigt dåliga. Det är sjukt rörigt. Jag höll på i över två timmar för att få ordning på mitt konto. Supporten sa åt mig att registrera mig på nytt på en annan sida än den jag var på innan. Efter det kunde jag logga in på mitt gamla konto. Helt obegripligt. Jag fick återställa lösenordet säkert 6-7 gånger innan det var klart.

Försäkra också att du är inne på rätt sida geografiskt då det är olika regioner på sidorna.

Men spelet sen. Jag spelade det här för några år sedan men tröttnade. Gjorde ett nytt försök för några veckor sedan, men nja, jag vet inte. Det känns stelt på något sätt och världen känns lite rörig. Tycker heller inte om att man kan byta klass när som helst genom att byta vapen. Man behöver m.a.o. aldrig göra två karaktärer i spelet. Det är väl på gott och ont, men personligen gillar jag inte det här systemet. Är heller inget fan av att vissa klasser är låsta, eftersom man behöver spela igenom spelet med en helt annan klass innan man får spela det man vill (ja, om man nu råkar vilja spela en av de låsta klasserna). Nu har jag inte testat senaste expansionen, men själva spelet i sig lär ju inte vara speciellt förändrat.

Men visst, jag kan förstå varför många tycker om det, men själv har jag lite svårt för det. Det var roligt när Realm Reborn släpptes, men det känns ganska åldrat nu. Vi får se om jag gör ett nytt försök framöver.

Medlem

Jag tycker inte om att vara den som är "den" men rätt ska vara rätt, jag ogillar folk som förskönar och/eller ljuger.

Angående fler än 16 miljoner registrerade spelare så kan man se här : https://ffxivcensus.com

16 miljoner karaktärer har setts totalt, säger inget om antal konton. Aktiva karaktärer hela världen är 750000 karaktärer.

World of Warcraft hade 12 miljoner aktiva subscribers samtidigt en gång under 2009 när Wrath of the Lich King var ute. https://i.ytimg.com/vi/ACqMgLyFqo0/maxresdefault.jpg
2015 slutade Activision/Blizzard rapportera siffror då dem sjönk varje gång nästan.

Jag är själv en WoW-Refugee då spelet tappat mycket av det som gjorde ett spel till MMORPG suddats bort genom åren. Spelarbasen är också väldigt toxic/giftig och alla är mot alla mer eller mindre, det ska talas illa om andra och andra ska nedvärderas och få nedvärderande saker sagda om sig. T ex säger folk att du är skit om du inte spelar optimalt i pvp eller kör en dungeon optimalt och de kan kicka dig från en grupp bara för att du är långsam.

Angående Final Fantasy så har jag spelat igenom samtliga spel när jag var yngre, 6-10 tycker jag om väldigt mycket och jag har kört Kingdom Hearts 1 och 2 också och jag har spelat igenom Lost Odyssey till Xbox 360 som är skapat av folk som varit med och gjort Final Fantasy spelen. Jag har inget emot RPG, cutscenes eller att sitta och läsa text som någon yttrade sig utav att jag kanske hade problem med lite snällt.

Av det jag spelat utav Final Fantasy XIV så gillar jag det MEN A Realm Reborn känns väldigt gammalt och jag tappade lusten att läsa alla quest-text efter lvl22 då man blev skickad världen runt för att döda x antal mobs och hämta saker överallt. Det hjälpte inte heller att en del cutscenes har typiska anime klichéer (innan någon säger att jag inte uppskattar anime/manga så ska jag säga att jag älskar anime/manga, jag har själv rest till Asien vid 2 olika tillfällen och planerar min tredje gång nu) och inga bra sådana och oftast är det ingen voice-acting alls. Men det jag gillar är att communityn verkar trevligare än den hos World of Warcraft änsålänge.

Hursomhelst så bestämde jag mig för att jag skippar att se och läsa A Realm Reborn och jag har sett https://www.youtube.com/watch?v=p97bk54H1B0 så jag har ett humm om vad som händer. Är det något jag missat totalt eller vill förstå mer så finns https://www.youtube.com/watch?v=HBxF9WTewew
Det känns som att mycket utav A Realm Reborn är fetch-quests och det känns irrelevant för mig.
Men många säger att storyn blir mycket bättre med Heavensward och att endgame är riktigt bra, det är det jag vill uppleva.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Kira: angående trista fetch quests i ARR: jag har tidigare bara spelat MMO:s korta perioder för att sedan sluta på grund av svag handling som inte motiverar. Testade WoW back in the day mot slutet av 2000-talet för att vänner tjatade om det, men det blev aldrig många timmar eftersom det inte fanns en handling som motiverade mig att fortsätta kämpa mig igenom de trista sidouppdragen.

Jag har inte spelat FFXIV av samma anledning, men nu har jag börjat och efter ett antal dussin timmar kan jag konstatera att det gedigna berättandet har gjort att jag faktiskt inte har något emot att kötta mig igenom trista utfyllnadsuppdrag eftersom det gör mig bättre rustad att ta mig an handlingen. Det och att det finns massvis med aktiviteter och referenser till resten av serien som är ren fan service, vilket jag uppskattar mycket.

Så ja, en hel del oengagerande fetch quests i ARR, men för min del är berättandet starkt nog för att jag ska vilja köra igenom det. Och expansionerna kommer erbjuda mer bra berättande än ARR, så jag har något att se fram emot också (är blott level 30).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skribent
Skrivet av Kira:

5 av 5 utav en som redan är frälst av spelserien ja. Jag hade gärna sett en recension från någon som är ny till spelserien och som testat andra MMORPGs innan.

Shadowbringers är, utifrån innehållet och berättelsen som det erbjuder, den bästa expansionen hittills i spelserien och får därför betyg 5. Det är en subjektiv åsikt, precis som alla andra recensioner.

FF XIV är det enda MMO jag spelar just nu. Andra titlar som jag körde tidigare kunde helt enkelt inte mäta sig i jämförelse.

Medlem
Skrivet av Lania:

Nej, med fler än 16 miljoner registrerade spelare, en siffra som ständigt ökar bland annat på grund av många WoW-refugees, så tycker inte jag att det är det.

ESO har nästan 14 miljoner, och då jämför vi registrerade konton som egentligen säger koll och ingenting om verkligheten. Jämför dagliga aktiva spelare istället, eller tittare på Twitch under spelens mest aktiva peak.

Sen som sagt, WoW är väl mycket större om man ska följa antalet registrerade konton...

EDIT: en snabb googling säger att FFXIV ligger på sjätte plats:
https://altarofgaming.com/all-mmos-sorted-by-population-2018/

EDIT2: här hamnar det på 4e plats:
https://twinfinite.net/2018/05/most-popular-mmorpgs/9/


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent

@Dunder: Ja, man får ju helt klart göra skillnad på äpplen och päron, Square Enix menade ju aldrig antalet faktiska spelare när de nämnde siffran för XIV.

Skribent

@Kira: Ja, man kan säga att ARR är eldprovet för nya spelare. Men skämt åsido, eftersom ARR utvecklades under bara 2 år, samtidigt som de patchade trasiga 1.0, så tog utvecklingsteamet många genvägar, hence många fetch quests. Yoshi-P har sagt att de vill åtgärda detta under 5.X-tiden, men kommer att prioritera vissa content-patchar först. Men från Heavensward och framåt så blir det ju riktigt bra.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Kira: men någon som är ny för serien kan inte recensera Shadowbringers, då det kräver att man spenderat hundratals timmar med att spela igenom ARR, Heavensward och Stormblood innan det går att utvärdera hur bra Shadowbringers är. Det är inte möjligt. Någon som är ny för serien kan däremot utvärdera hur bra ARR är ur en novis synvinkel, vilket faktiskt är fallet med mig. Jag blev till slut övertygad om att börja spela FFXIV i och med att Shadowbringers fått så goda vitsord, och med mina level 30 kan jag kanske om ett par dussin timmar till tycka till om spelet ur en novis perspektiv.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv

Kollade runt lite på youtube med lite guider osv om spelet.

Alltså... hur många classes finns det egentligen? Blir ju helt förvirrad

Är det lätt att komma in i rotations osv? Någon som spelat WoW och kan jämföra om det är mycket mer invecklat eller ungefär lika? Vissa videos ser helt sjuka ut när folk dpsar och håller på.

Hur är PVPn? Är det balanserat eller finns det några speciella classes/races som sopar mattan med allt motstånd?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Kollade runt lite på youtube med lite guider osv om spelet.

Alltså... hur många classes finns det egentligen? Blir ju helt förvirrad

Är det lätt att komma in i rotations osv? Någon som spelat WoW och kan jämföra om det är mycket mer invecklat eller ungefär lika? Vissa videos ser helt sjuka ut när folk dpsar och håller på.

Hur är PVPn? Är det balanserat eller finns det några speciella classes/races som sopar mattan med allt motstånd?

Finns 11 klasser/jobs. Sedan finns det några st crafting klasser med. Alla kan spelas med samma karaktär utan att byta till någon "alt".

Jag har spelat WoW sedan betan 2004 och har du spelat WoW så är Final Fantasy XIV rotationerna BETYDLIGT lättare än dem i WoW. Känns mer som att Final Fantasy XIV i den aspekten är gjort för lite mer casual folk. Finns en och annan klass/job som ska vara "avancerad" säger folk. Det som kanske ser "sjukt" ut är de stora animationerna man har för en del spells man har.

PVP är OBEFINTLIGT i Final Fantasy XIV, jag skojar inte. Det är absolut NOLL fokus på PVP i detta spelet mer än att det finns men ingen bryr sig om det. Lika bra det kanske för många PVP spelare är oftast väldigt toxic/giftiga. Det finns inga faktioner mot varandra i detta spelet som Alliance eller Horde, alla är på samma "lag" det finns 3 olika faktioner man kan gå med i längre fram men det är inga stridigheter mellan dem som är värt att lägga märke till.
Så vill du få en PVP-Fix så får du hitta ett annat spel som kan släcka törsten för det med. Eller så får du titta på andra MMOs som Black Desert Online eller Elder Scrolls Online men båda de spelen har grova balansproblem när det kommer till PVP.

Tråddemonen
Testpilot

@almblad: Jo körde ut kampanjen igår. Minns fortfarande den djupa blicken utav dedikering från min karaktär innan slutfighten drog igång. Fick gåshud av det episka slutet

123
Skriv svar