Sean Murray: Utvecklare bör hålla truten efter dåliga spelsläpp

Robot
Sean Murray: Utvecklare bör hålla truten efter dåliga spelsläpp

Och skaparen av No Man's Sky har gott om erfarenhet.

#Anthem, #No-mans-sky, #Sean-murray, #fallout-76


Medlem

Nånting känns ju väldigt fel när vi har så många spelutvecklare som släpper ofärdiga, nästan ospelbara titlar, att de måste ge varandra råd om hur de ska hantera det.

Gör rätt från början istället. Släpp färdiga spel och lova inte saker ni inte kan hålla, ska det vara så svårt?

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Nånting känns ju väldigt fel när vi har så många spelutvecklare som släpper ofärdiga, nästan ospelbara titlar, att de måste ge varandra råd om hur de ska hantera det.

Gör rätt från början istället. Släpp färdiga spel och lova inte saker ni inte kan hålla, ska det vara så svårt?

Att de släpper ofärdiga spel beror troligtvis på att pengarna som är investerade i projektet behöver komma tillbaka till de otåliga investerarna. Och nu när de flesta har så snabbt internet så är det ju enkelt att uppdatera i efterhand så det är ju inte lika illa som om ett spel till n64 var ospelbart.
(säger inte att jag tycket det är bra att spelen är dåliga dag 1)

Medlem

Fan respektstapeln gick uppåt helt plötsligt för Murray. Det e ju precis det alla konsumenter menar. Fine om ett spel inte blev rätt men försök inte dra massa BS för att försvara. Gör om gör rätt

Medlem

Jag är väl en av få som tycker att No Man’s Sky var hur bra som helst vid release. Och fortfarande är, för den delen. Men målar man upp en bild innan release (som jag aldrig gjorde) så blir man såklart besviken med vad de hade lovat. Men jag undvek att läsa om spelet eller annat material som avslöjade innehållet innan release då jag inte ville starta spelet på en blank sida. Jag har uppskattat spelet sedan dag ett och har inte tyckt att spelet på något sätt har varit dåligt eller innehållsfattigt. Men det är min åsikt.

Heja Sean och Hello Games för deras enormt ambitiösa arbete efter all hård kritik!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

@DitroX: Jag tyckte inte att No Mans Sky var någon höjdare under releasen. Men jag var inte den som kollade upp allting om spelet innan heller. Men kul hade jag under de många timmar jag spelade innan jag slutade. Hade helt lagt det åt sidan då jag hade fått vet att det skulle bli playstation exklusivt och så helt plötsligt en dag såg jag att det skulle släppas på pc tre dagar senare. Köpte det på en gång med minnen om att det såg skitbra ut på E3 videon jag såg för en härrans massa år sedan.

Tror jag spelade i 40-50h innan jag slutade. Grinden blev ganska uttjatad vid det laget när jag såg att det inte direkt fanns något med till spelet. Sen har jag nog spenderat en hel del timmar till på det efter de stora uppdateringarna hade kommit.

Tycker att spelet är riktigt bra just nu och går tillbaka till spelet lite nu och då bara för att testa på och ha lite skoj.

Medlem
Skrivet av DitroX:

Jag är väl en av få som tycker att No Man’s Sky var hur bra som helst vid release. Och fortfarande är, för den delen. Men målar man upp en bild innan release (som jag aldrig gjorde) så blir man såklart besviken med vad de hade lovat. Men jag undvek att läsa om spelet eller annat material som avslöjade innehållet innan release då jag inte ville starta spelet på en blank sida. Jag har uppskattat spelet sedan dag ett och har inte tyckt att spelet på något sätt har varit dåligt eller innehållsfattigt. Men det är min åsikt.

Heja Sean och Hello Games för deras enormt ambitiösa arbete efter all hård kritik!

Then more power to you! Men jag är inte riktigt säker vad din poäng är - ska vi sluta läsa, lyssna och hålla oss uppdaterade på framtida spelsläpp? Detta är trots allt en hemsida som ägnar sig främst till just det...

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att de släpper ofärdiga spel beror troligtvis på att pengarna som är investerade i projektet behöver komma tillbaka till de otåliga investerarna. Och nu när de flesta har så snabbt internet så är det ju enkelt att uppdatera i efterhand så det är ju inte lika illa som om ett spel till n64 var ospelbart.
(säger inte att jag tycket det är bra att spelen är dåliga dag 1)

Så må vara fallet, men då finns det system som gör att de kan släppa sina spel, få in pengar, och ändå göra rätt gentemot kunden. Early Access till exempel. Där är kunden införstådd om att produkten som säljs är ofärdig och under utveckling. Dessa titlar var marknadsförda som om de var färdiga produkter värda fullpris.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Så må vara fallet, men då finns det system som gör att de kan släppa sina spel, få in pengar, och ändå göra rätt gentemot kunden. Early Access till exempel. Där är kunden införstådd om att produkten som säljs är ofärdig och under utveckling. Dessa titlar var marknadsförda som om de var färdiga produkter värda fullpris.

Finns det alltså något färdigt när det kommer till mjukvara?

Medlem

@jOnÄTÄn: Dåligt ordval, "spelbart" säger vi då. Det är en iaf rätt låg ribba men både F76 och NMS var under den vid release.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

@jOnÄTÄn: Dåligt ordval, "spelbart" säger vi då. Det är en iaf rätt låg ribba men både F76 och NMS var under den vid release.

Haha jo jag förstod det.
Två exempel som gjort att jag aldrig förhandsbokar spel igen är Empire total war och Red orshestra 2 två riktigt bra spel nu men när de kom gick de knappt spela.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Then more power to you! Men jag är inte riktigt säker vad din poäng är - ska vi sluta läsa, lyssna och hålla oss uppdaterade på framtida spelsläpp? Detta är trots allt en hemsida som ägnar sig främst till just det...

Nej absolut inte, vi ska inte sluta läsa/lyssna mm. Media är den största informationskälla där Fz bidrar med allt möjligt nytt inom spelbranschen som vi läser dagligen.

Det jag egentligen menar är att om man målar upp en bild på ett spel innan release, där exempelvis utvecklarna berättar att spelet ska se ut på ett speciellt sätt eller innehålla vissa funktioner. Men sedan vid själva releasen inte alls spegla det som man tidigare hade sagt. Genom att inte fått denna ”förhandsinformation” så kan man spela spelet som man själv vill och uppleva det på sitt egna sätt.

Hoppas jag gjorde det hyfsat tydligt. Lite svårt att förklara det i detalj...


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Han har helt rätt. Oftast dör oväsendet ner snabbt om man bara håller tyst, Streisandeffekten finns och håller ganska väl. "Gamers" har rejält kort minne.

Oavsett vad man tycker om spelen så känner jag att om man blir arg för att man köpt ett spel och det inte är så bra som man förväntat sig har man inte tänkt igenom sitt köp ordentligt eller haft alldeles för höga förväntningar.

Spel ska såklart helst inte vara ofärdiga men har svårt att känna någon sympati för de som köpt utan att utbilda sig lite innan de öppnade plånboken. Finns inga ursäkter längre då Youtube, forum och dylikt finns i stor utsträckning.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

@DitroX: Jag tyckte inte att No Mans Sky var någon höjdare under releasen. Men jag var inte den som kollade upp allting om spelet innan heller. Men kul hade jag under de många timmar jag spelade innan jag slutade. Hade helt lagt det åt sidan då jag hade fått vet att det skulle bli playstation exklusivt och så helt plötsligt en dag såg jag att det skulle släppas på pc tre dagar senare. Köpte det på en gång med minnen om att det såg skitbra ut på E3 videon jag såg för en härrans massa år sedan.

Tror jag spelade i 40-50h innan jag slutade. Grinden blev ganska uttjatad vid det laget när jag såg att det inte direkt fanns något med till spelet. Sen har jag nog spenderat en hel del timmar till på det efter de stora uppdateringarna hade kommit.

Tycker att spelet är riktigt bra just nu och går tillbaka till spelet lite nu och då bara för att testa på och ha lite skoj.

Man har som sagt olika tyck och smak
Grinden tyckte jag var roligt, då jag ville uppgradera allt till max och utforska så mycket som möjligt. Jag la ner 10h per dag första veckan. Sedan dess lite mindre. Och spelet periodvis vid de olika ”expansionerna”. Jag njöt utav varje minut i spelet och fortfarande gör


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

@Bunisher Tack vare grinden har jag nu ett Legacy Ship i mitt ägo. Men jag förstår från flera håll att personer tröttnade snabbt på spelet. Men jag gjorde spelet till min egna upplevelse och levde mig in i världen.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Jo, bemöta berättigad kritik när man sålt produkter med falsk marknadsföring är svårt. Mycket bättre att hålla tyst och låta oväsendet dö ut.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

"Dina handlingar är så mycket viktigare än det du säger". Jo visst, det håller jag med om.

Samtidigt måste det finnas en dialog med spelarna, även om det nog är viktigt att man tänker på vad man säger och hur man säger det. Att praktiskt taget gå under jorden hjälper ju knappast,vilket det kändes som att Sean gjorde och enligt min uppfattning ledde det till ännu mer frustration. Det stora problemet var ju dock att han hypade spelet nåt enormt och fick oss att tro att allt det som lovades skulle finnas i spelet vid release, inte 1-2 år senare.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Spel ska såklart helst inte vara ofärdiga men har svårt att känna någon sympati för de som köpt utan att utbilda sig lite innan de öppnade plånboken. Finns inga ursäkter längre då Youtube, forum och dylikt finns i stor utsträckning.

Håller med om att man ska utbilda sig innan. Måste säga att jag missade att MGS5 var ofärdigt trots att jag läste en del recensioner och tycken. Fan suspekt hur mycket recensenter som inte ens nämnde det.

Medlem

Bra move av Murray. Dom har lyckats vända bra en katastrofal release och ett rätt dåligt spel till något respektabelt. Hade varit mycket svårare om han hade öppnat munnen igen speciellt med tanke på att ingen hade litat på honom.

Medlem
Skrivet av DitroX:

@Bunisher Tack vare grinden har jag nu ett Legacy Ship i mitt ägo. Men jag förstår från flera håll att personer tröttnade snabbt på spelet. Men jag gjorde spelet till min egna upplevelse och levde mig in i världen.

Du verkar verkligen gilla grind, har du testat EVE Online? Tror du hade passat väldigt bra som miner.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Du verkar verkligen gilla grind, har du testat EVE Online? Tror du hade passat väldigt bra som miner.

Jag har testat EVE Online, men inte jättemycket. Men de timmarna jag lade ner försvann snabbt.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Murray bubblade om detta på GDC också.
Jag hade inte velat haft ett informationsvakuum på 3 månader direkt efter publicering. Det är viktigare att dom lär sig kommunicera bättre punkt slut.
Jag lovar aldrig en kund någonting om jag inte absolut vet att jag kan genomföra det.
Brist på information är det som verkar reta kunder mest oavsett om det gäller SAS, SJ, hantverkare eller EA.
Sedan är det lite som Brian Altano sa i podcast beyond: "Det är betydligt enklare för en indieutvecklare att lägga locket på än en AAA-utvecklare/publicist".
Dom har även investerare att blidka...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Hans problem var väl snarare att han inte höll truten innan släppet?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ni säger att man ska utbilda sig innan man handlar spel.. Det är väl ändå dom som säljer spelen som ska "utbilda" oss i deras spel och visa upp en ärlig "utbildning" av deras spel som inte för oss bakom ljuset innan dom släpper det för att få oss som kunder och om dom inte gör det borde företaget straffas hårt/försvinna så att nån som förtjänar vår tid får platsen istället eller är ja helt ute och cyklar?

Medlem

Framförallt bör man inte åka runt i intervjuer mm under utvecklingen av spelet och dra loss på alla cylindrar som denna herre gjorde.
Som skrivs i artikeln så är No Man Sky idag mkt mer nära det som Murray påstod men det har tagit sin tid och spelet var inte ens i närheten av vad han pratade om när spelet en gång släpptes.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Hans problem var väl snarare att han inte höll truten innan släppet?

Tänker att det är det många utvecklare som gör. Däremot så gav aldrig Hello Games upp på NMS, jag tror genuint de hade visioner och en passion för sitt spelprojekt...som sen också blev fel i marknadsföringen, det försvarar jag inte. Men det känns i alla fall som det Sean här menar är att istället för att gå till media och grina ut med ursäkter och what not, så borde utvecklarna istället jobba på och fixa spelet och vad som lovats. Handling väger mer än ord.

Och hur dåligt allt nu sköttes i början, ger jag de ändå kredd för att de fortsatt att bygga på spelet. Inte bara patcha, men även gediget med innehåll. Om detta legat under någon annan förläggaee så hade vi fått season pass att köpa för 599 kr med lite spretigt innehåll, sen hade de annonserat ut NMS2 på E3 för att sen låta 1an bara självdö.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Demonsluger:

Ni säger att man ska utbilda sig innan man handlar spel.. Det är väl ändå dom som säljer spelen som ska "utbilda" oss i deras spel och visa upp en ärlig "utbildning" av deras spel som inte för oss bakom ljuset innan dom släpper det för att få oss som kunder och om dom inte gör det borde företaget straffas hårt/försvinna så att nån som förtjänar vår tid får platsen istället eller är ja helt ute och cyklar?

Idealet är så, ja, men företag kommer knappast ta med bristerna i marknadsföringen. Så är det ju universellt, de kommer visa den sida som ser absolut bäst ut. Sen finns de ju de som faktiskt ljuger (eller själva har för höga förväntningar av vad de har budget och tid till) om vad som faktiskt finns..

Tycker allmänt att de flesta borde vänta 1-2 veckor med att köpa spel som släpps, oavsett, de lär ju spara en hel del pengar (och humör) på det sättet.

Medlem
Skrivet av DitroX:

Nej absolut inte, vi ska inte sluta läsa/lyssna mm. Media är den största informationskälla där Fz bidrar med allt möjligt nytt inom spelbranschen som vi läser dagligen.

Det jag egentligen menar är att om man målar upp en bild på ett spel innan release, där exempelvis utvecklarna berättar att spelet ska se ut på ett speciellt sätt eller innehålla vissa funktioner. Men sedan vid själva releasen inte alls spegla det som man tidigare hade sagt. Genom att inte fått denna ”förhandsinformation” så kan man spela spelet som man själv vill och uppleva det på sitt egna sätt.

Hoppas jag gjorde det hyfsat tydligt. Lite svårt att förklara det i detalj...

No Man's Sky i detta fallet var ett oerhört talat om spel som dök upp på flertal intervjuer, även diverse olika talk-shows som inte vanligtvis är spel-relaterade. Det var svårt att undvika spelet.

Om man, som du, lyckades undvika allt med spelet så är jag osäker varför de flesta väljer att köpa spelet till att börja med med tanke på att det knappast är billigt att köpa ett spel utan någon som helst information om det (därför alla kommentarer runt om på internet om att man bör undvika att förhandsboka spel).

Även ifall jag hade köpt spelet utan någon som helst aning om vad det var för typ av spel eller vad jag skulle förvänta mig hade jag nog faktiskt inte nöjt mig. Visst, "internet negativiteten"(eller vad man nu vill kalla det) hade inte funnits där men spelet var i ett väldigt dåligt skick till att börja med oavsett löften eller ej, och det var viktigt att Murray fick lära sig den läxan vilken han tycks ha gjort. Jag önskar detsamma för andra utvecklare.

Bara för att något är dåligt innebär inte att det inte finns någon som älskar det, och vice versa. Det finns någon som ogillar det som alla andra älskar. (Som exempel; jag är inte alls glad för Witcher 3, men jag accepterar att det är troligtvis ett väldigt, väldigt bra spel, men det faller bara inte mig i smaken för fem öre. Jag tänker dock ej säga att det är ett dåligt spel för det.)

Jag tror verkligen inte att alla som är besvikna på spelet är folk som lyssnat på intervjuer.

Medlem

Vem bryr sig vad en lögnare säger? Att dom öppet diskuterar hur man bäst ska hantera kunder efter man har blåst dom visar väl nivån på den här skitindustrin.

Sedan är det tråkigt att så kallade "gamers" är fyllda med manchilds och suckers med en guldfisks minne. Ribban sätts av dom sämsta och i spelindustrin så tror jag ingen vet hur lågt den har sjunkit .

eld
Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Vem bryr sig vad en lögnare säger? Att dom öppet diskuterar hur man bäst ska hantera kunder efter man har blåst dom visar väl nivån på den här skitindustrin.

Sedan är det tråkigt att så kallade "gamers" är fyllda med manchilds och suckers med en guldfisks minne. Ribban sätts av dom sämsta och i spelindustrin så tror jag ingen vet hur lågt den har sjunkit .

Senast folk var arga över att han ljög var när han sa att han skulle fortsätta uppdatera spelet och ingen trodde honom, för han ljög ju.

Han fortsatte uppdatera spelet.

Nu har världen gått vidare, de flesta sitter och väntar på nästa stora uppdatering.

12
Skriv svar