Recension – Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Robot
Recension – Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Med en av de främsta berättelserna i serien är den senaste expansionen till Square Enix online-saga ett av de bästa Final Fantasy-spelen någonsin.

#final-fantasy, #final-fantasy-xiv, #mmo


Moderator | Testpilot

Ser mycket positivt snack om det här spelet, men hur folk än beskriver det så känns det inte som att det är speciellt. Det låter tyvärr som vilket annat theme-park mmo som helst. Antar att kvalitén bara är otroligt hög?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

Vad jag har förstått har de planerat redan berättelsen till 7.0, det vill säga två expansioner till i framtiden. Kan spelet överleva, Ja, om de fortsätter i den här kvalitén på expansioner så ser jag inget som helst problem.

Nackdelen är som alla andra MMO att allt gammalt material försvinner ur spelarnas intresse, man måste nästan ha spelet den första raiden för att få ett mera sentimentalt förståelse för berättelsen i Shadowbringers, då vissa karaktärer är knuten till den specifika raiden.

Tycker riktigt mycket om att de lägger en väldigt stor tyngd på berättandet. RPG first MMO second, and I like it.

Medlem

Jag försökte ge mig in i FFXIV för kanske 5 år sedan, men levlingen var extremt, extremt tråkig. Jag menar verkligen den absolut sämsta levlingupplevelsen av alla MMOs genom alla tider. Men end game verkar extremt jävla bra, det finns något för alla. Så när jag tröttnar på WoW Classic blir det att ta upp FFXIV och göra något av det. Ser faktiskt lite fram emot det, gäller bara att orka slösa sina timmar på att levla först..

Medlem

Bra mycket bättre expansion än stormblood.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ugh, känner mig nästan tvingad att ta upp spelet igen Stannade på level 50 efter huvudstoryn var klar i originalet (ARR), och har inte rört det sedan 2017.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Kan man spela det som ett singleplayer jrpg och klara det eller måste man ta sig in i MMO biten?

Skribent

@marsson90: Vad kul, då har jag lyckats. Hoppas vi ses online!

Skribent

@BooliBoo: Du kan spela igenom 90 % av storyn med NPC:erna. Det går däremot inte att använda dem i boss-fighterna, då måste du teama upp med randoms eller med vänner.

Quake-konnässsör
Skrivet av BooliBoo:

Kan man spela det som ett singleplayer jrpg och klara det eller måste man ta sig in i MMO biten?

Du kan spela det som ett singelplayer spel, men det finns en del grottor (dungeons) och bossar (trails) som man måste spela ihop med andra, 4 respektive 8 personer men går relativt fort att hitta grupper via in-game Duty Finder som hjälper spelare att hitta medhjälpare till dessa instanser.

Jag ska försöka sätta upp en Link shell, ingame chattgrupp för Light Data Center för FZ ifall det är några som är intresserade.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Yay! @lania ska ni lyssna på, hon har tjatat på mig i flera år om att jag ska börja spela FFXIV, men jag har konsekvent vägrat för att det är för tidskrävande och narrativt svagt. Men när hon började prata om nyheterna i Shadowbringers (man kan spela Vieras vilket är min favoritras, go FFXII och Fran!) kunde jag helt enkelt inte motstå 😆

Jag har bara nått level 29 i grundspelet ARR, så jag har massvis med innehåll och två expansioner att ta mig igenom innan jag kan ta mig an Shadowbringers, men du fick bannemig att falla dit till slut Lania 😄


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skribent

@Prixm: Vad tråkigt att du inte hade så roligt i A Realm Reborn! Om du skulle levla nu så kommer det gå mycket snabbare. EXP:en har justerats och du fullkomligt badar i den. (Fråga bara @loevet.) Dessutom finns det mer content som ger EXP.
Från level 15 öppnas en deep dungeon (Palace of the Dead) ute i Black Shroud. Den har ett separat levelsystem, men efter var tionde våning får du faktisk exp för det jobb du spelar och kan välja att gå ut eller fortsätta. I Stormblood, från level 61, kan du köra en annan som heter Heaven on High ute i Ruby Sea.

Från och med Stormblood finns också FATEs med EXP-boosts inbyggt och i vissa fall dyker det upp en fiende som heter Forlorn Maiden. Dödar man den under ett FATE så får man en EXP-boost som nyttjas i nästa FATE man gör.

Och så ska vi inte glömma Beast Tribes! Gör deras dagliga quests så får du mycket EXP där med. Utöver detta, kan du varje dag göra Leveling Roulette i Duty Findern (spela en random dunge med randoms eller med ett pre-made party), den ger gigantiskt mycket EXP. Reset är varje dag kl. 17.00 sommartid, annars 16.00 vintertid. Hoppas du vill testa spelet igen!

Quake-konnässsör

@Lania: jaha det var det som Forlorn Maiden gjorde, låste upp alla Shared Fate under de första dagarna. 600 Fate under tre dagar, man höll på att bli galen.

Medlem

Det var nog inte meningen att jag skulle börja spela det igen laddade ner klienten via steam, och när jag skulle logga in spärrades mitt konto pga "obehöriga anslutningsförsök", och när jag försökte återställa lösenordet stämde inte något svar jag gav på mina säkerhetsfrågor, och deras kundsupport har stängt för helgen. Ah, well...


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Underbart när kundsupporten för ett MMO har stängt för helg... När spelar folk? >_<

Hoppade över detta när det kom och har väl inte ens doppat tårna i ett mmo på herrans massa år (sist var Rift och det är 8 år sen jag lade ner). Kanske tar upp detta längre fram, när nuvarande att-spela-lista betats av ^^

Medlem

Tack för all info, lite sugen faktiskt då jag gillar FF serien...... men man har ju så mycket annat och spela men man kanske ska börja så man kan bli sjuk från jobbet några månader. 🙈

Medlem

Viktigt att komma ihåg om du är ny och planerar att köpa Final Fantasy XIV:

• Gameplay är väldigt långsamt i början. Du har bara en attack. Men du får en ny attack varannan level, och det blir lätt stressigt när du närmar dig level 80.

• Berättelsen är även den långsam i början. Du måste bli introducerad till alla huvudkaraktärerna, lära känna alla stadsstater, och förstå de politiska intrigerna. Försök stå ut förbi level 35-40, det stora berättandet börjar då.

• Berättelsen är linjär. Du måste spela igenom alla andra expansioner innan du når Shadowbringer.

• Tack och lov så har XP-belöningen från alla tidigare Main Quests ombalanserats, så du behöver sannolikt inte grinda en enda gång.

• Vill du skippa de andra expansionerna så kan du köpa Level Skip från The Mog Store.
Detta rekomenderas EJ. Det är inte som att hoppa över de tre första Harry Potter-böckerna. Det är mer som att riva ut de 250 första sidorna i en bok.

• Rösterna blir MYCKET bättre i och med den första expansionen, Heavensward


signatur

-Dictated but not read.

Skribent

@uberpwnage2.0: Nu vet ju inte jag om du har spelat FF XIV tidigare, men det som är speciellt är verkligen storyn. Den går som en röd tråd genom hela spelet, även om det innebär att vissa dungeons och bossar inte går att skippa för att de ingår i MSQ. Allt content håller hög kvalitet, och det är verkligen kul att ha så många olika jobb att bemästra. Detsamma gäller end game-content i form av crafting och gathering.

Skribent

@Christoffre: Sett till alla förändringar som spelet har genomgått sedan Heavensward och hur mycket Quality of Life vi har fått på senaste så blir det så tydligt vilket engagerat dev team FF XIV har. Much love.

Skribent

@BooliBoo: Ja, det där är ju ett problem! Min backlogg sträcker sig flera år tillbaka. Jag köper spel (JRPG:n), men spelar de inte (än). Tidigare avskydde jag tanken på ett MMO, jag var strikt single player. Spelade inte FF XI, har aldrig testat WoW och kommer aldrig göra det. Men det är något speciellt med FF XIV. Jag har testat Black Desert (snygg char creation men skittråkigt in game, ogillar sandbox-stilen), Tera (alldeles för pin up-igt men ok fight-system), Blade and Soul (ganska extrem design på karaktärerna, ok kontroll med gamepad men inte alls i klass med FF XIV (kör med gamepad på PC)) och Guild Wars 2 (minns typ inget av det så jag antar att jag tyckte det var blasé).

Jag skulle vilja plocka upp ett single player spel, men det är något med FF som gör att jag bara vill befinna mig där, oavsett om det handlar om att klappa lite på min Chocobo, fixa nåt i FC-huset eller mitt privata, hjälpa en FC-medlem i nån dunge, samla lite end game-valuta eller hoppas på storvinsten i Gold Saucer. Trodde aldrig att jag skulle kunna älska eller ens uppskatta ett MMO. Well, look at me now. ;_;

Skribent

@marsson90: Argh, så surt! Men ge inte upp! ;_; We need you, Warrior of Light... or eh... Darkness! <3 De har snabb support (även om jag också önskar att de kunde ha öppet jämt...) så testa på måndag!

Skribent

@Loevet: Hehehe, oh yes! Det var väl bara en tidsfråga innan alla mina kärleksförklaringar till spelet, som du tålmodigt lyssnat på, skulle sätta sig som en mask i hjärnan. Alltid kul med nytt blod i spelet!

Och ja, mängden quests från slutet av ARR fram till Heavensward är ökänt. Dev teamet vet om det, och i en intervju sa Yoshi-P att de är väl medvetna om problemet och inte vill att det ska vara en vägg för nya spelare att ta sig över, eller riskera att tappa spelare. Så det har planer på att ändra det, nån gång under 5.X-livstiden, lät det som.

Då kanske till och med jag vågar testa New Game+ som lanseras senare...

Medlem
Skrivet av Lania:

@marsson90: Argh, så surt! Men ge inte upp! ;_; We need you, Warrior of Light... or eh... Darkness! <3 De har snabb support (även om jag också önskar att de kunde ha öppet jämt...) så testa på måndag!

Hehe, jag skapade ett nytt konto med en annan e-postadress istället (då jag ändå tänkte börja om med en ny karaktär) Vilken server kör ni på? Det verkar vara ont om EU-servrar som tillåter nya karaktärer för tillfället. Jag kör gärna ihop med någon här Dock kommer jag ju behöva börja om från början igen. Tror jag ska köra på en white mage/healer den här gången.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Quake-konnässsör
Skrivet av marsson90:

Hehe, jag skapade ett nytt konto med en annan e-postadress istället (då jag ändå tänkte börja om med en ny karaktär) Vilken server kör ni på? Det verkar vara ont om EU-servrar som tillåter nya karaktärer för tillfället. Jag kör gärna ihop med någon här Dock kommer jag ju behöva börja om från början igen. Tror jag ska köra på en white mage/healer den här gången.

Så länge man kör på samma data center så kan man spela med varandra, de flesta jag har sätt här sitter och spelar på Light data center.

Det finns två, Light och Dark för EU.

Själv sitter jag och spelar på Odin.

Medlem
Skrivet av almblad:

Så länge man kör på samma data center så kan man spela med varandra, de flesta jag har sätt här sitter och spelar på Light data center.

Det finns två, Light och Dark för EU.

Själv sitter jag och spelar på Odin.

Mjo, mitt gamla konto finns på odin, men den servern tillåter inte nya karaktärer. Får fundera på villken jag väljer


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Gnällkuk
Skrivet av Christoffre:

Viktigt att komma ihåg om du är ny och planerar att köpa Final Fantasy XIV:

• Gameplay är väldigt långsamt i början. Du har bara en attack. Men du får en ny attack varannan level, och det blir lätt stressigt när du närmar dig level 80.

• Berättelsen är även den långsam i början. Du måste bli introducerad till alla huvudkaraktärerna, lära känna alla stadsstater, och förstå de politiska intrigerna. Försök stå ut förbi level 35-40, det stora berättandet börjar då.

• Berättelsen är linjär. Du måste spela igenom alla andra expansioner innan du når Shadowbringer.

• Tack och lov så har XP-belöningen från alla tidigare Main Quests ombalanserats, så du behöver sannolikt inte grinda en enda gång.

• Vill du skippa de andra expansionerna så kan du köpa Level Skip från The Mog Store.
Detta rekomenderas EJ. Det är inte som att hoppa över de tre första Harry Potter-böckerna. Det är mer som att riva ut de 250 första sidorna i en bok.

• Rösterna blir MYCKET bättre i och med den första expansionen, Heavensward

Det är just det här som förbryllar mig, jag läser och hör att det är ett bra mmorpg, men samtliga (inklusive jag) ledsnar så långt innan dess för att det är så otroligt dåligt första intryck där man bara springer i cirklar med npcs i början, kör tradiga quest osv.

Nu talar jag bara för mig själv, men jag har ett stort fan av FF och vill sugas in i en story samtidigt som det lämnar mycket öppet med stor potential, varför har man då lämnat en av de absolut viktigaste aspekterna som din första upplevelse till en så horribel upplevelse?

Det är inte ens så att det är så mycket saker så det blir en smula förvirrande för en nybörjare, det är bara så sjukt dåligt konstruerat. Jag orkade inte ta mig igenom de första timmarna för att det var så uttråkande, sen läser jag här att man måste ta sig till lvl 40 innan det ens kickar igång. Eh?

Även om jag skulle ha en sherpa, hur orkar man ens?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

spelet är härligt men det som gör mig mest förvirrad är jobs. å hur man blir det jobs henom den jobs. känns som en evighet projekt. ja, din gubbe kan bli alla klasser vilket gör spelet unik.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Blessus:

spelet är härligt men det som gör mig mest förvirrad är jobs. å hur man blir det jobs henom den jobs. känns som en evighet projekt. ja, din gubbe kan bli alla klasser vilket gör spelet unik.

Det är egentligen inte så avancerat. Din "base class" som du väljer i början kallas helt enkelt något annat efter att du har blivit nivå 30. Hälften av alla klasser har inget krav på en specifik base class, men du måste ha en karaktär med ett job på minst nivå 50 eller 60 för att kunna få den. De som har nivå kravet är jobs som har blivit introducerat genom expansioner.
se: https://ffxiv.consolegameswiki.com/wiki/Job

Sedan kan du, om du vill, starta en ny klass/jobb utan att skapa en ny karaktär.

I vanlig ordning så har du kortare väntetid på instanser om du spelar healer eller tank.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i spelet. Det är hög kvalité på det, men jag gillar inte stridssystemet eller grafiken särskilt mycket. Och tycker att det är alldeles för mycket tjat och onödiga teleporteringar i storyn. Shadowbringers main story är dock mycket bättre än tidigare expansioner. Men ska man levla genom tidigare expansioner så är det flera veckor av dialog att ta sig genom. Det tog mig 2 veckor för bara förra expansionen (kalendertid). Main storyn brukar mest gå ut på att teleportera sig runt mellan olika personer och prata med dem.

Tråddemonen
Testpilot

Kan intyga på att detta är världens bästa mmo. Har lirat sen spelet kom ut och aldrig slutat spela det. Är själv i slutet på shadowbringers och måste säga att storyn är underbart stark och suger in spelaren.

Medlem

@Blessus: Dom har ju ändrat det nu, behöver inte andra jobb för att få ett jobb ;D

123
Skriv svar