Final Fantasy XIV - Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Medlem

Spelade FFXIV som en tok tills jag klarade huvudstoryn och nådde maxlevel (före första expansionen). Så har inte rört någon av de expansioner som lagts till efteråt, men jag har varit sugen

Bwahaha! Hittade till och med min gamla karaktär... https://eu.finalfantasyxiv.com/lodestone/character/2982063/


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av almblad:

@Fredrik Eriksson & @Freakon: Du kan spela majoriteten av Final Fantasy XIV solo, det finns vissa instanser som du måste spela i grupp med 4 respektiv 8 andra. Men att hitta spelare är väldigt enkelt via Duty Finder och tar inte så lång tid att hitta andra, beroende på vilken tid du spelar på dagen förstås.

Det tar en stund för storyn att kicka igång, början är relativt seg på grund av att de försöker lära upp nya spelare för MMO.

Men ja, du kan spela solo och storyn är helt fantastisk, och musiken... mums.

Kom ihåg också att spelet är gratis och spela upp till lv 35, med vissa restriktioner. Men man hinner införskaffa sig en uppfattning hur spelet fungerar.

Tack för svar. Spelar FF12 just nu för första gången, ser det lite som en aptitretare inför mitt eventuella knarkande av FF14


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Quake-konnässsör

Som @Fredrik Eriksson skriver så har Shadowbringers fått höga betyg, men även de tidigare är fått riktigt fina betyg. Förutom första releasen (1.0) den blev inte så varmt mottagen.

Redaktör
Ponny

@almblad: Ja, tack för uttömmande svar. Blev ännu mer taggad!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Plockade upp detta igen och hade en karaktär på vanilla max leveln 50. Köpte Shadowbringers där man får både Heavensward och Stormblood inkluderat och tänkte "nu jäklar ska det liras expansioner, som folk har sagt är så bra!"

Jag önskar att jag vetat att man behöver ta sig igenom en questline på lvl 50 med, och fyFAAAN vad denna biten suger. Lätt sämsta delen av spelet hittills, och riktigt jävla lång är den med. Jag vill ju bara sätta igång med Heavensward men detta håller på att få mig att tappa intresset helt.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Plockade upp detta igen och hade en karaktär på vanilla max leveln 50. Köpte Shadowbringers där man får både Heavensward och Stormblood inkluderat och tänkte "nu jäklar ska det liras expansioner, som folk har sagt är så bra!"

Jag önskar att jag vetat att man behöver ta sig igenom en questline på lvl 50 med, och fyFAAAN vad denna biten suger. Lätt sämsta delen av spelet hittills, och riktigt jävla lång är den med. Jag vill ju bara sätta igång med Heavensward men detta håller på att få mig att tappa intresset helt.

Håll ut, så fort du kommer in på hw då börjar det underbara

Medlem

@almblad Glömde tacka för den mycket matiga och informativa tråden, den är helt fantastisk! Efter att ha meckat alldeles för länge med account management(skaparen av den sidan borde kölhalas) har jag äntligen lyckats omvandla mitt trial till en riktig sub och fått in mina serial keys. Craftingen ser intressant ut, verkar påminna lite om systemet i Vanguard om någon minns det hyfsat misslyckade MMO't.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Quake-konnässsör

@Priapsi: tackar. Jo, Square Store är kanske inte den bästa sidan, MogStation inte heller så men har sätt värre dock, sidan känns väldigt japansk hur som helst

Quake-konnässsör

@Fredrik Eriksson: Så länge man spelar på samma Data Center så kan man köra instancer tillsammans, skulle vara roligt ifall om vi på FZ kunde samlas på samma Data Center. Men vet att det blir svårt för de som har spelat länge och är på andra servrar.

https://na.finalfantasyxiv.com/lodestone/worldstatus/

Själv spelar jag på Light Data Center (Odin)

Inaktiv
Skrivet av sezth:

Håll ut, så fort du kommer in på hw då börjar det underbara

Hur lång tid ungefär tar det att ta sig till lvl 50 och komma förbi den så kallat tråkiga delen av spelet

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Hur lång tid ungefär tar det att ta sig till lvl 50 och komma förbi den så kallat tråkiga delen av spelet

Jag blev nyss klar med den delen efter ganska lång tid. Om jag skulle slå ut tiden på ett ungefär så... 20+ timmar kanske? Det beror också på köer till duties och trials.

Det sista uppdraget som är en prolog till HW är riktigt bra. Storyn gör mig mer motiverad att fortsätta med expansionen.

Quake-konnässsör

@anon_326725: Det är cirka 100 uppdrag, men det blir lite intressant i slutet av de uppdragen. Så håll ut

Medlem

Hm, är relativt sugen på att testa på spelet igen iom senaste expansionen (som får redigt fina betyg) Frågan är dock om man skulle testa på en annan klass än den jag kört med tidigare (Monk/Coeurlfist) Dock ser jag nu att Odin inte tillåter nya karaktärer för tillfället... aaagh!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag lirade ARR i ca en månad och la sedan ner det ett år, för att sedan återvända för några månader sedan och har nu plöjt hela vägen till sista huvuduppdraget i Shadowbringers. Ur mitt perspektiv är startupplevelsen 50% urtrist och 50% vad man gör det till.

Började med att jag hade mer tid än det vänner jag lirade med, så jag gick och prövade varenda klass och alla typer av samlande och skapande. Det gick så långt att nivån på det senare nådde maxnivå för ARR långt innan jag hade en vanlig äventyrarklass i närheten.

Någonstans på vägen vart det uppenbart att kompisarna givit upp och då dog lusten helt för mig med. Men jag lät spelet var kvar, jag visst att jag skulle någon gång vilja ge den en andra chans. Spola fram till våren 2019, av en händelse vill en kompis pröva FFXIV, jag hänger med och snart ger sig även en annan vän på det. Så fort den senare tog sig förbi ett par tidiga "dungeons" så blev det mer och mer tydligt att här fanns det potential, vi började få mer förmågor att växla mellan men viktigare nog var att fienderna vart mer och mer interaktiva.

Och det temat håller sig genom resten av spelet, det blir bara vassare och vassare ju längre man kommer. Men man måste lida igenom en start där man har typ en knapp att trycka på, mot fiender som är lika läskiga som en klump bomull. Går man dessutom rakt på huvudberättelsen blir det en massa spring fram och tillbaka mellan samma områden tills det att man blir galen. Ett stort varningens finger är att vissa äventyrsklasser startar något enormt enformigt, även om alla lider av det i början så är nog thaumaturge (det som senare blir enormt roliga black mage) absolut värst.

TL DR - Ny spelare? Kolla upp vad som väntar senare i spelet, och om det verkar som något du skulle gilla var beredd på att lägga ner en ganska bra mängd tid innan det blir intressant.

PS. Om man inte är intresserad av ett berättelsetungt spel bör man nog skippa.

PSS. Finns på Zodiark med namn Cowbell Hero. Skulle vilja hitta en grupp som vill ge sig på lite svårare innehåll samt allt gammalt innehåll jag och kompisen har missat.

Inaktiv

@pinky: 20 timmar är ju ingenting om man spelar 3-4 timmar per dag. Lugnt ju
Föreställde mig värsta skräcklevlingen baserat på vad andra skrivit i tråden om hur drygt det är.

Tack!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

@pinky: 20 timmar är ju ingenting om man spelar 3-4 timmar per dag. Lugnt ju
Föreställde mig värsta skräcklevlingen baserat på vad andra skrivit i tråden om hur drygt det är.

Tack!

Nä det är egentligen inte så farligt, 20 timmar blir en del när det är sommar med hus och bebis Mitt största problem med den delen var att det kändes som jag flängde runt mest, blev nog lvl 53 och alla uppdrag var gjorda för lvl 50 så det var ingen större utmaning heller. Blev bara långtråkigt men gör du lite sidequests eller levlar någon disciple under tiden är det nog lugnt.

Lycka till!

Quake-konnässsör

@burkmopp: bara höra av dig ifall du vill köra några Trail Extreme, heter Ukoko Uko ( på Odin)

Medlem
Skrivet av anon_326725:

@pinky: 20 timmar är ju ingenting om man spelar 3-4 timmar per dag. Lugnt ju
Föreställde mig värsta skräcklevlingen baserat på vad andra skrivit i tråden om hur drygt det är.

Tack!

Tänk på att 95% av dessa questsen ENBART går ut på att fast travla någonstans och snacka med en NPC. Gör det sedan 20 timmar i streck...

Skägg.
10 Chambers

Recension kommer i eftermiddag!


signatur
Medlem

@almblad: Trevligt! Försöker bara lista ut hur man lägger till en kontakt från en annan server, verkar väldigt klumpigt om det jag googlade fram stämmer: "Make a private PF, ask your friends to join, add them from your contacts list when they do."

Finns det något FZ cross world linkshell?

Quake-konnässsör

@burkmopp: tror kanske man måste vara i party innan, men kan kolla på det under söndag. Jag hör av mig

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@burkmopp: åh, Zodiark! Är du sugen på att ansluta till ett FZ? Min väninna som lurade in mig i FFXIV för två veckor sedan har ett FC som välkomnar glada äventyrare (inklusive n00biga mig)!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Kanske det, är bara att kontakta mig online så kan vi väl ta reda på om vi är kompatibla. Har avstått hittills då jag har sedan tidigare mmorpg'n sämre erfarenhet av gillen när det kommer till ledarskap, drama och personkemi, den sista biten är kanske den svåraste. Men det är ju inte mer än att pröva?

Fast jag skulle föredra ett Free Company

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@burkmopp: haha, jag menade så klart ett FC (Free Company), skrev FZ av gammal vana 😆 Ja vi kan bara testa och köra en dunge eller så och se hur personkemin fungerar!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skribent

@almblad: Det här är den bästa redemption storyn som spelbranschen någonsin har sett.

Skribent

@burkmopp: Vilken server är du på? Jag är på servern Light, värld Zodiark.
Om du inte är på Zodiark så kan jag lägga till dig på en Cross World Link Shell, om det skulle vara intressant. Men om du är på Chaos så blir vi ju tyvärr inte kompatibla. ^^

Skribent

@burkmopp: Oh, där uppe fanns svaret! Jag addar dig! Heter Novarim Nightbrim, så håll utkik, det kommer en invite till vänlistan.

Quake-konnässsör
Skrivet av Lania:

@almblad: Det här är den bästa redemption storyn som spelbranschen någonsin har sett.

It is sooooo good, äntligen fick vi svar på lite frågor, för att inte spoila något.

Ne dags och börja med farmingen av andra extreme trailen

Bra recension av expansionen också ska lägga in en länk till den i första inlägget också.

Skribent

@almblad: Jaaa, verkligen!
Tack så mycket! Det kändes hart när omöjligt att göra spelet rättvisa med ord, men det blev väl helt okej till slut. ^^ Lycka till med farmingen!

Medlem

Jag hamnade på Twintania. Karaktären heter Jiva Zeldyk, har bara startat upp, så är level 1, men passa på att adda mig ifall ni vill


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skriv svar