Nintendo Switch Lite bekräftad!

Avstängd

Hade föredragit att de släppt en variant helt utan skärm istället för oss som enbart vill spela stationärt.

eld
Medlem
Skrivet av Freddan:

Frågan är hur det blir med ens digitala köp om man väljer att köpa en sådan här också? Får man ha dem på båda konsoler samtidigt? Eller måste man då köpa spelen igen?
Den frågan är viktig och förblev obesvarad i presentationen.

Gissar på att det blir exakt som det är när du flyttar mellan två switches nu, du har ditt nintendo-konto länkat till endast en switch. Så spel och saves får du ha på endast en av dom.

Gnällkuk

Fyfan vad fula... Lite skulle kunna passa mig men de var ju så galet fula allihop.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kommer den ha samma mörka skärm så att inte den heller går att använda utomhus?

En otrolig miss med Switch att de satte dit en så dålig skärm...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Kan du tacka den svaga kronan samt straffskatt på elektronik för 😂.

"Straffskatten" är väl satt på en maxhöjd till drygt 400 spänn. Känns inte som att det direkt hindrar något om man verkligen vill ha något. Bara att spara lite cash till. Vad är problemet?

Medlem

Jag äger inte en Switch än, och skulle vilja se någon
Switch Elite Durability, så ett par brorsor i 2-7 års åldern kan leka så hårt som de vanligvis gör.

Då tänker jag något i stil med heldockad skärm med lås på och
två oförstörbara kontroller.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Kul men synd att den inte går att koppla till tvn då hade det nog blivit köp direkt.

Fortsätter att vänta på en zelda special edition

Om du vill koppla den till tvn så är det ju bara att köpa vanliga Switch.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Kul att köra spel med konstanta slowdowns istället för att välja om man vill göra det i nuläget genom att spela det i bärbart eller dockat läge.

Spelar just nu Bloodrain och upplever slowdowns som lugnt går ner i 10-15 fps, vilket händer lite titt som tätt. Många andra spel har samma problematik. Förstår inte hur de har tänkt med en handheld only konsol, då får de fan fixa mjukvaran först så det flyter på acceptabelt.

Spelar en jäkla massa Switch, primärt bärbart och har knappt märkt av slowdowns. Har väl haft tur med spelen antar jag.

Du som har många exempel, kan du dela med dig så man inte råkar gå på en mina?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

fortfarande lite väl dyr tycker jag.. borde ju kosta max 1500kr eller nåt...

Testpilot
Skrivet av Lethenstroom:

"Straffskatten" är väl satt på en maxhöjd till drygt 400 spänn. Känns inte som att det direkt hindrar något om man verkligen vill ha något. Bara att spara lite cash till. Vad är problemet?

Att man inte har råd, alternativt inte vill betala för den skatten.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Grymt! Hoppas även att prestandamodell för enbart stationärt bruk kommer snart

Enbart stationärt kommer aldrig att hända.

Medlem

Vågar man hoppas att priset på en normal kan sjunka någon skvätt?

Kontot avslutas
Skrivet av eld:

Lite konstigt att den inte går att koppla in till tv'n.

Usb-c porten är där, tv-out är inbyggt i chippet. Nån som har nån bra teori utöver att Nintendo begränsat artificiellt för att inte folk ska klämma ner lite i dockan där den inte passar?

Det är inte speciellt konstigt.
Den är mindre, så hur ska du kunna sätta ner den i dockningsstationen? Spakarna skulle ju ta i.
Om de släpper en ny dockningsstation så skulle det kanske gå.

Så kopplar man även till vanliga Joy-Con kontroller så borde alla spel i princip fungerar till den.


signatur

ゼルダの城

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kommer den ha samma mörka skärm så att inte den heller går att använda utomhus?

En otrolig miss med Switch att de satte dit en så dålig skärm...

Den enda missen här är att du missade att det inte är många skärmar som kan tävla mot dagsljus.

Switchen har en helt okej skärm, på rätt så normal ljusstyrka för mobila devices. Det finns starkare skärmar men det innebär också mindre batteritid.

Medlem

Varför har de kvar den obekväma knappsättningen om kontrollerna inte går att ta av? Trodde det var en trade-off för att kunna använda dem som enskilda kontroller och inget som Nintendo tyckte var bra design. Hade också gärna sett att den var lite mer greppvänlig på baksidan istället för helt platt. Annars är det ett trevligt tillskott med en kompaktare enhet med längre batteritid.

Medlem

Den gula är riktigt snygg. Påminner om ett guldmynt i Mario. Synd att Switch inte kan köra 3ds-spel. Nedladdade alltså.

Medlem
Skrivet av eld:

Den enda missen här är att du missade att det inte är många skärmar som kan tävla mot dagsljus.

Switchen har en helt okej skärm, på rätt så normal ljusstyrka för mobila devices. Det finns starkare skärmar men det innebär också mindre batteritid.

Nej, den är verkligen inte okej. Hade den varit gjord för stationärt bruk inomhus hade jag kanske kunnat hålla med dig.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, den är verkligen inte okej. Hade den varit gjord för stationärt bruk inomhus hade jag kanske kunnat hålla med dig.

Har du någonsin undrat varför e-ink är så populärt i e-readers?

Starkare skärmar hittar du i de dyraste telefonerna, som innehåller de dyraste oled skärmarna och som i solljus kör i de med de mest energikrävande ljusstyrkorna.

Medlem
Skrivet av Djavulen:

Om du vill koppla den till tvn så är det ju bara att köpa vanliga Switch.

Fast då är den inte liten och smidig när jag ska ta med den


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av eld:

Har du någonsin undrat varför e-ink är så populärt i e-readers?

Starkare skärmar hittar du i de dyraste telefonerna, som innehåller de dyraste oled skärmarna och som i solljus kör i de med de mest energikrävande ljusstyrkorna.

Jag använder e-ink varje dag i princip, så jag vet mycket väl varför det är populärt. Däremot undrar jag varför du börjar röra till det för dig med helt andra tekniker?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Har inte tidigare sett en omröstning visas som den gör just nu på framsidan men jag gillar't!

Spelar dockat!

Medlem

Ang. kvällsfrågan: jag spelar nog lika delar dockat och handhållet. 🤔


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Freakon:

Spelar en jäkla massa Switch, primärt bärbart och har knappt märkt av slowdowns. Har väl haft tur med spelen antar jag.

Du som har många exempel, kan du dela med dig så man inte råkar gå på en mina?

Kan säga att Bloodstained är vedervärdigt i handheld mode, spelar det just nu men snart blir det fan att spela dockat för det är snart inte hållbart längre i vissa delar av spelet. Xenoblade Chronicles 2 hade jag också stora problem med då upplösning blev så dålig att det nästan såg ut som ett klipp man spelade upp genom quicktime i internets begynnelse, sett rapporter om att upplösningen ibland dyker under 360p och dessutom lider av slowdowns ibland. Hade lite problem med Skyrim också då bilden kunde flimra till lite titt som tätt, vilket var jävligt irriterande. Detta ska enligt internetoraklen uppstå när spelet ändrar upplösning beroende på vad som händer i spelet för att behålla prestandan.

Spelar mest indie på min switch och den sidan har varit helt ok vid sidan av Bloodstained om man nu ska räkna det som indie.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Kan säga att Bloodstained är vedervärdigt i handheld mode, spelar det just nu men snart blir det fan att spela dockat för det är snart inte hållbart längre i vissa delar av spelet. Xenoblade Chronicles 2 hade jag också stora problem med då upplösning blev så dålig att det nästan såg ut som ett klipp man spelade upp genom quicktime i internets begynnelse, sett rapporter om att upplösningen ibland dyker under 360p och dessutom lider av slowdowns ibland. Hade lite problem med Skyrim också då bilden kunde flimra till lite titt som tätt, vilket var jävligt irriterande. Detta ska enligt internetoraklen uppstå när spelet ändrar upplösning beroende på vad som händer i spelet för att behålla prestandan.

Spelar mest indie på min switch och den sidan har varit helt ok vid sidan av Bloodstained om man nu ska räkna det som indie.

Trist att läsa, har inte spelat något av spelen till Switch. Är sugen på Xenoblades 2 men har läst samma saker som dig och nu bekräftar du det ytterligare så mitt sug dämpas något. Funkar det bra dockat?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@eld: Då konsolen är fysiskt mindre så måste kylningen också vara nedskalad.
Så den är troligtvis inte kapabelt att hantera den extra värmeutvecklingen som uppstår när den överklockar GPU'n i dockat läge.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Trist att läsa, har inte spelat något av spelen till Switch. Är sugen på Xenoblades 2 men har läst samma saker som dig och nu bekräftar du det ytterligare så mitt sug dämpas något. Funkar det bra dockat?

Fungerar skapligt, inte alls samma problem som handheld så hade inga problem att spela igenom det.

Medlem

@kaealy att Bloodstained är trasigt är dock varken Nintendos eller Switch fel. Det finns betydligt mer krävande spel som flyter som smör i solsken på konsolen. En dålig port ligger på utvecklarens ansvar. Det finns spel som presterar dåligt på en pc med en budget på 25 000 kr också. De arbetar just nu på att laga Switch-versionen.

Medlem
Skrivet av Vamp:

@kaealy att Bloodstained är trasigt är dock varken Nintendos eller Switch fel. Det finns betydligt mer krävande spel som flyter som smör i solsken på konsolen. En dålig port ligger på utvecklarens ansvar. Det finns spel som presterar dåligt på en pc med en budget på 25 000 kr också. De arbetar just nu på att laga Switch-versionen.

Med det resonemanget så existerar inte problemen bara för att Nintendos egna först party fungerar skapligt (Mario party går väl inte ens att spela i handheld mode vad jag vet?). Nä köper inte alls ditt resonemang då det finns många spel som fungerar dåligt om man nu skulle se Bloodstained som ett undantag. Jag antar att du inte jobbar som utvecklare till spelet, så hur vet du ens att det finns ett problem som går att fixa? Finns ju som sagt spel på Switchen som det är problem med än idag. Kunde man skylla på att Sega Saturn var svår att utveckla till så kan man göra det med Switchen också. Det är helt enkelt för stor skillnad mellan dockat och handheld läge.

Dessutom är det ju rätt löjligt att dra en jämförelse med att ett spel som ser bättre ut fungerar bra och därmed måste ett spel som se mindre bra ut vara en dålig port. Finns spel som släpptes för 10 år sen som ser bättre ut än spel som släpptes idag men tro fan att det krävs sämre hårdvara för att driva de äldre spelen. Handlar ju om vilken motor det är gjort i (Switchen själv gillar Unity över Unreal och cryengine vad jag vet) och estetisk m.m.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Med det resonemanget så existerar inte problemen bara för att Nintendos egna först party fungerar skapligt (Mario party går väl inte ens att spela i handheld mode vad jag vet?). Nä köper inte alls ditt resonemang då det finns många spel som fungerar dåligt om man nu skulle se Bloodstained som ett undantag. Jag antar att du inte jobbar som utvecklare till spelet, så hur vet du ens att det finns ett problem som går att fixa? Finns ju som sagt spel på Switchen som det är problem med än idag. Kunde man skylla på att Sega Saturn var svår att utveckla till så kan man göra det med Switchen också. Det är helt enkelt för stor skillnad mellan dockat och handheld läge.

Dessutom är det ju rätt löjligt att dra en jämförelse med att ett spel som ser bättre ut fungerar bra och därmed måste ett spel som se mindre bra ut vara en dålig port. Finns spel som släpptes för 10 år sen som ser bättre ut än spel som släpptes idag men tro fan att det krävs sämre hårdvara för att driva de äldre spelen. Handlar ju om vilken motor det är gjort i (Switchen själv gillar Unity över Unreal och cryengine vad jag vet) och estetisk m.m.

Ursäkta språket, men vad fan pratat du om? Bloodstained till Switch är ett trasigt spel som går att laga. Punkt slut.

Gällande skillnaden mellan dockat och bärbart så är vi tillbaka hos utvecklarna även där. Det handlar om optimering och prioriteringar. Det finns goda exempel på spel som fungerar bättre bärbart. Ett av konsolens flaggskepp, Breath of the Wild till exempel. Du är välkommen att dra dina funderingar för personalen på Digital Foundry om du vill. Så kan du komma tillbaka sen när de berättat hur det ser ut i verkligheten. Det enda dockan gör att att klocka Switchens gpu något. Finns gott om justeringar utvecklaren kan göra i bärbart läge för att kompensera den något lägre klockfrekvensen.

Medlem

Varför pratar ingen om det som är intressant på riktigt, Switch Lite får ett riktigt styrkors (?!). Hoppas verkligen det släpps en separat och uppdaterad vänster Joy-con med ett styrkors. I princip varenda 2D sidscrollande spel är bättre med styrkors <3

123
Skriv svar