En tredjedel av alla digitala pc-förbokningar av Cyberpunk har skett via GOG

Medlem

Ingen förhandsbokning, men Steam när det väl kommer där. Kanske till switch om det kommer dit före Steam😁

Medlem
Skrivet av DitroX:

Har du fått tag i ett ex? Typ slutsålt överallt. Enligt cyberpunk.net finns det via Coolshop(?)

Satt och reload:ade Webhallen efter att dom announce:ade utgåvan så bokade där...

Coolshop... inte hört talas om, men är det en officiell retailer så borde det va lungt?

Medlem

30% går väl till gog och inte till CDPR, så det är samma sak som att köpa det på Steam? Man kan gissa att cdpr säger ett halvår efter att spelet släppts att det sålts fler kopior på gog än någon annanstans, medans gog fortfarande går knackigt och måste varsla.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

30% går väl till gog och inte till CDPR, så det är samma sak som att köpa det på Steam? Man kan gissa att cdpr säger ett halvår efter att spelet släppts att det sålts fler kopior på gog än någon annanstans, medans gog fortfarande går knackigt och måste varsla.

Om folk köper Half-Life 2 på Steam, betyder det att Steam och inte Valve får 30%? CDP äger både CDPR och GOG.

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Satt och reload:ade Webhallen efter att dom announce:ade utgåvan så bokade där...

Coolshop... inte hört talas om, men är det en officiell retailer så borde det va lungt?

Gött! Själv fick jag tag på ett ex via Gamestop innan det blev slutsålt. Det gick fort!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

CDP äger både CDPR och GOG.

Jo jag vet, alla vet typ det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Trodde folk lärt sig att inte förhandsboka vid det här laget.
Inte för att jag tror att Cyberpunk kommer floppa precis, men ändå.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Fattar inte vad folk har emot att förhandsboka. Är det bättre att vänta på att läsa recensioner från olika ställen där man aldrig är saker om de fått betalt eller inte på sin recension?

Dessutom låta någon annans intryck säga om du kommer att tycka ett spel är bra eller inte. Aldrig förstått den mentaliteten.

Medlem

@Rydell1986:
Jag kan bara tala för min egen del men tror många håller med.
Självklart är jag skeptisk till recensioner (förutom FZ såklart) då dessa oftast har politiska agendor eller är betalda av utgivaren för att ge ett positivt sken, tittar på er kotaku..

Sen bryr jag mig sällan om vad folk rent subjektivt tycker om ett spel då detta är väldigt personligt MEN(!), om ett spel innehåller allt för många buggar, dålig mekanik, dag ett DLC, avstyckat material, känns generellt ofärdigt så kan jag då avstå från att ge dessa skojare mina pengar. Det är sånt som inte är subjektivt eller går att mörka genom att betala en recensent. Se t.ex Colonial Marines.

Så det finns all reson i världen för att avstå förhandsbokningar men ingen anledning alls som väger till dess fördel.
Vad är så otroligt viktigt med att förboka? Vad vinner du på det? Jag kan inte för mitt liv se någon som helst rimlig anledning till varför jag ska köpa en produkt som inte ens är färdig och som jag inte vet något om.
Skulle du göra så med andra produkter än spel? Skulle du förhandsboka en telefon ett år innan den släpps eftersom tillverkaren säger att den ska bli bäst? Med risk att den inte ens har stöd för 4G och bara kan spela MIDI ljud, något som du inte kan få kompensation för.

Medlem

förbokade CE på webhallen såklart

är så sur på mig själv för att jag inte köpte Witcher 3 CE

Medlem
Skrivet av Yabba:

Det blir g2a en vecka efter release som alltid.

Urk.

Skrivet av anon_319742:

Ska inte förboka. Om spelet visar sig vara någonting att ha vid releasen så blir det ett köp på Epic Games Store.

Varför EGS?

Medlem

Hur kan man välja Steam där 30% av alla intäkter går direkt ner i fettot Gabe’s fickor? Antingen blir det Epic eller GoG.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Inaktiv
Skrivet av loerk:

Varför EGS?

Vill inte stödja Steam i onödan samt om man ska tro nyheterna så vill man inte stödja CDPR heller. Då är EGS det enda alternativet.

Medlem
Skrivet av trasapa:

@Rydell1986:
Jag kan bara tala för min egen del men tror många håller med.
Självklart är jag skeptisk till recensioner (förutom FZ såklart) då dessa oftast har politiska agendor eller är betalda av utgivaren för att ge ett positivt sken, tittar på er kotaku..

Sen bryr jag mig sällan om vad folk rent subjektivt tycker om ett spel då detta är väldigt personligt MEN(!), om ett spel innehåller allt för många buggar, dålig mekanik, dag ett DLC, avstyckat material, känns generellt ofärdigt så kan jag då avstå från att ge dessa skojare mina pengar. Det är sånt som inte är subjektivt eller går att mörka genom att betala en recensent. Se t.ex Colonial Marines.

Så det finns all reson i världen för att avstå förhandsbokningar men ingen anledning alls som väger till dess fördel.
Vad är så otroligt viktigt med att förboka? Vad vinner du på det? Jag kan inte för mitt liv se någon som helst rimlig anledning till varför jag ska köpa en produkt som inte ens är färdig och som jag inte vet något om.
Skulle du göra så med andra produkter än spel? Skulle du förhandsboka en telefon ett år innan den släpps eftersom tillverkaren säger att den ska bli bäst? Med risk att den inte ens har stöd för 4G och bara kan spela MIDI ljud, något som du inte kan få kompensation för.

Jag förespråkar inte för förhandsbokningar, jag är bara nyfiken på varför folk är så himla mycket emot det.

Jag förhandsbokar enbart spelserier jag älskar. Se (Borderlands 3) där jag vet att jag ändå kommer köpa spelet dag 1. Så varför inte förhandsboka och få lite lull-lull med i förpackningen.

Konsumentköplagen skyddar mig från dåliga produkter som en telefon som inte fungerar som den ska. Nu är jag inte teknik nörd så skulle aldrig förhandsboka en telefon. Men om jag skulle göra det så absolut, kan alltid returnera den ändå men full kompensation.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Fattar inte vad folk har emot att förhandsboka. Är det bättre att vänta på att läsa recensioner från olika ställen där man aldrig är saker om de fått betalt eller inte på sin recension?

Dessutom låta någon annans intryck säga om du kommer att tycka ett spel är bra eller inte. Aldrig förstått den mentaliteten.

Genom åren har man förhoppnings vis funnit både seriösa, korruptionsfria ställen samt recensenter som brukar ha samma åsikter som en själv. Sedan så är det mycket värt att se gameplay videos från spelen efter release istället för de scriptade trailers som ofta inte säger sanningen som spelet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Rydell1986:

Fattar inte vad folk har emot att förhandsboka. Är det bättre att vänta på att läsa recensioner från olika ställen där man aldrig är saker om de fått betalt eller inte på sin recension?

Dessutom låta någon annans intryck säga om du kommer att tycka ett spel är bra eller inte. Aldrig förstått den mentaliteten.

Anthem är ett jättebra exempel på varför man inte ska förhandsboka. Vill generellt inte stödja undermåliga spel som ej håller vad de lovar. Att förhandsboka ett spel som du inte testat är att stödja den vilseledande speltrailer-trend som råder inom branschen.
Hinner man häva köpet efter man sett att det ej lever upp till förväntningarna så för all del, förboka om det intresserar dig.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Anthem är ett jättebra exempel på varför man inte ska förhandsboka. Vill generellt inte stödja undermåliga spel som ej håller vad de lovar. Att förhandsboka ett spel som du inte testat är att stödja den vilseledande speltrailer-trend som råder inom branschen.
Hinner man häva köpet efter man sett att det ej lever upp till förväntningarna så för all del, förboka om det intresserar dig.

Anthem hade ju dock både en stängd och en öppen beta som lät alla människor som var intresserad av spelet att pröva det själva innan man valde att förhandsboka eller köpa det dag 1.

Sen att hela spelet var knappt dubbelt så stort som betan, Det kunde man ju dessvärre inte veta

Medlem
cdkeys

Kanske har att göra med att spelet säljs via cdkeys.com för väldigt billigt via just GOG.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Vill inte stödja Steam i onödan samt om man ska tro nyheterna så vill man inte stödja CDPR heller. Då är EGS det enda alternativet.

Varför vill du inte stödja Valve? För att de tar 30%?
Och jag antar att du pratar om CDPRs crunch perioder och hur de behandlar anställda när du säger att du inte vill stödja dem. Väljer du att inte stödja Rockstar av samma skäl? Eller i princip varenda studio i industrin?

Att det skulle göra EGS till ett bättre alternativ är nästan skrattretande.

Medlem

Har inte förhandsbokat, skall försöka låta bli.

Köper jag det kommer det att bli på EGS. Gillar inte Steam och har inte GOG/Galaxy.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Vill inte stödja Steam i onödan samt om man ska tro nyheterna så vill man inte stödja CDPR heller. Då är EGS det enda alternativet.

Blir lite svårt att undvika att stödja CDPR om du tänker köpa Cyberpunk. Fördelen med att köpa på GOG är ju att det är DRM fritt och att du inte brukar behöva launchern för att installera och spela. Innan deras launcher lanserades brukade kunderna ladda ner installationsfilerna via hemsidan, ingen internetuppkoppling behövdes för att installera och spela.
Den möjligheten finns fortfarande kvar, även om CDPR nu aggressivt rekommenderar att man laddar hem spelet genom launchern med en stor knapp, längre ner på sidan så finns en rubrik "download offline back-up game installers", klicka där och installationsfilerna finns och hämta.
Eventuella patchar m.m. brukar även finnas där.

Efter lite sökande upptäckte jag att det också går att tanka hem filerna genom launchern, om man väljer ämnet backup&goodies från menyn med alternativ för ett spel så finns installationsfilerna där.

Inaktiv
Skrivet av loerk:

Varför vill du inte stödja Valve? För att de tar 30%?
Och jag antar att du pratar om CDPRs crunch perioder och hur de behandlar anställda när du säger att du inte vill stödja dem. Väljer du att inte stödja Rockstar av samma skäl? Eller i princip varenda studio i industrin?

Att det skulle göra EGS till ett bättre alternativ är nästan skrattretande.

Jag vill inte stödja Valve på grund av deras monopolliknande ställning på marknaden. Nej jag pratar inte om CDPR's crunch. Jag ogillar dem som utgivare på grund av deras till synes anti-konsumentbeteende.

Skrivet av frotz:

Blir lite svårt att undvika att stödja CDPR om du tänker köpa Cyberpunk. Fördelen med att köpa på GOG är ju att det är DRM fritt och att du inte brukar behöva launchern för att installera och spela. Innan deras launcher lanserades brukade kunderna ladda ner installationsfilerna via hemsidan, ingen internetuppkoppling behövdes för att installera och spela.
Den möjligheten finns fortfarande kvar, även om CDPR nu aggressivt rekommenderar att man laddar hem spelet genom launchern med en stor knapp, längre ner på sidan så finns en rubrik "download offline back-up game installers", klicka där och installationsfilerna finns och hämta.
Eventuella patchar m.m. brukar även finnas där.

Efter lite sökande upptäckte jag att det också går att tanka hem filerna genom launchern, om man väljer ämnet backup&goodies från menyn med alternativ för ett spel så finns installationsfilerna där.

Ja det blir svårt att undvika CDPR, men det är inte så att jag vägrar köpa något från dem om de nu skapar ett riktigt bra spel. Bara det att jag gärna ser att de får lite mindre del av försäljningen och mer går till Epic.

Medlem

Blev förbokning på Steam för jag fick det för 20€ billigare så istället för 59.99€ betalade jag 39.99€. Har rätt uselt betalt på mitt jobb så 59.99€ var lite väl mycket. Använde mig utav de där 5€ rabatten som man kunde byta in tokens för på under rean, hade råd med 4 st 5€ rabatter i tokens så det kändes rätt skönt. Så tog tillfället i akt och bokade Cyberpunk 2077, sen vet jag inte om jag har jobb när spelet kommer ut då jag arbetar som typ vikarie på ett kontor. Och kanske inte ens har jobb nu efter Augusti.

Skönt att Team Corgi vann så man fick en hög med tokens

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag vill inte stödja Valve på grund av deras monopolliknande ställning på marknaden. Nej jag pratar inte om CDPR's crunch. Jag ogillar dem som utgivare på grund av deras till synes anti-konsumentbeteende.

Ursäkta men anti-konsumentbeteende? Utveckla gärna vidare kära du. CDPR är ju de som har gett så otroligt mycket till oss konsumenter, speciellt de som lever i länder som inte har det lika bra ställt som vi i Sverige. Vet du ens vad du pratar om? Den butik du väljer att stödja är ju den enda som ger kängan till konsumenten på alla fronter.
Och att harva på om att Valve liknar ett monopol är bara larvigt.

Medlem

Jag vet inte om jag kommer boka det, men det blir i alla fall GoG. DRM-fritt går alltid före allt annat, även om jag så måste betala ett par hundringar mer.

Inaktiv
Skrivet av loerk:

Ursäkta men anti-konsumentbeteende? Utveckla gärna vidare kära du. CDPR är ju de som har gett så otroligt mycket till oss konsumenter, speciellt de som lever i länder som inte har det lika bra ställt som vi i Sverige. Vet du ens vad du pratar om? Den butik du väljer att stödja är ju den enda som ger kängan till konsumenten på alla fronter.
Och att harva på om att Valve liknar ett monopol är bara larvigt.

CDPR verkar förbjuda rabatt på deras spel trots att det bekostas av andra, det är höjden av anti-konsumentbeteende. Epic Games Store är just nu den enda större spelbutiken som står på spelarnas sida på alla fronter.
Att hävda att Steam inte har en monopolliknande ställning är bara larvigt.

Medlem

Ingen förhandsbokning för mig, men kommer med största sannolikhet skaffa det via gog.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

CDPR verkar förbjuda rabatt på deras spel trots att det bekostas av andra, det är höjden av anti-konsumentbeteende. Epic Games Store är just nu den enda större spelbutiken som står på spelarnas sida på alla fronter.
Att hävda att Steam inte har en monopolliknande ställning är bara larvigt.

Förbjuder de rabatt på sina spel? Konstigt med tanke på att Witcher spelen ha reats ut svinbilligt flera gånger.
Och nae, hur du än försöker vrida och vända på det så är inte Steam något monopol.
Man skulle nästan kunna tro att du inte vet vad ett monopol är och att du bara tar ord ur luften för att det ska se ut som att du har någon slags poäng.
Vilket du inte har.
Epic gör inte ett skit för konsumenten, och att du inte kan se det är tragiskt. Det enda de sysslar med just nu är att de försöker ta över marknadsandelar så att de kan cementera sig som återförsäljare, de ger blanka fan i dig.

Inaktiv
Skrivet av loerk:

Förbjuder de rabatt på sina spel? Konstigt med tanke på att Witcher spelen ha reats ut svinbilligt flera gånger.
Och nae, hur du än försöker vrida och vända på det så är inte Steam något monopol.
Man skulle nästan kunna tro att du inte vet vad ett monopol är och att du bara tar ord ur luften för att det ska se ut som att du har någon slags poäng.
Vilket du inte har.
Epic gör inte ett skit för konsumenten, och att du inte kan se det är tragiskt. Det enda de sysslar med just nu är att de försöker ta över marknadsandelar så att de kan cementera sig som återförsäljare, de ger blanka fan i dig.

Ja, de förbjöd rabatt på Cyberpunk. Det tillåts inte säljas billigare än på Steam och GoG, mycket konsumentfientligt. Att de sedan rear ut ett gammalt single-playerspel är knappast relevant, en rea där borde vara en självklarhet. Det är få som har koll på vad ett monopol är, jag har dock det.
Epic är en revolution i spelbranschen som förbättrar spelvärlden dagligen. Att du väljer att blunda för allt bra de har gjort är ditt problem.

Medlem

@Rydell1986:
Det är just det jag menar, du är inte skyddad av konsumentköplagen när det gäller spel och därför är förhandsbokning rent idiotiskt i min mening. Varför är det så viktigt att köpa ett spel dag ett? Vad gör det att vänta en eller två dagar för att få veta med säkerhet att man inte blir lurad istället?
Speciellt efter så mycket stök det faktiskt har varit de senaste åren med ofullständiga spelsläpp så tycker jag rent principiellt att det är fel att uppmuntra en sån affärsmetod.

Det här säger jag även om jag inte har någon som helst tro att just CDPR kommer att dra en F76 och jag kommer absolut att köpa CP2077 men det är av ren princip som jag håller mig borta från förbokning.

123
Skriv svar