Hårdvarunytt - Äntligen hotar AMD Intel på allvar

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Kört AMD processorer länge och även för 10 år sen hade jag aldrig problem.
Problemen var då AMD var dåliga på grafikdrivrutiner men även det är ju länge sen det var aktuellt.

Ok! Då kanske man ska testa i nästa rig.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag har inte samma uppfattning , det är ju nu AMD bryter sig in även på gaming.

Det svåra som jag ser det är hur man ska ta sin jämförelse.
Skall man jämföra core för core i samma klockfrekvens så är det ju jämnt skägg numera vilket är imponerande och vilket många testare påvisat är riktigt bra.
Skall man jämföra pris som du gör så betänk att det är 8 cores för intel och 12 du får på AMD.

Finns en massa annat man också kan snacka om, för min egen del t.ex. kommer jag titta på att helt sonika behålla mitt gamla moderkort och uppgradera till en 3000 processor eftersom AMD har bakåtkompatibilitet och som du nämner en av de få vinsterna är snabbheten med PCIEX4 vilket inte känns aktuellt ännu.

Skall bli grymt intressant då vi får se mer info om detta i framtiden och hur det utvecklas. Bäst av allt är ju att priserna dyker så vi får mer prestanda för pengarna.

Absolut! Oavsett hur de står sig mot varandra så kommer detta tvinga Intel att agera. Antingen genom sänkt prissättning på deras nuvarande 9th gen. processorer eller att de arbetar hårt att få ut nästa gen. processorer. Och ska man kolla den "läckta" roadmappen som intel hade inför framtiden ser det inte särskilt positivt ut för intel inom en 5 års period. Så AMD har all anledning att vara stolta över deras Ryzen 3000. Jag hoppas de säljer bra med Ryzen 3000. Förmodligen kommer Intel göra en sänkning av deras priser på 9th gen. för att konkurrera hårdare mot Ryzen 3000. Det vore det enda logiska valet att ta.

Du har också rätt att det är fler cores i en 3900x (12) mot en 9900k (8) och trots det är 9900k snabbare för spel. Det är endast ett fåtal spel där 3900x levererar bättre prestanda än 9900k. Dock är ju detta också endast på 1080p. På 1440p går det åt mer för GPU att göra sitt jobb och där vinner intel enligt det jag har sett från riktiga benchmarks ifrån recensenter. Vilket får mig att tänka att nästa gen. från intel lär bli mycket bättre. Som jag skrev tidigare, för gaming är intel fortfarande kung om du endast är ute efter maximal prestanda och maximal fps. 9900k fungerar även bra om du streamar eller gör annat vilket gör den till en allsidig processor. Men om du gör något annat utöver gaming, gaming+streaming så är Ryzen 3000 något att verkligen hålla koll på om du vill ha en allsidig processor.

Denna video tar upp väldigt bra om hur 3700x står sig mot 9700k samt 3900x mot 9900k med massvis med benchmarks i 1080p samt 1440p. Jag rekommenderar att du tar en titt på den då den är väldigt bra.

Ett citat ur videon som är viktigt att tänka på:
"The 3900X is a bad value if gaming is your only agenda because it's more expensive and performs worse in games than a 9700k."
Och såklart "Compared to the 3700X, the 9700k is up to 15% faster. Possibly more in certain titles not tested here. But the 3700X is still a viable gaming only chip if you're trying to stretch your budget since it's abit cheaper than the I7 9700k and it includes a cooler."

Tydligen har Intels IPC bättre funktion än AMD något som gör att GPU får ut mer kraft och verkligen kan sträcka på benen så att säga. Så för gaming så vitt jag förstår om du har en 9700k eller 9900k med en 2080ti så kommer du i princip alltid ha mer fps än om du körde med en 3900x och speciellt en 3700x då 9700k bevisligen är ca 15% snabbare.
Detta betyder såklart inte att Ryzen 3000 är dåliga. Nej, de är skitbra. Men för gaming så är det viktigt för folk att veta att intel är fortfarande högst relevanta.

Edit: Tydligen är det inte Intels IPC som är bättre då AMD tydligen ska ha bättre IPC nu utan det är helt enkelt att intels processorer har högre klockfrekvens och spel tycker om det.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem
Testpilot
Skrivet av SilvaH:

Absolut! Oavsett hur de står sig mot varandra så kommer detta tvinga Intel att agera. Antingen genom sänkt prissättning på deras nuvarande 9th gen. processorer eller att de arbetar hårt att få ut nästa gen. processorer. Och ska man kolla den "läckta" roadmappen som intel hade inför framtiden ser det inte särskilt positivt ut för intel inom en 5 års period. Så AMD har all anledning att vara stolta över deras Ryzen 3000. Jag hoppas de säljer bra med Ryzen 3000. Förmodligen kommer Intel göra en sänkning av deras priser på 9th gen. för att konkurrera hårdare mot Ryzen 3000. Det vore det enda logiska valet att ta.

Du har också rätt att det är fler cores i en 3900x (12) mot en 9900k (8) och trots det är 9900k snabbare för spel. Det är endast ett fåtal spel där 3900x levererar bättre prestanda än 9900k. Dock är ju detta också endast på 1080p. På 1440p går det åt mer för GPU att göra sitt jobb och där vinner intel enligt det jag har sett från riktiga benchmarks ifrån recensenter. Vilket får mig att tänka att nästa gen. från intel lär bli mycket bättre. Som jag skrev tidigare, för gaming är intel fortfarande kung om du endast är ute efter maximal prestanda och maximal fps. 9900k fungerar även bra om du streamar eller gör annat vilket gör den till en allsidig processor. Men om du gör något annat utöver gaming, gaming+streaming så är Ryzen 3000 något att verkligen hålla koll på om du vill ha en allsidig processor.

Denna video tar upp väldigt bra om hur 3700x står sig mot 9700k samt 3900x mot 9900k med massvis med benchmarks i 1080p samt 1440p. Jag rekommenderar att du tar en titt på den då den är väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=QZAqV6yo2vo

Ett citat ur videon som är viktigt att tänka på:
"The 3900X is a bad value if gaming is your only agenda because it's more expensive and performs worse in games than a 9700k."
Och såklart "Compared to the 3700X, the 9700k is up to 15% faster. Possibly more in certain titles not tested here. But the 3700X is still a viable gaming only chip if you're trying to stretch your budget since it's abit cheaper than the I7 9700k and it includes a cooler."

Tydligen har Intels IPC bättre funktion än AMD något som gör att GPU får ut mer kraft och verkligen kan sträcka på benen så att säga. Så för gaming så vitt jag förstår om du har en 9700k eller 9900k med en 2080ti så kommer du i princip alltid ha mer fps än om du körde med en 3900x och speciellt en 3700x då 9700k bevisligen är ca 15% snabbare.
Detta betyder såklart inte att Ryzen 3000 är dåliga. Nej, de är skitbra. Men för gaming så är det viktigt för folk att veta att intel är fortfarande högst relevanta.

Edit: Tydligen är det inte Intels IPC som är bättre då AMD tydligen ska ha bättre IPC nu utan det är helt enkelt att intels processorer har högre klockfrekvens och spel tycker om det.

Jup. Precis som jag sade i mitt initiala inlägg. Intel leder endast i klockfrekvens numera.
Kan tänka mig att det blir ännu jämnare framöver då olika tweaks fixar ännu mer prestanda. Tex verkar det vara strul med Destiny 2 på 3000 serien av nån underlig anledning. Skall bli intressant o se vad det beror på.

Intel behöver denna omskakning. De har ju slentrianjobbat de sista åren och täljt guld med pennkniv. Nu är det dags för låga priser och innovation.

Gen
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Skulle säga att det beror på hur länge du tänkt ha processorn. 9700K med sina 8c/8t funkar bra nu och troligtvis ett par år till, men efter nästa generations konsoler och fler och fler spel börjar anpassas efter bättre CPU:er, kan det nog bli problem att ha så pass få trådar. Redan nu börjar gamla 4C/4t i5:or få stora problem i moderna titlar som BFV, och det är ett spel som fortfarande måste anpassas efter den värdelösa processorn i Jaguar.

9900K och 8700k ser jag som de enda framtidssäkra konsument processorer Intel har just nu, men även dessa känns riskabla då man inte vet hur illa HT-säkerhetsproblemet är egentligen. Skulle inte alls förvåna mig om Intel säger att man bör helt stänga av HT efter nästa generation Intel processorer släpps.

Ryzen tror jag kommer åldras bra mycket bättre och känns som en säkrare investering överlag.

Tänker man så borde man egentligen skaffat sig 3900X så man får 12 riktiga cores och stänga av SMT tillsvidare då prollen boostar högre Men ja, det är mer framtidssäkert med en Ryzen, absolut.

12
Skriv svar