Hårdvarunytt - Äntligen hotar AMD Intel på allvar

Robot
Hårdvarunytt - Äntligen hotar AMD Intel på allvar

Den ensidiga kampen om gigahertzen blev precis lite mer jämn.

#amd, #radeon, #ryzen


Medlem

Funderar på om det är verkligen värt att uppgradera processorn från ett 1800X om man använder bara vega56, för i deras tester använde de ju ett rtx 2080TI och då kanske blir processorn ett bottleneck

Medlem

Konkurrens. <3

Det blir en 3900X eller en 3950X i nästa uppgradering i höst.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Gen
Medlem

Hoppas att nästa generation knäcker Intel i spel också och inte bara kreationsapplikationer. Är inte alls självklart att välja en 3700X om man bara spelar.

Medlem

Jag är så jävla glad för AMD. Nu är de bara hota NVIDIA på allvar, de kommer ju ta lite tid men vi är nog inte långt borta från att de kommer hända. #GoRed


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Min nästa dator har en AMD CPU helt klart! Hoppas det blir en dator i höst!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

konkurrens är alltid bra!


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem
Skrivet av Gen:

Hoppas att nästa generation knäcker Intel i spel också och inte bara kreationsapplikationer. Är inte alls självklart att välja en 3700X om man bara spelar.

Skulle säga att det beror på hur länge du tänkt ha processorn. 9700K med sina 8c/8t funkar bra nu och troligtvis ett par år till, men efter nästa generations konsoler och fler och fler spel börjar anpassas efter bättre CPU:er, kan det nog bli problem att ha så pass få trådar. Redan nu börjar gamla 4C/4t i5:or få stora problem i moderna titlar som BFV, och det är ett spel som fortfarande måste anpassas efter den värdelösa processorn i Jaguar.

9900K och 8700k ser jag som de enda framtidssäkra konsument processorer Intel har just nu, men även dessa känns riskabla då man inte vet hur illa HT-säkerhetsproblemet är egentligen. Skulle inte alls förvåna mig om Intel säger att man bör helt stänga av HT efter nästa generation Intel processorer släpps.

Ryzen tror jag kommer åldras bra mycket bättre och känns som en säkrare investering överlag.

Medlem

Haft tankar på ny burk här mot hösten, kan ju eventuellt bli AMD i den.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Har en Ryzen 1700 processor i min dator. Väntar på nästa generations grafikkort eftersom mitt gamla 980 fungerar riktigt br---- ERROR,

Medlem

Fantastiska siffror i CPU-krävande applikationer. Tyvärr halkar de efter (som vanligt) i spel. Men att vi äntligen har processorer som är tillverkade i 7nm på marknaden får ju ses som en milstolpe i sig

Testpilot

Grymt! Nu är de uppe i samma flås som Intel och enda fördelen Intel har är klockfrekvensen.

Kommer troligen byta till 3000 serien i höst på mitt gamla moderkort. Vilket också är en fördel för AMD att man har bakåtkompatibilitet på moderkort.

Detta är superbra nyheter för oss konsumenter. Kommer ge mycket prestanda för pengarna framöver!

Medlem

Tur att Jonas är Hårdvaru-Leffe lvl 100 vid det här laget, annars hade han kanske inte överlevt den veckan.

Medlem

Får se vad det blir när det blir dax för min del. AMD tröttnade jag på för flera år sen och orkade aldrig böka med dem igen, nu börjar de ju bli intressant. Men då jag ändå mest spelar och behöver hög CPU frekvens så... Den av dem som lyckas att hålla ner temp, upp klocka på fler än en kärna samtidigt och ändå ha 10+ kärnor blir det, sen struntar jag i om det är intel eller AMD ^^ Förvisso lär fler kärnor än hög frekvens bli mer användbart även på spelsidan framöver.

Medlem

Väldigt nöjd med min 2700X. Blir ingen uppgradering i dagsläget, men väldigt bra för konkurrensen att båda parterna är på banan igen.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Beställde lite delar till ny burk igår, Dock inte Processor och moderkort. -skulle skaffa mig en 3700x men dom går ju inte å få tag på.. väntad leverans på inet om 2 månader *suck*


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Till hösten blir det nytt moderkort och byte från 1700 till 3950x

Medlem
Skrivet av Jaasii:

Tur att Jonas är Hårdvaru-Leffe lvl 100 vid det här laget, annars hade han kanske inte överlevt den veckan.

Han gick på semester direkt efter. Rätt välbehövlig gissas.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ja det är bra att amd hotar intel men synd bara att deras modekort drog iväg så förbaskat i pris billigaste kostar runt 2000-2500kr så känns nästan som en intel blivit mer prisvärd nu med deras modekort. Men som tur är så kan man få en x470 för ungefär 1600kr samt en 3700x för 3400kr. Så om man ska skaffa amd för prisvärd peng så är det x470 man ska köpa..

Medlem

Hur är det med amd nuförtiden? Jag körde amd för runt tio år sedan, kommer ihåg att det var massa strul med bland annat drivrutiner och annat. Efter det har jag bara kört intel/nvidia som fungerat utmärkt. Fungerar det bättre nu?

Medlem

Funkar det lika bra med att ha ett gammalt moderkort tex b450 eller finns det fler fördelar så att borde uppgradera moderkort med????

Skrivet av Sapiens:

Redan nu börjar gamla 4C/4t i5:or få stora problem i moderna titlar som BFV

Vilka är dessa tydligen "stora problem"? 5 fps mindre?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Då jag är gammal som gatan har jag alltid kört AMD sedan K tiden. alltid fungerat toppen med mina iaf. Köpte till sonen en strix b450 f-gameing med 32gb ram och 2600 fungerar riktigt bra alltså för dom pengarna. är 2nd gen då men under 5 lakan fick han en riktigt bra dator.

Medlem

@Warfighter320: B450 fungerar utan problem. 370 osv troligen då det patchas från moderkorts tillverkaren. alla bygger ju på AM4 socket är det som är så jävla bra med.

Testpilot
Skrivet av Yabba:

Hur är det med amd nuförtiden? Jag körde amd för runt tio år sedan, kommer ihåg att det var massa strul med bland annat drivrutiner och annat. Efter det har jag bara kört intel/nvidia som fungerat utmärkt. Fungerar det bättre nu?

Kört AMD processorer länge och även för 10 år sen hade jag aldrig problem.
Problemen var då AMD var dåliga på grafikdrivrutiner men även det är ju länge sen det var aktuellt.

Dec
Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Vilka är dessa tydligen "stora problem"? 5 fps mindre?

Micro-stutters / mycket sämre lägsta fps som man kan se i denna video från Hardware Unboxed:
https://youtu.be/97sDKvMHd8c?t=464


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

9 av 10 datorer jag har byggt har använt AMD på båda fronter. Var dum nog en gång att använda Intel för flera år sedan.

Medlem

Efter att ha tittat på flertalet videor och läst flera tester så är jag inte så imponerad av Ryzen 3000 helt ärligt.

Visst AMD utmanar faktiskt Intel nu på riktigt vilket är bra. Men om man ser till REN GAMING PRESTANDA på t ex en 3900X vs 9900K (som är av samma prisklass) så vinner 9900K över 3900X. Och just nu som jag kan se på inet och andra återförsäljare så kostar 3900X 400-800 kr mer än 9900K. Vad händer om intel svarar på AMD och sänker sina priser på t ex just 9900k? Då blir den plötsligt mycket mer värd.
Det som skulle vara lockelsen är givetvis x570 moderkortet för nya ryzen 3000. Då du får PCIE4 och kan då köra en sådan M2 SSD som är ruskigt snabb (Tror Corsairs MP600 låg på precis under 5000 mb/s i läshastighet) Sen däremot om du behöver denna hastighet det är ytterst tveksamt. Du behöver den definitivt inte för gaming eller streaming.

Det jag kan ta och lära mig ifrån dessa recensioner, videos och tester är helt enkelt följande.
Om du endast använder datorn till gaming och vardagligt bruk som surfa/mail titta på video etc. så är intel fortfarande kung. I7 9700K är perfekt för dig. I9 9900K om du lägger till streaming.
Men för ALLT ANNAT utöver dessa två kategorier "Gaming + Streaming" är det väldigt svårt att inte titta till AMD. 3900X totalt dominerar 9900K i de flesta arbetsbelastningarna man kan utsätta den för. Men just för gaming eller streaming så är fortfarande intel på topp för maximal prestanda.

Givetvis så måste jag erkänna att på lägre nivå så känns ryzen 3000 mycket mer lockande vs intel. T ex 3600X och 3700X med tanke på priset. Men på topp nivå så tycker jag det är svårt mellan en 9900k vs 3900X. Det beror helt enkelt på vad du använder datorn för.

Och om någon undrar gällande de nya x570 moderkorten vs de gamla t ex x470/x370. Det ENDA du förlorar på att inte ta ett x570 är PCIE-4. Detta har AMD själva sagt är i princip den enda skillnaden du som konsument förmodligen bryr dig i. PCIE4 spelar ingen roll för grafikkorten heller då grafikkorten fortfarande inte maxat PCIE3. Så det är i princip endast den där M2 SSD hastigheten du vinner på x570 som är något man skulle kunna bry sig i. Dock har x570 en enorm nackdel och det är att den där lilla fläkten har kommit tillbaka på de flesta moderkorten då chippet går så varmt. En till rörlig del som kan gå sönder är inte bra och dessa småfläktar är kända för att de brukar stryka med. Förhoppningsvis har samtliga tillverkare tänkt på detta så man enkelt skulle kunna byta ut fläkten om det behövs men det återstår att se.

Jag gillar ändå AMD för deras Ryzen 3000 release. Jag har länge varit intresserad av att kanske bygga en till dator och då står det mellan en 9900K eller 3900X eller kanske tom en 3950X bara för att jag kan.
Hatten av ändå till AMD för att äntligen sätta någon form av äkta press på Intel.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Testpilot
Skrivet av SilvaH:

Efter att ha tittat på flertalet videor och läst flera tester så är jag inte så imponerad av Ryzen 3000 helt ärligt.

Visst AMD utmanar faktiskt Intel nu på riktigt vilket är bra. Men om man ser till REN GAMING PRESTANDA på t ex en 3900X vs 9900K (som är av samma prisklass) så vinner 9900K över 3900X. Och just nu som jag kan se på inet och andra återförsäljare så kostar 3900X 400-800 kr mer än 9900K. Vad händer om intel svarar på AMD och sänker sina priser på t ex just 9900k? Då blir den plötsligt mycket mer värd.
Det som skulle vara lockelsen är givetvis x570 moderkortet för nya ryzen 3000. Då du får PCIE4 och kan då köra en sådan M2 SSD som är ruskigt snabb (Tror Corsairs MP600 låg på precis under 5000 mb/s i läshastighet) Sen däremot om du behöver denna hastighet det är ytterst tveksamt. Du behöver den definitivt inte för gaming eller streaming.

Det jag kan ta och lära mig ifrån dessa recensioner, videos och tester är helt enkelt följande.
Om du endast använder datorn till gaming och vardagligt bruk som surfa/mail titta på video etc. så är intel fortfarande kung. I7 9700K är perfekt för dig. I9 9900K om du lägger till streaming.
Men för ALLT ANNAT utöver dessa två kategorier "Gaming + Streaming" är det väldigt svårt att inte titta till AMD. 3900X totalt dominerar 9900K i de flesta arbetsbelastningarna man kan utsätta den för. Men just för gaming eller streaming så är fortfarande intel på topp för maximal prestanda.

Givetvis så måste jag erkänna att på lägre nivå så känns ryzen 3000 mycket mer lockande vs intel. T ex 3600X och 3700X med tanke på priset. Men på topp nivå så tycker jag det är svårt mellan en 9900k vs 3900X. Det beror helt enkelt på vad du använder datorn för.

Och om någon undrar gällande de nya x570 moderkorten vs de gamla t ex x470/x370. Det ENDA du förlorar på att inte ta ett x570 är PCIE-4. Detta har AMD själva sagt är i princip den enda skillnaden du som konsument förmodligen bryr dig i. PCIE4 spelar ingen roll för grafikkorten heller då grafikkorten fortfarande inte maxat PCIE3. Så det är i princip endast den där M2 SSD hastigheten du vinner på x570 som är något man skulle kunna bry sig i. Dock har x570 en enorm nackdel och det är att den där lilla fläkten har kommit tillbaka på de flesta moderkorten då chippet går så varmt. En till rörlig del som kan gå sönder är inte bra och dessa småfläktar är kända för att de brukar stryka med. Förhoppningsvis har samtliga tillverkare tänkt på detta så man enkelt skulle kunna byta ut fläkten om det behövs men det återstår att se.

Jag gillar ändå AMD för deras Ryzen 3000 release. Jag har länge varit intresserad av att kanske bygga en till dator och då står det mellan en 9900K eller 3900X eller kanske tom en 3950X bara för att jag kan.
Hatten av ändå till AMD för att äntligen sätta någon form av äkta press på Intel.

Jag har inte samma uppfattning , det är ju nu AMD bryter sig in även på gaming.

Det svåra som jag ser det är hur man ska ta sin jämförelse.
Skall man jämföra core för core i samma klockfrekvens så är det ju jämnt skägg numera vilket är imponerande och vilket många testare påvisat är riktigt bra.
Skall man jämföra pris som du gör så betänk att det är 8 cores för intel och 12 du får på AMD.

Finns en massa annat man också kan snacka om, för min egen del t.ex. kommer jag titta på att helt sonika behålla mitt gamla moderkort och uppgradera till en 3000 processor eftersom AMD har bakåtkompatibilitet och som du nämner en av de få vinsterna är snabbheten med PCIEX4 vilket inte känns aktuellt ännu.

Skall bli grymt intressant då vi får se mer info om detta i framtiden och hur det utvecklas. Bäst av allt är ju att priserna dyker så vi får mer prestanda för pengarna.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag har inte samma uppfattning , det är ju nu AMD bryter sig in även på gaming.

Det svåra som jag ser det är hur man ska ta sin jämförelse.
Skall man jämföra core för core i samma klockfrekvens så är det ju jämnt skägg numera vilket är imponerande och vilket många testare påvisat är riktigt bra.
Skall man jämföra pris som du gör så betänk att det är 8 cores för intel och 12 du får på AMD.

Finns en massa annat man också kan snacka om, för min egen del t.ex. kommer jag titta på att helt sonika behålla mitt gamla moderkort och uppgradera till en 3000 processor eftersom AMD har bakåtkompatibilitet och som du nämner en av de få vinsterna är snabbheten med PCIEX4 vilket inte känns aktuellt ännu.

Skall bli grymt intressant då vi får se mer info om detta i framtiden och hur det utvecklas. Bäst av allt är ju att priserna dyker så vi får mer prestanda för pengarna.

Kan ju säga att när jag såg en video mellan 9700k och 2700x eller 3700x tror jag så var usage på 3/2700x väldigt lågt typ 20-40% medans 9700k låg på mellan 40-70% och då skiljde det typ 10fps mellan dem så om amd skulle gått på samma usage som 9700k så tror jag att en 3/2700x är lika bra. Som sagt så kommer jag inte ihåg vilken amd prolle va men den hade låg usage jämfört med intels prolle..

12
Skriv svar