Guilty Pleasure runt spel?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Guilty Pleasure runt spel?

Alla har vi saker som vi kanske inte direkt stoltserar med till vardags, men får vi chansen så tar vi den när vi sitter ensam.

För mig är det YouTube, men inte vad som helst. Jag har märkt att jag gång på gång fastnar framöver "Zelda Theory"-videos där olika YouTubers spekulerar runt saker i Zeldaspel utan att egentligen ha någon vidare underbyggnad. Det kan vara allt från att prata om en mindre uppmärksammad NPC till om Link är död i Majora's Mask. Men tycker det kan vara skönt att någon som pratar på i 20 minuter.

Det har fullkomligt exploderat nu efter att Breath of the Wild-uppföljaren visades på E3. Där alla ska berätta sin teori runt innehållet i teasern.

Exempel:

Nu har jag berättat om min last inom spel som jag inte direkt är helt stolt över. Så nu undrar jag, vad är din guilty pleasure i spelsfären? Det kan vara faktiska spel, eller något annat som i alla fall luktar spel!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Att veta att Outlaws är bättre än Read Dead Redempion.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Jag skäms nog lite över att ha spenderat otaliga timmar med att glo på videor från FiveM-servrar i GTA.

Jag tycker det är rätt cringeworthy i många fall, även om jag förstår vad det är som lockar, men ändå kan jag inte slita mig.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag skäms nog lite över att ha spenderat otaliga timmar med att glo på videor från FiveM-servrar i GTA.

Jag tycker det är rätt cringeworthy i många fall, även om jag förstår vad det är som lockar, men ändå kan jag inte slita mig.

https://youtu.be/tRBaTuzy2So?t=104

Visste inte att detta var en grej! Tänka sig vad som finns i videoträsket som är YouTube!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Att veta att Outlaws är bättre än Read Dead Redempion.

Outlaws var riktigt magiskt när jag spelade första gången när jag var mindre.

Skägg.
10 Chambers

The Sims måste ju vara den största guilty pleasure-serien någonsin. Få erkänner att de spelar, ändå säljer de miljoner.


signatur
Ambassadör
Xbox

Hade väl inte tänkt att avslöja det men vad f*n...

Jag gillar att kolla på reaction-videos på Youtube. Japp, helt meningslöst och slöseri med tid. Men likväl kommer jag på mig själv med att se på en till, och en till osv... Allra helst ska det vara live-reactions, men än värre är att jag faktiskt ser en och annan vanlig efterkonstruerad reaction-video... Jag VET att det är fake, oftast, men ändå sitter jag där och glor på trailer-reactions och dylikt.
Döm mig inte.


signatur

Jump in.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

The Sims måste ju vara den största guilty pleasure-serien någonsin. Få erkänner att de spelar, ändå säljer de miljoner.

Mmm, hur är det nu folk brukar göra, bygger en pool utan stege, bjuder in till fest, låter folk hoppa i och bada och sen bara vänta. Eller bygger man en pool med stege som man sen tar bort när folk har hoppat i, kommer inte ihåg 😄

Medlem

Finns en viss skämmighet i att spendera tusentals riksdaler på datordelar, skärm och tillbehör, för att sedan främst lira GZDoom, Heroes 3, Worms Armageddon och liknande spel man kan spela på en brödrost.

Skribent

Något som jag själv aldrig ägnat mig åt men som jag kan tänka mig är ett guilty pleasure för många är mikrotransaktioner.

Lirar en del mobilspel som inkluderar dessa, och klanmedlemmar kan sitta och blåneka att de pungat ut med pengar trots att en av deras karaktärer har fördubblat sin nivå över en natt.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

The Sims måste ju vara den största guilty pleasure-serien någonsin. Få erkänner att de spelar, ändå säljer de miljoner.

Håller med! Däremot har jag faktiskt byggt en del datorer där kraven var att den skulle klara Sims 3 och sedan Sims 4 när det skulle komma. Har inte hört något om Sims på flera flera år nu dock!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

The Sims har faktiskt varit en guilty pleasure från och till, mycket sällan dock. Kan tycka att det är lite småmysigt att skapa en familj och bygga ett hus, men sen slutar det ofta med att jag efter det inser hur pass ytligt resten av spelet också är. Det saknar ett välbehövligt djup och intressantare spelmekanik. Måtte de få en konkurrent snart så de kan skärpa till sig lite och sluta ta överpriser för minimala expansioner.

Ett annat gammalt guilty pleasure är Old School Runescape. Känns som att man borde kommit över det för längesen men nostalgin är för stark för att inte återvända då och då!

Testpilot

Jag erkänner! Jag spelar Sims ibland.
Brukar få ett ryck då jag installerar, köper expansioner som en tokig och bygger mig en ny familj och testar de saker som är nya.

Efter ett antal timmar brukar jag tröttna och sen ligger spelet i träda i månader/år innan cykeln återupprepas.

Ett annat guilty pleasure jag har är att jag köper på tok för många tillbehör till mina datorer. Numera är är det oftast möss och hörlurar. Jag brukar läsa om dem kolla tester och sen köper jag in dessa. Oftast helt i onödan då jag redan har bra grejer som jag ofta (men inte alltid) faller tillbaka på.

Medlem

Köper massa nya AAA spel men känner att jag borde vänta tills jag vet att jag har mycket tid att spela på en och samma gång. Så faller alltid tillbaka till The Binding of Isaac (säkert närmare 1000 timmar) medan AAA backloggen växer och växer.

Kan tillägga att jag har extra svårt att börja spela ett gammalt nytt spel som legat på hårddisken i månader, istället för att bara köpa ett nytt nytt (men startar Isaac tills jag får den mytomspunna tiden)

Medlem

Att jag gillar Pokémon som vuxen man kan kännas lite infantilt speciellt när min treåriga brorsdotter gillar samma sak *skäms*.

Medlem

Att använda trainer till Dark Souls .....
Jag älskar spelen och atmosfären men jag suger på att kommer längre än boss 1 eller 2.
Tillräckligt svårt även med trainer, tycker jag. Om det fanns till Bloodborne.... Fastnade där ngnstans i "mitten" skulle jag tro.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

The Sims måste ju vara den största guilty pleasure-serien någonsin. Få erkänner att de spelar, ändå säljer de miljoner.

Kan relatera.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Spendera hundratals timmar på Hidden object-spel istället för att försöka ta mig igenom min backlog!


signatur

no remorse

Medlem

Character creation....kan fastna i en vecka utan att börja spela själva spelet. Man måste tweaka allt!
Köpt spel endast för denna feature (Soul Calibur, hatar fight spel 😂)...gissar att jag skulle vara torsk på Sims om jag testade.

jag använder cheat engine högt och lågt:/ framför allt speed hack då jag tycker många spel är så sjukt långsamma...jag föredrar spela dom i 2 gånger speed


signatur

New life, New hope

Medlem

The Sims förmodligen, men känner inte mig ett dugg skyldig. Vill fortfarande ha ett Co-Op läge i Sims.

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Köpa spel bara för att priset är lågt. Spelar ingen roll vad det är för spel, är priset tillräckligt lågt så måste jag köpa. Fast jag vet att spelet är skräp så känns det ändå bra i den giriga delen av själen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Fuskar hyfsat regelbundet (endast i SP, givetvis) - Cheat Engine med tables från Fearless Revolution är ruggigt effektiva. Att köra en runda i Company of Heroes 2 med obegränsat antal enheter ex. är rätt episkt.

Visual novels (for the plot, på riktigt, förvånansvärt ofta) är också lite skämskudde på. Och HuniePop.

Å andra sidan är det väl skitbra att spelen finns - så länge man själv gillar att spela dem och ens spel och spelsätt inte påverkar andra, så spelar det väl egentligen ingen roll?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Att jag gillar Pokémon som vuxen man kan kännas lite infantilt speciellt när min treåriga brorsdotter gillar samma sak *skäms*.

Jag med. Men känner inte att jag skäms så väldans mycket för det.

Idag är det väldigt många vuxna (även medelålders) som tycker det är roligt att ge sig ut och fånga någon Pokémon ibland, så på sätt och vis har det blivit normalt på något sätt.

Privatkonto på Steam
Jag skaffade ett till konto på Steam för att kunna köpa och testa vilka spel jag än vill OCH slippa visa det för familj och vänner. Kontot har några obskyra spel som jag inte funnit något intresse att fördjupa mig i, men jag tycker ändå att det var värt att skaffa kontot. Det är befriande att kunna testa vad som än kommer ut, särskilt ifall att det kommer något spännande men som tyvärr är LITE VÄL barnsligt, vuxet, skämmigt eller liknande till att proklamera inför världen. Med två konton är det bara att köpa och testa...

Medlem

Sailor Moon Another Story, för bra, för bra.

Hedersmedlem

Ett av mina guilty pleasures är också Sims, dock inte att spela utan istället bygga hus eller kolla på "speedbuilds" på Youtube. Alltså glo på duktiga personer som bygger snygga hus och inreder haha. Brukar ibland ägna flera timmar åt att ladda ner custom content och planera vad jag ska bygga, sen tröttnar jag (innan jag ens har börjat spela) och startar inte spelet på typ ett år.

Skrivet av BlueTeam:

Att jag gillar Pokémon som vuxen man kan kännas lite infantilt speciellt när min treåriga brorsdotter gillar samma sak *skäms*.

Pokémon är inget att skämmas över! Jag är på din sida.

Skrivet av hestah:

Sailor Moon Another Story, för bra, för bra.

Jaa! Jag lyckades aldrig ta mig igenom hela spelet när jag var liten och inte kunde engelska, blev lite sugen nu!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av BlueTeam:

Att jag gillar Pokémon som vuxen man kan kännas lite infantilt speciellt när min treåriga brorsdotter gillar samma sak *skäms*.

Skrivet av Gurt:

Pokémon är inget att skämmas över! Jag är på din sida.

Nej verkligen inte! Jag är stolt pokemonentusiast, och jag är mycket säker på att jag är äldre än dig Vendela


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Något som jag själv aldrig ägnat mig åt men som jag kan tänka mig är ett guilty pleasure för många är mikrotransaktioner.

Lirar en del mobilspel som inkluderar dessa, och klanmedlemmar kan sitta och blåneka att de pungat ut med pengar trots att en av deras karaktärer har fördubblat sin nivå över en natt.

Om de redan fått upp högsta växeln på förnekelsen i beroendet och ständigt lurar bort sig själva om att det inte finns något som helst problem - så är det heller ingen konst att sitta och blåneka när andra riktar lampan dit. Tusenlappar, växer tiotusentals kronor och sedan till hundratusentals... ändå tills verkligheten hinner ifatt...

Medlem

Spelat Godus i 14 timmar.... och statistiken går inte att radera i Steam.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

12
Skriv svar