Diskutera – Hur mycket får en konsol kosta som mest?

Medlem

Så länge Ps5 ligger under 10k så känns det som ett givet köp mycket p.g.a. deras exklusiva spel + VR satsning. Xbox och Nintendo har inte känts relevanta för egen del, Xbox spel dyker upp på PC så det blir köp där istället och Nintendo's spelutbud har inte fallit mig i smaken, kan ändras om Metroid Prime 4 ser bra ut.

Medlem

Jag kommer skriva att smärtgränsen är 6000:-, men jag är samtidigt medveten om att jag ljuger för mig själv och kommer förboka även om det kostar 7-8000:-

jbx
Medlem

Finns ingen gräns för mig, detta är min enda hobby och tjänar hyfsat med stålar.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Exxo:

Med tanke på att ett dyrt grafikkort till datorn idag kostar över 15.000 kr så borde väl en konsol kunna få kosta lite mer än 10.000 kr egentligen... men naah.

Fast nu är det ju iof Nvidia som satt galna överpriser på sina RTX2080TI kort. Tidigare var det alltid så att när en ny generation grafikkort kom ut på marknaden, fick de ett motsvarande pris som föregående fick när de vara nysläppta. Och de föregående prissänktes rejält. Så nej, man kan inte jämföra med ockerprissättning på grafikkort från Nvidia och säga att en konsol borde därför även ligga i orimligt höga prissättningar.

Avstängd

Jag är PC-spelare, så jag köper inte konsoler överhuvudtaget. Finns inget med dom som lockar.

Medlem

Inte mer än 5-6000kr. Ska jag betala mer så ska det finnas stort utbud vid släpp och ingen "uppdaterad" variant ett år senare.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

3995:- är ultimat, 4995:- mer rimligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

3995:- är ultimat, 4995:- mer rimligt.

Jag tycker 995:- vore mer ultimat än 3995:-, men men.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Jag tycker 995:- vore mer ultimat än 3995:-, men men.

Hehe det är sant. Jag vågade dock inte utgå från en utopi i mitt påstående


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av jbx:

Finns ingen gräns för mig, detta är min enda hobby och tjänar hyfsat med stålar.

Udda.. om din enda hobby var att gå på bio, skulle du pröjsa 1000:- per besök då om priserna höjdes? Annars kan det väl vara bra om det är billigare så att man kan utöva sin hobby ännu mer innan stålarna tar slut.

Medlem

Kan betala fett mycket nu när man tjänar bra och är vuxen. Känner mig som Tom Hanks i Big.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

För mig är nog gränsen 3000 då jag inte spelar så mycket på konsol. Men om nästa generation erbjuder sjukt bra grafik, fps osv så kan jag tänka mig att lägga 7000kr.

Medlem

Eftersom barnen blockerar mitt nuvarande xbox o jag spela mest på pc så e xbox en biprodukt så ca 4-5000 max

Medlem

6000 kr är nog brytgränsen-

Medlem
Skrivet av fujim:

För mig är det nästan tvärtom. Jag har mycket svårt att se varför jag ska lägga 15 000 på en maskin som bara jag bara kan spela spel på medan jag gärna lägger , tja kanske inte 15K, på en telefon som kan göra en rad olika saker.

Men sen anser jag också att spel ska spelas på PC så. För att svara på frågan. Kommer konsolen ner ni pris till 3-4 tusen OCH har några riktigt intressanta spel så kanske jag kan fundera på det.

Jo jag förstår väl till viss del det så sett, men anledningen till att jag resonerar som jag gör är att jag inte använder telefonen till något annat än ringa/smsa. Jag vill ringa på telefonen, lira på ps eller pc och titta på film i br-spelaren, vill inte ha en massa olika funktioner, föredrar dedikerade maskiner.

Jag lägger 15-20 på mina datorer och om ps5ans prestanda motsvarar sitt pris så har jag inget emot att lägga dom pengarna för att få lira gow, Horizon 2, witcher4 osv i soffan 🙂

Medlem

[quote postid="3909595" userid="7012" name="cRYPT0NiT3"]
...
[/

Intressant upplägg om Microsoft eller Sony skulle köra något sånt. Har tidigare sett konsoler mest som komplement till PC:n och därmed har jag inte viljat lägga mer än ca 3000 kr. Men får nästa generation riktigt schyssta specar, bättre stöd för mus och tangentbord samt möjlighet att välja 60 fps med sämre upplösning/grafik kan jag nog tänka mig att flytta fokus från PC till konsolspelande och lägga 6-7 tkr på en konsol eller 150-200 kr i månaden om konsolen kombineras med en prenumerationtjänst där man kan ladda ner spel och inte bara streama dem. Tror inte på rena streamingtjänster idagläget även om PS now fungerar rätt bra

Medlem

Skulle nog kunna sträcka mig till 10000 kr om prestandan är värt det. Annars tycker jag att 4000-6000 kr för en konsol är en rimlig prisnivå.

Medlem

14000kr+ kan jag tänka mig att betala. Men så är tv spel mitt enda intresse också. Har jag bara det senast playstationet så är jag lycklig.

Medlem

Max 3 Lax med minst 2 trådlösa kontroller och 3 spel.

Gibbar alla tyngre titlar på monsterdatorn.

Medlem

Svårt att berättiga ett högt pris på en konsoll. Enda fördelen med en konsoll är ju att den ska vara billig, annars köper man pc. Ganska enkelt.

Medlem

Vore roligt om FZ eller någon annan vänlig själ tog på sig uppgiften att räkna ut medelvärdet för hela communityn. De som har angett obegränsade belopp bör exkluderas i beräkningen.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag hoppas du menar riksdaler som slang för kronor, för en snabb Google sökning visade att värdet på en sådan gammal koppar eller silverplåt ligger liiiiite högre i pris än en vanlig svensk krona och således skulle dina 4499 riksdaler betyda att du är villig att lägga en vesäntligt stor summa på en ny enhet 😆

Självklart syftade jag på gamla koppar och silvermynt. Var detta verkligen värt ett inlägg? Bör ju vara rätt självklart vad jag syftade på.

Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå hur ”folk” resonerar om konsoler.
Antingen så är det ”långsamt 30fps skräp”.
Eller nu när Sony och MS försöker kontra med bättre hårdvara så är det istället ”dyrt”.

Slutsatsen jag drar är alltså att ”man” förväntar sig top notch 4K/ultra settings /60fps ala PC-Masterrace-2080ti-presanda, fast det ska kosta max ~4000:-? Jag får inte ihop den ekvationen av förväntan.

Det jag förväntar mig / min ”smärtgräns” är att jag vill få valuta för pengarna, vettig kostnad mot vad som levereras helt enkelt. Sen skulle jag gärna se att dom fläskar på lite mer denna generation, 10-12k är inga som helst problem.

Inaktiv
Skrivet av NiceAsBice:

Jag är PC-spelare, så jag köper inte konsoler överhuvudtaget. Finns inget med dom som lockar.

Då kanske man borde inse att denna tråden inte är till för såna som dig och istället hålla sig borta Bara en tanke...

Medlem

Om det inkluderar ett spel och två bra kontroller - strax över 4 lax.
Switch joycons är inga ”bra” två kontroller.

Medlem

Priset är en obetydlig faktor... PS5 är ett givet köp.

Medlem

Någonstans mellan 7000 - 8000 men då beror det verkligen på prestandan vs en PC samt vilka spel som släpps.

Finns ingen mening om man kan köra samma spel på en PC som PS5

(Jag utgår ifrån att alla spelar på PC som bas, men konsol som komplement)

Medlem

2995kr är det mesta jag har betalat för en konsol, tveksamt att jag skulle vara villig att betala mer.

Medlem

Kan tänka mig 3000 kr (en Switch i princip). Plus tillbehör förstås.

Så länge det finns uppgraderingar att göra i PC:n så kommer konsolbudgeten alltid att vara låg

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Alltid intressant hur spelkonsolers pris blir livligt diskuterat när en ny konsol ska släppas men många som ska köpa har en ny iPhone (vartannat år) för 12000 som dem gladeligen pungade ut för utan frågor, och som dem sen bara surfar och whatsappar med. Men 5000 för en maskin proppad med ny teknik som erbjuder underhållning i 5-6 år är för mycket. Så brukar det låta i alla fall.

Du har en poäng men samtidigt tänker jag att en iphone använder man mer eller mindre 24/7 även om det bara är till slösurf, musik och streams. (Det beror ju på att ingen producerar vettiga mobilspel.)
Jag minns inte ens när jag använde min xbox one senast. Ps4 har jag använt lite grann senaste tiden men oftast inte mer än nån gång i månaden. Så räknar man ut minutpriset för en konsol och en telefon så vinner nog telefonen i prisvärdhet.

Skriv svar