Paradox möter DLC-kritiken: "Rättvist och balanserat sätt att släppa innehåll"

Medlem
Skrivet av Mortac:

Just nu kan du göra en bra deal på alla DLC till EU4: Bara €180 (alltså nästan 2000 kr)! Och då har du 50% rabatt!

Jag förstår att man vill ta betalt och tjäna pengar på DLC, men när ett spel plus alla DLC kostar ungefär 4000 kr så är det ju helt vrickat.

Det beror ju helt och hållet på vad man får för de 4000kr.
Och mer intressant, vad innehåller grundspelet och vad kostar det? Då ett spel som utvecklats i 6 år EFTER release.

Paradox DLCs är som smågodis, det finns något för alla men ingen behöver allt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Det beror ju helt och hållet på vad man får för de 4000kr.
Och mer intressant, vad innehåller grundspelet och vad kostar det? Då ett spel som utvecklats i 6 år EFTER release.

Paradox DLCs är som smågodis, det finns något för alla men ingen behöver allt.

I just EU4's fall får man lätt ut hundratals speltimmar. Jag äger inte all DLC, men alla expansioner (inga unit packs etc). Jag har snart 600h spenderat i det och jag ångrar inte för ett ögonblick att jag köpt allt innehåll. Tilläggas skall, att jag köpt samtliga pack under reor och har aldrig betalat "ordinarie pris".


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Att lansera en expansion två månader senare .. Detta uppmuntrar till att kopiera skiten.
Blåsning - status quo.

Medlem

Kan ni fråga Fredik Wester vad skaparen får av försäljningen i deras "Content Creator Packs"?
https://store.steampowered.com/app/1059820/Cities_Skylines__C...

Det handlar alltså om innehåll till deras spel som ett fan gjort och Paradox säljer. Får personen som gjort detta 88% av intäkterna?

eld
Medlem
Skrivet av Fulci:

Kan ni fråga Fredik Wester vad skaparen får av försäljningen i deras "Content Creator Packs"?
https://store.steampowered.com/app/1059820/Cities_Skylines__C...

Det handlar alltså om innehåll till deras spel som ett fan gjort och Paradox säljer. Får personen som gjort detta 88% av intäkterna?

Sitter du och liknar store fronts med fri licensiering av någons IP och content?

Skägg.
10 Chambers

Nyheten nämnde att Imperator: Rome hade en expansion och DLC för 250 kr, vilket var felaktigt. Länken pekade mot spelets olika utgåvor. Paradox låter hälsa att man kan se den nuvarande roadmapen för spelet här.


signatur
Medlem
Skrivet av eld:

Sitter du och liknar store fronts med fri licensiering av någons IP och content?

Nej, jag undrar vad han som lagt massor av tid på att skapa innehåll får av Paradox som säljer det som DLC. På dig låter det som stapelursäkter för att inte behöva betala skaparen en vettig slant. Paradox har inte gjort ett dugg för att skapa innehållet som de säljer och säkert tjänar en hel del pengar på. Vad får skaparen?

eld
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nej, jag undrar vad han som lagt massor av tid på att skapa innehåll får av Paradox som säljer det som DLC. På dig låter det som stapelursäkter för att inte behöva betala skaparen en vettig slant. Paradox har inte gjort ett dugg för att skapa innehållet som de säljer och säkert tjänar en hel del pengar på. Vad får skaparen?

Man får by default inte sälja moddar till ett spel, spelskaparen får by default inte sälja något som någon annan har gjort till ens spel. Båda parterna äger rättigheterna till ens egna skapelse.

När det nu sker så har båda parterna kommit överrens om något, modskaparen får nånting mellan 0-70%, eller kanske en fast summa betald.

Medlem

Tycker det är okej att utveckla vidare spelet med DLC. Dock tycker jag att det ofta kommer till ett alltför högt pris. Riktiga ockerpriser. För nästan ett halvt fullrpis får man som bäst kanske 10% nytt. Detta gäller för de flesta spel, inte bara paradox. Som exempel kan vi ta EUIV där expansionerna går på $19.99 och content pack till varje expansion för $7.99. Där expansionen består av några nya knappar för att omvandla mana till modifiers och content packet några modeller som man sällan ser. Som det är nu kan jag inte motivera ett köp till fullpris, det blir så att man skaffa expansion till rabatt ett år efter release och skiter i content packet.

12
Skriv svar