Diskutera – Hur mycket får en konsol kosta som mest?

Backloggens befriare

Så länge man känner att man får valuta för pengarna, skulle jag väl kunna gå så långt som 15K, under optimala förhållanden, men då får det ju vara en jäkla bra konsol alltså..! Utan knyppling.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Cirka 4000, mer är inte den hårdvaran värd för mig. Används alldeles för lite och de är utdaterade redan när de släpps idag med alldeles för lite spel att införskaffa när man ändå har en pc.

Medlem

Hmm. Har ingen bra ekonomi men grafik är viktigt för egen del så jag skulle nog kunna lägga 7-8000 spänn på en ny PlayStation konsol.

:::::EDiT:::::
Lirar PC och Steam som mitt 1a format av spel så då är 7-8000 kr lite väl mycket cash för att bara lira SONY's exklusiva 1a partsspel.

Skrivet av Fr0gg0.:

Cirka 4000, mer är inte den hårdvaran värd för mig. Används alldeles för lite och de är utdaterade redan när de släpps idag med alldeles för lite spel att införskaffa när man ändå har en pc.

Där sa du nåt. Jag använder ju PC och Steam som format #1. Men hade jag bara lirat konsol hade 7-8000 kunna spenderas.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Jag vet inte vad ni vill att jag ska säga. Konsollen får kosta vad fan den vill, jag kommer köpa den ändå. Jag har ingen smärtgräns för denna typ av prylar som realistiskt kommer överstigas. Den kommer inte kosta 500k, och jag skulle inte heller betala 500k för den. Det är långt över min smärtgräns ja. Det var inte jag som drog upp siffran 100k. Den kommer inte kosta så mycket. Men ni ville ju absolut att jag skulle skriva min jävla smärtgräns. När blir ni nöjda med ett svar?

Fjanterier. Skriv era egna smärtgränser och move on istället för att hålla på.

Så du har alltså en smärtgräns?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

4499 riksdaler. Allt över det gör att jag hellre investerar i nya delar till min PC.

Jag hoppas du menar riksdaler som slang för kronor, för en snabb Google sökning visade att värdet på en sådan gammal koppar eller silverplåt ligger liiiiite högre i pris än en vanlig svensk krona och således skulle dina 4499 riksdaler betyda att du är villig att lägga en vesäntligt stor summa på en ny enhet 😆


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

6000 vid release eller 4000 senare.

Medlem

4000 kanske? Men jag snålar också. Har ett Wii U och ett PS3,men köpte bägge begagnat för typ 3 år sen.

För övrigt är det ju typ noll ide köpa konsoll vid release. Alla bra spel brukar ändå ta ett år eller två på sig.
Kommer ni ihåg PS3 got no games memet? Sen fick det huuur många bra spel som helst.

Medlem

Lägre idag än den var förr. Köpte PS4:an när den kom, och någonstans känns det fortfarande som om jag väntar på att den här generationen "ska komma igång". Har i flera år tänkt att jag ska köpa en XBone "när man får konsollen och några schysta spel för några tusenlappar".

Tittar man på mitt PS4 bibliotek så blir det tydligt att de spelen jag lagt mest tid på antingen är portade från PS3:an (Last of Us, AC:Black Flag, GTA:V), återutgivna äldre spel (Bioshock: The collection, Borderlands: Handsome Collections etc.) eller har "bättre" versioner på Steam (Fallout 4, Witcher 3, eller lustigt nog, GTA:V igen...) Kan egentligen bara komma på tre PS4:a spel som jag lagt ner större tid på, Horizon, Uncharted och God of War.

Någonstans kan jag känna, kanske är det för att jag börjar bli en gammal gubbe, men den här konsolgenerationen är inte vad de brukade vara. Det brukade vara "plugg and play" mer eller mindre. Nu känns min launch-PS4:a otroligt utdaterad. Hårddisken på 500 gb rymmer bara 4-5 spel om de är stora som t ex Red Dead eller Witcher (även de spelen du köpt fysiskt ska ju installeras) och det börjar bli segt att behöva radera filer för att frigöra utrymme varje gång jag vill byta spel. För att inte nämna att det tar tid att installera spelen.

Jag älskar att spela spel i soffan med en kontroll i handen, men någonstans måste man ju ändå konstatera att för de flesta spelen får jag samma eller en bättre upplevelse framför datorn, och varför då krångla med en konsol?

Min smärtgräns är nog ganska låg just nu. Ska de få mig att investera mer än någon tusenlapp i en ny konsol så måste de nog på ett förtroendeingivande sätt visa att de har bra spel från start, och att konsolen inte känns utdaterad bara några år senare. För då kan jag lika gärna uppgradera datorn istället. Jag använder den i jobbet också, så det blir ju två flugor i en smäll i så fall.


signatur

Heja Blåvitt

Redaktör
Skrivet av anon_326114:

Inte över 10000 för en konsoll, och då det ska det självklart vara pang för pengarna och inte bara ett märke man betalar för.

Skrivet av DeFeCT:

Väldigt svårt, allt beror ju på vad man får för pengarna.
Jag hade inte haft problem att lägga 7-8k om prestandan reflekterade priset.

Tanken är att man får "bang for the bucks" - var går smärtgränsen då?


signatur
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

3000 spänn och konsolen i fråga måste erbjuda något som inte PC kan. Prestanda är mindre viktigt.

Det priset kan du glömma. Med tanke på att en switch med gammal och klen hårdvara ännu idag kostar över 3000. Sonys exklusiviteter erbjuder något PC inte kan. Har själv både PC och PS4 Pro i dagsläget. Skulle tippa på att priset för PS5 vid release kommer vara 6995:-. Kom ihåg var ni läste det först.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Spel är en viktig del i mitt liv så det får gärna kosta en slant.
En neogeo kostade runt 13000kr omräknat till dagens krona. Så nånstans där.

Fast SNK´s neo-geo hade ju en ytterst smal publik som hemkonsol. Med tanke på att spelen kostade några tusen lappar styck! Ägde faktiskt en själv när det begav sig, eller rättare sagt då den varit ute ett tag. Begagnad då alltså med några få spel till. Sopade ju mattan med allt vad SNES och Megadrive hette. Inte konstigt då det var samma hårdvara som den man återfann i arkadhallarna. Vilka tider!

Medlem

5.000 sek.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Med tanke på att ett dyrt grafikkort till datorn idag kostar över 15.000 kr så borde väl en konsol kunna få kosta lite mer än 10.000 kr egentligen... men naah.

Medlem

De får kosta hur mycket de vill.
Kommer aldrig köpa en konsol igen efter att min Xbox360 gick sönder precis efter garantitiden. PC, all the way baby!
Absolut bäst ur alla tänkbara synvinklar.

-Kan byggas mustig men trots det billigt (om man vill).
-Kan emulera alla tänkbara platformar.
-Så mycket mer än bara en spelmaskin.

Men om jag nu nödvändigtvis skulle peka ut ett pris på vad en konsol skulle får kosta, så skulle jag säga runt 4000.
Känns riktigt ovärt att lägga mer än så för en maskin som bara spelar spel och kan strömma film.

Medlem

Min smärtgräns för en konsol har tidigare legat runt 4000kr.

Men då utveckling ju gått framåt och ekonomin ser lite annorlunda ut idag än vid senaste generationen, skulle jag nog säga 5-6000kr.

Har dock som regel att alltid avvakta med köp vid nya releaser tills jag ser om/vilka barnsjukdomar konsolerna eventuellt kan lida utav. Den smällen överlåter jag till försökskaninerna som köper vid release. (Något som främst RROD/RLOD/YLOD lärde mig..)

Vid det laget brukar priserna gått ner något, plus att man då har massa finfina titlar att binge-köra! Win-Win, som jag ser det! 🙂

Medlem

Jag kommer köpa ps5 oavsett prislapp, men jag skulle nog börja kvida vid 15.000 sek nånstans. Sen måste jag väl säga att högre prislappar gör att dom som får uppleva konsolen blir färre, många barn och folk med lägre inkomst exkluderas vilket är en tråkig utveckling. När jag var liten hade alla en åttabitar, det var inom räckhåll för alla.

Sen vill jag OCKSÅ tillägga att jag tycker det är ofantligt underhållande att folk kan lägga 5-10k+ på en telefon, men gnäller på en konsol som kostar 5k 😂 i min värld får en telefon inte kosta över tusenlappen! 😂

Medlem

6-7k för min del.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag har redan förbokat nya xboxen

Men tycker mellan 8-9000kr är nog rätt rimligt. Precis som ngn sagt. Kan man lägga 13-17000kr för ett grafikkort då är det inte så dyrt längre när man får helheten och en gaming konsol som håller

Medlem
Skrivet av devilrat:

Det priset kan du glömma. Med tanke på att en switch med gammal och klen hårdvara ännu idag kostar över 3000. Sonys exklusiviteter erbjuder något PC inte kan. Har själv både PC och PS4 Pro i dagsläget. Skulle tippa på att priset för PS5 vid release kommer vara 6995:-. Kom ihåg var ni läste det först.

Switch kostar 3.379:- på Komplett just nu så det är inte långt ifrån. Dessutom uppfyller den det andra kriteriet vilket XB och PS inte gör enligt mig. De exklusiva titlarna kan jag leva utan och ingen konsol kan ändå mäta sig med PC när det gäller utbudet av och priset för spel. Då är det mer värt att kunna ta med Switchen på bussen eller flyget.

Medlem

Skulle nog säga runt 5-6000kr beroende på, har ingen pc och inga planer på att skaffa en. Så det enda sättet för mig att gejma är ju just på konsol kanske kan ströcka mig till 7-8000 om prestandan och exclusives visar sig vara nått i hästväg!

Medlem

4-5000 är nog för en konsol tycker jag.

Angående PS5 och "nischen", kan det betyda att PS4 och PS5 kommer spela ihop? Hade ju varit jävligt nice i sånna fall!

Medlem

Jag gav 6500 för min ps3a när det begav sig. Det är nog lite väl saftig prislapp. Jag har aldrig ångrat köpet men 4500 till 5000 är lättare att svälja

Medlem

5 tusen går gränsen för mig, över det blir det mer väsentligt att uppgradera pc'n, å andra sidan är det alltid mer väsentligt för mig att uppgradera pc'n.

Medlem
Skrivet av RachelW:

Jag kommer köpa ps5 oavsett prislapp, men jag skulle nog börja kvida vid 15.000 sek nånstans. Sen måste jag väl säga att högre prislappar gör att dom som får uppleva konsolen blir färre, många barn och folk med lägre inkomst exkluderas vilket är en tråkig utveckling. När jag var liten hade alla en åttabitar, det var inom räckhåll för alla.

Sen vill jag OCKSÅ tillägga att jag tycker det är ofantligt underhållande att folk kan lägga 5-10k+ på en telefon, men gnäller på en konsol som kostar 5k 😂 i min värld får en telefon inte kosta över tusenlappen! 😂

För mig är det nästan tvärtom. Jag har mycket svårt att se varför jag ska lägga 15 000 på en maskin som bara jag bara kan spela spel på medan jag gärna lägger , tja kanske inte 15K, på en telefon som kan göra en rad olika saker.

Men sen anser jag också att spel ska spelas på PC så. För att svara på frågan. Kommer konsolen ner ni pris till 3-4 tusen OCH har några riktigt intressanta spel så kanske jag kan fundera på det.

Medlem

5000 som ett mjukt riktmärke. Skulle det vara en riktigt rejäl uppgradering ifrån förra generationens konsoll så kan jag sträcka mig till 6000. Annars så gör pengarna bättre nytta på datorn.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Det beror helt på men om man får riktigt bra prestanda och spel så skulle jag kunna lägga 10-15.000 utan problem.

Medlem

3000-4000kr

Eftersom dagens TV-apparater även agerar mediespelare, så tycker jag att förra generationens konsoler med en massa mediefunktioner är förlegade. De fyller numera bara en roll igen, TV-spel. Men jag spelar hellre på en dator, som dessutom fyller flera andra praktiska roller i vardagen, så det är där jag lägger mest pengar. Det som blir över (3-4k) kan man lägga på en konsol som man spelar på ibland.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Inaktiv

Så mycket som prestandan och spelutbudet rättfärdigar.

Medlem

Tyvärr så ser jag konsollen som död när det gäller mental stimulering, det är mer en leksak för tidsfördriv.

3000, kanske 4000 om det är en riktig monsterprestandamaskin.
Konsollspelen har blivit så ointelligenta och filmliknande, för att passa den breda massan, så jag är inte beredd att ge mer än så.

Senaste konsolen jag köpte var en xbox360 och den har nog inte gått mer än 100 timmar totalt. För mig dog konsollmarknaden efter PS1.

Medlem

6000-7000 om det släpps med bra spel och jag kan lira mina spel som jag köpt online och på skiva till PS4.

Skriv svar