Super Mario Maker 2-tråden

Inaktiv

Jag satt och spelade igår kväll när min dotter skulle sova.
Skapade fyra stycken banor i Super Mario Bros stil.
* Den klassiska W1-1 men med några (få) nya tillägg.
* Ett spökhus som såg ut ungefär som w1-2 i första Super Mario Bros. Det som var mest nytt var det man kommer till om man tar de tre hemliga rören.
* Sen gjorde jag en helt ny bana som inte var allt för svår, mest för att testa lite nya saker från Super Mario Maker 2
* Till sist gjorde jag slottet i första världen från Super Mario Bros med skillnaden att lavan stiger och att man möter Boom boom i slutet. (måste besegra honom för att kunna klara banan.)

Skaffar jag Nintendo Online någon gång så lägger jag nog upp något av detta.

Inaktiv

Det som är tråkigt för mig är ju att vi har "drift problems" med våra Joy con kontroller. Men det är mest den vänstra spaken som spökar och hur mycket jag än blåser ur den så blir det inte bättre.
Men när jag tänker på det att inte röra den spaken någonting så gick det faktiskt ganska bra att spela Super Mario Maker 2. När jag bygger så använder jag stylus pennan och när jag spelar så använder jag styr knapparna istället för spaken.

Men vi ska ju få nya Joy-con handkontroller snart. Beställde det samtidigt fast från en annan butik så det borde ju komma snart.

Medlem

Gjorde en liten svårare bana än min första

7JF-01L-QFF


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Moderator | Testpilot

Har haft lite att stå i så har inte hunnit lira allas banor ännu, ska se till att få det gjort under dagen och komma med feedback


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av boneless:

Bra initiativ.

Spelade inte förra Mario Maker så jag håller fortfarande på och lär mig. Här kommer min första.

9Y9-9OC-NWF

Avskydde banan typ de första 10 sekunderna, men när jag insåg hur "fri" den var så blev jag faktiskt hooked. Riktigt kul att man kan gå lite hur man vill och samla alla mynt. Snyggt!

Skrivet av anon_646:

En precision coaster bana för de som gillar den typen av banor. Just nu ligger den på 2,5% clear rate.

Threezool's joyride
KMJ-86S-1HF

Enjoy! 🙂

Säkert en bra bana, men som jag nämnde i mitt inlägg så har jag personligen otroligt svårt för den här typen av banor som är gjorda för att vara svåra, och inte roliga. När saker ofta slutar med att man bara åker in i något och dör tycker jag det ofta inte är roligt.

Det man borde göra, i mitt tycke, är lite hur Nintendo tänker när de skapar sina banor. Visa på något sätt vad för utmaning som kommer, och lär spelaren hur man tar sig vidare. Att man på något sätt ser vad som komma skall, och sedan är utmaningen att man ska klara av det, inte att saker händer innan man hänger med.

Det gör ju dock att hela poängen med banan ändras. Om den bara är gjord för att vara svår och jobbig så ska man ju givetvis inte hjälpa till så mycket.

Skrivet av Vamp:

Hoho!

Nu är jag redo att dela med mig av mitt första alster. Den heter Ho ho! Owlboy? Och är som namnet antyder inspirerad av spelet Owlboy. Själva skapandet har mest handlat om att försöka skapa en "riktig" bana som skulle kunna passa in i Super Mario World (16 bitar-temat pga Owlboy). Hoppas ni gillar den.

YT8-Q1H-1RF

Nu ska jag spela era banor!

Kul bana! Det enda jag personligen störde mig på var diverse fiender som ser ut att vara placerade bara för att jäklas. Förstör lite av det fina flytet banan annars har. Tummen upp hur som haver!

Skrivet av Vileoxe:

Min bana:
RVX-5GY-7PG

Försökte göra den som en "Nintendo" bana.
Använder SMB3 tema.

Kul idé, men den faller för mig av en anledning. Man kan bli soft-locked. Såvida jag inte missar något kan du inte ta mynten uppe till vänster OM man lyckas bli liten efter att ha använt de två super-svamparna. Man skulle kunna se det som en utmaning, att tappar man båda får man bara dö och börja om, men hade ändå föredragit om man kan klara banan från start på något sätt.

Det bästa hade varit om det finns flera sätt att klara det på. T ex att man som "Super Mario" (stora) kan göra det lättare, men att som liten går det fortfarande, men man måste ta en annan väg. Precis som @boneless där det finns flera vägar att gå hade varit nice.

För er andra så vill jag bara påpeka att inläggen jag citerat innehåller banorna som jag kommenterat. Glöm inte att ge dem ett försök!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Grukk:

Lite tips från NintendoLife om hur man kan göra bra banor.

https://youtu.be/bFm6MdarSmo

Ska sägas att Mario Maker 2 har en väldigt bra tutorial från en känd nivå-designer från Nintendo. Den visar till punkt och pricka hur Nintendo och designern själv tänker!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ska sägas att Mario Maker 2 har en väldigt bra tutorial från en känd nivå-designer från Nintendo. Den visar till punkt och pricka hur Nintendo och designern själv tänker!

Låter intressant, skulle det gå att lägga upp den om man vill ha lite tips?

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326145:

Låter intressant, skulle det gå att lägga upp den om man vill ha lite tips?

De finns inne i spelet! Klicka på plusset och sedan fågeln så har du TONVIS med tutorials där från Yamamura


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tack för kommentaren, Uberpwnage 😃. Kul att du inte avskydde den. Jag lade ut den lite snabbt. Det finns vissa grejer jag stör mig på (Råttan i början t.ex). Kan man uppdatera banor som redan ligger upp? Jag har en bättre version på switchen.

Har experimenterat lite med speedrunbanor. Den ena är klar, här ska man stampa goombas med tajmade hopp.

Just nu håller jag på med en mer klassisk bana. Tyvärr råkade jag göra den under fel användare. Går det att flytta över?

Nu ska jag köra din!

Medlem

Nice feedback @uberpwnage2.0

Jag placerade ut fienderna det sista jag gjorde. Inte primärt som hinder, utan mest för att ge banan lite liv och rörelse. De fallande Thwomps:en (stenblocken) tyckte jag däremot passade in i designen och bidrog till känslan av att du befann dig i en grotta.

Men självklart går det att bli bättre på precis allt. Mitt nuvarande projekt heter Symphony of the Toad och är ett försök att skapa en Meteoidvania-bana med problemlösning och backtracking. Ett slott med fyra rum och fyra nycklar för att komma i mål. Ett rum där du måste ha svamp, ett där du ”måste” ha blomman, ett där du måste ha fjädern och ett där du måste ha stjärnan för att komma åt nyckeln. Vet inte riktigt själv hur jag ska få ihop det än bara men resan är målet i SMM2 för min del. Mer sysselsättning än spel.

Medlem
Skrivet av boneless:

Kan man uppdatera banor som redan ligger upp? Jag har en bättre version på switchen.

Du kan radera/plocka ner nuvarande från servern och ladda upp den uppdaterade. Däremot tappar du all statistik och alla kommentarer. I mitt fall gjorde inte det något, då den nya skiljde sig så pass mycket att den gamla helt enkelt inte var relevant längre.

Det går kanske att göra på något annat sätt också, men det har inte jag hittat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vamp:

Nice feedback @uberpwnage2.0

Jag placerade ut fienderna det sista jag gjorde. Inte primärt som hinder, utan mest för att ge banan lite liv och rörelse. De fallande Thwomps:en (stenblocken) tyckte jag däremot passade in i designen och bidrog till känslan av att du befann dig i en grotta.

Men självklart går det att bli bättre på precis allt. Mitt nuvarande projekt heter Symphony of the Toad och är ett försök att skapa en Meteoidvania-bana med problemlösning och backtracking. Ett slott med fyra rum och fyra nycklar för att komma i mål. Ett rum där du måste ha svamp, ett där du ”måste” ha blomman, ett där du måste ha fjädern och ett där du måste ha stjärnan för att komma åt nyckeln. Vet inte riktigt själv hur jag ska få ihop det än bara men resan är målet i SMM2 för min del. Mer sysselsättning än spel.

Thwompsen var nog det jag störde mig på mest då de i min genomspelning kom från ingenstans. Egentligen ingenting fel med det, bara något jag inte gillar. Då hade jag föredragit om man på något sätt visste om att den var där så hindret snarare blir hur man väljer att agera än att det blir en jumpscare.

Låter kul! Det du kan göra också är att ladda upp den, slänga upp koden här, få feedback, ta bort den och fortsätta om det är något specifikt du vill ha feedback på


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Tack för feedbacken, tänkte inte på det kunde bli en soft lock.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vileoxe:

@uberpwnage2.0: Tack för feedbacken, tänkte inte på det kunde bli en soft lock.

Det är nog inte hela världen som sagt. Man kan bara ta död på sig själv så "löser" man problemet, samt att man får många chanser. Värt att tänka på bara!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Försökt mig på en lätt standardbana med flyt eftersom jag gillat dom bäst.

GPV-802-DVG

Moderator | Testpilot
Skrivet av boneless:

Försökt mig på en lätt standardbana med flyt eftersom jag gillat dom bäst.

GPV-802-DVG

Ser att du försöker med min fortfarande! Jag är ärligt förvånad att folk har sp mycket problem med den. Fått idén från svårare Nintendo-banor, men antar jag tog i.

Den nya banan var riktigt bra!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

För den som vill utmana sig själv!

En bana av välkända PangeaPanga!
https://twitter.com/PangaeaPanga/status/1147119045373845506?s...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ser att du försöker med min fortfarande! Jag är ärligt förvånad att folk har sp mycket problem med den. Fått idén från svårare Nintendo-banor, men antar jag tog i.

Den nya banan var riktigt bra!

Gillar den så här långt men det gick trögt i natt. Känslan i kroppen var "kvart över läggdags" men jag tar nya tag idag.

Bra design och kul sätt att använda Powpow. Tyvärr verkar jag inte se vart de tänker landa.
Det är ofta ganska lurigt att förutse hur svåra banorna blir för andra. Jag ville att barnen skulle klsra min nya. Trodde att alla skulle springa igenom den men så verkar det inte riktigt. Hur upplevde du svårighetsgraden?

Medlem

Jag upplever att folk generellt ger upp väldigt fort. Jag tror inte att någon som har lite erfarenhet av plattformande på något sätt skulle klassa min bana som svår, men även den ligger på ca. 8 %. Tror folk testar en eller två gånger och sen går vidare till något annat. Nackdelen med nutidens attentionspan i kombination med oändligt många alternativ.

Medlem

Passade på att spela igenom några av era banor.

Skrivet av boneless:

Bra initiativ.

Spelade inte förra Mario Maker så jag håller fortfarande på och lär mig. Här kommer min första.

9Y9-9OC-NWF

Tog world record Gillade den för man kunde planera sin egen väg igenom.

Skrivet av anon_646:

En precision coaster bana för de som gillar den typen av banor. Just nu ligger den på 2,5% clear rate.

Threezool's joyride
KMJ-86S-1HF

Enjoy! 🙂

Värsta jag vet är mörker banor så gav upp rätt snabbt

Skrivet av Vamp:

Hoho!

Nu är jag redo att dela med mig av mitt första alster. Den heter Ho ho! Owlboy? Och är som namnet antyder inspirerad av spelet Owlboy. Själva skapandet har mest handlat om att försöka skapa en "riktig" bana som skulle kunna passa in i Super Mario World (16 bitar-temat pga Owlboy). Hoppas ni gillar den.

YT8-Q1H-1RF

Nu ska jag spela era banor!

Tog world record Rätt störande plattformar tyckte jag för dom var PRECIS i vägen när man skulle hoppa någonstans. Kanske medvetet för att jävlas, annars skulle man behöva lite extra utrymme för att hoppa runt utan att slå i skallen överallt

Skrivet av Vileoxe:

Min bana:
RVX-5GY-7PG

Försökte göra den som en "Nintendo" bana.
Använder SMB3 tema.

Tog world record även här, rätt bra kort bana men som tidigare nämnts så kan man bli fast om man lyckas göra av med bägge svamparna

Medlem
Skrivet av boneless:

Försökt mig på en lätt standardbana med flyt eftersom jag gillat dom bäst.

GPV-802-DVG

World record även här Lite för mycket fiender kan jag tycka, annars helt ok. Man kunde fuska lite från den rörliga plattformen ner till slopen med sköldpaddorna. Vet inte om det var avsiktligt eller inte

Medlem

Trist att du upplevde delar av banan som störande Men alla spelar olika. Jag flyttade rätt många block för att du inte skulle slå i skallen, men det är ju baserat på min spelstil. Jag tänker rätt mycket på design för ögat, inte bara speldesignen när jag gör banor. Upplever att rätt många prioriterar ner detta till förmån för utmaningen.

Medlem
Skrivet av Oddjob:

World record även här Lite för mycket fiender kan jag tycka, annars helt ok. Man kunde fuska lite från den rörliga plattformen ner till slopen med sköldpaddorna. Vet inte om det var avsiktligt eller inte

Tack för kommentarerna. Är väl egentligen benägen att hålla med. Det skulle finnas en funktion där man delar banor för att få feedback innan slutgiltig uppladdning. Jag blir nog lite hemmablind.

Tänker att fienderna blev lite tokigt placerade på sina ställen. Sen är jag inte helt nöjd med övergången mellan lift och kana. Provade att sätta ut farliga saker under men det förtog stämningen lite, passar inte riktigt in. Får klura lite på den. Kanske göra banan längre och köra kanan åt andra hållet.

Medlem

Har skapat fyra banor nu. Första gången för mig med Mario Maker samt att jag knappt har spelat något 2d-mario på många år, så det är inga mästerverk man knåpar ihop haha.

Är snart nöjd med två av dem och då delar jag dem här.

Hade varit bra med en standard för hur man delar banor här? Namn, beskrivning, kod och bild, är det rimligt att kräva? Blir roligare att scrolla igenom tråden då


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Har skapat fyra banor nu. Första gången för mig med Mario Maker samt att jag knappt har spelat något 2d-mario på många år, så det är inga mästerverk man knåpar ihop haha.

Är snart nöjd med två av dem och då delar jag dem här.

Hade varit bra med en standard för hur man delar banor här? Namn, beskrivning, kod och bild, är det rimligt att kräva? Blir roligare att scrolla igenom tråden då

Oj, märkte nu att du skrivit samma inlägg i två trådar

Men följ bara det jag skriver i inlägget. Bara kul att veta vilka tags den har, och generellt vad man kan förvänta sig. Nintendo-like? Svår, enkel?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Skapad en bana för tre dagar sen men bara fått en play på den.

Beetle Surf
N4S-DDC-4MG

Försökte göra en bana som bygger på ett koncept från start till slut, att surfa på ett Beetle shell! Testa gärna!

Medlem
Skrivet av Vamp:

Fick World record på din Däremot har du skrivit fel i koden ovan. Det är inte ett O i mitten utan en nolla.

9Y9-90C-NWF

Som att han skrev av koden på papper själv, sedan gick till datorn och läste fel =D Så jävla oldschool. Faxanadu-lösenord delux.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av HAND5:

Skapad en bana för tre dagar sen men bara fått en play på den.

Beetle Surf
N4S-DDC-4MG

Försökte göra en bana som bygger på ett koncept från start till slut, att surfa på ett Beetle shell! Testa gärna!

Inte spelat så många banor där man måste ha sån precision, så det var bra att få nåt att öva på det med. Intressant slut också tyckte jag!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Oj, märkte nu att du skrivit samma inlägg i två trådar

Men följ bara det jag skriver i inlägget. Bara kul att veta vilka tags den har, och generellt vad man kan förvänta sig. Nintendo-like? Svår, enkel?

Hehe ops, jag råkade glömma att radera mitt inlägg från den andra tråden.

Men tack för svar, då kör jag på det


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av boneless:

Det skulle finnas en funktion där man delar banor för att få feedback innan slutgiltig uppladdning. Jag blir nog lite hemmablind.

Håller med. Typ en beta som andra kan spela innan man laddar upp den på riktigt. Hade varit grymt om man hade kunnat se spöken från de som har spelat den, så att man kan analysera hur de tog sig an vissa hinder osv. Typ som i Super Meat Boy där man sig sina tidigare försök.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar