Diskutera – Hur mycket får en konsol kosta som mest?

Medlem

3-4000 för mig också. Väntar gärna ett år eller dylikt så priset går ner lite mer, har inte tid att följa med det nyaste ändå. Börjar närma mig ett switch köp först nu.. så blir väl framåt jul eller nåt sånt.

Medlem

Beror på vad som ingår och vilka spel som ges ut, man ska nog inte räkna med att det kommer kosta under 6000:- med tanke på prisutvecklingen på tidigare konsoler (läs: PS och Xbox). En del som kommer bli utan, en del som kommer betala mer än vad man tänkt.

För att vara helt krass, jag är beredd att betala mer än det dubbla för en ny konsol om jag kunde återuppleva glansdagarna med BF4 än om den har stöd för RTX eller VR.

Medlem

Hos mig ligger smärtgränsen vid 5000kr och då vill jag ha med ett spel och två kontroller.

Medlem

5000 skulle jag säga för ps5, nya xboxen typ 200 kr för de spelen kan man ju lika gärna kör på pc

Medlem

Släpper Microsoft en Xbox One X-liknande konsoll kan jag mycket väl betala 5-6000 för den utan problem. Kommande generation SKA jag ha båda maskinerna. Har haft PS4:a i omgångar men alltid blivit tvingad att sälja dem!

Medlem

för konsoll 5000 max, eftersom spelen är dyrare och även tillbehören. till datorn kan man iaf köpa random billig skit ist

ps. plus att man måste ha massa memberships och skit ist som för på datorn, köp spelet, ha internet, Kör.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av xdrive:

Skulle nog säga mellan 7000-8000 kr, förutsatt att prestanda reflekterar priset.

Agreed.

Medlem

Inte mer än jag skulle lägga på ett grafikkort iaf o_O

Medlem

Runt 7-8000kr som smärtgräns! Hoppas på en monsterkonsol (PS5).

Ambassadör
Xbox

Så länge prestandan motiverar priset så kan jag gå ganska högt. Men då ska det inte betalas för tillbehör som Kinect eller dylikt påtvingat dravel.

Vill man syssla med kameror, VR, juicepressar, knyppling eller liknande så ska det vara frivilligt.


signatur

Jump in.

Medlem

Spel är en viktig del i mitt liv så det får gärna kosta en slant.
En neogeo kostade runt 13000kr omräknat till dagens krona. Så nånstans där.

Medlem

Kring 2000 för en konsol.
Enda gången jag betalat mer var för xb360 Elite då första fick rrod och Nintendo switch


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så länge det är en konsol med äkta nextgen-känsla (bra prestanda, osv) så är min smärtgräns rätt flexibel. Jag har gaming som hobby och hobby får kosta, annars är det ingen hobby.

Medlem

Bättre att bygga dom ordentligt och ta betalt. En konsol har man glädje av i ca 7 år, om man jämför med en mobiltelefon som man har sönder efter 2 år. Så hoppas verkligen inte på något snikbygge vid kommande generation. Så 8000-10000kr känns lämpligt.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Tror inte jag har nån direkt smärtgräns

100k?

Medlem
Skrivet av Yabba:

Det är inte ett realistiskt pris. Men om den kostar 100k seriöst så lär det vara en konsol av sådana proportioner att den blåser all konkurrens i många år. Och då skulle jag nog köpa den.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det är inte ett realistiskt pris. Men om den kostar 100k seriöst så lär det vara en konsol av sådana proportioner att den blåser all konkurrens i många år. Och då skulle jag nog köpa den.

Att du säger att du inte har en smärtgräns är inte heller realistiskt bara löjligt.

KoP
Medlem
Medlem

Jag är av den åsikten att ifall en konsol är intressant, då kan jag betala. När vi talar om pris så är det svårt, det är snarare hur delaktig jag skulle känna mig som avgör det. Då tänker jag inte ur rent prestanda perspektiv utan snarare vad medför det för nytt?
Prestanda har alltid varit ett sekundärt attribut, för mig är det snarare ifall en konsol kan innovera med tillbehör eller liknande som spelar större roll. Något som medför en högre involveringsgrad. Säg att ps skulle släppa ett prestandamonster för 5k och ms/nintendo istället släpper något som verkligen får mig uppslukad av ett spel (ett exempel skulle vara riktigt revolutionerande vr), fast prestandan är bristfällig, då skulle jag utan problem kunna slänga ut 10-15k, beroende på hur bra det är.

Kontot avslutas

Så som jag lever idag så skulle jag väl säga 2000 kr.
Förr var nog gränsen på 7000 kr för mig.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Spelat på pc, hög fps o hög hz skärm sen säkert 10 år tillbaka, känns inte rimligt att lägga mer än en symbolisk summa på kanske 50kr för en konsol för mig..

Medlem
Skrivet av Yabba:

Att du säger att du inte har en smärtgräns är inte heller realistiskt bara löjligt.

Varför är det löjligt? I kontexten av spelkonsoller har jag ingen smärtgräns för några realistiska priser. Självklart har jag en gräns, men den är långt högre än vad de någonsin kommer kosta. Men jag har ingen jag kan sätta fingret på. Som sagt, om det var en sjuhelvetes konsoll så ha-begäret blir överväldigande så skulle jag kunna betala 100k. Men det är nog nära även min smärtgräns. Dock så lär en PS5 aldrig i världen säljas för de priserna. Mer realistiskt är väl att de skulle krypa upp på 10-15k kanske, och det tycker jag är ok. Bara mitt grafikkort kostade 14k, hela datorn uppåt 40 kanske. Så har inga problem att motivera ett helt system för det priset, och en spelkonsoll för 15 känns ju billigt i jämförelse. En sketen mobiltelefon kostar ju 10k nuförtiden.

Så för att du ska bli nöjd så säger vi väl 100k då.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Varför är det löjligt? I kontexten av spelkonsoller har jag ingen smärtgräns för några realistiska priser. Självklart har jag en gräns, men den är långt högre än vad de någonsin kommer kosta. Men jag har ingen jag kan sätta fingret på. Som sagt, om det var en sjuhelvetes konsoll så ha-begäret blir överväldigande så skulle jag kunna betala 100k. Men det är nog nära även min smärtgräns. Dock så lär en PS5 aldrig i världen säljas för de priserna. Mer realistiskt är väl att de skulle krypa upp på 10-15k kanske, och det tycker jag är ok. Bara mitt grafikkort kostade 14k, hela datorn uppåt 40 kanske. Så har inga problem att motivera ett helt system för det priset, och en spelkonsoll för 15 känns ju billigt i jämförelse. En sketen mobiltelefon kostar ju 10k nuförtiden.

Så för att du ska bli nöjd så säger vi väl 100k då.

Nej vi säger 500k du har ju ingen smärtgräns

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Varför är det löjligt? I kontexten av spelkonsoller har jag ingen smärtgräns för några realistiska priser. Självklart har jag en gräns, men den är långt högre än vad de någonsin kommer kosta. Men jag har ingen jag kan sätta fingret på. Som sagt, om det var en sjuhelvetes konsoll så ha-begäret blir överväldigande så skulle jag kunna betala 100k. Men det är nog nära även min smärtgräns. Dock så lär en PS5 aldrig i världen säljas för de priserna. Mer realistiskt är väl att de skulle krypa upp på 10-15k kanske, och det tycker jag är ok. Bara mitt grafikkort kostade 14k, hela datorn uppåt 40 kanske. Så har inga problem att motivera ett helt system för det priset, och en spelkonsoll för 15 känns ju billigt i jämförelse. En sketen mobiltelefon kostar ju 10k nuförtiden.

Så för att du ska bli nöjd så säger vi väl 100k då.

Min dator kostade också en miljard, men skulle inte köpa ett tv-spel för 100000. Du låter bara dryg/försöker skryta om att du har råd, men som spara och slösa säger, du slösar och snackar skit. Nöjd?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

hmm det är väl väldigt individuellt vad man sätter för gräns? ...som att fråga: -"hur mycket får en bil får kosta?".. vet inte vad ni är ute efter i svaren FZ? ..blir ju bara en stor stor klassfråga av allt.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

3000 spänn och konsolen i fråga måste erbjuda något som inte PC kan. Prestanda är mindre viktigt.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Nej vi säger 500k du har ju ingen smärtgräns

Skrivet av FejkFejksson:

Min dator kostade också en miljard, men skulle inte köpa ett tv-spel för 100000. Du låter bara dryg/försöker skryta om att du har råd, men som spara och slösa säger, du slösar och snackar skit. Nöjd?

Jag vet inte vad ni vill att jag ska säga. Konsollen får kosta vad fan den vill, jag kommer köpa den ändå. Jag har ingen smärtgräns för denna typ av prylar som realistiskt kommer överstigas. Den kommer inte kosta 500k, och jag skulle inte heller betala 500k för den. Det är långt över min smärtgräns ja. Det var inte jag som drog upp siffran 100k. Den kommer inte kosta så mycket. Men ni ville ju absolut att jag skulle skriva min jävla smärtgräns. När blir ni nöjda med ett svar?

Fjanterier. Skriv era egna smärtgränser och move on istället för att hålla på.

Medlem
99kr/månad inkl. alla spel som släpps på den.

...

Medlem

2000 med tanke på vilken hårdvara det brukar vara

Medlem

8000 kr för en riktigt fet PlayStation-konsol.


signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Skriv svar