Svensk vill göra portabel retrokonsol med högupplöst skärm

Robot
Svensk vill göra portabel retrokonsol med högupplöst skärm

Bärbar handbyggd Raspberry Pi-maskin söker finansiering på Kickstarter.

#kickstarter, #prgc


Medlem

Finns ju 1000 såna här projekt redan... ZZzzZ

Medlem

Så han vill alltså ha gräsrotsfinansiering av vad som redan finns att köpa drivvis av från Kina för bara nån hundralapp på Wish, Geek, eBay, Alibaba mfl? Heck, även svenska Netonnet har ju sålt såna handhållna enheter med piratade retrospel och emulatorer.
Kanske börja med att göra iaf en snabb googling innan man tror att man har ett unikt koncept att Kickstarta?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Problemet med PI är att den är så trögbootad och inte verkar ha någon sleep-funktion. Följde en bygglogg på othermod.com där man trycker in en pi zero i en psp mest för att det var så nördcoolt. Det funkar fint, men bootar trögt. Skulle behövas någon hårt moddad distro men detta baseras väl antaglige på ES eller något sånt.

Medlem

Hej jag heter Rulle, jag är full - Full Rulle!

Känns som en kickstarter i motvind

Medlem

Känns som att personen bakom denna kickstarter inte har någon vidare koll på rimlig prissättning, eller val av komponenter. Sist den låg uppe (och misslyckades) så kostade den 3200kr. Det kan du ju för fan få en Switch för! Nu är den sänkt till 2000kr, vilket fortfarande är på tok för högt för en Raspberry Pi-baserad enhet. Skaparen borde i stället se över möjligheten för ett skräddarsytt kretskort, eller kanske kolla på andra enkortsdatorer, som ex Asus Tinker Board som är mycket kraftfullare och har identisk layout. Displayen är förmodligen den dyraste komponenten, och jag förstår inte varför en upplösning på 2048x1536 skulle behövas för retrospel. Framför allt då Pi stöder max 1920x1200 i 60Hz om jag minns rätt? En 720p display räcker gott och väl. Det kan dessutom vara bättre för batteritiden.

Formgivningen är inte heller särskilt bra. Komforten kanske är okej, men det är nog allt. Först och främst, en stor volymratt? Det är 2019, och jag tror att de flesta förväntar sig diskret volymkontroll som man inte kan råka komma åt. Och för det andra så ser högtalarnas position ut att kunna blockeras för vissa användare. Vi håller alla olika. Mindre högtalare under displayens kant hade varit bättre placering. Brist på analoga styrspakar drar också ner värdet. Detta betyder inget N64 eller fullt PS1-stöd.

Man vill så gärna tycka om projektet och att det ska lyckas men med billigare och bättre lösningar redan ute på marknaden så ser jag ingen poäng i att finansiera projektet. För 2000kr kan man köpa en sprillans ny PS Vita från Japan, som är perfekt för retrospel, och då får du också tillgång till Vitas spelbibliotek som har en hel del guldklimpar. Och för 1400-1500kr så kan du få ett New 2DS XL, som funkar bra för 2D retrospel.

Moderator | Testpilot

@Bojkott: Skriv gärna det i forumtråden också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

för dyrt.. kommer floppa om det kostar så mycket..

Medlem

Varför högupplöst skärm? Lågupplöst material ser bättre ut om det inte skalas upp utan visas i sin originalupplösning.

Medlem

Har folk redan glömt hur det slutade förra gången med tjock Steffe och Gizmondo?

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har folk redan glömt hur det slutade förra gången med tjock Steffe och Gizmondo?

Tror du att nästa gång vi hör av cjiniinni är det för att han har kvaddat en maffia-finansierad Ferrari i Kalifornien?

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har folk redan glömt hur det slutade förra gången med tjock Steffe och Gizmondo?

redan ?

1
Skriv svar