Epic Games täcker upp Kickstarter-återbetalningar – för Shenmue III m.fl.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Valve har ju rätt djupa fickor själva och detta kommer bara sluta i krig där de köper exklusiviteter. Kul att en av de stora fördelarna med att spela på PC har blivit utslaget av EPIC. Fantastiskt grabbar, bra gjort.

Valve tjänar mest troligt mer på att inte sjunka till Epics nivå och låta dem fortsätta sätta sprätt på alla miljarder som de har tjänat på småbarnen. Epics taktik för att vinna över Steam-användare fungerar väldigt dåligt. De som använder Epic Launcher tycks framför allt vara Fortnite-spelare. Läste för några månader sedan att hälften av Epics 85 miljoner användare inte har Steam, vilket säger en hel del om Epics målgrupp.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Valve tjänar mest troligt mer på att inte sjunka till Epics nivå och låta dem fortsätta sätta sprätt på alla miljarder som de har tjänat på småbarnen. Epics taktik för att vinna över Steam-användare fungerar väldigt dåligt. De som använder Epic Launcher tycks framför allt vara Fortnite-spelare. Läste för några månader sedan att hälften av Epics 85 miljoner användare inte har Steam, vilket säger en hel del om Epics målgrupp.

Vad ska dom annars göra än att erbjuda en bättre deal för utvecklarna?
Det är rätt basic, en ny Pizzeria som inte är etablerad kommer försöka erbjuda ett billigare pris för att ha en chans att ta sig in på marknaden.
Du sa just att Epic har 85 miljoner användare, ingen annan konkurrent till steam har det. Ändå säger du att det går dåligt?
Såklart kommer folk inte vilja använda sig av en massa olika stores. Förhoppningsvis går sånt att lösa i framtidem. Men förstår inte logiken att folk är arga över konkurrens och har 0 förståelse varför utvecklare överväger UStore.
Inte helt konstigt när steam vill ha mer än 50% extra av deras intäckter än Unreal Store.

Om Unreal store fortsätter att växa så kommer fler och fler utvecklare välja den också.
Steam kan lätt förhindra det genom att ta en mindre %
Steam tar mindre % betyder bättre möjligheter för spelutvecklare.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Steam är betydligt mer använt, hade inte varit nån fråga om saken ifall steam tog liknande %
Dom hade inte haft nån anledning att ta Unreal annars.

Jo fast när det gäller konsol så har dom ju inget val. Xbox äger sin store och bestämmer till 100% vad som finns tillgängligt till deras konsol. Samma gäller PS4.
Steam däremot har inte detta monopol vad som får finnas på PC marknaden.
Därför uppstår konkurrenter som Epic store.

Och varför är det 30% de tar? Jo för att det är dem som ser till att online fungerar tillsammans med utvecklaren samt tillhandahåller med alla cloudsaves, nedladdningar och andra saker som kostar att ha igång. Lika så så har Steam stått för framtagningen av alla funktioner som forum, achievments , servers och så vidare.

Än så länge så tillhandahåller Epic inte med ett dugg förutom nedladdnings servers. Vill man kommunicera med utvecklaren så får man söka sig till andra sidor typ Reddit, du kan inte ge något betyg på ett spel (vilket gör det extra svårt att se hur ett spel tagits hand om efter release, d.v.s om buggar fixas o.s.v).

Deras Roadmap som de lade upp tidigare har bara fortsatts att skjutas fram så funktioner som borde varit där från början och vid det här laget finns inte. Det är väldigt lätt att slänga fram en roadmap på vad som ska komma, men det verkar tydligen vara svårare att faktiskt följa den, dem är ungefär lika duktiga på det som Bioware med sitt Anthem.

Epic sitter och fokuserar mer på att köpa exklusiviteter än att faktiskt försöka göra sin plattform/butik till något att använda.

Sedan har Sweeny redan motsagt sitt eget löfte om att sluta med exklusiviteter om Valve skulle sätta samma priser med några av has senare uttalanden och hur framtiden för Epics "shoppingspree" ser ut efter E3.
Inte bara gör det det svårare att lita på Epic överlag, det här med Shenmui är bara ytterligare ett steg i att förstöra crowdfunding, för det finns tydligen inget som är säkert där längre.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Och varför är det 30% de tar? Jo för att det är dem som ser till att online fungerar tillsammans med utvecklaren samt tillhandahåller med alla cloudsaves, nedladdningar och andra saker som kostar att ha igång. Lika så så har Steam stått för framtagningen av alla funktioner som forum, achievments , servers och så vidare.

Än så länge så tillhandahåller Epic inte med ett dugg förutom nedladdnings servers. Vill man kommunicera med utvecklaren så får man söka sig till andra sidor typ Reddit, du kan inte ge något betyg på ett spel (vilket gör det extra svårt att se hur ett spel tagits hand om efter release, d.v.s om buggar fixas o.s.v).

Deras Roadmap som de lade upp tidigare har bara fortsatts att skjutas fram så funktioner som borde varit där från början och vid det här laget finns inte. Det är väldigt lätt att slänga fram en roadmap på vad som ska komma, men det verkar tydligen vara svårare att faktiskt följa den, dem är ungefär lika duktiga på det som Bioware med sitt Anthem.

Epic sitter och fokuserar mer på att köpa exklusiviteter än att faktiskt försöka göra sin plattform/butik till något att använda.

Sedan har Sweeny redan motsagt sitt eget löfte om att sluta med exklusiviteter om Valve skulle sätta samma priser med några av has senare uttalanden och hur framtiden för Epics "shoppingspree" ser ut efter E3.
Inte bara gör det det svårare att lita på Epic överlag, det här med Shenmui är bara ytterligare ett steg i att förstöra crowdfunding, för det finns tydligen inget som är säkert där längre.

När jag köper ett spel så vill inte jag ha massa bloat wares i klienten, som chattar, achivments, forum, meningslösa recentioner, långsam och svårnavigerad klient. Jag vill ha en ikon på spelet jag äger och kunna starta det där.


signatur

IDKFA

Gen
Medlem
Skrivet av mrFluffy:

När jag köper ett spel så vill inte jag ha massa bloat wares i klienten, som chattar, achivments, forum, meningslösa recentioner, långsam och svårnavigerad klient. Jag vill ha en ikon på spelet jag äger och kunna starta det där.

Jag tror inte du alls förstår vad "bloatware" betyder - bloatware är ett eller flera oönskade program som är förinstallerade på tex en mobil eller märkesdator som försinkar prestandan. Det du egentligen ville säga var att du inte vill ha massa, enligt dig, "meningslösa funktioner". Men nu får du ju exakt du vill ha med EGS, en launcher utan några funktioner, vilket för dig verkar passa som handen i handsken. Många andra verkar vilka ha alla sina vänner på en och samma plats, kunna chatta med dem, jaga achievements, kunna diskutera problem på forum, få sig en bild av ett spel innan köp via användarrecensioner, kunna se hur många spelare man kan vara i ett spel, och använda sin långsamma, dock icke svårnavigerade klient (tror nog mer att du är ovan eller inte kan Steam tillräckligt bra).

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Och tror du bara dom sitter och rullar tummarna?
Dom gick ju ut med sin roadmap för ett tag sedan, finns för att att beskåda på https://trello.com/b/GXLc34hk/epic-games-store-roadmap

T.o.m. varit nyhet om det här på FZ.

Jo det är jag fullt medveten om, men jag tycker det är lite fel att säga att funktionerna kommer senare men göra spel exklusiva innan launchern är redo att kunna konkurrera ordentligt med Steam rent funktionsmässigt.
Då tycker jag mycket bättre om GOGs tillvägagångssätt med galaxy och dom köper inte upp exklusivitet av andra.

Medlem

Good faith eller inte, fler utvecklare/företag/whatever borde göra såhär,göra rätt för sig. Det är garanterat uträknat att detta tjänar dom pengar på i slutändan, men rätt ska vara rätt. Alldeles för många kommer undan med sån här skit utan konsekvenser.


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av Luftman:

Jo det är jag fullt medveten om, men jag tycker det är lite fel att säga att funktionerna kommer senare men göra spel exklusiva innan launchern är redo att kunna konkurrera ordentligt med Steam rent funktionsmässigt.
Då tycker jag mycket bättre om GOGs tillvägagångssätt med galaxy och dom köper inte upp exklusivitet av andra.

Jo jag håller med, men i slutändan är det pengarna i fickan som avgör, sämre launcher men mer pengar vid varje sålt ex. Och GoGs launcher är väl i princip en launcher för att launcha de andra luncherna i? Den startar väl andra launchers för att kunna starta och uppdatera spel? Weird idé enligt mig.


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

När jag köper ett spel så vill inte jag ha massa bloat wares i klienten, som chattar, achivments, forum, meningslösa recentioner, långsam och svårnavigerad klient. Jag vill ha en ikon på spelet jag äger och kunna starta det där.

Jag vill iallafall ha en möjlighet att stänga av allt sånt.... Räcker att jag kan se achievments ingame. Och sen fattar jag inte varför folk vill se hur många timmar man spelat i ett spel. Sånt får jag fan ångest av,,,,, typ oj wow har jag spelat detta i 1254 timmar....ok och? i dont want that info


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av Gandy:

Jo jag håller med, men i slutändan är det pengarna i fickan som avgör, sämre launcher men mer pengar vid varje sålt ex. Och GoGs launcher är väl i princip en launcher för att launcha de andra luncherna i? Den startar väl andra launchers för att kunna starta och uppdatera spel? Weird idé enligt mig.

Gog galaxy 2.0 är launcher för launcher typ, men dom har ju kört på "första versionen" ett tag nu och den har funkat jättebra tycker jag 🙂 Inget emot Epic som företag eller så, men deras launcher känns "ofärdig" på nått sätt tycker jag.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag tror inte du alls förstår vad "bloatware" betyder - bloatware är ett eller flera oönskade program som är förinstallerade på tex en mobil eller märkesdator som försinkar prestandan. Det du egentligen ville säga var att du inte vill ha massa, enligt dig, "meningslösa funktioner". Men nu får du ju exakt du vill ha, en launcher utan några funktioner, vilket för dig verkar passa som handen i handsken. Många andra verkar vilka ha alla sina vänner på en och samma plats, kunna chatta med dem, jaga achievements, kunna diskutera problem på forum, få sig en bild av ett spel innan köp via användarrecensioner, kunna se hur många spelare man kan vara i ett spel, och använda sin långsamma, dock icke svårnavigerade klient (tror nog mer att du är ovan eller inte kan Steam tillräckligt bra).

Det var mer en liknelse med bloat ware, sen att man behöver lära sig klienten för att kunna navigera säger ju allt om dess ux och design (vilket verkar vara något du inte förstår dig på).


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

När jag köper ett spel så vill inte jag ha massa bloat wares i klienten, som chattar, achivments, forum, meningslösa recentioner, långsam och svårnavigerad klient. Jag vill ha en ikon på spelet jag äger och kunna starta det där.

Du tillhör dock en minoritet angående både achivements, forum och recensioner. Svårnavigerad klient kan jag inte hålla med om, hur svårt är det att hitta det du vill ha eller bara komma åt den där ikonen du söker?
Recensioner är inget som påverkar dig på något sätt om du ändå inte bryr dig om dem, du behöver aktivt scrolla ned till dem om du faktiskt är intresserad, men det ger en överblick för dem som är intresserade över hur spelet sköts, finns ju så klart de som miss använder funktionen dock men det påverkar ju inte den som ändå inte är intresserad.

Oavsett om man använder många av Steams funktioner (majoriteten påverkar inte steams prestanda ändå) så finns den där för dem som vill ha dem, och angående forumen så anser jag att det är en större fördel för användare att ha en officiell plats på den marknaden man införskaffade produkten på där du kan få information om uppkommande patcher, hjälp med problem osv än att du skall behöva söka dig till utanför för väsentlig information.

Plus att allt det du inte vill ha, finns som kommande på Epics roadmap, så varför skulle Epic i så fall vara ett bättre alternativ.

Jag har inte något speciellt emot Epic bortsett från det att jag tycker att deras plattform är alldeles för underutvecklad för att hålla på med det som de gör nu och att Sweeny konstant inte kan hålla vad han lovar.

Medlem

jag har aldrig fattat hur man resonerar när man sätter tidsexklusivitet på uppföljare till spel, när spelen som kommit innan i en spelserie finns på multipla plattformar.
Det är en sak om det är det första spelet man gör så att säga och man binder sig till ngt sådant här avtal.

Korkat rakt igenom.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Antar att du inte är intresserad av spel som inte finns på EGS? Är lite nyfiken på orsaken så hoppas min fråga tas seriöst 🙂

Nja köper spel från andra butiker också, dock inte Steam p.g.a. att de tar 30% vilket många företag inte klarar av. Tänkte mest på hela EGS vs Steam när jag skrev min kommentsr och där väljer jag EGS.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av kaealy:

Valve har ju rätt djupa fickor själva och detta kommer bara sluta i krig där de köper exklusiviteter. Kul att en av de stora fördelarna med att spela på PC har blivit utslaget av EPIC. Fantastiskt grabbar, bra gjort.

Med tanke på att folk är så pass upprörda som de är över att använda olika plattformar så skapar detta en ny marknad. Bland annat GOG har ju förstått det och satsar på en lösning.

Konkurrens är av godo för oss konsumenter om man bara har lite tålamod.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@Luftman: Går ju dock betydligt fortare att fixa exklusivitet än att utveckla och testa funktioner som ska funka utan problem.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

12
Skriv svar