Paradox möter DLC-kritiken: "Rättvist och balanserat sätt att släppa innehåll"

Robot
Paradox möter DLC-kritiken: "Rättvist och balanserat sätt att släppa innehåll"

Fredrik Wester försvarar företagets många DLC-släpp.

#paradox-interactive


Medlem

Jag gillar modellen. Ta EU4 eller Stellaris som exempel. Det håller spelet levande. Det finns alltid en anledning att komma tillbaks för lite mer.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jag tycker det är ett suveränt system för att hålla spelet levande.
Kanske lite dyra DLC, men så köper jag nästan alltid dem på rean.

Medlem

Rent allmänt tycker jag PDX sköter det hela bra. Många av deras spel är i grunden rätt innehållsrika och iom DLC, som är helt valfritt, så får även grundspelen stöd, uppdateringar och optimeringar i många år efter release. Något som är rätt ovanligt.
Dessutom är många av PDX spel billigare än de flesta andra.
Köper man t.ex CK2 grundspelet idag får man oerhört mycket för pengarna då spelet fortfarande uppdateras även utan DLC.

Det sagt så känns det väldigt svagt när tex Imperator släpps och saknar många funktioner som funnits i tidigare spel i många år. Jag gillar Imperator men det känndes verkligen ytligt och ogenomtänkt.

Hur som helst ger PDX sina spel stöd och support mycket lång tid förutsatt att de säljer DLCs och det är helt okej tycker jag. Dessutom är många av DLCna verkligen inte nödvändiga annat än för vissa personer med nischat intresse för något specifikt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av ironstove:

Jag tycker det är ett suveränt system för att hålla spelet levande.
Kanske lite dyra DLC, men så köper jag nästan alltid dem på rean.

Precis. Man behöver inte köpa 1.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nu har Paradox klarat balansgången ganska bra tror jag, köper inte personligen mycket DLC från dem men det verkar hyffsat prisvärt.

Risken är dock som med alla företag att de vill öka sin vinst varje år och medvetet eller omedvetet pressar utvecklingstiderna nedåt. Detta i sin tur leder till att fler funktioner kan falla bort varje projekt och hamna i DLC efter att spelet är släppt.

Medlem

Ä PSX har historiskt klarat det rätt bra. T.ex eu3 och eu4 var rätt kompletta vanilj. På senare tid tycker jag det känns som att se har tullat lite på innehållet i vaniljversionerna för att sälja dlc. Stellaris som jag spelar mycket nu hade många ganska basic system som fixades med dlc. Nu var det kanske första 4x spelet från pdx så de kan ha behövt lära och revidera, men som jag förstår från recensionerna så har imperator rome lite samma problem. Dlc är ok så länge de utökar ett komplett spel, men när de krävs ett antal dlc för att spelet ska kännas komplett har det gått för långt.

Medlem

EA som gör samma sak med sin SIMS t.ex serie hackas ju på konstant för sina DLC...

Vart går gränsen?

Varför är det ok för Paradox att göra likadant?

Medlem

Tycker deras modell är helt okej. Som många tidigare nämnt så har man alltid något nytt att komma tillbaka till och spelen dör inte ut på samma sätt som en hel del andra. Men det slår även åt andra hållet. Kommer jag tillbaka och det släppts 8 DLCs så kommer jag inte köpa dessa 8. Men å andra sidan så klarar man sig fine med att köpa 1-2st och börja spela också.

Det är lite av en balansgång och det är just när innehållet från början är lite tunt som det blir en dålig modell. Att Imperator redan har en expansion och en dlc tycker jag ärligt är helt galet. Jag är inte speciellt avancerad spelare när det kommer till PDX-spel, men jag har spelat Stellaris en del och även EU IV, to m jag tyckte att Imperator var väldigt tomt.

Tomt på ett sådant sätt att efter redan 1.5h in i spelet så börjar events rotera och man ser sånt man redan sett. Tyckte spelet kändes väldigt ofärdigt när jag spelat det en sådär 4-5h pga detta. Hade gärna sett att denna expansion var en patch direkt till spelet snarare (såvida expansionen inte är gratis).

Medlem

@Kerrai: Har många forna kollegor som jobbat på paradox, de jobbade alltid på sina DLC efter release, och innan release var det OMG KOMMER VI HINNA BLI KLART MED ALLT AHHHHHHHH som är standard i spelbranchen, det är väldigt väldigt sällan spel slaktas för att släppas i DLC även fast det såklart förekommer.

Vanliga i spelbranchen är att det är panik, oändliga timmar övertid och ändå hinner man kanske precis klar med minimum man planerat, dlc och liknande släpp är fantastiskt för folk som jobbar i spelindustrin då det ökat livskvalitén och anställningstryggheten, förr i tiden gick man oftast från företag till företag när man inte längre jobbade på ett spel, nu med DLC så kan man oftast stanna kvar och jobba vidare tills nästa stora projekt är klart att hoppa på. Och team som stannar ihop och jobbar tillsammans längre gör bättre spel.

Medlem

Har inget emot Paradox policy vad gäller DLC. Det är jättebra att de håller sina spel levande med både gratis och betald content under lång tid. MEN, däremot skulle jag säga att man gräver sin egen grav på sätt och vis när man håller sina spel levande så länge som de faktiskt gör. Det blir tekniskt omöjligt för Paradox att släppa nya spel. Exempelvis om/när man släpper EU5 så är det helt omöjligt att packa det med lika mycket content som EU4 har idag, av förståeliga skäl. Något som utvecklas under säg 4 år kan inte ha lika mycket innehåll där utvecklingen har hållit på i 9 år. Man får helt enkelt svårt att leverera till sina fans, vilket i sin tur innebär att man förlorar trogna kunder. Är det något Paradox har idag så är det just trogna kunder som köper allt de släpper. Imperator: Rome är väl ett ganska bra exempel där missnöjet har varit på topp bland sina fans, med tonvis av kommentarer i stil med "This game is barebone", "DLC-fest", "I come back in two years" och så vidare.

Sen får man fråga sig, vad tjänar Paradox mest på, DLC eller nya spel? Om ett nytt spel floppar försäljningsmässigt, vad händer då? Flyttar man sina resurser till gamla titlar där man redan har en stor spelarskara och lätt kan sälja mer DLC? Förmodligen. Man får tänka på att Paradox är börsnoterat och då blir resultatet på sista raden det viktigaste för företaget och dess aktieägare.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

EA som gör samma sak med sin SIMS t.ex serie hackas ju på konstant för sina DLC...

Vart går gränsen?

Varför är det ok för Paradox att göra likadant?

Det är väl inget fel det heller?
Spelet går ju att spela som det släpptes.

Medlem

Nu spelar jag i princip bara Stellaris av deras spel (just nu iaf) men Jag har inte köpt alla DLC på en gång. Jag har köpt de jag tycker verkar intressantast först och sen betat av resterande när jag känner för det.

Jag ser ju dock hellre att spel har en stor release i en stor fysisk kartong och sen släpper fullvärdiga expansioner i fysisk kartong men.. det e jag det Så DLC får funka.

Medlem

Paradox modell är ett skämt. Stor skillnad på att förespråka dlc som utökar spelens livslängd och att släppa tomma, ofärdiga spel som får sitt utskurna innehåll utspritt över flera månader för tusentals kronor. Paradox är värre än utgivare som Activision och EA när det kommer till girighet.

Medlem

Vore bra om de sänkte priset på äldre DLC när de släpper nya. Tror de hade fått fler nya spelare på det sättet. När köpa allt kostar flera tusen så drar man sig från att ens köpa grundspelet.

Medlem

Kerrai: Tänkte precis likadant, om chefen för EA hade gått ut och sagt detta hade de varit svin som bara vill suga ut pengar.

eld
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Kerrai: Tänkte precis likadant, om chefen för EA hade gått ut och sagt detta hade de varit svin som bara vill suga ut pengar.

Allt handlar om kontext.

Redaktör
Skrivet av eld:

Allt handlar om kontext.

Och lite om vilka man är.


signatur
Redaktör
Skrivet av eld:

Allt handlar om kontext.

Och lite om vilka man är, och hur man sköter sig.


signatur
57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag har inga problem med PXD DLC:er håller spelet levande. Men jag har problem när det släpper nya spel. De har inte alls samma djup och inte värt att spela förens den har fått några DLC:er för att få samma djup som tidigare spel.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Vore bra om de sänkte priset på äldre DLC när de släpper nya. Tror de hade fått fler nya spelare på det sättet. När köpa allt kostar flera tusen så drar man sig från att ens köpa grundspelet.

Håller med. Har försökt få en polare att spela i evigheter men han tittar bara på priset och säger... hmmmm no.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

EA som gör samma sak med sin SIMS t.ex serie hackas ju på konstant för sina DLC...

Vart går gränsen?

Varför är det ok för Paradox att göra likadant?

EA kritiseras för mycket men jag kan inte få till minne att The Sims är något av det.

EA gillar dock att istället för att utveckla sina spel istället släppa nya uppföljare till fullt pris. Så jag vet inte om det är rätt att jämföra de två.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Kerrai:

EA som gör samma sak med sin SIMS t.ex serie hackas ju på konstant för sina DLC...

Vart går gränsen?

Varför är det ok för Paradox att göra likadant?

I fallet The Sims 4 så saknade spelet bland annat möjligheten att bygga en pool vid release, något som tidigare funnits i samtliga Sims-titlar från start.

Skrivet av Kerrai:

EA som gör samma sak med sin SIMS t.ex serie hackas ju på konstant för sina DLC...

Vart går gränsen?

Varför är det ok för Paradox att göra likadant?

Dålig jämförelse, helt olika dlc strategi och inte minst helt olika sorts spel.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Testpilot
Skrivet av Kerrai:

EA som gör samma sak med sin SIMS t.ex serie hackas ju på konstant för sina DLC...

Vart går gränsen?

Varför är det ok för Paradox att göra likadant?

För att varje sims expansion kostar 300 kr eller mera och har sällan rea på dessa. Finns ytterst sällan så man kan köpa i olika samlingspaket med rabatt.
Paradox DLC kostar betydligt mindre ca 100-150 spänn. De är ofta på rea och finns många gånger att köpa tillsammans med bra rabatter.

De har lika mycket extrainnehåll enligt mig.

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Och lite om vilka man är.

Skrivet av Tomas Helenius:

Och lite om vilka man är, och hur man sköter sig.

Absolut, men folk sitter inte och hatar EA för sims-serien och alla dess dlc, de hatar EA för allt annat de gjort genom historien och deras försvar av lootboxes för barn.

Hade Paradox börjat med lootboxes så hade många känt precis likadant över dem.

Som Wester själv säger, "rättvist och balanserat", både paradox-spel och sims-serien har fått updates och dlc på rullande band, där du vet vad du får i paketen och själv kan göra valet om du vill köpa det eller inte. Det är både en affärsverksamhet och ett sätt att inte behandla konsumenter helt som skit.

Medlem

Just nu kan du göra en bra deal på alla DLC till EU4: Bara €180 (alltså nästan 2000 kr)! Och då har du 50% rabatt!

Jag förstår att man vill ta betalt och tjäna pengar på DLC, men när ett spel plus alla DLC kostar ungefär 4000 kr så är det ju helt vrickat.

eld
Medlem
Skrivet av Mortac:

Just nu kan du göra en bra deal på alla DLC till EU4: Bara €180 (alltså nästan 2000 kr)! Och då har du 50% rabatt!

Jag förstår att man vill ta betalt och tjäna pengar på DLC, men när ett spel plus alla DLC kostar ungefär 4000 kr så är det ju helt vrickat.

Närmre €100 om man plockar bort diverse kosmetika, e-books eller soundtracks, och då handlar det om runt 15 expansioner, det är inte lite content.

Har dock inte spelat mycket av det, så kan inte kommentera på hurvida det är värt det. Kan bara basera på Stellaris där jag tycker priserna har vandrat på gränsen av vad jag tycker det är värt och har gjort valen därefter, beroende på om jag tycker expansionen ger något för mig eller inte.

Ambassadör
Xbox

Så länge man inte skalar ned grundspelet för att spara funktioner till kommande DLC så är det ok. Brukar alltid plocka upp något nytt DLC när jag återvänder till ett Paradox-spel, det håller det fräscht länge.
Det är ofta bra och nischade DLC som går in på djupet på en specifik grej och nation/region/tidsera. Perfekt när det är något som hamnar i linje med ens egna intressen.

Dock så kan jag tänka mig att det är avskräckande för potentiella nya spelare, som kanske struntar i att plocka upp spelen för att det ser för mycket ut.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av eld:

Närmre €100 om man plockar bort diverse kosmetika, e-books eller soundtracks, och då handlar det om runt 15 expansioner, det är inte lite content.

Har dock inte spelat mycket av det, så kan inte kommentera på hurvida det är värt det. Kan bara basera på Stellaris där jag tycker priserna har vandrat på gränsen av vad jag tycker det är värt och har gjort valen därefter, beroende på om jag tycker expansionen ger något för mig eller inte.

För att inte tala om att du inte MÅSTE köpa dom. Det går lika bra att köpa EU IV och spela det och sen börja utöka. Att säga att "ett spel" kostar 4000kr är helt fel. Det är 1 spel med 15 expansions, som är mängder med content. Jag har INGA Dlcs av varken Stellaris eller EU IV och jag har spelat dem 100h vardera.

Däremot har jag lite kritik mot innehållet ibland för en del saker som släpps är fundamentala förändringar som kanske skulle varit i basspelet från början. Och det är lite frustrerande att spela utan dessa saker då det kan vara oerhört avgörande för svårighetsgraden i spelet.

12
Skriv svar