27 månaders fängelse och böter för DDoS-attacker mot bl.a. Sony

Robot
27 månaders fängelse och böter för DDoS-attacker mot bl.a. Sony
Medlem

Känns väl rimligt, kanske hade räckt med de två åren dock.

Medlem

Gött mos. Då kanske skitstöveln låter bli sådant i framtiden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

tycker faktiskt det hade räckt med rediga böter.
Två års fängelse känns lite extremt.

Medlem

Smakar det så kostar det!kanske sänder signaler till fler idioter som håller på med sånt skit!

Medlem

Inte tillräckligt! DDoS är cyberterrorism och bör behandlas som terrorism.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Bra att dom tar i, kanske folk tänker till om dom får för sig att göra liknande saker.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av heady89:

Känns väl rimligt, kanske hade räckt med de två åren dock.

Att betala pengar till företaget man förstörde för är väl helt rätt? Att han sitter i fängelse är ju inget som hjälper dom.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att betala pengar till företaget man förstörde för är väl helt rätt? Att han sitter i fängelse är ju inget som hjälper dom.

Ja för han kommer säkert hosta upp 96000 dollar..

Medlem
Skrivet av heady89:

Ja för han kommer säkert hosta upp 96000 dollar..

Han får väl betala av kommande 20 åren, vilket är helt rätt. Är han ansvarig för en ekonomisk förlust bör han också vara skyldig att kompensera för den.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Han får väl betala av kommande 20 åren, vilket är helt rätt. Är han ansvarig för en ekonomisk förlust bör han också vara skyldig att kompensera för den.

Mm, kan tycka att det plus två år är lite saftigt dock.

Medlem
Skrivet av Kane:

Inte tillräckligt! DDoS är cyberterrorism och bör behandlas som terrorism.

Jag tror inte "terrorism" betyder det du tror det betyder. Detta är ett barnsligt angrepp på företag, inget annat.

Skrivet av heady89:

Mm, kan tycka att det plus två år är lite saftigt dock.

Jag undrar, varför dalta? Förhoppningsvis leder detta till att många drar sig för att göra något så idiotiskt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag tror inte "terrorism" betyder det du tror det betyder. Detta är ett barnsligt angrepp på företag, inget annat.

Vad han gjorde faller under definitionen av cyberterrorism, i alla fall i USA. Så tycker det är du som är löjlig som trivialiserar vad han gjorde.

https://www.techopedia.com/definition/6712/cyberterrorism

Att sabotera ekonomiska intressen i ett land(företag som agerar där och bidrar till ekonomin) genom att attackera deras nätverk är cyberterrorism.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vad han gjorde faller under definitionen av cyberterrorism, i alla fall i USA. Så tycker det är du som är löjlig som trivialiserar vad han gjorde.

https://www.techopedia.com/definition/6712/cyberterrorism

Att sabotera ekonomiska intressen i ett land(företag som agerar där och bidrar till ekonomin) genom att attackera deras nätverk är cyberterrorism.

Från din sida:
"Cyberterrorism can be explained as internet terrorism. With the advent of the internet, individuals and groups are misusing the anonymity to threaten individuals, certain groups, religions, ethnicities or beliefs. "

Det är inte det han gjorde. Han gjorde ett par spelservicar otillgängliga. Detta är inte cyberterrorism, eller någon annan form av terrorism.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att betala pengar till företaget man förstörde för är väl helt rätt? Att han sitter i fängelse är ju inget som hjälper dom.

Fast nu postar du på FZ forumet med communityn som överlag gärna inför dödsstraff för fuskare, och livstid för G2A-anhängare. Folk tar sitt spelande på allvar här, så det gäller att hålla sig på rätt sida av linjen eller så hamnar du i ett arbetsläger i Sibirien om du av misstag råkar glitcha in i en sten i PUBG 😋

Medlem
Skrivet av insilence:

tycker faktiskt det hade räckt med rediga böter.
Två års fängelse känns lite extremt.

Jo jag håller med anstaltsbiten men kan inte sluta le ändå åt puckot. hehe. Jävla stolpskott.

Skrivet av Kyraal:

Fast nu postar du på FZ forumet med communityn som överlag gärna inför dödsstraff för fuskare, och livstid för G2A-anhängare. Folk tar sitt spelande på allvar här, så det gäller att hålla sig på rätt sida av linjen eller så hamnar du i ett arbetsläger i Sibirien om du av misstag råkar glitcha in i en sten i PUBG 😋

Perkele. Jag som håller till på Kinguin plus mitt tidigare liv av synder ligger risigt till. hehe


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Nu vet jag ju inte vad straffet i Sverige är för detta men det där är värre straff än en våldtäktsdom i Sverige...

Medlem
Alltså,jag tycker de bör skärpa straffen,men du har (typ) fel
Skrivet av shelter:

Nu vet jag ju inte vad straffet i Sverige är för detta men det där är värre straff än en våldtäktsdom i Sverige...

Straffet är fängelse i lägst två och högst sex år.
Så... Visst. 27 månader är lite längre än två år. Men din fakta glider lite.

Dock är en höjning på gång. Fattar inte varför det dröjt då hela samhället efterfrågat det länge...

Medlem

Hej Mirage, jag ser och förstår att du aldrig drivit en site som utsatts för DDoS-attack och jag ser också att du aldrig behövt stå inför de ekonomiska konsekvenser som en långvarig DDoS orsakar.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Inaktiv

Bra. Kanske avskräcker annat värdelöst pack att göra likadant. Kan ju hoppas

Redaktör

Inlägg raderat. Ha åsikter om ämnet, inte om personerna bakom åsikterna.


signatur
Medlem

Rättvisan har segrat.

Medlem

Härligt. Beter man sig som en nolla utan konsekvenstänk ska man straffas hårt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Kane:

Hej Mirage, jag ser och förstår att du aldrig drivit en site som utsatts för DDoS-attack och jag ser också att du aldrig behövt stå inför de ekonomiska konsekvenser som en långvarig DDoS orsakar.

Vad har det med något att göra?


signatur

I drank what?

Medlem

Inte mer än rätt kan jag tycka. Visste folk inte innan att man inte ska göra på detta viset så gör dem de nu.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Från din sida:
"Cyberterrorism can be explained as internet terrorism. With the advent of the internet, individuals and groups are misusing the anonymity to threaten individuals, certain groups, religions, ethnicities or beliefs. "

Det är inte det han gjorde. Han gjorde ett par spelservicar otillgängliga. Detta är inte cyberterrorism, eller någon annan form av terrorism.

Ett par spelservar som ägs av? Företag kanske? Och företag har personal, som arbete att hålla igång servrar?
Om servrar blir hackade så gissningvis så tar man in extra personal för att få bort ddos attacken och få igång servrarna igen?
Vilket kostar företaget pengar?
kanske kostar det vite för företag om servrar ligger? Eller tappar intäkter på att deras servrar inte är pålitliga?
Rätt fort uppfattat, om företag ej kan leverera sin produkt eller produkter till konsumenter tappar dessa företag royalty och pengar på sina kunder.

Kanske man är lite för gammal nu, men inte satan är en ddos attack något pojkstreck?
Kalla det cyberterrorism eller inte, men definitionen tyder på det iaf enligt den där skriften.

individuals and groups are misusing the anonymity to threaten... I detta fallet ett företag.

Medlem
Skrivet av Zainter:

Ett par spelservar som ägs av? Företag kanske? Och företag har personal, som arbete att hålla igång servrar?
Om servrar blir hackade så gissningvis så tar man in extra personal för att få bort ddos attacken och få igång servrarna igen?
Vilket kostar företaget pengar?
kanske kostar det vite för företag om servrar ligger? Eller tappar intäkter på att deras servrar inte är pålitliga?
Rätt fort uppfattat, om företag ej kan leverera sin produkt eller produkter till konsumenter tappar dessa företag royalty och pengar på sina kunder.

Kanske man är lite för gammal nu, men inte satan är en ddos attack något pojkstreck?
Kalla det cyberterrorism eller inte, men definitionen tyder på det iaf enligt den där skriften.

individuals and groups are misusing the anonymity to threaten... I detta fallet ett företag.

Fast han hotade ingen. Han hånade dem på Twitter.


signatur

I drank what?

Medlem

Det är säkert en å annan som tänker att han kanske var lite dum som la ut bevis på webben som i sin tur såg till att han åkte fast...

det ser dock mer ut som att han la ut sitt cv så han får ett bra it-jobb när han kommer ut vilket han säkert kommer lyckas med. Det är väl inte första gången historien slutar så eller?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vad han gjorde faller under definitionen av cyberterrorism, i alla fall i USA. Så tycker det är du som är löjlig som trivialiserar vad han gjorde.

https://www.techopedia.com/definition/6712/cyberterrorism

Att sabotera ekonomiska intressen i ett land(företag som agerar där och bidrar till ekonomin) genom att attackera deras nätverk är cyberterrorism.

Så är det. Attacken sker gentemot en infrastruktur som påverkar många miljoner människor. Det påverkar stabiliteten i människors vardag, likt andra terrordåd. Även om detta givetvis är lindrigare än att spränga på allmän plats.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av heady89:

Ja för han kommer säkert hosta upp 96000 dollar..

Det blir en avbetalning där myndigheterna kommer att ta sin beskärda den av individens inkomst under en lång tid.

Varje gång personen i fråga ser stora delar av sina intjänade slantar gå till att betala en enorm skuld som inte skänker någon form av njutning till denne själv, då kommer hon att tvingas inse sitt misstag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar