Epic Games täcker upp Kickstarter-återbetalningar – för Shenmue III m.fl.

Robot
Epic Games täcker upp Kickstarter-återbetalningar – för Shenmue III m.fl.
Medlem

Förstår att många ogillar Epic just nu, men för mig så går de från klarhet till klarhet och bidrar till att skapa en bättre marknad för utvecklare och gamers.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Förstår att många ogillar Epic just nu, men för mig så går de från klarhet till klarhet och bidrar till att skapa en bättre marknad för utvecklare och gamers.

Jepp, vi bara väntar på att Steam börjar köpa upp exklusiva utgivare.
Då blir marknaden skitbra.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Har inget personligen emot att Epic game store existerar , men lägg hellre krut på att göra ett bra program som naturligt kan ersätta/konkurrera med Steam ... Förstår vissa exklusiva spel och så men börjar bli som att Epic är ett skällsord i spelindustrin just nu istället.
Klart det ska finnas konkurrenter som är schysst mot utvecklarna, det är ju jättebra faktiskt. Men om man ser hur mycket bra och finurliga funktioner Steam har så tycker jag faktiskt dom har lite rätt att ta en slant för deras plattform ... Kanske inte 30%, men 15%-20% kanske?

Medlem

Vänta bara tills / om Epic blir tillräckligt stora så de inte behöver vara generösa mot utvecklare, då lär det se annat ut.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Vänta bara tills / om Epic blir tillräckligt stora så de inte behöver vara generösa mot utvecklare, då lär det se annat ut.

Du menar som steam är? Ja vem vet då kommer det väl någon ny konkurrent som utvecklare går till. Och så fortsätter det...

Medlem

Good... Good.... låt dom kasta pengar på saker, tills slut kommer Fortnite pengarna ta slut


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Freakon:

Förstår att många ogillar Epic just nu, men för mig så går de från klarhet till klarhet och bidrar till att skapa en bättre marknad för utvecklare och gamers.

Vet inte vilket som är mest skrämmande, att du verkligen tror att det är något positivt med vad Epic bedriver eller att du har fem personer som håller med dig.

Idiocracy here we come.

Medlem

Jag förstår inte hur detta är en bra sak. Så nu om man vill "rösta med plånboken" spelar det ingen roll, eftersom Epic ändå täcker upp det. Var är konsumenternas röst?

MEG
Medlem

Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jag är helt insmord i kokosolja, nu fattas bara lite sol så kokosen kan börja koka.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

själv handlar jag endast på Epic Game store sedan det öppnade


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

själv handlar jag endast på Epic Game store sedan det öppnade

Samma här.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Vet inte vilket som är mest skrämmande, att du verkligen tror att det är något positivt med vad Epic bedriver eller att du har fem personer som håller med dig.

Idiocracy here we come.

Vad är det dom bedriver som är så hemskt?
Steam har tagit 30% för dom typ dominerat den marknaden. Men det är en hög % för utvecklare. Så nu kommer det konkurrenter som erbjuder bättre %

Om något så kan detta tvinga steam att vara mindre giriga. Metro exodus etc hade inte gått till Epic om båda låg kring 18 eller 20%

Skrivet av Tarmböld:

Om något så kan detta tvinga steam att vara mindre giriga. Metro exodus etc hade inte gått till Epic om båda låg kring 18 eller 20%

Det får vi aldrig veta. Men Metro Exodus säljer absolut mest på konsol och där sitter de med 30 % oavsett.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Blanda inte ihop det här med goodwill eller liknande nu, man blir inte hjälte för att man försöker lösa skiten man själv skapade. Sweeney är en redigt busig kille som är duktig på att framställa sig själv som offret/hjälten/underdogen, när det egentligen är han som styr kartellen.

Jag kommer inte handla på EGS om det så är den sista launchern på planeten, värre korruption får man gå till riksdagen för att hitta!

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Vet inte vilket som är mest skrämmande, att du verkligen tror att det är något positivt med vad Epic bedriver eller att du har fem personer som håller med dig.

Idiocracy here we come.

Du får gärna utbilda mig om du vet något som jag inte vet eller förstår. Att bara krasst konstatera som du nyss gjorde fyller ingen funktion utöver att gnälla och leka överlägsen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag förstår inte hur detta är en bra sak. Så nu om man vill "rösta med plånboken" spelar det ingen roll, eftersom Epic ändå täcker upp det. Var är konsumenternas röst?

Den finns i utbudet av olika plattformar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jepp, vi bara väntar på att Steam börjar köpa upp exklusiva utgivare.
Då blir marknaden skitbra.

Tänker man så så förstår jag att man inte är kapabel att se värdet i Epics drag på en öppen marknad.

Jag har frågat många tidigare så jag frågar dig också: på vilket sätt har Epic gjort marknaden sämre?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Den finns i utbudet av olika plattformar.

Nej. Det är helt irrelevant i sammanhanget. Om jag INTE VILL äga spelet p.g.a. hur utvecklarna har betett sig så påverkas de inte alls av det nu när Epic går in och ger pengar till dem oavsett (indirekt genom att stå för återbetalning).

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Nej. Det är helt irrelevant i sammanhanget. Om jag INTE VILL äga spelet p.g.a. hur utvecklarna har betett sig så påverkas de inte alls av det nu när Epic går in och ger pengar till dem oavsett (indirekt genom att stå för återbetalning).

Jag är ledsen, men jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar.

Tolkar jag dig rätt ifall du menar att du vill "rösta med plånboken" gentemot ett spel du har finansierat via crowdfunding och som sedan skötts dåligt, då Epic gör detta omöjligt genom att de betalar tillbaka pengar till de konsumenter som inte gillar att de har köpt rättigheterna för att släppa spelet exklusivt?

Du får tillbaka dina pengar, men utvecklaren som svek sina crowdfunding löften blir inte drabbade ekonomiskt trots det?

Edit: sorry, jag läste som en kratta. Jag förstår vad du menar och svarar i ett nytt inlägg.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

själv handlar jag endast på Epic Game store sedan det öppnade

Antar att du inte är intresserad av spel som inte finns på EGS? Är lite nyfiken på orsaken så hoppas min fråga tas seriöst 🙂

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Nej. Det är helt irrelevant i sammanhanget. Om jag INTE VILL äga spelet p.g.a. hur utvecklarna har betett sig så påverkas de inte alls av det nu när Epic går in och ger pengar till dem oavsett (indirekt genom att stå för återbetalning).

Det har du rätt i. Hm, en klar brist. Det positiva är väl att det är en kortvarig period, en övergångsperiod om man så vill, om x tid så kommer detta problemet inte att existera. Från och med nu är denna typen av händelser en parameter som crowdfundare behöver att ta hänsyn till och vips så justerar marknaden sig själv till vår fördel igen.

Tills nästa aktör dyker upp....


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Antar att du inte är intresserad av spel som inte finns på EGS? Är lite nyfiken på orsaken så hoppas min fråga tas seriöst 🙂

Hoppas på svar då det är en intressant fråga


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Vad är det dom bedriver som är så hemskt?
Steam har tagit 30% för dom typ dominerat den marknaden. Men det är en hög % för utvecklare. Så nu kommer det konkurrenter som erbjuder bättre %

Om något så kan detta tvinga steam att vara mindre giriga. Metro exodus etc hade inte gått till Epic om båda låg kring 18 eller 20%

Precis. Vi behöver något som utmanar monopolet, deras krig kommer vi i slutändan att tjäna på. Förstår att övergången är svår för många, man har sin vana, vänlistor, "gamerscore" och liknande. Det suger balle, kortsiktigt. Långsiktigt är det glömt då vi njuter av en bättre marknad för vår hobby.

Sätter 1000 kr till valfri organisation till den som påpekar att jag har fel på att det*, om det inte redan finns, så kommer det att finnas en tjänst för att flytta över sin profil, med allt därtill, mellan dessa olika plattformar. Likt hur man synkar mellan smartphones.

Edit: *inom 1 år


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Har inget personligen emot att Epic game store existerar , men lägg hellre krut på att göra ett bra program som naturligt kan ersätta/konkurrera med Steam ... Förstår vissa exklusiva spel och så men börjar bli som att Epic är ett skällsord i spelindustrin just nu istället.
Klart det ska finnas konkurrenter som är schysst mot utvecklarna, det är ju jättebra faktiskt. Men om man ser hur mycket bra och finurliga funktioner Steam har så tycker jag faktiskt dom har lite rätt att ta en slant för deras plattform ... Kanske inte 30%, men 15%-20% kanske?

Och tror du bara dom sitter och rullar tummarna?
Dom gick ju ut med sin roadmap för ett tag sedan, finns för att att beskåda på https://trello.com/b/GXLc34hk/epic-games-store-roadmap

T.o.m. varit nyhet om det här på FZ.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Valve har ju rätt djupa fickor själva och detta kommer bara sluta i krig där de köper exklusiviteter. Kul att en av de stora fördelarna med att spela på PC har blivit utslaget av EPIC. Fantastiskt grabbar, bra gjort.

Medlem

Epic gör bort sej genom att göra det rätta, bara för att sedan försöka göra det till ett PR jippo... "Låt oss försöka se bra ut genom att lösa problemet vi skapade i första hand".

Medlem

Haha, denna circlejerk är så otroligt galen. The loud minority låter verkligen högt.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det får vi aldrig veta. Men Metro Exodus säljer absolut mest på konsol och där sitter de med 30 % oavsett.

Steam är betydligt mer använt, hade inte varit nån fråga om saken ifall steam tog liknande %
Dom hade inte haft nån anledning att ta Unreal annars.

Jo fast när det gäller konsol så har dom ju inget val. Xbox äger sin store och bestämmer till 100% vad som finns tillgängligt till deras konsol. Samma gäller PS4.
Steam däremot har inte detta monopol vad som får finnas på PC marknaden.
Därför uppstår konkurrenter som Epic store.

12
Skriv svar