Paradox-chef: "70/30-fördelning av intäkterna är skandalöst"

Medlem
Skrivet av Busko:

Jag tycker det är lite drygt att han kommentera på vad steam tar när deras spel säljs i typ 120 olika delar. Europa Universalis IV: Empire Bundle någon ? 255 euro som hittat.

Har ens EGS support för DLC?
Dom säljer spel som innehåller dlc ja, men har dom förtillfället någon titel som man kan köpa till dlc senare?
Tror inte det ^^

Någon kanske kan bekräfta detta för jag sitter på jobbet nu, lol


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jaha... Så spelutvecklare/ägare börjar gnälla på ockerpriser? Stackars dem.

Dem Kanske ska ska ta en titt på dem hutlösa priserna på nya digitala spel på konsol. 729sek? 749sek?

Det är en fil som skall packas och laddas upp så vi kan ladda hem och installera den.... Vart i helvete är dem gigantiska utgifterna för att göra detta? Inget konvolut, inget fodral, ingen tryckt skiva, ingen distributionskostnad... Så vart kommer 729sek ifrån?

Jävla gnäll från spelutvecklare, beter sig som snöflingor hela bunten. En miljardindustri där dem lovar guld och gröna skogar vid varje spelsläpp, förbokningar ett år innan spelsläpp, saknanden utav innehåll, trasiga och buggiga spel med dag ett patchar på 10+ GB.

Det är sådant som spel journalister borde skriva om, det räcker inte med recensioner idag.

Nu är det som så att eftersom vissa hävdar piratkopiering/illegal nedladdning är stöld, så måste det innebära att de packar en fil, laddar upp den, och måste göra så VARJE gång den säljs, eftersom stöld innebär man tar något och inte lämnar det kvar. Amirite?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Har du missat alla hätska debatter mellan PC-människor och konsolmänniskor de senaste 20 åren?
Det har ju alltid klagats på alla dessa exklusiva spel som bara kommer till en konsol (och sorgligt nog inte på PC).
Och nu kommer samma skit till PC-marknaden – det är väl glasklart varför folk klagar högljutt?

Om det nu är dom som är vana med friheten på PC som klagar är det mer logiskt. Är det konsol-spelare som klagar desto mindre.

Skrivet av eld:

Skrev du inte 70% för en stund sen, jag kanske såg fel?

Jag är egenföretagare, jag vet exakt hur mycket allt kostar, jag kan heller inte göra samma sorts skatteavdragningar som stora företag gör.

Men även med allt detta så är det att föredra framför att bli ruinerad över en dag för försäkringar som inte gäller över nån plötslig sjukdom eller skada, jag kommer fortsätta säga gratis.

Jag skrev 70 men korrigerade siffran. Jag vet inte vad jag fick det ifrån och rättade mig.

För mig personligen skulle jag hellre se lägre skatter och att saker och ting blir delvis finansierade av skatt och delvis individuellt så att man skapar en mer flexibel ekonomi, ger personer större ekonomiskt utrymme och en större individuell ekonomisk frihet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nu är det som så att eftersom vissa hävdar piratkopiering/illegal nedladdning är stöld, så måste det innebära att de packar en fil, laddar upp den, och måste göra så VARJE gång den säljs, eftersom stöld innebär man tar något och inte lämnar det kvar. Amirite?

Javisst. Och utvecklarna måste kompilera om all källkod för att skapa nya körbara filer varje gång, eftersom att alla filer försvinner från disken vid varje tillfälle ett exemplar säljs eller stjäls.

Eller också kallas det bara "stöld" i vardagligt tal, även om den juridiska benämningen är "otillåten distribution" eller vad det nu kan tänkas heta. Varför snöa in sig på ordvalet så in i norden?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Finns bara en sak att göra. Flytta all Paradox-material från Steam till Epic Game Store.

Medlem
Skrivet av eld:

Skrev du inte 70% för en stund sen, jag kanske såg fel?

Skattetrycket ligger på runt 44% medan i genomsnitt 70% av lönen går till skatt. Kan vara bra att veta skillnaden på dessa som "egenföretagare som vet exakt hur mycket allt kostar".

Medlem
Skrivet av kebbe:

Skattetrycket ligger på runt 44% medan i genomsnitt 70% lönen går till skatt. Kan vara bra att veta skillnaden på dessa som "egenföretagare som vet exakt hur mycket allt kostar".

Just ja, det var därifrån jag fick 70 %. Tack.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag skulle för övrigt tro att det är många som blir glada och nöjda om allt indie-skräp som finns på Steam försvinner iväg någon annanstans.

Uppenbarligen är den typen av personer inte så högljudda som de som blir skitarga varje gång ett nytt Epic-exklusivt spel visas, varav majoriteten har varit indie-spel hittills.

Skrivet av Fiddi:

Uppenbarligen är den typen av personer inte så högljudda som de som blir skitarga varje gång ett nytt Epic-exklusivt spel visas, varav majoriteten har varit indie-spel hittills.

Det hör ju inte riktigt till exklusivitetsdebatten så det finns ju ingen anledning att de skulle bli högljudda på något sätt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag hoppas att Steam även tar 30% från alla DLC's som Paradox släpper. När släppte Paradox ett "färdigt" spel senast?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Fun fact
Steam får inte ett öre av pengarna om nyckeln säljs via en third party sida som t.ex. Greenmangaming.
För det kostar inget för utvecklarna att ha en listing på steam store.

Men sen kan vi väll börja klaga på konsoller som tar 30% också, plus kravet / tvånget att köpa deras hårdvaru DRM.

Så det är egentligen värre än steam / gog.

Släpper Paradox konsoll spel? ^^
Är väll primärt pc och sen senare konsoll portning
Så är inte så förvånad om dom inte är så himla vana med de kostnaderna.

Så vill man "stödja utvecklarna mer" så är det bättre att handla från tex greenmangaming
Jag tror nog greenmangaming också tar liten del av kakan men inga 70/30 iaf.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det hör ju inte riktigt till exklusivitetsdebatten så det finns ju ingen anledning att de skulle bli högljudda på något sätt.

Gör det väl visst, den typen av personer bör väl jubla högt eftersom "indie-skräpet" lämnar Steam.

Medlem
Skrivet av ppSLY:

Jag hoppas att Steam även tar 30% från alla DLC's som Paradox släpper. När släppte Paradox ett "färdigt" spel senast?

Imperator Rome tror jag är det senaste (25 April)


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av ppSLY:

Jag hoppas att Steam även tar 30% från alla DLC's som Paradox släpper. När släppte Paradox ett "färdigt" spel senast?

Det är en intressant frågeställning. Hur är det med F2P-spel som överlever på DLC och mikrotransaktioner? Tar Steam lika mycket av det som för själva spelen?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av conthox:

Det är en intressant frågeställning. Hur är det med F2P-spel som överlever på DLC och mikrotransaktioner? Tar Steam lika mycket av det som för själva spelen?

Lite svårt att säga.
Men Steam tar inte 30 % av Paradox för spel heller.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kostar ju att synas, hyror på köpcenter är ju galna jämfört med butiker i städerna.

Nu når dom ut till mer folk än vad dom kanske gjort utan Stream och får därför ta en kostnad för det. Stream är väl en av de största aktörerna och därmed kostar det också kanske mer.

Risken hade ju varit en sämre försäljning.

Som de nämnts här tidigare, spelindustrin har ju gått emot spelarna med lootboxes, ofärdiga spel vid release, påtvingande uppdateringar som kostar och andra roliga in-game kostnader.

Medlem
Skrivet av conthox:

Javisst. Och utvecklarna måste kompilera om all källkod för att skapa nya körbara filer varje gång, eftersom att alla filer försvinner från disken vid varje tillfälle ett exemplar säljs eller stjäls.

Eller också kallas det bara "stöld" i vardagligt tal, även om den juridiska benämningen är "otillåten distribution" eller vad det nu kan tänkas heta. Varför snöa in sig på ordvalet så in i norden?

För ordvalet är viktigt.


signatur

I drank what?

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Skattetrycket ligger på runt 44% medan i genomsnitt 70% lönen går till skatt. Kan vara bra att veta skillnaden på dessa som "egenföretagare som vet exakt hur mycket allt kostar".

hela lönen är ju även en kostnad för företaget och då även skatt man inte betalar.

Vissa gillar ju att räkna på att man får en lön som redan är 70% beskattad, och sedan lägger på varje skatt man betalar på sin skattade lön så som moms på varor och tjänster eller diverse andra skatter som kemikalieskatt, då hamna man magiskt över 100% skatt vilket inte hänger ihop.

Medlem
Skrivet av Mirage:

För ordvalet är viktigt.

Det är ofta så. Men om alla vet exakt vad som avses så tenderar ordmärkande och tillhörande diskussion att bara slå sönder diskussionen av själva huvudfrågan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Google tar ju 30% på allt i sin store. Man kan ju även göra mer i Steam än i Google play store

Medlem
Skrivet av eld:

Varför ska epic ha en storefront som de går minus på?

För att som nytt företag/butik ta marknadsandelar ifrån en redan etablerad gigant, steam i det här fallet. Epic har råd att gå back massor på deras butik bra länge, för Fortnite generar sjuka intäkter. Deras store och hur mkt pengar de tar för den kommer att ändras i takt med att de tar delar ifrån steam. Epic har ju inga problem med att tjäna flera tusen pund på barn som köper fortnite skins, ser inga som helst moraliska felaktigheter med hur microtransaktioner och lootlådor fungerar idag. så varför skulle de vilja blåsa folk på mera pengar? eller som deras utskickade pappskalle sa i förhören med parlamentet "we dont make any Money of fortnite, its a free to play game". satte kaffet i halsen när jag såg videon....

https://game-debate.com/news/27290/we-dont-make-money-from-fo...

länk till videon ifrån utfrågningen av Epic och EA.
https://parliamentlive.tv/Event/Index/0bf5f000-036e-4cee-be8e...

Tim Sweeny citat:

“There is no hope of displacing a dominant storefront solely by adding marginally more store features or a marginally better install experience,” continued Sweeney. “These battles will be won on the basis of game supply, consumer prices, and developer revenue sharing.”

“Yes, we’ve worked to ensure it’s genuinely worthwhile for developers to move to the Epic Games store. Fortnite’s success has given Epic significant latitude to help developers.

De har ingen store som kan konkurrera med de redan befintliga modellerna, därför lockar de utgivare med mera pengar. vi som konsumenter tjänar inget alls.

eld
Medlem
Skrivet av knoxudg:

För att som nytt företag/butik ta marknadsandelar ifrån en redan etablerad gigant, steam i det här fallet. Epic har råd att gå back massor på deras butik bra länge, för Fortnite generar sjuka intäkter. Deras store och hur mkt pengar de tar för den kommer att ändras i takt med att de tar delar ifrån steam. Epic har ju inga problem med att tjäna flera tusen pund på barn som köper fortnite skins, ser inga som helst moraliska felaktigheter med hur microtransaktioner och lootlådor fungerar idag. så varför skulle de vilja blåsa folk på mera pengar? eller som deras utskickade pappskalle sa i förhören med parlamentet "we dont make any Money of fortnite, its a free to play game". satte kaffet i halsen när jag såg videon....

https://game-debate.com/news/27290/we-dont-make-money-from-fo...

länk till videon ifrån utfrågningen av Epic och EA.
https://parliamentlive.tv/Event/Index/0bf5f000-036e-4cee-be8e...

De har ingen store som kan konkurrera med de redan befintliga modellerna, därför lockar de utgivare med mera pengar. vi som konsumenter tjänar inget alls.

Men hur mycket folk hatar epic har inget att göra med hur mycket det kostar att ha en storefront, det kostade inte 30% innan epic store existerade.

Hur ser du på itch.io?, hur går den storefronten runt?

Medlem

@eld:

Nej jag har ingen aning om hur mkt vinst Epic eller valve har via deras stores, jag påpekade bara att Epic har råd att gå back på sin store, massvis med back, bara för att köra över steam.

vad man sen tycker om de olika butikerna är upp till var och en.

och gällande itch.io, själva infrastrukturen kring att driva bara affären är nog steams minsta kostnad. allting runt i kring i steams klient, som absolut inte finns hos varken itch.io eller egs, eller nån av de andra butikerna kostar säkert mer.

Som sagt, hur mkt vinst valve gör har jag ingen aning om.
Vad deras klient med alla de funktioner den har kostar, har jag ingen aning om. Skulle de gå runt på 12%, ingen aning.
Ingen av de inblandade parterna kommer någonsin att öppet berätta exakt vad de tjänar eller inte, så alla här kan ju bara spekulera.

eld
Medlem
Skrivet av knoxudg:

@eld:

Nej jag har ingen aning om hur mkt vinst Epic eller valve har via deras stores, jag påpekade bara att Epic har råd att gå back på sin store, massvis med back, bara för att köra över steam.

vad man sen tycker om de olika butikerna är upp till var och en.

De är en storefront, tanken är att de ska tjäna pengar på sin del av försäljningen, så efter att de kört över steam så måste de höja procenten för att gå runt om de inte redan tjänar pengar på sina 12%.

Det som de gör som de förlorar pengar på just nu är att ge deals till företag för att få exclusives, det kanske kostar dem mer än vad de får in, men deras kostnader är fortfarande mindre än de 12%.

Medlem
Skrivet av eld:

De är en storefront, tanken är att de ska tjäna pengar på sin del av försäljningen, så efter att de kört över steam så måste de höja procenten för att gå runt om de inte redan tjänar pengar på sina 12%.

Det som de gör som de förlorar pengar på just nu är att ge deals till företag för att få exclusives, det kanske kostar dem mer än vad de får in, men deras kostnader är fortfarande mindre än de 12%.

Absolut! Deras slutmål är ju att tjäna mera pengar.

Jag tror de kommer att höja % allt eftersom deras store blir större och byggs ut med mer funktioner. Men jag har absolut inga som helst belägg för det, bara en känsla jag har.

Tim sa ju att det kommer bli ca 5år som blir väldigt turbulenta, när de tar över marknaden. Så de har ju ett tydligt mål, göra sig av med steam. Så vi får väl se hur steam kontrar.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det är ofta så. Men om alla vet exakt vad som avses så tenderar ordmärkande och tillhörande diskussion att bara slå sönder diskussionen av själva huvudfrågan.

Fast i dessa diskussioner får jag ofta intrycket att personen ifråga tycker att det är stöld, inte copyrightbrott. Därför hänger jag upp mig på ordvalet.


signatur

I drank what?

Medlem

Förstår inte hans resonemang faktiskt. Vill de ha mer så kan de väl öppna sin egna butik och få all vinst? Att flytta från Steam till Epic är ju bara ett onödigt steg. Bara slå upp er egna butik och börja sälj. Vad är problemet?

Medlem

Jag är långt ifrån en vän av Epics exklusiva avtal som tvingar konsumenter till deras plattform, men här håller jag med 100%.

Inom hela teknikområdet finns det för mycket som behöver revideras rejält, kolla på Copyswede t ex och hela privatkopieringsbiten. Alla reliker från en värld av fysisk distribution måste ses över och anpassas.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skrivet av Sillgam:

Förstår inte hans resonemang faktiskt. Vill de ha mer så kan de väl öppna sin egna butik och få all vinst? Att flytta från Steam till Epic är ju bara ett onödigt steg. Bara slå upp er egna butik och börja sälj. Vad är problemet?

Det är ju billigare att gnälla än att betala för programmerare att göra något.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Siffror på det? eller är det bara "dude, trust me"?

Skulle gissa att de tjänar väldigt lite på sin butik helt ärligt, majoriteten av deras intäckter är Fortnite och Unreal Engine.

Skriv svar