Sweeney: Epic-exklusivitet ett måste för att förändra branschen

Medlem

@Fiddi:

Jag tror den förtidiga launchen har att göra med att de hade planer på att släppa EGS och börja konkurrera med steam om ett par år, men att pengarna ifrån fortnite har gjort att de rivstartat mycket tidigare än planerat och kunnat köpa sig titlar.

ska bli riktigt spännande och se vad steam har för svar på Epics anfall.

Medlem
Skrivet av knoxudg:

@Fiddi:

Jag tror den förtidiga launchen har att göra med att de hade planer på att släppa EGS och börja konkurrera med steam om ett par år, men att pengarna ifrån fortnite har gjort att de rivstartat mycket tidigare än planerat och kunnat köpa sig titlar.

ska bli riktigt spännande och se vad steam har för svar på Epics anfall.

Mycket möjligt, det kan mycket väl vara vad som hänt.

Steam, i vanlig ordning, lär väl inte reagera alls på något år eller så, med tanke på hur snabbt de brukar göra saker.

Skrivet av Fiddi:

Mycket möjligt, det kan mycket väl vara vad som hänt.

Steam, i vanlig ordning, lär väl inte reagera alls på något år eller så, med tanke på hur snabbt de brukar göra saker.

Förstår inte heller varför de skulle reagera. Om de nu har cirka 65 % av marknadsandelarna kan EGS gott och väl slåss om de andra 35 % utan någon fara.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Förstår inte heller varför de skulle reagera. Om de nu har cirka 65 % av marknadsandelarna kan EGS gott och väl slåss om de andra 35 % utan någon fara.

Vad, exakt, baserar du de siffrorna på? Det enda jag kan hitta är att de hade cirka 75% 2012, vilket är jävligt längesen, och dessutom innan allt med olika plattformar började ordentligt.

Och det är inte alls så det fungerar, överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av knoxudg:

@Fiddi:

Jag tror den förtidiga launchen har att göra med att de hade planer på att släppa EGS och börja konkurrera med steam om ett par år, men att pengarna ifrån fortnite har gjort att de rivstartat mycket tidigare än planerat och kunnat köpa sig titlar.

ska bli riktigt spännande och se vad steam har för svar på Epics anfall.

Det känns inte direkt som ett anfall. Mer som en desperat handling. Det finns bara ett sätt att vinna konsumenters lojalitet genom och det är att i grunden erbjuda en bra solid produkt. Epic försöker ta en genväg genom att köpa sig exklusiva titlar istället för att lägga energi och pengar på att utveckla en plattform som överträffar Steam. Exklusivitet är en väldigt kortsiktig strategi som inte kommer att lyckas eftersom, det inte genererar någon långvarig kundlojalitet. Epic måste får kunden/användaren att vilja stanna på plattformen som idag bara känns tom och utbytbar.

Medlem

@knoxudg: det kan ju fungera. Det kan till och med vara den bästa lösningen faktiskt för alla dina spel. Jag vet ju inte om man kan handla där, men det är återstår att se. Jo, Epic och Steam är ju två aktörer och de gör ett bra jobb, men om man skulle ha en platform där man kunde ha allt, hade det varit suvärent.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Skriv svar